Ma
door MaraS Aug 4, 2023 om 14:04
Computers & telefonie

Dwingen tot glasvezel

Bij mij is vorig jaar glasvezel aangelegd maar ik heb geen abonnement hiervoor genomen.
Ik ben bij Budget-alles-in-1 en maak gebruik van het gewone internet. Ik merk sinds enige tijd dat het internet steeds langzamer en moeizamer gaat. Hiervoor had ik nergens last van. Ik krijg het gevoel dat het internet moedwillig "afgeknepen" wordt zodat je gebruik gaat maken van glasvezel die veel duurder is. Is dit het geval?

8272 22 Rapporteer
ltmvz
door ltmvz - Aug 4, 2023 om 14:11
949 Antwoorden / 18 Vragen

De echte dwang komt pas als men de "oude" methode onmogelijk maakt: bij ons werd de telefoonlijn onklaar gemaakt en dan moet je wel.

ju
door juliomariner - Aug 4, 2023 om 14:28
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Ze zullen waarschijnlijk minder onderhoud plegen omdat glasvezel de toekomst voor hun is. Waarom zouden ze dan in een verouderd systeem investeren?

Ge
door Gert Moes Aug 7, 2023 om 12:08
12 Antwoorden / 2 Vragen

omdat je contract hebt.....

ju
door juliomariner Aug 7, 2023 om 12:17
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Veel suc6 om ze er aan te houden.

mahadma
door mahadma - Aug 4, 2023 om 15:15
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Controleer een paar keer per week je speed qua down upe en ping. Schrijf die met datum op dan weet je of je inter trager wordt of dat je de fout bij je pc of verbinding moet zoeken.

Zelf krijg ik ook omdat de bovenburen het willen een gratis glasvezel stekker oid. Maar ik blijf gewoon bij Ziggo, heb 600+ down en 60 up en een snelle ping. Met glasvezel is er maar 1 voordeel: je down=gelijk aan up. En daar heb ik geen fluit aan, dus waarom?

JMA2
door JMA2 Aug 5, 2023 om 00:01
117 Antwoorden / 2 Vragen

Nou misschien omdat glas goedkoper is als Ziggo. Ik had bij Ziggo 1Gb down en 75Mb upload. En een muziekpakket voor mijn dochter. Kosten 103 euro per maand. Nu glas 1Gb/1Gb en weer een bijna gelijk muziek pakket. Na de 8 maanden promotie ga ik 73,75 betalen, dat is per jaar 360 euro minder.

mahadma
door mahadma Aug 6, 2023 om 18:03
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Nou, er hangen de nodige pc's aan, een aantal wigi apparaten, en daarnaast doe ik aan internet radio, dus zolang ziggo het goed blijft dien blijf ik hangen daar. Mede omdat er ook een viruskiller bij zit die nu gratis is

Av
door AvR21057 Aug 7, 2023 om 12:56
14 Antwoorden / Vragen

Het maakt heel veel uit of je uploadsnelheid hoger is. Dat maakt juist je downloadsnelheid hoger.
Zeker bij grote bestanden.
Standaard belazeren ze je met hogere downloadsnelheden als de uploadsnelheid niet verandert en ver achterblijft. Een truukje om je tevreden te houden bij een prijsverhoging en dan roepen dat de download snelheid omhoog gaat en je niet opzegt

1paul
door 1paul - Aug 4, 2023 om 16:20
3155 Antwoorden / 0 Vragen

kan ook aan de pc liggen, nergens iets veranderd? of aan de router dan wel kabels in huis....

https://www.welke-internetsnelheid.nl/traag-internet/

Ja
door JannyBoe - Aug 4, 2023 om 16:44
519 Antwoorden / Vragen

Voor de speedtest waar @MAHDMA aan refereert kunt u o.a. op de website van Budget terecht, op deze pagina.

hereistom
door hereistom Aug 4, 2023 om 18:22
736 Antwoorden / 1 Vragen

Grappig op die site haal ik maar 75/75 en op de site van https://www.speedtest.net/nl/ haal ik 95/95

Ja
door JannyBoe Aug 4, 2023 om 21:11
519 Antwoorden / Vragen

Ik heb er drie naast elkaar gedraaid Budget, Speedtest en de speedtest van Ziggo en de verschillen zijn te verwaarlozen.

rj
door rjw - Aug 4, 2023 om 16:53
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Aan gevoel heb je niets in dit geval. Als mensen ergens slecht in zijn dan is wel in aanvoelen van harde feiten. Een nieuwe, snellere internetverbinding voelt de eerste dag snel, maar na een week ben je gewend en vallen vertragingen ineens op. Een nieuwe auto is heel stil als je weg rijdt bij de dealer maar na een paar dagen hoor je ook weer van alles.

