moniekske
door moniekske Jan 8, 2009 om 14:36
Computers & telefonie

Draadloos netwerk met meerdere computers

Ik heb een Thompson Speed Touch 780 modem; kan het zijn dat het aan dit modem ligt dat het voor mij onmogelijk is om TEGELIJK met 2 of meer computers te internetten? Ik werk met draadloos internet op mijn notebook. Ik kan met dezelfde draadloze verbinding ook met mijn Apple iPod op het internet; alleen helaas niet tegelijkertijd! Ik heb de instellingen in windows ingesteld op delen (andere netwerkgebruikers mogen verbinding maken via de internetverbinding van deze computer). Met een ander notebook krijg ik ook niet tegelijkertijd draadloze verbinding, als ik al met mijn eigen notebook op het internet zit. Ik heb de firewal-instellingen en de instellingen in het modem al nagekeken, maar kom niets geks tegen. Het enige vreemde is dat Norton Internet security geen gegevens van mijn netwerkkaart kan geven. Ik krijg kan een melding "Kan uw netwerk niet onderzoeken Dit wordt misschien door tunnelingprotocols (bijvoorbeeld VPN), een erg groot netwerk of andere technische problemen veroorzaakt. Wilt u het opnieuw proberen." Dit heb ik een jaar geleden al aan Norton gemeld, maar zij zeggen dat het verder niets aan de beveiliging afdoet en verder konden (wilden) zij er niets zinnigs over zeggen. Voordat ik nu nog verder ga zoeken wil ik vragen of iemand weet of het gewoon aan het SpeedTouch 780 modem ligt.

1406 42 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 8, 2009 om 15:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik persoonlijk heb niet zoveel kaas gegeten van Windows, maar als u Windows openstelt om te delen geeft u hackers vrij spel (-lijkt mij althans...)

Wellicht is uw modem een beetje gestrest omdat uw buurman het zelfde kanaal gebruikt. U kunt dit herkennen doordat de LED'jes op het modem onregelmatig knipperen ondanks dat u niks doet. Heeft u al geprobeerd het kanaal te veranderen?

Zoniet, dan lijkt mij het probleem de router/modem. Staat deze op DHCP?

Soms wil het in Windows nog wel eens helpen om een nieuw netwerk aan te maken via het configuratiescherm.

ve
door verwijderd - Jan 8, 2009 om 16:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Werkt de apple wel samen met de andere notebook?

Er kan iets mis zijn met DHCP...
Er mag in het netwerk slechts één DHCP server actief zijn: In principe is dat de DHCP server van de Speedtouch 780
De Notebooks moeten op Automatisch een IP-adres verkrijgen staan.
Controleer in de Speedtouch welke IP-reeks door deze modem wordt uitgedeeld.
Controleer in de notebooks met ipconfig /all welk IP-adres verkregen werd
Doe desnoods een keer het commando ipconfig /release en start dan de notebook opnieuw op.

Er mag geen ICS (Internet Connection Sharing) geïnstalleerd zijn, wat trouwens ook niet waarschijnlijk is voor een notebook (zie Configuratiescherm Software).

Er kan ook iets mis zijn met de draadloze verbinding.
In dat geval moet alles wel goed werken met een UTP kabel verbinding.
Het is mogelijk dat de Speedtouch en een van de Notebooks een transmissiekanaal gebruiken, wat niet door de andere notebook gebruikt kan worden. De speedtouch maakt mogelijk gebruik van kanaal 12 of 13 en dat kunnen lang niet alle draadloze adapters aan.
Probeer eens hoe het gaat als je in de Speedtouch 780 een vast draadloos kanaal instelt, bijvoorbeeld kanaal 1 , kanaal 11 of iets daar tussenin.

GSM

ve
door verwijderd - Jan 8, 2009 om 17:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

apple en andere notebook tezamen niet geprobeerd (omdat van de oude notebook (nog geen 2 jaar oud) het antivirusprogramma nu niet up-to-date is), maar destijds kreeg ik ook alleen verbinding met de notebook waarmee ik het eerst op het internet ging. Alle apparaten hebben verbinding met het modem, maar vervolgens geen verbinding (behalve het 1e aangezette apparaat) met het internet. ICS is niet ingeschakeld. Modem op vaste kanalen geprobeerd, maar dat maakte geen verschil. Notebook staat op automatisch IP-adres verkrijgen. Nog ideeën?

ve
door verwijderd - Jan 8, 2009 om 17:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat betreft de kanaal keuzes een opmerking.

