ti
door tismewat Mar 14, 2012 om 12:11
Computers & telefonie

[edit] IN OPTIMA FORMA

Probleem:
Ondanks uitsluitend via Wifi netwerk thuis internetten op de mobiele telefoon toch een rekening voor dataverbruik a 2,418 MB

Abonnement: Hi sim only 75 1 jaar a € 5,95 (excl. Btw)
Telefoon: Blackberry 9300 3g (los toestel, niet verbonden aan een abonnement)

Verslag:
Midden februari 2012 een nieuwe BB gekocht. Hi sim kaart, van oude bestaande abonnemet, er in en klaar om te bellen. Bewust gekozen om nog geen mobiel internet abonnement af te sluiten. BB aangesloten op mijn eigen Wifi netwerk. Uitsluitend thuis, gebruikmakend van mijn eigen Wifi signaal, internetten. Tot mijn verbazing tref ik op mijn factuur van februari (rekening periode maart) een bedrag van € 3,36 (excl btw) aan voor “internet op je mobiel”. Nachtenlang internet afgezocht via mijn PC, daarbij veel klachten tegengekomen van gebruikers die hetzelfde probleem ervaren als ik, om te kijken of er instellingen in mijn BB verkeerd stonden. Uiteindelijk kunnen constateren dat er niets verkeerd is met de instellingen. Weer verder zoeken op mijn BB. Op een gegeven moment viel er iets op. Als ik mijn KPN netwerk uitschakel, met ingeschakeld Wifi, kon ik via de bladwijzers op mijn brouwser niet meer internet op. Kreeg steeds de melding “geen netwerk verbinding”. Vreemd omdat mijn Wifi verbinding aan staat. Dit een aantal keren getest met ingeschakeld en uitgeschakeld KPN netwerk. Uiteindelijk viel het op dat ik met een uitgeschakeld KPN netwerk en ingeschakeld Wifi verbinding wel via mijn BB browser naar google.nl en andere websites kon surfen. Dus toch verbinding!

Na veel uitzoeken blijkt het volgende het geval te zijn:
KPN c.q. Hi heeft op mijn nieuwe en “schone” telefoon. d.w.z. geen enkele app o.i.d. geïnstalleerd, in mijn browser een aantal bladwijzers gezet, die niet meer te verwijderen zijn. Als je deze aan klikt schakelt automatisch je Wifi verbinding uit en wordt je via het Hi netwerk verbonden met internet. Op deze wijze maak je toch kosten ondanks het feit dat gebruik kunt maken van je (eigen) Wifi signaal.

Conclusie:
KPN c.q. Hi bepaald zonder jouw medeweten en zonder dat je het kan voorkomen op jouw telefoon dat het beschikbare Wifi signaal uitgeschakeld wordt en je via hun verbinding, tegen onnodige en forse kosten, gebruik gaat maken van een internetverbinding.

Dit zijn echt ongeoorloofde praktijken!

De bladwijzer die de veroorzaker zijn van de kosten en die je niet kan verwijderen:
www.m.mobielestartpagina.nl.
www.m.kpnvandaag.nl
www.m.HI.nl
www.wap.telfort.nl

2499 29 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

pino123
door pino123 - Mar 14, 2012 om 12:54
2775 Antwoorden / 14 Vragen
0

Bestaat niet, bladwijzers maken geen gebruik van internet, dat doet je browser. Ook schakelt je browser niet je wifi uit! Toch gaat er iets niet goed met jouw telefoon. Anders zouden hier stapels van dit soort berichten moeten liggen. Mijn vraag is, doe jij de telefoon wel eens geheel uit? Als je hem opstart, staat dan misschien toch niet op de een of andere manier je mobiel internet aan?

valerius-2
door valerius-2 - Mar 14, 2012 om 13:06
7840 Antwoorden / 95 Vragen
0

Ik zou toch eerst eens nagaan of het niet mijzelf zou liggen voordat ik ga reageren.

ti
door tismewat - Mar 14, 2012 om 13:18
16 Antwoorden / 1 Vragen
0

valerius-2 Begrijp niets van je reactie!

ti
door tismewat - Mar 14, 2012 om 13:34
16 Antwoorden / 1 Vragen
0

Beste Pino,
Bladwijzers zijn een verwijzing naar een url die via je browser contact maakt met internet. De browser schakelt wifi niet uit zoals blijkt uit mijn verhaal maar de website waar je via de url naar toe gaat. Het is geen enkel probleem om via een script een website dit soort dingen te laten doen. Als het echt zo eenvoudig is en op te lossen door "het toestel geheel uit te doen" had ik het antwoord wel op internet gevonden. Dat er geen "stapels berichten liggen" wil niet zeggen dat het niet zo is. 1 persoon moet de eerste zijn, zo werkt het altijd.

pino123
door pino123 - Mar 14, 2012 om 14:35
2775 Antwoorden / 14 Vragen
0

[quote=valerius-2 schreef op woensdag 14 mrt 2012, 13:06]Ik zou toch eerst eens nagaan of het niet mijzelf zou liggen voordat ik ga reageren.


Wat moet ik dan nagaan?

pino123
door pino123 - Mar 14, 2012 om 14:40
2775 Antwoorden / 14 Vragen
0

@tismewat,

Ik bedoel niet dat je met het aan en uitzetten het oplost, wat mijn vraga inhoud is, reset je de instellingen dan niet? Waardoor de telefoon met mobiel internet contact gata maken.

