Ma
door Marijke van der Steen Jun 25, 2021 om 09:27
Computers & telefonie

Draadloze intercom.

Wij wonen in een appartementencomplex van in totaal 54 appartementen met voornamelijk senioren. De leeftijd van de meeste bewoners ligt zo tussen de 65 jaar en de oudste bewoner is 94 jaar.
Nu wil men overgaan naar een draadloos intercomsystsem via smartphone of tablet.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben zowel positieve als negatieve.

2774 16 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 25, 2021 om 09:45
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien hebt u iets aan   deze   Info.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 25, 2021 om 13:10
16869 Antwoorden / 202 Vragen

Zie de al gegeven verwijzing. Ik heb geen ervaring maar het lijkt mij wel zo dat een laptop en/of mobiele telefoon dan altijd moet aanstaan en ingesteld op een ook bepaald wifi kanaal.  Een voordeel, vooral met een telefoon is, dat die altijd in de nabijheid kan zijn.

Ps. Het lijkt mij dus dat voor de wijze waarop men het bij u wil installeren u in ieder geval dan ook goed WiFi ontvangst moeten hebben van de zender die het signaal doorgeeft en het moet ook indien het o.a. deuritercom betreft specifiek voor u alleen te ontvangen zijn. Indien een algemeen intercom syteem wordt bedoeld voor bijv. waarschuwingen of oproepen voor alle bewoners is dat laats deel van mijn vorige zin niet aan de orde.

rj
door rjw Jun 26, 2021 om 08:28
3268 Antwoorden / 5 Vragen

De telefoon of tablet gebruikt gewoon je normale internetverbinding. Het bellentableau is verbonden met internet (de server van de aanbieder van het systeem, al dan niet in de cloud maar dat is niet relevant voor de technische oplossing) en de app op de tablet of smartphone is verbonden met die server.

en als men niet wil dat de smartphone altijd aan moet staan kan je altijd een oplossing kiezen waarbij je zowel de vaste intercomunit als een smart device kan gebruiken. Maar dan heb je niet de voordelen van veel lagere kosten.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 26, 2021 om 09:47
16869 Antwoorden / 202 Vragen

@RJW: Ts noemt DRAADLOOS

rj
door rjw Jun 26, 2021 om 10:38
3268 Antwoorden / 5 Vragen

En wat is er niet draadloos aan wat ik beschrijf? Bij veelgebruikte systemen wordt het centrale bellentableau middels 4G verbonden met een server van de aanbieder (via 4g omdat, zeker bij renovatieprojecten er meestal geen vaste internetverbinding is op de plek van het bellentableau), en de smartphone maken via WIFI of 4G/5G contact met die server. Volledig draadloos dus (op de voeding na van het bellentableau). Als je dit soort basisdingen over de huidige technologie niet snapt kan je je misschien beter niet mengen in deze onderwerpen en meelezen.

panter22
door panter22 - Jun 25, 2021 om 14:17
6599 Antwoorden / Vragen

Niet iedereen zal internet hebben met een smartphone of tablet. Zij kunnen dan geen gebruik meer maken van de intercom?

rj
door rjw Jun 26, 2021 om 09:19
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Dan bouw je een hybride systeem waarbij je ook nog ouderwetse intercom's kan aansluiten. Maar dan is het waarschijnlijk goedkoper om de mensen die nog geen tablet hebben een tablet te geven. Zo'n video-intercom kost ca. 150 euro plus bedrading en montage. Voor dat geld kan je zelfs een iPad kopen.

panter22
door panter22 Jun 26, 2021 om 09:25
6599 Antwoorden / Vragen

Een ipad voor €150? En die werkt zonder wifi?

rj
door rjw Jun 26, 2021 om 10:41
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Lezen: video-intercom + bedrading + montage. 150 euro voor de intercom, en 100 euro montage en bedraging vernieuwen kost per aansluiting ook nog wel zoiets. Dan zit je al gauw op 350...400 euro. En daar heb je een iPad voor. Dus als een enkeling geen tablet of smartphone heeft is dat een prima oplossing. Desnoods geef je er nog een budgetinternetverbinding bij als het iemand is die nog in de steentijd leeft. Altijd nog goedkoper dan in een groot complex de bedrading moderniseren omdat een enkeling geen internet heeft.

panter22
door panter22 Jun 26, 2021 om 11:23
6599 Antwoorden / Vragen

Als het koopappartementen zijn, is dat een mooie oplossing. Maar dan kun je zelf wel een internetabonnemnet betalen.

AWYeah28
door AWYeah28 - Jun 25, 2021 om 14:35
355 Antwoorden / Vragen

Ik moet er niet aan denken om dat ook al via de mobiel te moeten doen. Terwijl ik toch best 'verslaafd' ben aan dat ding.
Heeft de verhuurder dan geen brief gestuurd om de bewoners naar hun mening te vragen? Of een gelegenheid geboden tot inspraak?
Althans, ik ga ervan uit dat het gehuurde appartementen zijn, anders zou er inspraak zijn bij de VvE.