Gebruik binnen de G band altijd 1,6 of 11.

De overige kanalen overlappen elkaar wat interferentie oplevert met de overige draadloze netwerken in de buurt.

ve
door verwijderd - Jan 8, 2009 om 18:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op een ander forum deze conclusie gevonden:

De oplossing zit in de nieuwe Firmware:
http://www.speedtouch.nl/software.html#780

GSM

ve
door verwijderd - Jan 8, 2009 om 18:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Onlangs heb ik ook een draadloos "thuisnetwerk" gebreid. (Siemens modem KPN IPB).

Instellingen in Windows niet ingesteld op "delen via de internetverbinding van deze computer" maar "deze computer maakt rechtstreeks verbinding met het internet".

Een desktop, twee laptops en zo nu en dan een IPod maken dan (bij mij althans) moeiteloos tegelijk verbinding met het internet.

Heel misschien helpt u dit een beetje op weg.

ve
door verwijderd - Jan 8, 2009 om 19:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Citaat:
Ik heb de instellingen in windows ingesteld op delen (andere
netwerkgebruikers mogen verbinding maken via de internetverbinding van
deze computer).Deze regel wijst er op dat je ICS (in het Nederlands: Internet Verbinding Delen) hebt ingesteld.
Deze foute keuze is waarschijnlijk het punt waar het mis is gegaan.
In feite betekent dit o.a. dat er twee DHCP servers zijn, zodra er een laptop is aangezet (de router en jouw laptop). Daardoor kan het TCP/IPnetwerk niet meer goed werken.

Kijk dus nogmaals goed in Configuratiescherm, Software of daar ICS (of vergelijkbaar) bij staat in de lijst met programma's. Zo ja, dan verwijderen of uitschakelen. Stel zonodig het netwerk helemaal opnieuw in.

GSM

ve
door verwijderd - Jan 8, 2009 om 19:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad, heel goed opgemerkt!

De keuzes die je met Windows Xp moet maken zijn soms niet al te duidelijk.
Windows vraagt of je het internet wilt delen via jouw computer.
Dat wil je niet, want de router/modem zorgt er normaal voor dat meerdere computers het internet kunnen delen (via die router dus).

GSM

ve
door verwijderd - Jan 8, 2009 om 19:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Stel eerst het netwerk op de laptops opnieuw in voordat je verder gaat met de ST 780. Deze laatste zijn wel problemen mee bekend, maar alles lezende denk ik toch dat het aan de instelling op de laptops ligt en met name aan het Delen van de Verbinding, veelal aangeduid als ICS.

GSM

ve
door verwijderd - Jan 8, 2009 om 20:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoe stel je dan "deze computer maakt rechtstreeks verbinding met het internet" in? Ik heb windows Vista.

ICS heb ik weer uitgeschakeld, maar dat had ik ook pas sinds zondag ingeschakeld op advies van iemand. Nieuwste firmware van Thomson heb ik ook al lang geleden gedownload. Het kanaal van het modem heb ik ook op 1 gehad.

In configuratiescherm, Software, ben ik niets van ICS (of zoiets) tegengekomen.

ve
door verwijderd - Jan 8, 2009 om 21:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij Vista werkt het dus weer anders en moet je ICS op een nadere manier uitschakelen. In elk geval moet je een verbinding hebben direct met het internet. Draai anders nogmaals de Internet connection wizard.

Nog een mogelijkheid is om TCP/IP V6 uit te schakelen in de Vista PC (LAN of WLAN verbinding) en in de 780 modem.