Dus: meten! En realiseer je ook dat oude technologie niet tot in lengte van dagen kan blijven bestaan.

ennoborg
door ennoborg - Aug 4, 2023 om 16:59
24 Antwoorden / 3 Vragen

Van wie is die glasvezel? Van KPN? Of van een concurrent, zoals T-Mobile, of Delta?

Als het KPN is, waar Budget-alles-in-1 ook mee werkt, kan ik me voorstellen dat ze je een beetje gaan pushen, omdat KPN van het oude systeem (DSL) af wil, en dan kan je er vrees ik niet veel aan doen, behalve een keer met ze bellen. Het goedkoopste pakket van Ziggo is namelijk een stuk duurder.

Ma
door MaraS - Aug 4, 2023 om 17:16
2 Antwoorden / 2 Vragen

Ja, het is KPN glasvezel

Ma
door MaraS - Aug 4, 2023 om 17:20
2 Antwoorden / 2 Vragen

Goede tip, ik ga een regelmatig dan de speedtest doen

ltmvz
door ltmvz - Aug 4, 2023 om 18:08
949 Antwoorden / 18 Vragen

Je kunt wel hoge speedtest snelheden hebben, maar het ligt ook aan de websites die je bezoekt. Als ik podcasts download zitten er meestal hele trage downloaders tussen. Daarom vind ik glasvezel totaal niet beter dan ADSL. Wel heel veel duurder.

Alleen het uploaden gaat sneller, maar dat doe ik maar weinig.

JMA2
door JMA2 Aug 5, 2023 om 00:06
117 Antwoorden / 2 Vragen

T-mobile vraagt voor 100Mb up en down 30 euro per maand. Voor 400Mb is dat 35 euro.

ltmvz
door ltmvz Aug 5, 2023 om 08:39
949 Antwoorden / 18 Vragen

Dat lijkt mij sterk, JMA2. Ik heb 50 Mbit/s, maar als de introductieperiode voorbij is (nu nog €25) wordt het €35. Zonder nog de inflatiecorrectie. Zit wel €2,50 vaste telefoon bij.

Ja
door Jan_Koll - Aug 4, 2023 om 22:09
16 Antwoorden / Vragen

Wel eens van tethering gehoord?  Dat is internetten via je mobiele telefoon op een gewone computer of laptop etc. En de internetsnelheden van het mobiele netwerk worden steeds hoger (5G is heel snel heb ik ervaren). Soms als er een storing is b.v maak ik gebruik van tethering en dat werkt perfect.  Omdat ik een beperkt internet abonnement heb doe ik dit alleen als het nodig is of als ik niet thuis ben maar onderweg, want ik heb de telefoon vooral voor bellen en dan vlieg je met internetten door je beperkte internet GB's heen.  Tegenwoordig zijn er best aantrekkeliijke mobiele abonnementen met onbeperkt internetgebruik tegen prijzen die een giller zijn t.o.v. de grote jongens als Ziggo en KPN, al denk ik dat als je 24h per dag gaat gamen dat wel een probleem al opleveren, want meestal wordt de z.g. "fair-use-polici" clausule gehanteerd.
't Is maar een idee (waar ik overigens al een poosje mee speel maar nu nog contractueel gebonden ben).

Re
door Reinier182 - Aug 5, 2023 om 11:44
162 Antwoorden / Vragen

UIteindelijk stoppen ze met ADSL bij woningen waar glasvezel is aangelegd. Bij mijn vriendin in de flat ook. Verplicht overstappen is de enige optie. KPN houdt de koperlijn niet open samen met glasvezel. Misschien komen ze met een overstap aanbieding.

Re
door Reinier182 - Aug 6, 2023 om 17:27
162 Antwoorden / Vragen

Wanneer ergens glasvezel ligt gaan ze binnen een korte tijd ADSL afbouwen en afbreken. Binnenkort stopt het gewoon en kunt u kiezen welk glasvezel abonnement je wil en ze stoppen gewoon. Hopelijk komen ze met een goede aanbieding.

th
door thieu - Aug 7, 2023 om 11:37
148 Antwoorden / 0 Vragen

Is degene die de glasvezel heeft aangelegd dezelfde als jouw provider?
Biedt jouw huidige provider ook internet over glas aan?