Wat jij aangeeft is dat bovenstaande websites, de wifi instellingen omzeilen en er voor zorgen dat het mobiel internet 'aan wordt gezet' en er dus sprake is van mobiel internet, zonder dat je dit op de een of andere manier merkt?

doordat er geen stapels berichten liggen, vraag ik mij af, of dit wel daadwerkelijk aan de hand is. Ik betwijfel het ten zeerste!

Wat eerder misschien het geval is, is dat je wifi verbinding wordt verstoord, daarna je telefoon toch op de een of andere manier het voor elkaar krijgt om verbinding te maken met mobiel internet, het zij via wap o.i.d.

ti
door tismewat - Mar 14, 2012 om 15:16
16 Antwoorden / 1 Vragen
0

@pino,

Dat is een juiste conclusie (bovenstaande websites omzeilen....). De verbinding wordt op geen enkele manier verstoord, geloof me. Ik kan het verhaal onderbouwen met het volgende voorbeeld: Als ik het KPN mobiel netwerk uit zet, wifi verbinding staat dan gewoon aan, kan ik op alle websites via mijn wifi verbinding. Als ik naar een van de in mijn eerste bericht genoemde sites ga krijg ik de melding "geen netwerk verbinding" terwijl bijvoorbeeld google gewoon "open" staat. Zet ik het KPN mobiele netwerk weer aan dan kan ik plotseling wel op de bovengenoemde sites. Duidelijker kan het niet. Via Wifi kan ik niet op bijvoorbeeld www.m.mobielestartpagina.nl. maar via het KPN mobiel netwerk, tegen hoge internetkosten, wel. Staan beide aan dan schakelt, zodra ik naar een van bovengenoemde sites wil, de wifi verbinding uit en het KPN netwerk in. Dit is ook duidelijk te zien in het scherm van de telefoon. Wat ook meer dan vreemd is is dat ik alle bladwijzers die ik heb kan verplaatsen en/of verwijderen behalve de in mijn eerste bericht genoemde. Ik blijf er bij dat KPN deze websites onder bookmarks zet in de hoop, en heel vaak zal dat lukken, dat je via deze websites op hun netwerk gaat surfen en niet via je eigen wifi. Als ik zie hoeveel vragen/opmerkingen/boze reacties er op internet staan van mensen die hoge internetkosten hebben en aangeven voornamelijk via hun eigen wifi netwerk te werken ben ik er van overtuigd dat hier een heel gemeen en ontoelaatbaar trucje van de internetproviders gebruikt word.

ti
door tismewat - Mar 14, 2012 om 15:20
16 Antwoorden / 1 Vragen
0

PS. ik ken mijn toestel erg goed. Na dagen speuren op internet (internationaal) over alle mogelijke instellingen en meermaals geheel doorlezen van de gebruiksaanwijzing ben ik er voor 99,99999999% van overtuigd dat het niet aan mijn instellingen kan liggen.

dobby
door dobby - Mar 15, 2012 om 02:18
749 Antwoorden / 1 Vragen
0

[quote=tismewat schreef op woensdag 14 mrt 2012, 12:11]Probleem:
Ondanks uitsluitend via Wifi netwerk thuis internetten op de mobiele telefoon toch een rekening voor dataverbruik a 2,418 MB

Abonnement: Hi sim only 75 1 jaar a € 5,95 (excl. Btw)
Telefoon: Blackberry 9300 3g (los toestel, niet verbonden aan een abonnement)

....

Op een gegeven moment viel er iets op. Als ik mijn KPN netwerk uitschakel, met ingeschakeld Wifi, kon ik via de bladwijzers op mijn brouwser niet meer internet op. Kreeg steeds de melding “geen netwerk verbinding”. Vreemd omdat mijn Wifi verbinding aan staat. Dit een aantal keren getest met ingeschakeld en uitgeschakeld KPN netwerk. Uiteindelijk viel het op dat ik met een uitgeschakeld KPN netwerk en ingeschakeld Wifi verbinding wel via mijn BB browser naar google.nl en andere websites kon surfen. Dus toch verbinding!

Na veel uitzoeken blijkt het volgende het geval te zijn:
KPN c.q. Hi heeft op mijn nieuwe en “schone” telefoon. d.w.z. geen enkele app o.i.d. geïnstalleerd, in mijn browser een aantal bladwijzers gezet, die niet meer te verwijderen zijn. Als je deze aan klikt schakelt automatisch je Wifi verbinding uit en wordt je via het Hi netwerk verbonden met internet. Op deze wijze maak je toch kosten ondanks het feit dat gebruik kunt maken van je (eigen) Wifi signaal.

Conclusie:
KPN c.q. Hi bepaald zonder jouw medeweten en zonder dat je het kan voorkomen op jouw telefoon dat het beschikbare Wifi signaal uitgeschakeld wordt en je via hun verbinding, tegen onnodige en forse kosten, gebruik gaat maken van een internetverbinding.

Dit zijn echt ongeoorloofde praktijken!

De bladwijzer die de veroorzaker zijn van de kosten en die je niet kan verwijderen:
www.m.mobielestartpagina.nl.
www.m.kpnvandaag.nl
www.m.HI.nl
www.wap.telfort.nl

Tsja... laat ik om te beginnen even vermelden dat ik totaal geen ervaring met BlackBerries heb, maar dat mag de algemene globale pret niet drukken.