GSM

ve
door verwijderd - Jan 8, 2009 om 21:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

TCP/IP V6 uitgeschakeld gehad in computer (op modem krijg ik het niet gevonden), maar geen resultaat. Ik vrees dat het toch aan het modem ligt, dat er maar een internetverbinding tegelijk mogelijk is. Ergens (maar ik weet niet meer waar) ben ik onlangs op het net een opmerking tegengekomen dat je met SpeedTouch modem  (afgegeven door KPN) maar 1 draadloze verbinding kunt hebben. Ik wilde dat ik dat dan maar zeker wist, want dan kon ik het oplossen met een ander modem en/of router. Bedankt in ieder geval voor alle reacties tot nu toe.

ve
door verwijderd - Jan 8, 2009 om 21:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

TCP/IP V6 uitgeschakeld gehad in computer (op modem krijg ik het niet gevonden), maar geen resultaat. Ik vrees dat het toch aan het modem ligt, dat er maar een internetverbinding tegelijk mogelijk is. Ergens (maar ik weet niet meer waar) ben ik onlangs op het net een opmerking tegengekomen dat je met SpeedTouch modem  (afgegeven door KPN) maar 1 draadloze verbinding kunt hebben. Ik wilde dat ik dat dan maar zeker wist, want dan kon ik het oplossen met een ander modem en/of router. Bedankt in ieder geval voor alle reacties tot nu toe.

ve
door verwijderd - Jan 8, 2009 om 23:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met ICS uitschakelen waren jullie al een heel eind. De ST780 is namelijk zelf een router, dus ICS heb je helemaal niet nodig, sterker nog, het verstoort je verbinding. Ook IP V6 protocol verwijderen.

Controleer of beide pc's het IP adres van de Speedtouch als dhcp-server en standaard gateway hebben en tevens of ze een IP adres hebben dat in dezelfde reeks ligt als de Speedtouch. Zo niet, ipconfig /renew * (opnieuw opstarten mag ook).

De Speedtouch is een router en is daarom geschikt om meer dan 1 verbinding tegelijk te faciliteren.

ve
door verwijderd - Jan 9, 2009 om 09:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Alle 3 de apparaten kunnen gebruik maken van het modem en dus op het internet; alle 3 staan ze ook in het modem vermeld. Het vervelende is alleen dat ze dat niet tegelijk kunnen. Dus met 1 apparaat verbinden; dan geen mogelijkheid tot verbinden met 2e; gaat 1e verbinding uit, dan gaat automatisch 2e apparaat op het net.

ve
door verwijderd - Jan 9, 2009 om 10:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

in het modem/router kun je aangeven hoeveel verbindingen er tegelijkertijd geserviced mogen worden. Verder kun je de range ip-adressen opgeven. Staat dat allemaal ruim geoeg.
Verder is er iets in deze vraag waardoor ik denk dat de machines hetzelfde ip-adres zouden kunnen hebben. Ofwel instellen: ip-adres van dhcp server krijgen

Tot slot: veel laptops worden geleverd met een knullig stukje software wat de wireless beheert. Ik zou dat uitschakelen en wireless gewoon door windows laten beheren (misschieook een oorzaak dat Norton de adapter niet ziet

suc6

ve
door verwijderd - Jan 9, 2009 om 12:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beide pc's (notebook en iPod) hebbben hetzelfde IP adres van de Speedtouch als dhcp-server en standaard gateway. De iPod heeft een IP adres dat in dezelfde reeks ligt als de Speedtouch. De notebook heeft een totaal ander (slechts 8 cijfers ipv 9 cijfers) IP-adres. Zou het daaraan kunnen liggen? Na opnieuw opstarten is IP-adres van notebook gelijk gebleven. Heb weer autopamtisch IP-instellingen opvragen via Windows gedaan, maar het ip-adres van de computer blijft hetzelfde.

Ik kan in modem niets vinden om in te stellen dat meerdere apparaten tegelijkertijd geserviced mogen worden. Als beide apparaten aanstaan zie ik in de pagina van het modem bij beide een groen vinkje ten teken dat ze aan staan (een ander niet aangezet apparaat is lichtgrijs). Ingesteld is bij alle apparaten dat ip-adres van dhcp server komt (alles automatisch).

Ik heb met Fn+F2 de wirelees van Dell uitgeschakeld, maar dat maakt geen verschil.

ve
door verwijderd - Jan 9, 2009 om 14:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

kun je alle ipconfig gegevens hier even publiceren. In je DOS-box gewoon het resultaat markeren en dan kopieren.

Ik denk dat je het risico moet nemen om de speedtouch volledig te resetten met het beruchte kleine knopje, alle beveiliging uit te schakelen en dan kijken of alles werkt. Let op dat je de inlogcodes naar je provider daarbij niet kwijtraakt en eerst ergens opschrijft. Volgens de handleiding zou je dan gewoon met meerdere WL-apparaten kunnen werken
Dan kun je de beveiliging weer aan gaan zetten tot het verkeer stopt en heb je de oorzaak.

