ch
door chris66 Feb 25, 2007 om 21:37
Computers & telefonie

Emails verzenden lukt alleen naar eigen provider

hallo,

ik heb recentelijk mijn laptop draadloos op het internet thuis aangesloten. kan nu prima internetten en email ontvangen, maar verzenden lukt alleen maar naar adressen van mijn eigen provider. hoe kan dit en hoe verander ik dit?

2718 30 Rapporteer

labswans
door labswans - Feb 25, 2007 om 21:55
1918 Antwoorden / 10 Vragen

ik verwacht dat u uw beveiligingsniveau van firewall of antivirus te hoog heeft staan. waarschijnlijk staat die op hoogste niveau en stuurt ie alleen naar bekende emailadres van uw lijst. Dat is normaal bij hoogste niveau

Zet de beveiliging een of twee stappen lager en test het nogmaals

Doet ie het nu wel versturen dan kunt u proberen weer stapje hoger te zetten maar niet op maximaal niveau

labswans

ch
door chris66 - Feb 26, 2007 om 08:42
19 Antwoorden / 6 Vragen

Hoi, ik heb geprobeerd de firewall op 'normaal'te zetten ipv normaal tot hoog, maar het lukt nog niet. ik krijg de melding: 550 5.7.1 relaying not allowed.

wat nu?

ch
door chris66 - Feb 26, 2007 om 08:43
19 Antwoorden / 6 Vragen

Hoi, ik heb geprobeerd de firewall op 'normaal'te zetten ipv normaal tot hoog, maar het lukt nog niet. ik krijg de melding: 550 5.7.1 relaying not allowed. de email adressen die ik een mailtje wil sturen, zijn trouwens allemaal bekenden van mij, en hun email adres is dus al bekend in outlook.

wat nu?

freya
door freya - Feb 26, 2007 om 09:36
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Chris,

Ben je soms onlangs van provider veranderd? Dit is typisch een meldimg waarbij geprobeerd wordt om te mailen via een 'niet toegestane' smtp-server. Controleer dus je accountinstellingen en met name de instelling van de smtp-server.
Verder zou het ook zo kunnen zijn dat je 'per ongeluk' op het netwerk van de buren zit. Deze heeft dan waarschijnlijk een andere provider, en je kunt (mag) nu eenmaal géén mail versturen via je eigen smtp-server via het netwerk van een andere provider.

m.vr.gr. Freya

freya
door freya - Feb 26, 2007 om 09:37
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Overigens, deze foutmelding heeft niets te maken met firewall-instellingen.

Freya

ch
door chris66 - Feb 26, 2007 om 09:46
19 Antwoorden / 6 Vragen

Hallo Freya,

nee, ik ben niet van provider veranderd en zit ook niet op de server van de buren, als het goed is. Ik heb de instellingen van ons eigen draadloze modem ingevoerd.

freya
door freya - Feb 26, 2007 om 09:58
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Toch zit er ergens een fout in de smtp-instelling. De melding '550 5.7.1 relaying not allowed' geeft aan dat het verzenden van de maikl 'verboden' is en zegt niet dat het verzenden 'niet gelukt ' is.
Je zit dus óf via het netwerk van je eigen provider mail te versturen via een 'vreemde' smtp-server, óf je zit op een 'vreemd' netwerk en probeert mail te versturen via de smtp-server van je eigen provider.

Probeer de laptop eens met een netwerkkabel aan te sluiten en controleer of het dan ook niet lukt.

Freya

ijzerbroot
door ijzerbroot - Feb 26, 2007 om 10:36
460 Antwoorden / 6 Vragen

Beste chris66,

als verzendadres gebruikt u de account van uw provider, of gebruikt u daarvoor een andere account? (bv @hotmail, @spreekjemoerstaal oid) In dat geval dient u (outlook express) via extra -> accounts -> tabblad E-mail de pop3 van die alternatieve account te selecteren -> eigenschappen -> tabblad Servers: onder POP3 ("ontvanhstmachine") dient de POP3 machine van de alternatieve e-mail provider te staan en onder SMTP ("verzendmachine") de SMTP machine van uw internetprovider.

Mocht ook dit niet helpen: welk e-mail programma en welke provider?

Andere fout-mogelijkheid: ontbrekende key in WPA beveiliging draadloze verbinding.