Het kan zomaar zijn dat bepaalde bladwijzers niet verwijderd kunnen worden - als ik aan andere phones denk, bijvoorbeeld de homepages van internet profielen? (dan zouden ze moeten verdwijnen als je het desbetreffende profiel zou verwijderen?- als dat mogelijk is..).. maar goed - daar ging het niet om.

In theorie zou een browser niet zonder meer (zonder speciale plugins/extensions) zulke dingen kunnen en mogen doen.

Verder - heb in de loop der jaren ook b.v. via Telfort gebeld, en die wap.telfort.nl page komt me (zo uit mn hoofd) wel bekend voor.. (en werkte ook, alleen gebruikte ik zelden die default homepage, maar dat is nu niet relevant).. dan zou er dus of later iets in gekomen moeten zijn, of zou er iets specifieks voor bepaalde foons moeten gebeuren.

Come to think of it: even doordenkend op default homepages van internet profielen: zijn het wel gewone internet links? is het niet een link naar een internet profiel? wat dus het profiel actief maakt (en dan de default homepage opzoekt?).. In elk geval de laatste 3 links (dus de eerste dan waarshcijnlijk ook wel??) zijn "van KPN" (even kort door de bocht, maar je snapt me wel), dus het *zou* zomaar kunnen dat jouw foon netjes zo'n profiel selecteert (en jouw SIMkaart kan die profielen blijkbaar accessen) en daarmee verder gaat??


Of er zou een redelijk obscure bug in de browser van je BB zitten?

Maar, om alle/veel twijfel uit te sluiten.. - ik neem aan dat een BB ook wel een redelijke smarte smartfoon is - kan je b.v. eens iets van een TCPDump ofzo maken? (korte standaard sessie, dan zo'n _bad_ link)?

Of - vanuit een goede situatie - ga eens handmatig naar www.wap.telfort.nl, maar daar dan eens een link van en open die dan ook, en vergelijk die zaken?

Of - in elk geval die telfort page: das duidelijk een WAP page.. die gingen (meestal?) via een proxy.. kan het zo zijn dat als jouw wifi netwerk daar moeilijk over doet dat je dan vanuit jouw foon een fallback hebt naar een secundaire verbinding? Die dan dus die datakosten genereerd? Vroeger kon ik b.v. ook proberen een GPRS link op te zetten met een fallback naar GSM-DATA..

Ok - allemaal misschien wat ver gezocht.. vooralsnog verdenk ik die 'bladdwijzers' ervan dat het geen internet/wap shortcuts zijn, maar profiel shortcuts..

pino123
door pino123 - Mar 15, 2012 om 10:45
2775 Antwoorden / 14 Vragen
0

Ik heb idee dat het in de wap zit..... Mijn vraag is dan wel, of TS dan ook iets in zijn telefoon ziet verschijnen waaruit blijkt dat de BB met mobielinternet contact maakt. Nu weet ik niet of je dat ook bij WAP krijgt te zien.

dobby
door dobby - Mar 15, 2012 om 13:35
749 Antwoorden / 1 Vragen
0

[quote=pino123 schreef op donderdag 15 mrt 2012, 10:45]Ik heb idee dat het in de wap zit..... Mijn vraag is dan wel, of TS dan ook iets in zijn telefoon ziet verschijnen waaruit blijkt dat de BB met mobielinternet contact maakt. Nu weet ik niet of je dat ook bij WAP krijgt te zien.Yup.. dat is eigenlijk logischer. En je mag er van uitgaan dat je idd een ander status symbool krijgt.. (op mijn foon heb je b.v. een losse 'H' (of desnoods '3G' of zelfs 'G'), en een apart WiFi symbool (nooit tegelijk, tenzij even bij een wisseling)) - en dit lijkt me ook wel standaard gedrag voor een foon..

(toch jammer.. is wel weer eens leuk, een goede conspiracy golf *smirk*)

ti
door tismewat - Mar 16, 2012 om 14:00
16 Antwoorden / 1 Vragen
0

Hierbij de reactie van Hi

Dat is erg vervelend tismewat007, maar zoals Liroy hierboven ook al heeft aangegeven kan het zo zijn dat je BlackBerry toch verbinding probeerd te maken met internet. En als er contact wordt gemaakt wordt het in rekening gebracht en dat zie ik wel gebeuren bij jou.

Ik heb de kosten die in rekening gebracht (3,36 euro) zijn gecrediteerd en die worden verrekend met je eerst volgende rekening. Ik ben erg benieuwd naar de rekening van volgende maand.

Groetjes (naam verwijderd)

ti
door tismewat - Mar 16, 2012 om 14:02
16 Antwoorden / 1 Vragen
0

En mijn reactie:

Beste Hi medewerker,

Bedankt voor je reactie.

Betreffende je opmerking “Ik ben erg benieuwd naar de rekening van volgende maand.” kan ik je melden dat hier ongetwijfeld ook kosten voor het internetverkeer op zullen staan. Deze opmerking van jouw suggereert dat er iets veranderd is en dat is echter niet zo.

Verder dank voor de opmerking over het toestel. Dit is echter een rookgordijn, en zoals het een goed rookgordijn betaamt, bedoeld om de waarheid erachter te verhullen. Let op: abonnees laat je niet met een kluitje in het riet sturen door de providers met verwijzingen naar je toestel. Gebruik maken van mobiel internetverkeer heeft alles te maken met de provider. Het toestel biedt slecht de technische mogelijkheid. De provider biedt de gelegenheid!