Prettig weekend

ve
door verwijderd - Jan 9, 2009 om 14:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

In DOS-box vind ik wel het resultaat, maar hoe kan ik dat markeren en kopieren? Ctrl-a geeft een commando en ctrl c pakt hij niet. Wat kun je daar nog meer uit opmaken, anders dan dat inderdaad IP-adressen behoorlijk verschillen.

Het modem heb ik 2 maanden geleden al zo vaak gereset (omdat verbinding steeds wegviel) en alles opnieuw ingesteld dat ik daar niet meer aan ga beginnen. Als er een fout in had gezeten was dat er toen ook wel uitgekomen. Nieuwe computer is van september; in oktober heb ik 2 modems (een met draad en het huidige draadloze modem) wel meer dan 20 keer opnieuw aangesloten, ingesteld, gereset etc.

ve
door verwijderd - Jan 9, 2009 om 16:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

. onder echtermuisknop (XP tenminste) en dan markeren en de textcursor over het gebied heensleuren.

Met [enter] wrdt de tekst gekopieerd en nkun je hem verder gebruiken.

 je kunt ook zeggen:

ipconfig/all >jouwtekst.txt  (let op groter-teken) en dat bestandje even openen en makkelijk kopieren

ve
door verwijderd - Jan 9, 2009 om 18:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien deze beperking van toepassing?

http://www.speedtouch.nl/software.html#780

ve
door verwijderd - Jan 9, 2009 om 21:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

In een DOS box kun je kopiëren door met de muis te klikken en te slepen (tekst en achtergrond verwisselen van kleur) en dan op Enter te drukken.

ve
door verwijderd - Jan 10, 2009 om 13:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt toch sterk op een DHCP conflict.
Dat betekent dat er meer dan één DHCP server actief is.
Het rare IP-nummer wijst ook in die richting.

Er moet dus in een of meer PC's een DHCP server actief zijn.
Dat kan eigenlijk alleen doordat ooit Internet Verbinding Delen is ingesteld.

Kijk eens op alle PC's bij de Services of er zo'n ICS service draait.
R-muis op  Computer, Beheren, Services en Toepassingen, Services..

GSM

ve
door verwijderd - Jan 10, 2009 om 13:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

@gsm

volgens mij kunnen we dit probleem gewoon oplossen als we de ipconfigs van alle apparaten naast elkaar leggen.

T.a.v. de 780. Het is een KPN-ding volgens vraagsteller. Daarop kun je niet de standaard updates loslaten (volgens de speedtouch site).
Als dat wel gebeurd is dan is er ook een probleem

ve
door verwijderd - Jan 10, 2009 om 15:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Internet Verbinding Delen had ik even ingesteld, maar heb op jullie advies nu weer uitgeschakeld. Ik heb via R-muis op  Computer, Beheren, Services en Toepassingen, Services gecontroleerd maar zie alleen één DHCP en geen Internet Verbinding Delen. Heb gisteren nog met de andere computer die een bijna gelijk IP adres heeft als het modem en de iPod geprobeerd tegelijk verbinding te krijgen, maar dat is ook niet gelukt. Wat ik dan wel vreemd vind is dat de computer van 2 jaar oud een IP-adres heeft bijna gelijk aan modem en iPod (192.168.1.---) en de nieuwe computer van circa 4 maanden oud een heel ander IP-adres krijgt (84.84.70.--)  terwijl die is aangesloten op het al 2 jaar actieve draadloze modem.
De update van het modem dateert van de Vista-tijd; was om problemen vanuit slaapstand weer op het net te komen op te lossen, met daarna de configuratie voor KPN. De nu op de website van Thomson staande update heb ik niet geïnstalleerd. Ik heb Thomson nu ook de vraag voorgelegd of het soms zo is dat met dit type modem slechts 1 draadloze internetverbinding tegelijk mogelijk is. Ben benieuwd wat daar voor intelligent antwoord op komt. Wellicht dat ik dezer dagen van een kennis een Siemens draadloos modem kan proberen om te kijken of ik dan wel met 2 of meer apparaten op het net kom.