Ik zou zeggen: vraag eens rond bij de buren hoe die er over denken en spreek samen je zorgen uit richting de verhuurder.
Misschien kan er een uurtje cursus aan gespendeerd worden, of toch een ander systeem worden gekozen.

mahadma
door mahadma - Jun 25, 2021 om 15:08
11548 Antwoorden / 51 Vragen

Heeft + en - punten, plus is gemak overal in huis bereikbaar, min is dat je je telefoon bij je moet hebben, wifi zal best overal zijn.

rj
door rjw Jun 26, 2021 om 08:30
3268 Antwoorden / 5 Vragen

De intercomunit bij de deur heb je nooit bij je als je elders in de woning ..... De kans dat je smartphone in de buurt is is groter.

1paul
door 1paul - Jun 25, 2021 om 15:32
3161 Antwoorden / 0 Vragen

als het een koopappartement is dan moet dit voorstel in de ledenvergadering behandeld worden, stel dan voor om een bedraad systeem te nemen....

als het draadloos moet en complex is een huurcomplex vraag dan aan de verhuurder welk systeem ze willen leveren....

er zijn ook systemen die uw telefoon bellen (gsm systeem) als er iemand voor de deur staat, hoeft dus niet perse via de wifi te gaan....

ma
door marnix1 Jun 26, 2021 om 08:52
256 Antwoorden / 22 Vragen

kan dat ook naar vaste lijn?

rj
door rjw Jun 26, 2021 om 14:15
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Maar als je gebeld wordt heb je geen mogelijkheid om de deur open te doen.

1paul
door 1paul Jun 28, 2021 om 11:56
3161 Antwoorden / 0 Vragen

Afhankelijk van de installatie kan die mogelijkheid ook gemaakt worden....

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jun 25, 2021 om 23:00
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als je in oude bestaande gebouw slechte koperen draaden moet wisselen is erg dure.

Vind een  draadloze dan prima oplossing.
Ook niet meer op 1 punt   maar overal in jou huis te gebruiken.

Ik zou deze graag erbij hebben,   een kastje als een telefoon of tablet maar alleen een bel met camera....

zou graag die oude koperen draden die vaak storen zo kwijt raken.

rj
door rjw - Jun 26, 2021 om 08:31
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Als je oudere installatie hebt is een draadloze installatie veel goedkoper om de boel te moderniseren en video toe te voegen (wat weer goed is voor de veiligheid). Bedrading moderniseren voor 54 appartementen kost een vermogen.

ma
door marnix1 - Jun 26, 2021 om 08:48
256 Antwoorden / 22 Vragen

Ik woon in een cpmplex met 200 huishoudens, pand is uit 1965,
de laatste jaren erg veel storing gehad met intercom/deur-ontgrendel-systeem,
rampig! moet je naar benee om de deur te openen!

Gelukkig is het nu weer redelijk op orde, ik kan zelfs weer praten door het ding,
Het systeem dat u noemt lijkt me heerlijk, maar bj nader inzien toch wat haken en ogen te hebben,
U noemt zelf al de leeftijd van de bewoners, al moet ik toegeven dat veel 60/70 plussers veel handiger zijn dan ik met de moderne technieken,
nadeel lijkt me dat wel de foon of tablet dus altijd opgeladen moet zijn, dat is hier nog wel eens niet zo.
Bestaat er niet iets draadloos' wat altijd stroom heeft?
Dus zoals het oude systeem (unit met hoorn) maar dan via wifi?

rj
door rjw Jun 26, 2021 om 09:25
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Als je weet dat je smartphone of tablet ook gebruikt wordt om de deur open te doen is het een kleine moeite om ervoor te zorgen dat dat ding altijd is opgeladen lijkt me. Dat hebben ook ouderen zo in hun gewoontes zitten.

Zo'n unit met hoorn krijgt z'n voeding uit de centrale unit. Dat kan je niet meer gebruiken als je het draadloos wilt hebben. Je zult dan een intercom met eigen voeding moeten hebben en dat betekent weer dat er een stopcontact in de buurt van de intercom moet zitten. En dan zullen er weer mensen klagen omdat ze geen "lelijke" stroomdraad langs de muur willen zien bungelen.

ro
door ronny530 - Jun 26, 2021 om 10:42
2786 Antwoorden / 41 Vragen

Het lijkt mij wel dat het nieuwe intercom systeem voor alle bewoners te gebruiken moet zijn met of zonder een smartphone of tablet. Draadloos kan wel maar plaats dan in iedere woning een draadloze intercom op de plaats van de oude die verbinding maakt met de centrale unit beneden. Als toevoeging kan middels een app de smartphone of tablet gebruikt worden indien de bewoner dat wenst.