Ik heb een Hi Sim Only contract met bel & sms minuten. Dat staat in de overeenkomst en wordt ook zo op de website van Hi dan wel in de winkel genoemd c.q. aangeprezen. Apart is een Sim Only Web aan te schaffen. Dan wel in combinatie met bellen en sms.

Het blijkt echter dat Hi op een Sim Only Bel&SMS abonnement ook de mogelijkheid open zet, zonder zijn klanten te informeren, om gebruik te maken van mobiel internetverkeer. Klaarblijkelijk ook zonder dit te kunnen voorkomen. Dat is oplichting! Het is geen enkel probleem om de doorvoersnelheid op 0 (uit) te zetten. Deze doorvoersnelheid is immers makkelijk te manipuleren gezien de abonnementsvormen die aangeboden worden en de hoeveelheid klachten op internet van abonnees die “geknepen” worden.

Mijn eis aan mijn provider is dan ogenblikkelijk mijn mobiel internetverkeer te blokkeren. Zolang dit niet gedaan is is de provider verantwoordelijk voor alle, door mij ongewenste, mobiele internetverkeer anders dan via de door mij gewenste wifi verbinding.

Gebruikers laat het me weten als u met hetzelfde probleem zit!.

dobby
door dobby - Mar 17, 2012 om 02:47
749 Antwoorden / 1 Vragen
0

[quote=tismewat schreef op vrijdag 16 mrt 2012, 14:02]...

Verder dank voor de opmerking over het toestel. Dit is echter een rookgordijn, en zoals het een goed rookgordijn betaamt, bedoeld om de waarheid erachter te verhullen. Let op: abonnees laat je niet met een kluitje in het riet sturen door de providers met verwijzingen naar je toestel. Gebruik maken van mobiel internetverkeer heeft alles te maken met de provider. Het toestel biedt slecht de technische mogelijkheid. De provider biedt de gelegenheid!

Ik heb een Hi Sim Only contract met bel & sms minuten. Dat staat in de overeenkomst en wordt ook zo op de website van Hi dan wel in de winkel genoemd c.q. aangeprezen. Apart is een Sim Only Web aan te schaffen. Dan wel in combinatie met bellen en sms.

Het blijkt echter dat Hi op een Sim Only Bel&SMS abonnement ook de mogelijkheid open zet, zonder zijn klanten te informeren, om gebruik te maken van mobiel internetverkeer. Klaarblijkelijk ook zonder dit te kunnen voorkomen. Dat is oplichting! Het is geen enkel probleem om de doorvoersnelheid op 0 (uit) te zetten. Deze doorvoersnelheid is immers makkelijk te manipuleren gezien de abonnementsvormen die aangeboden worden en de hoeveelheid klachten op internet van abonnees die “geknepen” worden.

Mijn eis aan mijn provider is dan ogenblikkelijk mijn mobiel internetverkeer te blokkeren. Zolang dit niet gedaan is is de provider verantwoordelijk voor alle, door mij ongewenste, mobiele internetverkeer anders dan via de door mij gewenste wifi verbinding.

Gebruikers laat het me weten als u met hetzelfde probleem zit!.
Sorry hoor (*not*) - maar effe recap voor mezelf: je provider (Hi) compenseert je voor jouw fouten cq. jouw onkunde om je toestel goed in te stellen, en dan ben je NOG niet tevreden?? Gooit met termen als *oplichterij*?? Gaat *eisen* stellen?? Misschien tijd voor een kleine cursus reality 101?

Een onderdeel van "alle gsm specificaties" (ok - ik weet het, maar globaal voor het idee is dat niet eens zo erg incorrect) is ook data verkeer.. van gsm-data tot hsdpa ... mag jouw provider wel via een 3G connectie voice leveren? mag hij wel van de oorspronkelijke 900 MHz frequentie afwijken (bij de enkeling die dat nog ondersteunt..)? Mag hij wel meer dan een Half-Rate codec gebruiken? mag enz enz..

Jij hebt dus (om even een voorbeeld te stelllen) een aansluiting op het lichtnet; je koopt een dure, energie slurpende airco, je kan de thermostaat niet goed instellen, en dan klaag je je leverancier aan omdat die de mogelijkheid biedt om andere dingen dan lampen ook aan te sluiten??

*JIJ* koopt vrijwillig en volledig bij zinnen _zelf_ een toestel, en dan krijgt *de provider* de schuld dat JIJ dat toestel niet goed kan instellen? (dan wel dat het toestel niet conform specs reageert..) Jij beschuldigt de provider ervan dat die met de tijd meegaat? dat we niet meer op ATF1/2/3 zitten? Niet meer op 300 baud (of 1200/75), of zelfs 600 baud/2400 bps akoestische modems zitten?

En - verder denkend: dat dus zeg maar zo goed als iedereen expliciet voor elke vorm van vooruitgang expliciet aan ze leverancier/operator/whatever moet vragen om nieuwe dingen aka vooruitgang mogelijk te maken, alleen om jou tegen jezelf te beschermen?