Ik zal in een apart bericht nog de ip config gegevens doorsturen (krijg melding maximaal aantal karakters overschreden.

ve
door verwijderd - Jan 10, 2009 om 15:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Windows IP-configuratie

   Primair DNS-achtervoegsel . . . . :
   Knooppunttype . . . . . . . . . . : hybride
   IP-routering ingeschakeld . . . . : nee
   WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee
   DNS-achtervoegselzoeklijst. . . . : lan

Adapter voor draadloos LAN Draadloze netwerkverbinding:

   Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: lan
   Beschrijving. . . . . . . . . . . : Dell Wireless 1510 Wireless-N WLAN Mini-Card
   Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-22-68-CE-39-9C
   DHCP ingeschakeld . . . . . . . . : ja
   Autom. configuratie ingeschakeld  : ja
   Link-local IPv6-adres . . . . . . : fe80::7dbf:4ab0:beb2:8526%10(voorkeur)
   IPv4-adres. . . . . . . . . . . . : 84.84.70.68(voorkeur)
   Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.0.0.0
   Lease verkregen . . . . . . . . . : zaterdag 10 januari 2009 14:31:33
   Lease verlopen. . . . . . . . . . : zaterdag 10 januari 2009 14:54:31
   Standaardgateway. . . . . . . . . : 195.190.249.49
   DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.254
   DNS-servers . . . . . . . . . . . : 195.121.1.34
   NetBIOS via TCPIP . . . . . . . . : ingeschakeld

Ethernet-adapter LAN-verbinding:

   Mediumstatus. . . . . . . . . . . : medium ontkoppeld
   Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
   Beschrijving. . . . . . . . . . . : Broadcom NetLink (TM) Gigabit Ethernet
   Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-21-70-7A-88-1E
   DHCP ingeschakeld . . . . . . . . : ja
   Autom. configuratie ingeschakeld  : ja

Tunnel-adapter LAN-verbinding*:

   Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
   Beschrijving. . . . . . . . . . . : Teredo Tunneling Pseudo-Interface
   Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 02-00-54-55-4E-01
   DHCP ingeschakeld . . . . . . . . : nee
   Autom. configuratie ingeschakeld  : ja
   IPv6-adres. . . . . . . . . . . . : 2001:0:d5c7:a2ca:3474:292f:abab:b9bb(voorkeur)
   Link-local IPv6-adres . . . . . . : fe80::3474:292f:abab:b9bb%8(voorkeur)
   Standaardgateway. . . . . . . . . :
   NetBIOS via TCPIP . . . . . . . . : uitgeschakeld

ve
door verwijderd - Jan 10, 2009 om 15:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vervolg

Tunnel-adapter LAN-verbinding* 2:

   Mediumstatus. . . . . . . . . . . : medium ontkoppeld
   Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: lan
   Beschrijving. . . . . . . . . . . : Microsoft ISATAP Adapter #2
   Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
   DHCP ingeschakeld . . . . . . . . : nee
   Autom. configuratie ingeschakeld  : ja

Tunnel-adapter LAN-verbinding* 6:

   Mediumstatus. . . . . . . . . . . : medium ontkoppeld
   Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
   Beschrijving. . . . . . . . . . . : 6TO4 Adapter
   Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
   DHCP ingeschakeld . . . . . . . . : nee
   Autom. configuratie ingeschakeld  : ja

Tunnel-adapter LAN-verbinding* 9:

   Mediumstatus. . . . . . . . . . . : medium ontkoppeld
   Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
   Beschrijving. . . . . . . . . . . : 6TO4 Adapter
   Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
   DHCP ingeschakeld . . . . . . . . : nee
   Autom. configuratie ingeschakeld  : ja

Tunnel-adapter LAN-verbinding* 10:

   Mediumstatus. . . . . . . . . . . : medium ontkoppeld
   Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
   Beschrijving. . . . . . . . . . . : isatap.{B0D377C7-849E-4290-9BBC-5EB7803773D5}
   Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
   DHCP ingeschakeld . . . . . . . . : nee
   Autom. configuratie ingeschakeld  : ja

Tunnel-adapter LAN-verbinding* 13:

   Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: lan
   Beschrijving. . . . . . . . . . . : Microsoft 6to4 Adapter #3
   Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
   DHCP ingeschakeld . . . . . . . . : nee
   Autom. configuratie ingeschakeld  : ja
   IPv6-adres. . . . . . . . . . . . : 2002:5454:4644::5454:4644(voorkeur)
   Standaardgateway. . . . . . . . . : 2002:c058:6301::c058:6301
   DNS-servers . . . . . . . . . . . : 195.121.1.34
   NetBIOS via TCPIP . . . . . . . . : uitgeschakeld

ve
door verwijderd - Jan 10, 2009 om 18:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

.. even voor het diner het volgende:
dank voor de info.