sw
door swat1500 - Jun 26, 2021 om 15:37
3791 Antwoorden / 0 Vragen

In mijn complex is de oude intercom (met telefoonhoorn) vervangen door een bedrade (via de bedrading van de oude intercom) intercom met video en in elke woning een kastje met beeldschermpje waarmee je kan praten met de aanbeller en hem of haar ook kan zien. Met een bijhorende app kan het kastje doorschakelen naar een mobiel of tablet zodat je ook wanneer je niet thuis bent kan zien wie er aanbelt en zelfs met deze persoon praten. Ook is hte mogelijk met de app de voordeur te openen.
Bij geen gehoor kan de beller een boodschap inspreken en wordt een videotje bewaardwaarop je de boodschap kan horen en dus ook zien wie er aan de deur is geweest.

Volledig draadloos in en complex lijkt mij storingsgevoelig want bij geen of onvoldoende signaal, bij weinig steunzenders, kan je alsnog niet zien wie er voor de deur staat en kan je alsnog naar beneden lopen.

tijger1
door tijger1 - Jun 26, 2021 om 15:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En je zult er maar met zijn tweeen wonen en een mobiel hebben, die iemand even meeneemt naar de supermarkt. Kan diegene thuis geen deur meer opendoen.

rj
door rjw Jun 26, 2021 om 22:19
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Gewoon een extra mobieltje nemen. Altijd goedkoper dan alle bedrading moeten moderniseren.

gerbera
door gerbera Jun 27, 2021 om 15:13
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Volgens enkele leveranciers kun je ook vanuit de super je deur open doen. Je moet dan wel ff de app op je mobiel installeren.

panter22
door panter22 Jun 27, 2021 om 15:22
6599 Antwoorden / Vragen

Als je met je mobiel de duer niet kan openen, dan heb je er nog niets aan.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jun 26, 2021 om 19:51
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Welk merk en Type willen ze plaatsen?

Zonder die info  krijg je ook foute antwoorden waar je niets aan hebt.

Er zijn draadloze  die in jou huis een vaste plek kreeg met 230 volt voeding.

Maar ook waar meerdere telefoons op kunnen worden aangesloten.

Wat zij aanbieden en jij wilde?

gerbera
door gerbera - Jun 28, 2021 om 09:03
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Er bestaan ook draadloze binnenunits die gebruikt worden welke dan weer met een smartphone gekoppeld kunnen worden. Dus informeer eens wat nou werkelijk de plannen zijn want eenieder verplichten een smarphone of tablet aan te schaffen kan gewoon niet.
Met zo'n draadloze binnenunit kan dus alles bediend worden met of zonder smartphone of tablet.

aurora1
door aurora1 - Jun 28, 2021 om 23:06
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat is er aan de hand met het huidige systeem?
Ik zou er niet mee akkoord gaan. Zou je nota beneden een smartphone of tablet moeten aanschaffen als je die niet hebt en steeds op moeten kijken of met je in huis moeten rondslepen?
Wie zijn die "men"?
Als dit in de VvE een voorstel was dan maar snel naar de volgende vergadering om dit aan de kaak te  stellen. Het idee van die "men" lijkt me helemaal niks.
Het lijkt wel iets dat een oudere man die door de echtgenote volledig wordt verzorgd en dus niets om handen heeft, en die dan meent iets pienters bedacht te hebben.

rj
door rjw Jun 29, 2021 om 10:53
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Systemen verouderen. En een nieuw traditioneel systeem kost heel veel meer dan een modern systeem dat gebruik maakt van smartphones of tablets. Als de leden van de VvE er geen probleem mee hebben om tienduizenden euro's extra uit te geven aan nieuwe infrastructuur moeten ze dat natuurlijk zelf weten. Het is hun geld. Bij ons in het gebouw moet de installatie over een paar jaar ook vernieuwd worden maar ik ga dan toch echt lobbyen voor een modern systeem i.p.v. dat de veel te veel geld aan technologie gaan uitgeven die nu al verouderd is, alleen maar om bij het oude te blijven. Met dat geld kunnen we leukere dingen doen.

Ja
door Janitavfh - Jun 30, 2021 om 08:57
37 Antwoorden / 21 Vragen

Vraag:
Komt er een app die u moet installeren op uw telefoon of tablet - is uw telefoon of tablet hiervoor geschikt - moet tablet/telefoon continu aan en binnen handbereik - hoe gaat het met noodgevallen (app eerst openen) - werkt het samen met een draagbare noodknop.
Persoonlijk eerste reactie negatief, maar dat is omdat mijn moeder helemaal niet met smartphone kan omgaan en nog gewoon met de ouderwetse huistelefoon belt.