Sorry.. does not compute... computer says no.

dobby
door dobby - Mar 17, 2012 om 03:35
749 Antwoorden / 1 Vragen
0

[quote=tismewat schreef op vrijdag 16 mrt 2012, 14:02]...
Mijn eis aan mijn provider is dan ogenblikkelijk mijn mobiel internetverkeer te blokkeren. Zolang dit niet gedaan is is de provider verantwoordelijk voor alle, door mij ongewenste, mobiele internetverkeer anders dan via de door mij gewenste wifi verbinding.Overigens: op elke recente foon zou je gewoon je internet profielen moeten kunnen editten/veranderen om internet via dat profiel onmogelijk te maken.. al verander je maar je apn ofzo, als je niet echt met de profielen aan de slag durft.. RTFM.. knappe foon die kan inloggen op het netwerk van je provider als het apn niet bestaat..

ti
door tismewat - Mar 17, 2012 om 15:45
16 Antwoorden / 1 Vragen
0

@dobby
Je mist waar het om gaat. Als je het niet (wil) begrijpen jammer. Zit niet te wachten op een gebruiksaanwijzing voor mijn foon, daar hoef je me echt niet mee te helpen. Nog zit ik te wachten op je vermeende expertise betreffende de hardware, Ik zit te wachten op, en verwacht, correct gedrag van providers.

dobby
door dobby - Mar 17, 2012 om 17:46
749 Antwoorden / 1 Vragen
0

[quote=tismewat schreef op zaterdag 17 mrt 2012, 15:45]@dobby
Je mist waar het om gaat. Als je het niet (wil) begrijpen jammer. Zit niet te wachten op een gebruiksaanwijzing voor mijn foon, daar hoef je me echt niet mee te helpen. Nog zit ik te wachten op je vermeende expertise betreffende de hardware, Ik zit te wachten op, en verwacht, correct gedrag van providers.Hm.. *ik* wil het niet begrijpen? en vermeende expertise? ISTR dat ik begon met te zeggen dat ik niets van blackberries af wist.. maar goed, dit voegt niets meer toe aan de discussie, en blijkbaar wil ik jouw gelijk toch niet begrijpen.. Laat ik het hier maar bij laten.. offline verder gaan lijkt me ook niet zinvol.. Ik hoop voor jou dat meer mensen jouw particular visie delen...

ti
door tismewat - Mar 21, 2012 om 15:55
16 Antwoorden / 1 Vragen
0

Beste Hi medewerker,

Dank voor je reactie.

Blijft echter duidelijk staan dat ik GEEN internet abonnement heb en jullie weigeren de doorvoersnelheid op 0 (nul) te zetten terwijl dit klaarblijkelijk wel mogelijk is. Ik heb geen overeenkomst met jullie betreffende het gebruik van internet. Uitsluitend om te bellen en sms'en.

Je verwijst naar de voorwaarden van Hi. Kan je aangeven waar staat dat ik bij mijn bel & sms abonnement ook gebruik kan maken van de internetverbinding en dat dit apart afgerekend wordt. Omdat je er naar verwijst zal jij ongetwijfeld exact weten waar dat staat en dat scheelt mij een hoop leeswerk.

Tevens is het uiterst merkwaardig dat ik op mijn rekeningoverzicht wel het bel/sms verbruik kan zien maar niet het verbruik aan MB's. Dit onderstreept mijn bewering dat Hi c.q. KPN op heimelijke en onjuiste wijze de klant op kosten wil jagen.

Je opmerkingen betreffende de telefoon is ongegrond en slechts een rookgordijn. Niet de telefoon faciliteert de internetverbinding maar Hi c.q. KPN. Voorts ga je in de discussie voorbij aan het feit dat KPN klaarblijkelijk zonder mijn toestemming bladwijzers op mijn telefoon c.q. in mijn browser zet die ik niet kan verwijderen. Ook dit is uiterst merkwaardig.

ti
door tismewat - Mar 21, 2012 om 15:56
16 Antwoorden / 1 Vragen
0

(deze reactite kwam voor het bericht van 21 mrt 15:55)

Jammer dat je het gevoel hebt dat wij als bedrijf de klanten hiermee oplichten. Dat is absoluut niet het geval. Tegenwoordig zijn toestellen zo geavanceerd dat het toetsel automatisch verbinding probeerd te maken met internet. Jij als klant hebt de mogelijkheid om zodanig actie te ondernemen om te voorkomen dat je toestel verbindig maakt met internet. Wij proberen onze kwaliteit en service te waarborgen en doen ons best om deze constant te verbeteren, wij proberen onze klanten absoluut niet op te lichten en proberen altijd transparant te zijn en anders wordt de klant verwezen naar de voorwaarden op hi.nl voor extra informtie betreffende het abonnement. Sorry maar ik kan hier weinig aan veranderen en ik hoop dat je jouw toestel zo instelt, dat er geen mogelijkheid is om nog verinding te maken met internet. Om zo toch te voorkomen dat je onnodige kosten maakt.

Groetjes (naam HI medewerker)

ti
door tismewat - Mar 21, 2012 om 16:23
16 Antwoorden / 1 Vragen
0

Beste Hi medewerker,

Na wat rondspeuren zie ik dit op jullie eigen website: http://www.hi.nl/Abonnementen/Voor-j...l-Internet.htm

Dat betekend dat ik het gebruik van internet zonder bundel dit a € 1,- per MB kan c.q. moet aanzetten om er gebruik van te maken. D.w.z. indien je het niet aan zet kan je er ook geen gebruik van maken toch???????. Ik heb niets aangezet!!!!!!

ro
door ron010 - Mar 21, 2012 om 16:34
5 Antwoorden / 1 Vragen
0

Ik heb ook een BB en kreeg opeens hoge rekeningen die ga ik niet betalen ,KPN help je totaal niet ze sluiten je af gooien de hoorn erop als je om uitleg vraagt en sturen een incasso op je af. KPN mobiel zijn boeven en onbeschoft. Gek van en ik hoor enorm veel klachten over dit soort praktijken.