IJzerbroot

ch
door chris66 - Feb 26, 2007 om 11:22
19 Antwoorden / 6 Vragen

ik gebruik gewoon de eigen accounts, en die zijn goed ingesteld. ik heb nl de instellingen van onze vaste computer overgenomen. daar ligt het dus helaas niet aan.

ch
door chris66 - Feb 26, 2007 om 11:22
19 Antwoorden / 6 Vragen

het gaat trouwens om mijn eigen account by planet.

ch
door chris66 - Feb 26, 2007 om 11:25
19 Antwoorden / 6 Vragen

e-mail programma is gewoon outlook

ontbrekende key in WPA beveiliging draadloze verbinding? waar kan ik dat ook alweer checken? volgens mij had ik juist de key ingetoetst, maar kan het zijn dat deze door slechte verbinding weer weg is?

onze draadloze verbinding is trouwens ontzettend slecht. ik zit continue met een zeer lage signaalsterkte. heeft iemand een idee wat ik hieraan kan doen?

gsm
door gsm - Feb 26, 2007 om 12:15
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Als eerste moet in een dergelijk geval de juistheid van het eigen e-mail adres in de Accounteigenschappen gecontroleerd worden.
Kijk dus het eigen e-mail adres nog eens goed na op typefouten.
Via Extra en Accounts, naar de instellingen van het account.
In Outlook is een account aan te passen via de knop Wijzigen.
Vul het eigen e-mailadres desnoods opnieuw in bij de Gebruikersgegevens.

Groet,
GSM

freya
door freya - Feb 26, 2007 om 12:23
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Als je via de laptop wel kunt internetten is er met de beveiligingssleutel (WEP of WPA) niets aan de hand. Als die sleutel niet goed zou zijn zou je ook niet kunnen internetten. Maar ik begrijp dat je op de vaste computer géén problemen hebt met e-mails verzenden en ontvangen? En als de signaalsterkte zo laag is, ga dan eens naast het modem zitten met de laptop. En anders zou ik de laptop toch maar even met een vaste netwerkkabel aansluiten en controleren of het dan wel werkt.

Freya

ijzerbroot
door ijzerbroot - Feb 26, 2007 om 13:02
460 Antwoorden / 6 Vragen

Beste chris66,

een link naar planet over instellen WPA. (meer info: zoek naar "WPA instellen" met zoekmachine). Maar: freya heeft gelijk: wanneer er wel verbinding is, is de WPA correct...

Dus u kunt eigenlijk alleen mail sturen aan andere @planet accounts en niet naar bv @chello, @tiscali @andereprovider?? Gebruikt u een SPAM-filter? Heeft u andere software die de e-mail scant (bv virusscanner)?

Signaalsterkte zou kunnen verbeteren door "vrij zicht" tussen zender en ontvanger, afstand verkleinen, aansluitingen controleren en soms door ander kanaal te kiezen.

IJzerbroot

ch
door chris66 - Feb 27, 2007 om 08:39
19 Antwoorden / 6 Vragen

hallo allemaal,

mijn email adres klopt wel, dat was het eerste dat ik gecheckt heb., ik ontvang alle mails, maar kan alleen mails verzenden naar een @planet adres, niet naar alle andere @... adressen.

ik heb een spamfilter gewoon van planet, en een virusscanner (die laatste is pas geinstalleerd nadat ik het probleem met de mail al had, dus daar kan het niet aan liggen).

bedankt voor de tips ivm verbinding. ons modem staat in de meterkast, de computer in de huiskamer er vlak naast, en toch is de hele verbinding zeer laag. zo nu en dan valt hij hier op mijn laptop zelfs helemaal weg en kun je weer opnieuw beginnen...

kan het zijn dat er ergens een storing zit in de regio? wij hebben gemerkt dat meerdere draadloze apparatuur niet goed werkt (vroeger wel eens een draadloze koptelefoon geprobeerd en de babyfoons werkten ook niet).

freya
door freya - Feb 27, 2007 om 09:44
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Zoals al eens aangegeven, weet je wel zeker dat je met je laptop op je eigen netwerk zit? De meeste mensen laten de naam van het draadloze netwerk op de 'standaard' waarde staan. Het draadloze netwerk van de buren kan dus best dezelfde naam hebben als je eigen netwerk. Bovendien zou het zo kunnen zijn dat van je eigen draadloze netwerk het uitzenden van het SSID 'uit' staat. In dat geval 'zie' je op je laptop je eigen netwerk niet eens.

En heb je al eens geprobeerd om je laptop met een netwerkkabel aan te sluiten, en wat was daar het resultaat van?