Ik zie een aantal ongebruikelijke (voor mij tenminste) zaken.
Die tunnel-adapter: uit niets laat je blijken die nodig te hebben. Hoort dat niet bij hulp op afstand of desktop sharing?
Er uit met die toestand zou ik op mijn systeem zeggen.

Op je systemen zou je die IPv6 moeten uitschakelen,volgens mij zijn er weinig of geen providers die dit operationeel hebben, maar er wel mee testen.

Het subnetmask: 255.0.0.0-> vreemd, dat zou 255.255.255.0 moeten zijn, tenzij je een erg bijzonder netwerk hebt. Het lijkt mij dat dit ook het vreemde 84.84... adres oplevert.

Ik vind de combinatie van ip nummers bij standaargateway, dhcp, dns niet wat het zou moeten zijn. Vooral de 1e 6 cijfers zijn verwarrend. (Ik heb zelf modem en router gescheiden. Misschien kijk ik er daarom vreemd tegen aan)

DNS zou het interne IPv4 adres van je modem moeten zijn
Ik zou zelfs DHCP-server en Standaardgateway een gelijk nummer geven.

Ik zie Netbios over TCP-IP: staat ingeschakeld. Niet doen, riskant

===>Webkasper's IPCONFIG

Ethernet-adapter Draadloze netwerkverbinding:

        Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: lan
        Beschrijving . . . . . . . . . . .:
          SMCWPCIT-G 108 Mbps Wireless PCI Adapter
        Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-13-F7-45-13-4E
        DHCP ingeshakeld. . . . . . . . . : ja
        Autom. configuratie ingeschakeld. : ja
        IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.xxx
        Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
        Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.1.1
        DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
        DNS-servers . . . . . . . . . . . : 10.0.0.138
        Lease verkregen . . . . . . . . . : zaterdag 10 januari 2009 17:23:35
        Lease verlopen . . . . . . . . .  : zaterdag 10 januari 2009 19:03:35

Tot slot:
ik zag dat je verschillende modems gebruikt hebt. Daardoor kunnen je instellingen ook in de war zijn geraakt

suc6

ve
door verwijderd - Jan 10, 2009 om 18:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

... met een voorlopig tot slot:

de tunnels hebben te maken met IPv6 verkeer over IPv4.

Ik las net dat in de praktijk het beste werkt:
of alleen ipv6, of alleen ipv4

De conversies tussen die 2 rammelen.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2009 om 01:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Twee dagen geleden zeiden we al: IPv6 protocol verwijderen.
Je hebt vermoedelijk inderdaad last van die tunnels door het IPv6 protocol. Een pc achter een NAT router moet een intern IP adres hebben (zoals webkasper's ipconfig laat zien) en niet een extern IP adres (84.*).

ve
door verwijderd - Jan 11, 2009 om 01:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

P.S. na IPv6 verwijderen ook gelijk maar opnieuw opstarten.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2009 om 10:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

How do I disable IPv6 in Windows Vista and Windows Server 2008?

Unlike Windows XP and Windows Server 2003, IPv6 in Windows Vista and Windows Server 2008 cannot be uninstalled. However, you can disable IPv6 in Windows Vista and Windows Server 2008 by doing one of the following:
•

In the Network Connections folder, obtain properties on all of your connections and adapters and clear the check box next to the Internet Protocol version 6 (TCP/IPv6) component in the list under This connection uses the following items.

This method disables IPv6 on your LAN interfaces and connections, but does not disable IPv6 on tunnel interfaces or the IPv6 loopback interface.
•

Add the following registry value (DWORD type) set to 0xFFFFFFFF:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip6\Parameters\DisabledComponents

This method disables IPv6 on all your LAN interfaces, connections, and tunnel interfaces but does not disable the IPv6 loopback interface. You must restart the computer for this registry value to take effect.