=tismewat schreef op woensdag 14 mrt 2012, 12:11: Probleem:
Ondanks uitsluitend via Wifi netwerk thuis internetten op de mobiele telefoon toch een rekening voor dataverbruik a 2,418 MB

Abonnement: Hi sim only 75 1 jaar a € 5,95 (excl. Btw)
Telefoon: Blackberry 9300 3g (los toestel, niet verbonden aan een abonnement)

Verslag:
Midden februari 2012 een nieuwe BB gekocht. Hi sim kaart, van oude bestaande abonnemet, er in en klaar om te bellen. Bewust gekozen om nog geen mobiel internet abonnement af te sluiten. BB aangesloten op mijn eigen Wifi netwerk. Uitsluitend thuis, gebruikmakend van mijn eigen Wifi signaal, internetten. Tot mijn verbazing tref ik op mijn factuur van februari (rekening periode maart) een bedrag van € 3,36 (excl btw) aan voor “internet op je mobiel”. Nachtenlang internet afgezocht via mijn PC, daarbij veel klachten tegengekomen van gebruikers die hetzelfde probleem ervaren als ik, om te kijken of er instellingen in mijn BB verkeerd stonden. Uiteindelijk kunnen constateren dat er niets verkeerd is met de instellingen. Weer verder zoeken op mijn BB. Op een gegeven moment viel er iets op. Als ik mijn KPN netwerk uitschakel, met ingeschakeld Wifi, kon ik via de bladwijzers op mijn brouwser niet meer internet op. Kreeg steeds de melding “geen netwerk verbinding”. Vreemd omdat mijn Wifi verbinding aan staat. Dit een aantal keren getest met ingeschakeld en uitgeschakeld KPN netwerk. Uiteindelijk viel het op dat ik met een uitgeschakeld KPN netwerk en ingeschakeld Wifi verbinding wel via mijn BB browser naar google.nl en andere websites kon surfen. Dus toch verbinding!

Na veel uitzoeken blijkt het volgende het geval te zijn:
KPN c.q. Hi heeft op mijn nieuwe en “schone” telefoon. d.w.z. geen enkele app o.i.d. geïnstalleerd, in mijn browser een aantal bladwijzers gezet, die niet meer te verwijderen zijn. Als je deze aan klikt schakelt automatisch je Wifi verbinding uit en wordt je via het Hi netwerk verbonden met internet. Op deze wijze maak je toch kosten ondanks het feit dat gebruik kunt maken van je (eigen) Wifi signaal.

Conclusie:
KPN c.q. Hi bepaald zonder jouw medeweten en zonder dat je het kan voorkomen op jouw telefoon dat het beschikbare Wifi signaal uitgeschakeld wordt en je via hun verbinding, tegen onnodige en forse kosten, gebruik gaat maken van een internetverbinding.

Dit zijn echt ongeoorloofde praktijken!

De bladwijzer die de veroorzaker zijn van de kosten en die je niet kan verwijderen:
www.m.mobielestartpagina.nl.
www.m.kpnvandaag.nl
www.m.HI.nl
www.wap.telfort.nl

ro
door ron010 - Mar 21, 2012 om 16:42
5 Antwoorden / 1 Vragen
0

Je leest telkens dat de provider met kut smoesjes komen. Je kunt als klant dit en dat.
Ik heb een KPN abbo en opeens komen er kosten naar boven waa ik het weet niet van heb.
Na de specificatie te hebben ontvangen blijkt dat er uploads zijn gedaan,door wie ???? Midden in de nacht tussen 2 en 6 uur snachts.
Gebeld met KPN antwoordt is ,u heeft het verbruikt dus betalen!
Ik vraag ja maar dat klopt niet, ja sorry meneer kan u niet helpen boem hoorn erop.
Dan via de mail info vragen maaaar helaas krijg geen antwoordt, alleen incasso bureau en telefoon afgesloten nou daar zit je dan met je bedrijf .

ti
door tismewat - Mar 22, 2012 om 10:02
16 Antwoorden / 1 Vragen
0

Hierbij de reactie van Hi

Hi Tismewat,

Graag gedaan!

Alleen wil ik wel even aangeven dat ik hierboven heb aangegeven dat we als provider zo transparant mogelijk willen zijn en dat klanten altijd worden gewezen op de Hi voorwaarden. Hierin heb ik niet aangegeven dat in de voorwaarden staat dat je bij jouw bel & sms abonnement ook gebruik kan maken van de internetverbinding en dat dit apart afgerekend wordt. Maar in de voorwaarde staat wel dat de klant verantwoordelijk is voor het verbruik. Dat kun je terugvinden op de volgende link:
http://www.hi.nl/Overig/Algemene-voorwaarden.htm
Dan mag je op de volgende link klikken:
Algemene Voorwaarden Hi als je tussen 1 januari 2011 en 12 maart 2012 Hi beller bent geworden of je contract vanaf die datum hebt verlengd (pdf file) (dit is een pdf file) Dan kun je naar pagina 14 gaan en kijken onder atrikel 1:7 Gebruik.

Om ervoor te zorgen dat je toestel geen verbinding maakt, kun je jouw instellingen voor internetgebruik blokkeren.

