ni
door nico65 Dec 17, 2013 om 22:26
Computers & telefonie

DVD branden lukt niet (dvd te klein?!)

Met behulp van "EnVivo VHS tot DVD Maker" ben ik bezig met het overzetten van oude video's naar mijn PC.
Dit met de bedoeling om ze te branden op een dvd schijfje.
Het overzetten is me gelukt maar bij het branden loop ik tegen het volgende probleem aan.
Mijn schijfje van 4.7 GB bevat kennelijk veel te weinig ruimte voor een film van ca. 1,5 uur.
De bijgeleverde gebruiksaanwijzing zwijgt hierover en gaat er van uit dat branden wel lukt. Niet dus. Hoe los ik dit op? Heeft iemand hiermee enige ervaring?
Hoe dan ook, ik ben benieuwd naar een reactie die ook voor een "leek" te volgen is.
Alvast bedankt voor het meedenken.

12827 17 Rapporteer

ma
door mataraty - Dec 17, 2013 om 22:50
73 Antwoorden / 0 Vragen

Ik hoop het.

Een standaard dvd voor branden kan ongeveer 4,38 GB aan data dragen, dit ondanks dat er op de dvd zelf staat dat het 4,7 Gb is. De vraag is dus hoe groot is het bestand dat je wilt branden in GB. Als dat meer is als 4,38 GB gaat het niet lukken. Als het kleiner is zou het gewoon moeten werken.

aurora1
door aurora1 - Dec 17, 2013 om 23:36
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Soortgelijke vraag klik hier, mogelijk vind je daar nog informatie.
Als je zelf een hdd/dvd recorder hebt dan zal in de gebruiksaanwijzing een overzicht staan over hoeveel op een schijfje kan.
Heb je die niet zoek dan van enig merk een dergelijke gebruiksaanwijzing op internet en dan even de uitleg opzoeken over videoband op dvd.

ph
door philip36 - Dec 18, 2013 om 00:33
2275 Antwoorden / 4 Vragen

U zult het filmbestand dan een beetje moeten comprimeren.
Dat kan bijv. met het programma DVD Shrink.
Als het filmbestand een iso-bestand is moet het geladen worden in een virtueel station zodat DVD Shrink het kan lezen.
Kunt u de software van EnVivo VHS tot DVD Maker niet zo instellen dat er een gecomprimeerd videobestand wordt gemaakt dat op een DVD 4,7 GB past?

be
door benschenk - Dec 18, 2013 om 11:21
6 Antwoorden / 1 Vragen

Het probleem is opgelost door een DVD-DL (8,5 Gb) te gebruiken.
Je brander moet dit uiteraard wel ondersteunen.
Het gebruik van DVD Shrink leidt alleen maar tot kwaliteitsverlies.

who cares
door who cares - Dec 18, 2013 om 12:18
146 Antwoorden / 9 Vragen

Gebruik het programma "Handbrake" of nog beter "ConvertXTDVD5 hiermee kan je verschillende filmjes op DV zetten met een menu erin.

ja
door jan24 - Dec 18, 2013 om 14:54
112 Antwoorden / 4 Vragen

De duur van de film is niet bepalend voor de grootte van het bestand. Dat uitleggen wordt omslachtig.
De beste tip die ik gelezen heb alhier is DVD shrink gebruiken. Is gratis te downloaden.
Antwoorden als het gebruiken van DVD-DL van 8,5 GB zijn niet terzake doende, vragensteller heeft een 4,7 GB schijfje tot zijn beschikking.

rembrantd
door rembrantd - Dec 18, 2013 om 16:14
116 Antwoorden / 36 Vragen

Het makkelijkst is om freemake te gebruiken.

labren
door labren - Dec 18, 2013 om 23:32
862 Antwoorden / 0 Vragen

inderdaad, DVD schrink gebuiken en het progr. nero

m.
door m.jean - Dec 21, 2013 om 13:57
2 Antwoorden / 2 Vragen

Het antwoord van benschenk is het enige dat juist is, een film is beeld materiaal en neemt dus meer ruimte in beslag dan b.v. muziek of geschreven data als je geen film programma op je pc geïnstalleerd hebt zet de film dan in movie maker welk programma standaard bij windows wordt geleverd, het voordeel is dat je er eventueel nog wat aan kan doen, je kan zien hoe groot het bestand is en rechtstreeks branden is allemaal juist voor de leek een fluitje van de spreekwoordelijke cent

diumenge
door diumenge - Dec 21, 2013 om 14:28
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=m.jean schreef op zaterdag 21 dec 2013, 13:57]Het antwoord van benschenk is het enige dat juist is, een film is beeld materiaal en neemt dus meer ruimte in beslag dan b.v. muziek of geschreven data als je geen film programma op je pc geïnstalleerd hebt zet de film dan in movie maker welk programma standaard bij windows wordt geleverd, het voordeel is dat je er eventueel nog wat aan kan doen, je kan zien hoe groot het bestand is en rechtstreeks branden is allemaal juist voor de leek een fluitje van de spreekwoordelijke cent Wat een onzin. Het antwoord van benschenk is juist, maar niet het enige dat juist is. Een film van 1,5 uur past prima op een normaal schijfje. Inderdaad door, als het niet past, een programma te gebruiken om het bestand iets kleiner te maken door compressie. Het gouden oude DVD shrink weet daar prima raad mee, maar er zijn ook andere (betere) oplossingen, alleen bij 1,5 uur zal je dat niet of nauwelijks zien. Dus schrijf de film naar de harde schijf ipv een schijfje, verklein 'm met DVD shrink en brand het verkleinde bestand. Een DL gebruiken is zonde van het geld.