Die budget-aanbieder gaat nu waarschijnlijk over koper. Het is erg duur om twee verschillende netwerken (glas en koper) te onderhouden.
Maar los van dit alles is jouw huidige provider verplicht een bepaald serviceniveau te bieden dat in je contract met die partij staat. Een bepaalde minimum bandbreedte en maximum aantal storingen.

Ma
door MaraS Aug 7, 2023 om 11:40
2 Antwoorden / 2 Vragen

Dank

agapon1951
door agapon1951 - Aug 7, 2023 om 12:13
172 Antwoorden / Vragen

Bij mij komt het nog steeds via de ether naar binnen, dus geen probemen met bekabeling(en).
Echter nu werd er twee jaar geleden aangeboden dat er glasvezel kon worden aangelegd, gratis.
Je was daarbij niet evrplicht over te slutien naar een andere aanbieder. Gehele buurt werd in een keer onder handengenomen, maar U raad het al, behalve dit adres. Iedere keer weer een ander verhaal, monteurs in opleiding, we zorgen ervoor (binnen een bepaald tijdstip),
we boeken U binnenkort in, moeten kijken wanneer de mensen in de buurt zijn enz enz enz Nu twee jaar verder nog steeds geen aangelegde glasvezel..........???? Nee dus en wie weet wanneer, heb ze alvast een prettige jaarwisseling toegewenst.

mo
door mof - Aug 7, 2023 om 13:41
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Vermoedens ... wat kun je er mee? Als u uw provider niet vertrouwt moet u overstappenop een andere provider!

mo
door mof - Aug 7, 2023 om 13:47
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Agapon1951:

zoiets is hier, Lijsterbesstraat in Nijmegen, ook aan de hand. Februari 22 is een deel van de straat aangesloten door KPN, maar niet de hoogbouw. Volker Wessels Telecom, onderaannemer van KPN heeft speciale onderonderaannemers ingehuurd voor de hoogbouw. Die leverden slecht werk (heb ik uit een telefoongesprek vernomen dat ik uit voorzorg heb opgenomen) en zijn weer van het project gehaald. Ik heb meer dan een jaar met KPN gebeld en gemaild. KPN wil dat ik betaal om aangesloten te worden en geeft aan dat dit wel kan. Maar in de papieren die ik heb ontvangen in 2020 en 2021 blijkt dat ik niet hoef te betalen en KPN belooft heeft de hele wijk aan te sluiten voor niks. Uiteindelijk heb ik in februari 2022 het bericht gehad van KPN dat aan het einde van 2022 de aansluitingen worden doorgevoerd. Dus vanaf oktober ga ik weer met mailen en KPN lastigvallen beginnen.

ltmvz
door ltmvz Aug 7, 2023 om 14:18
949 Antwoorden / 18 Vragen

Hallo MOF,

Van 1985 tot 1998 woonde ik met veel plezier in de Lijsterbesstraat in Nijmegen. Ik mis vooral de tuin die ik toen had, maar ook veel andere dingen. Leuke straat met mooie ligging.

borg queen
door borg queen - Aug 7, 2023 om 14:03
127 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb glasvezel, maar mijn laptop wordt ook steeds trager. Gedeeltelijk op te lossen met een grote schoonmaak of je herinstalleerd alles ( incluis Windows) en dat kan ook goed helpen. Mijn laptop is inmiddels 8 jaar oud, dus is het niet gek dat hij trager wordt.

he
door henkie.penkie - Aug 8, 2023 om 11:22
149 Antwoorden / 0 Vragen

Als je al een abonnement op internet van KPN hebt en er is glasvezel aangelegd door KPN en deze is aangesloten door KPN lijkt het mij dat het niet moeilijk is om dan overgezet te worden van de oude telefoonkabel verbinding naar de nieuwe glasvezelkabel. Een telefoontje plegen hiervoor is zeer op zijn plaats vooral als je al jarenlang abonnee bij KPN bent. Trouwens ze bouwen inderdaad de snelheid op de oude kabel af en is momenteel nog 60MB voorheen 100.