Groetjes (Hi medewerker naam verwijderd)

ti
door tismewat - Mar 22, 2012 om 10:34
16 Antwoorden / 1 Vragen
0

Beste Hi medewerker (naam verwijderd),

Dank voor je werk betreffende de vraag van mij over de algemene voorwaarden.

Je begrijpt dat deze verwijzing erg algemeen is en niet in de geest van het probleem zoals door mij aangekaart. Kijkende naar de algemene voorwaarden tref ik op dezelfde pagina artikel 1:7 sub 3 “Het is niet toegestaan misbruik te maken van een Aansluiting en/of Diensten, bijvoorbeeld door handelingen te verrichten, te doen of laten verrichten: a die, in strijd met de bedoeling van de Dienst, etc.”
En daar gaat nu juist om. De dienst die ik contractueel overeengekomen ben is Bel & SMS. Het feit dat KPN/Hi mij door mij ongewild gebruik laat maken van haar internetdienst is een handeling die in strijd is met de bedoeling van de dienst.

Voorts ga je geheel voorbij aan het volgende:
1. KPN/Hi plaats op mijn eigendom (telefoon) zonder mijn medeweten en/of toestemming bladwijzers met de intentie mij ongemerkt aan te zetten tot betaald internetverkeer via het KPN/Hi netwerk. Tevens zijn deze bladwijzers niet te verwijderen door mij, 100% eigenaar van het toestel.
2. Op de webpagina van Hi, zie de link in mijn vorige bericht, staat duidelijk aangegeven dat het gebruik van internet, indien er sprake is van een Bel & SMS abonnement, apart aangezet dient te worden. Dit betekend dat indien niet geactiveerd niet aanwezig.
3. Op de website van Hi kan ik mijn verbruik aan MB's in tegenstelling tot mijn Bel/SMS' verbruik niet zien terwijl deze mogelijkheid er wel is. Ook dit impliceert dat er geen verbruik plaatsvindt.

De tot nu toe gevoerde discussie versterkt mij in de overtuiging dat KPN/Hi onrechtmatig handelt door op oneigenlijke wijze mijn kosten negatief te beïnvloeden door mij ongewild en onbedoeld gebruik te laten maken van een dienst waarvoor geen rechtsgeldige contractuele overeenkomst voorhanden is.

Zie voor punt 2 van mijn betoog onderstaande "printscreen" van mijn persoonlijke Hi pagina betreffende mijn verbruik


Mijn verbruik.
Hieronder kun je zien hoeveel je deze maand verbruikt aan bellen, sms'en en internetten.

Bel & Sms tegoed
Nog 13 dgn
06/0304/04

15%
verbruikt
0%100%
Kosten buiten je bundel: €0,00

Let op: sommige gegevens zoals verbruik in het buitenland kunnen tot 24 uur vertraagd zijn.
Reageer

ti
door tismewat - Mar 26, 2012 om 13:29
16 Antwoorden / 1 Vragen
0

Hierbij de reactie van Hi via het forum: https://forum.www.hi.nl/bel-bundel-and-datategoed-60/oplichting-optima-forma-5544/index2.html

Hi Tismewat,

Het lijkt erop dat we er op deze manier niet samen uit zullen komen. Dit vind ik jammer maar soms gebeurd dit nou eenmaal. Ik adviseer je om hierover een brief te schrijven. Ik stuur je het adres even in een privéberichtje.

Groetjes,
(Hi medewerker naam verwijderd)

ti
door tismewat - Mar 26, 2012 om 13:34
16 Antwoorden / 1 Vragen
0

Hi (Hi medewerker naam verwijderd)

Helaas krijg ik geen reactie op mijn bericht nr 13 & 14.

Als het niet klopt wat ik schrijf kan je dat toch goed onderbouwd schrijven. Wat mij betreft kan de discussie gewoon op het forum voortgezet worden. Ik heb niets te verbergen. Wat voegt een brief toe. Kan dan alleen onzichtbaar afgewimpeld worden. Plaats jullie reactie maar op het forum.

Blijft staan dat ik klaarblijkelijk gelijk heb betreffende de punten 1,2 &3 van mijn op een na laatste bericht.

Beste Kassa medewerkers, is dit niet een interessant onderwerp voor jullie. Weer een duidelijk voorbeeld van misbruik van kennis en kunde van de telefoonproviders.

ti
door tismewat - Mar 30, 2012 om 11:02
16 Antwoorden / 1 Vragen
0

Hierbij de reactie (van een vermoedelijke Hi medewerker) via het forum: https://forum.www.hi.nl/bel-bundel-and-datategoed-60/oplichting-optima-forma-5544/index2.html


Liroy
(Hi Friend
4.224 Reacties)

Die vragen zijn allemaal al beantwoord... Kwestie van lezen
Daarnaast heb je het verkeerd begrepen, die 1 euro per MB hoef je niet aan te zetten, die staat standaard altijd aan. Als je op de "Aanzetten" link klikt krijg je instructies voor als het niet werkt, zoals je ziet hoef je niet in te loggen of wat dan ook: de bundel is namelijk altijd actief dus er hoeft niets verandert te worden. Iedereen met prepay en abonnement mag van internet gebruik maken. Echter moet je daar bij gebruik wel voor betalen, jij dus ook.
De bundel staat dus altijd geactiveerd omdat internetten altijd mogelijk is. Dit staat overigens ook in het tarieven&voorwaarden plan beschreven, de internet kosten zonder bundel staan er altijd bij, en daar heb jij gebruik van gemaakt dus worden er kosten in rekening gebracht; logisch.