For additional information about the DisabledComponents registry value, see Configuring IPv6 with Windows Vista.

If you disable IPv6, you will not be able to use Windows Meeting Space or any application that relies on the Windows Peer-to-Peer Networking platform or the Teredo transition technology.

.. en hierna graag herstarten

ve
door verwijderd - Jan 11, 2009 om 11:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kom bij HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip6\Parameters het volgende tegen:

Eerst een rood blokje, met daarachter standaard, vervolgens nog een paar blauwe blokjes met als laatste:

Enable CSIPv6 REG_DWORD ; hoe krijg ik dat op disable; moet ik verwijderen?

ve
door verwijderd - Jan 11, 2009 om 11:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Add the following registry value (DWORD type) set to 0xFFFFFFFF:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip6\Parameters\DisabledComponents

Het betreft een toevoeging zoals microsoft zegt. Je bent dus aan het uitschakelen, niet de-installeren als je met Vista werkt (waar deze procedure dus voor bedoeld is!)

VERGEET GEEN HERSTELPUNT OF ANDERSSOORTIGE BACKUP VAN HET REGISTER TE MAKEN.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2009 om 12:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry webkasper, je was me net voor.
Kort gezegd: verwijder alle Tunnel verbindingen in Start > Instellingen > Netwerkverbindingen (in Vista zal het wel weer anders heten) en verwijder daarna de vinkjes in IPv6 voor elke netwerkadapter.

ve
door verwijderd - Jan 12, 2009 om 15:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Unlike Windows XP and Windows Server 2003, IPv6 in Windows Vista and Windows Server 2008 cannot be uninstalled. However, you can disable IPv6 in Windows Vista and Windows Server 2008 by doing one of the following:

• In the Network Connections folder, obtain properties on all of your connections and adapters and clear the check box next to the Internet Protocol version 6 (TCP/IPv6) component in the list under This connection uses the following items.

This method disables IPv6 on your LAN interfaces and connections, but does not disable IPv6 on tunnel interfaces or the IPv6 loopback interface.

• Add the following registry value (DWORD type) set to 0xFFFFFFFF:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip6\Parameters\DisabledComponents

This method disables IPv6 on all your LAN interfaces, connections, and tunnel interfaces but does not disable the IPv6 loopback interface. You must restart the computer for this registry value to take effect.

For additional information about the DisabledComponents registry value, see Configuring IPv6 with Windows Vista.

If you disable IPv6, you will not be able to use Windows Meeting Space or any application that relies on the Windows Peer-to-Peer Networking platform or the Teredo transition technology.

ve
door verwijderd - Jan 17, 2009 om 14:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb inmiddels reactie van Thomson gehad; het modem moet in ieder geval meerdere verbindingen tegelijk aan kunnen. Heb opnieuw modem geconfigureerd (link van Thomson gekregen), maar was dezelfde als die ik al had gedaan. Geen verandering. Ik denk dat het probleem zit in het subnetmask: 255.0.0.0->. Dat zou inderdaad denk ik 255.255.255.0 moeten zijn. (alhoewel mijn eigen IP-adres toch dat 84.84... is; dus wat ik van mijn provider heb ontvangen).
DNS zou het interne IPv4 adres van je modem moeten zijn; hoe zie ik dat of pas ik dat aan?
Hoe kan ik DHCP-server en Standaardgateway een gelijk nummer geven?

Ik heb geprobeerd een vast IP-adres in te stellen (dan kom ik wel op 255.255.255.0 uit, maar heb dan geen verbinding. Ik zie dat als iPod verbinding heeft met hem modem (maar niet met het internet omdat computer aanstaat) wel 255.555.255.0. Zodra computer uit is verandert dit weer naar 255.0.0.0 met IP-adres van mijn provider.

Je zegt dat ristant is als Netbios over TCP-IP ingeschakeld staat dat riskant is. Hoe kan ik dat uitschakelen?

De IPv6 via de door jullie uitgegeven methode verder uitschakelen lijkt me wel erg zwaar geschut en daar waag ik me liever niet aan. Het is een paar maanden oude nieuwe Dell computer met Vista en een niet zo oud modem. Ik ga er van uit dat de gewone instellingen toch geen schokkende wijzigingen moeten ondergaan.