Nb. Een image (ISO) mounten is niet nodig, DVD shrink kan ook images inlezen.

henson
door henson - Dec 21, 2013 om 14:57
338 Antwoorden / 36 Vragen

Gebruik zelf een ander programma voor het omzetten van oude videobandjes, namelijk Pinnacle.
Het maximum aantal minuten video dat je voor de volle 100% kunt overzetten op een DVD is met dit programma 59 minuten.....(oud beeldformaat Pal 4:3, geen breedbeeld)
Zet je meer over dan wordt de kwaliteit minder. Weet niet of dit ook voor andere programma's geldt,
maar neem aan dat dit standaard is voor DVD's. Ben zelf ook een leek op dit gebied en benieuwd of er een ander programma is dat meer op video op een normale DVD kan branden (100%, dat wel dus).

ja
door jan24 - Dec 21, 2013 om 16:45
112 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=diumenge schreef op zaterdag 21 dec 2013, 14:28][quote=m.jean schreef op zaterdag 21 dec 2013, 13:57]Het antwoord van benschenk is het enige dat juist is, een film is beeld materiaal en neemt dus meer ruimte in beslag dan b.v. muziek of geschreven data als je geen film programma op je pc geïnstalleerd hebt zet de film dan in movie maker welk programma standaard bij windows wordt geleverd, het voordeel is dat je er eventueel nog wat aan kan doen, je kan zien hoe groot het bestand is en rechtstreeks branden is allemaal juist voor de leek een fluitje van de spreekwoordelijke cent Wat een onzin. Het antwoord van benschenk is juist, maar niet het enige dat juist is. Een film van 1,5 uur past prima op een normaal schijfje. Inderdaad door, als het niet past, een programma te gebruiken om het bestand iets kleiner te maken door compressie. Het gouden oude DVD shrink weet daar prima raad mee, maar er zijn ook andere (betere) oplossingen, alleen bij 1,5 uur zal je dat niet of nauwelijks zien. Dus schrijf de film naar de harde schijf ipv een schijfje, verklein 'm met DVD shrink en brand het verkleinde bestand. Een DL gebruiken is zonde van het geld.
Nb. Een image (ISO) mounten is niet nodig, DVD shrink kan ook images inlezen.
Diumenge, ik wilde niet direkt reageren op m.jean, maar je schreef bijna letterlijk dat op, wat ik in gedachten had.

@ Henson.
Uitgaande van SP kwaliteit is 2 uur op een DVD schijfje van 4,7 GB min of meer de standaard. De 59 minuten die jij noemt komt overeen met de XP modus. Hierbij ga ik uit van de instellingen van mijn DVD-recorder.
Het genoemde Pinnacle is volgens mij vrij prijzig en je PC moet aardig wat in zijn mars hebben. Ik vermoed, dat de vragensteller daar niet mee uit de voeten kan.

henson
door henson - Dec 21, 2013 om 19:15
338 Antwoorden / 36 Vragen

Weet niet wat je bedoelt met XP modus etc. Zeg alleen dat mijn videobewerkingsprogramma aangeeft dat je maar 59 minuten op een DVD kunt branden bij 100 procent beeldkwaliteit.
En of je dat daarna nu op je PC of DVD speler afspeelt, de DVD bevat 1 op 1 de kwaliteit van het origineel...
Met de huidige grote beeldschermen wordt iedere vermindering van de kwaliteit immers steeds zichtbaarder, lijkt mij, bovendien zijn onze ogen steeds verwender geworden en zal dit in de toekomst nog toenemen. Dus zo goed mogelijk bewaren, die oude tapes.

henson
door henson - Dec 25, 2013 om 11:51
338 Antwoorden / 36 Vragen

En??

ja
door jan24 - Dec 25, 2013 om 12:48
112 Antwoorden / 4 Vragen

@ Henson.
SP is een opnamekwaliteit, die mijn Panasonic DVD recorder hanteert. In deze modus kun je 2 uur branden op een DVD van 4,7 GB. Wordt beschouwd als de standaard, DVD nivo.
In XP is dat maximaal een uur, zeer hoge kwaliteit.
In LP is dat 4 uur, goede kwaliteit, nog wel beter dan een goede video-opname.
Zelf gebruik ik de SP modus, ook voor overgespeelde videobanden.

henson
door henson - Dec 25, 2013 om 16:20
338 Antwoorden / 36 Vragen

Yep, dacht ik al....100% opnamekwaliteit is bijna 1 uur op een DVD (bij jou dus XP), maar was eigenlijk benieuwd naar de reactie van de topicstarter....wat gaat ie nu doen?

henson
door henson - Jan 1, 2014 om 10:33
338 Antwoorden / 36 Vragen

Hallo nico65,

Topic starten en dan verder niets van je laten horen is niet aardig t.o.v. de mensen die de moeite nemen om je vraag te beantwoorden ......