Er is al meerdere malen vermeld hoe je dit kunt voorkomen, als je dat blijft negeren moet je naar mijn mening niet klagen dat je telefoon dingen doet die je niet wilt dat ie doet. Je laat het zelf na om hem correct in te stellen.

ti
door tismewat - Mar 30, 2012 om 11:08
16 Antwoorden / 1 Vragen
0

Beste Liroy (en Hi Friend zoals in je profiel staat)

Als eerste mijn excuus dat ik zo dom ben en niet eens met het onjuist interpreteren van de voorwaarden zoals Hi klaarblijkelijk doet.

Jou geagiteerde reactie begrijp ik wel gezien je een “Hi Friend” en mogelijke medewerker van KPN bent. Zoals vragen nooit dom kunnen zijn, kunnen antwoorden dat wel. Een leuk voorbeeld hiervan is jouw antwoord: “als je op aanzetten klikt krijg je instructies voor als het niet werkt” ”de bundel is namelijk altijd actief”. Blijkbaar betekend “aanzetten” bij KPN c.q. Hi iets anders dan zoals in de van Dale vertaald als “op gang brengen”. Bij Hi betekend “aanzetten” dus “instructies”. Interessant om te weten.

Dat de bundel, je bedoeld waarschijnlijk de internet mogelijkheid, altijd actief is is juist het grote probleem. Verder is het aardig dat zoals je aangeeft “prepay en abonnement MAG van internet gebruik maken”. Erg veel dank aan Hi dat ik gebruik MAG maken tegen een forse vergoeding. Helaas wil ik dat niet maar moet ik het want als ik mobiel mijn Hi pagina bezoek kan het alleen en uitsluitend via het KPN netwerk en niet via mijn eigen Wifi installatie.

Verder dank dat je verwijst naar de tarieven & voorwaarden waarin dit omschreven staat. Wil je zo vriendelijk zijn even aan te geven waar dit staat. Klaarblijkelijk ben je goed geïnformeerd dus zal dit voor jou geen probleem zijn om dit even te vermelden.

Tot slot wil ik vermelden dat mijn telefoon precies dat doet wat ik wil met uitzondering van het probleem veroorzaakt door KPN c.q. Hi. Mocht je stapsgewijs kunnen vertellen hoe ik mijn telefoon dan moet instellen hoor ik graag van je. Ik ben nooit te dom om te leren.

Verder vreemd dat ik nog steeds geen antwoord van Hi heb ontvangen op de volgende vragen:

1. KPN/Hi plaats op mijn eigendom (telefoon) zonder mijn medeweten en/of toestemming bladwijzers met de intentie mij ongemerkt aan te zetten tot betaald internetverkeer via het KPN/Hi netwerk. Tevens zijn deze bladwijzers niet te verwijderen door mij, 100% eigenaar van het toestel.
2. Op de webpagina van Hi, zie de link in mijn vorige bericht, staat duidelijk aangegeven dat het gebruik van internet, indien er sprake is van een Bel & SMS abonnement, apart aangezet dient te worden. Dit betekend dat indien niet geactiveerd niet aanwezig.
3. Op de website van Hi kan ik mijn verbruik aan MB's in tegenstelling tot mijn Bel/SMS' verbruik niet zien terwijl deze mogelijkheid er wel is. Ook dit impliceert dat er geen verbruik plaatsvindt.

rechim
door rechim - Jun 19, 2012 om 05:01
7 Antwoorden / 0 Vragen
0

@tismewat
En... heb je het nou eindelijk uitgezet in je toestel? :P

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

ta
tarwe15 - Jul 1, 2024 om 10:55
Computers & telefonie

Smartphone APPS werken niet

Heb een Poco x3 van 35 mnd oud. 
Sinds kort openen  enkele APPS niet. 
Moet tel herstarten dan probleem  verholpen (tijdelijk) 
Heb op advies fabrikant de Mi versie opnw gedownload. Hielp niet. Cache van app verwijderd. Hele toestel terug  gezet  nr fabrieksinstellingen en opnw geïnstalleerd. Probleem blijft bij v.n mail app en bank app zich voordoen. 
Hoe los ik dit o ... Lees meer

Lo
Lodep - Jul 1, 2024 om 14:07
Huishouden & energie

Airco unit defect binnen garantie periode, onderdelen levering duurt lang

Bijna twee jaar geleden heb ik een airco set gekocht. Recentelijk is gebleken dat de buiten unit defect is. Deze heb ik terug gebracht naar waar ik heb gekocht heb, waar na twee weken de bevestiging kwam dat deze inderdaad twee defecte printplaten en een defecte compressor pomp had.
Toen kwam het slechte nieuws; de onderdelen bleken (erg) lange levertijd te hebben, weken tot waarschijnlijk m ... Lees meer

Re
ReneeVV - Jul 1, 2024 om 10:53
Geldzaken & recht
Glas breekt door folie van verhuurder, ben ik aansprakelijk?

Glas breekt door folie van verhuurder, ben ik aansprakelijk?

Toen ik in deze huurwoning kwam in 2020 zat er melk-witte folie op de ramen beneden. Mij is toen niet gemeld dat die folie een probleem zou kunnen vormen, noch is mij verzocht die verwijderen. Ik woon pal aan de straat dus ik vond het zelf wel prettig om die privacy te hebben van de folie.   Begin 2024 begon de folie los te laten, dus ik besloot op eigen kosten deze te vervangen met nieuwe raam ... Lees meer