Wellicht hebben jullie nog ideeën over het subnetmasker adres en hoe dat aangepast kan worden. Alvast bedankt.

ve
door verwijderd - Jan 17, 2009 om 14:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kwam deze opmerking op het net nog tegen en ik denk dat het aangeeft waar het probleem ligt.

modem is waarschijnlijk als bridge ingesteld ipv RFC 1483 bridged.
Normaliter krijgt je modemrouter zelf één IP adres van Online, daarmee kan je router het internet op.
Om meerdere PC's thuis te kunnen gebruiken heeft de router een bepaalde functie waarbij deze meerdere IP adressen kan uitdelen uit een bepaalde reeks. Door middel van NAT o.a. kunnen al die PC's het internet op met één enkel WAN IP.
Techniek is ooit bedacht omdat het aantal IP adressen begon op te raken(inmiddels hebben ze al IPv6 bedacht maar goed).

Dat is het concept erachter, dan is het wat duidelijker waarom het niet werkt en waarom er maar 1 tegelijk het internet op kan. Simpelweg omdat door een bepaalde configuratie in je modemrouter het WAN IP adres rechtstreeks doorgeeft aan de 1e PC die aangesloten is, en je hebt maar 1 WAN IP dus kan er maar 1 tegelijk het internet op.

Je zult je ... moeten configureren zodat je modemrouter het WAN IP krijgt en dat de router zelf IP's gaat uitdelen in een andere reeks(zo kan ik het beste omschrijven)."

Alleen dat gaat over een Tornado modem en een andere provider. Dus hoe ik het moet oplossen.

Ik denk het simpelste tzt eens een ander modem aanschaffen?

ve
door verwijderd - Jan 17, 2009 om 18:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog even voor de duidelijkheid: een ander modem aanschaffen lost niets
op. Om het probleem op te lossen moet je toch echt IPv6 uitschakelen.

Subnetmaskers zijn verbonden aan het IP adres, je kunt dus nooit aannemen dat 1 bepaald subnetmask beter is dan het andere.

Voorbeeld: een IP adres in de (Private) reeks 192.168.1.x hoort een
subnetmask van 255.255.255.0 bij en een IP adres in de (Private) reeks
10.0.0.x hoort een subnetmask van 255.0.0.0 bij.

Een 84.84.x.x IP adres is geen Private IP adres en kan dus niet voorkomen achter een NAT router anders dan door een tunnel (wat je nu dus ook ziet gebeuren). Schakel die tunnels uit en je probleem is over.

ve
door verwijderd - Jan 18, 2009 om 00:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ik gedaan heb: geen idee; was weer met modeminstellingen bezig; daardoor raakte ik mijn verbinding kwijt en kreeg hem met geen mogelijkheid terug (ook niet met draad); krijg je het lekker warm van. Had namelijk bij de set-up gezien waar ik de bridge kon instellen. Toen maar weer teruggezet; helemaal niets! Modem herstart gegeven; vervolgens kwam ik zelfs met draad niet meer in modem! Blijven proberen; opnieuw modem set-ip gedaan. Ineens verbinding en ook tegelijk verbinding met iPod. Het lag dus echt niet aan de IPv6 want die had ik inmiddels weer aangevinkt. Computers en modems! Af en toe denk je blijf er maar af, maar dan kun je niet uitstaan dat het niet werkt zoals je wilt. En na een helehoop zenuwslopend gedoe: ineens doet alles het zoals je wil. Dit moet ik niet te vaak hebben hoor. Maar dank voor het meedenken.

ve
door verwijderd - Jan 18, 2009 om 00:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je wilt kun je nu nog een ipconfig /all output geven.
Ben benieuwd of het nu inderdaad (blijvend) opgelost is.

ve
door verwijderd - Jan 18, 2009 om 00:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Had ik net gedaan en ik zag dat ik nu eindelijk 255.255.255.0 bij subnetmasker heb staan en een IPv4 adres dat begint met 192....

Heeft het waarschijnlijk toch te maken gehad dat ik (per ongeluk) het modem helemaal in de war had gegooid en weer opnieuw verbinding moest maken; Blij dat het opgelost is, maar dit sosort dingen om deze tijd midden in de nacht!

Dank je nogmaals voor je hulp. Hoef ik gelukkig inderdaad geen nieuw modem te kopen.