Freya

ijzerbroot
door ijzerbroot - Feb 27, 2007 om 13:25
460 Antwoorden / 6 Vragen

Beste chris66,

ik heb het idee dat uw mail-probleem bij planet zit, wanneer u zeker weet dat er geen andere software op uw computer uw mail scant... Ik ken de planet-spamfilters niet, maar mogelijk ligt in uw geval de fout daar...

Wanneer andere draadloze producten problemen opleveren zal dat zeker ook voor de draadloze internetverbinding gelden. Wanneer u de deur van de meterkast opent, en met de computer tegenover het modem gaat zitten, zal de verbinding iets beter zijn... U zal ofwel iets aan de storing moeten doen, (Misschien het modem in dezelfde ruimte als de computer plaatsen)ofwel geen draadloze verbinding moeten kiezen om dat probleem op te lossen.

Succes!

IJzerbroot

ch
door chris66 - Feb 28, 2007 om 09:24
19 Antwoorden / 6 Vragen

helaas is de verbinding zelfs bij een open meterkast, vlakbij het modem, niet mogelijk. ik weet neit wat er met dit huis aan de hand is....

het email probleem is ook nog niet opgelost, maar ik blijf zoeken!

edwardus
door edwardus - Feb 28, 2007 om 09:30
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Het is zoals Freya al eerder zegt.

Óf je zit verbonden via het draadloze netwerk van de buren, óf je hebt het verkeerde smtp-adres ingesteld.

Eenvoudige controle: sluit dezelfde laptop met een draad aan en probeer dan nog eens email te verzenden.

Vertel eens op welk netwerk je verbonden bent en welke smtp-server(s) er is/zijn ingesteld.

edwardus
door edwardus - Feb 28, 2007 om 09:33
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Met name de genoemde opmerkingen over de draadloze apparatuur in huis en de slechte ontvangst doen mij vermoeden dat er via de buren draadloos verbonden is.

ch
door chris66 - Feb 28, 2007 om 09:55
19 Antwoorden / 6 Vragen

mensen, waar het nou aan gelegen heeft weet ik nog steeds niet helemaal, maar ik heb alles eens, terwijl ik in de gang zat naast het modem, helemaal opnieuw ingesteld, en nu lijkt hij het wel te doen. waarschijnlijk is het een keer iets misgegaan toen ik geen verbinding kreeg en 'verbinding herstellen' heb gedaan. ik vermoed dat hij toen voor de op dat moment sterkste verbinding is gegaan, en dat is misschien niet die van onszelf geweest. Wat een gedoe met die draadloze verbindingen, zeg! anyway, ik heb nu een testmailtje naar een kennis gestuurd zonder @planet.nl adres, en heb (nog) geen foutmelding terug. het lijkt erop dat het opgelost is. iedereen ontzettend bedankt voor de hulp!

edwardus
door edwardus - Feb 28, 2007 om 10:02
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Aangezien je router blijkbaar ruzie heeft met andere draadloze apparatuur in huis/in de buurt, het is te overwegen eens met een ander draadloos kanaal ingesteld op de router te werken.

Inderdaad, het draadloze leven gaat niet altijd over rozen.

Wanneer de laptop op z'n gebruikelijke plek wordt gebruikt (dus niet in/naast de meterkast), controleer dan regelmatig de signaalsterkte en met welk netwerk je verbonden bent. Je kunt ook nog instellen dat er alléén met jouw eigen netwerk verbonden mag worden.

freya
door freya - Feb 28, 2007 om 10:05
10999 Antwoorden / 1 Vragen

En zoals ik al eerder aangaf ontstaan dit soort problemen omdat veel mensen de 'default' instelling van de naam van het draadloze netwerk gebruiken. Vóór je het weet zit je op het netwerk van een ander en dénk je op je eigen netwerk te zitten. Geef je eigen draadloze netwerk dus een unieke, voor jou herkenbare, naam.

Freya

ch
door chris66 - Feb 28, 2007 om 10:06
19 Antwoorden / 6 Vragen

bedankt voor die laatste tips, ik ga het zeker allemaal in de gaten houden!

ijzerbroot
door ijzerbroot - Feb 28, 2007 om 10:07
460 Antwoorden / 6 Vragen

@ chris66,

blij toe... Maar wanneer u denkt misschien via een ander netwerk toegang tot internet te hebben gehad, dan heeft iemand de beveiliging blijkbaar niet goed geregeld...

@edwardus,

Wanneer chris zou zijn ingelogd bij de buren en dan in staat is mail te sturen aan @planet adressen, dan zou het toch ook geen probleem zijn om mail via de buren naar andere adressen te sturen? En bij een foutief ingestelde smtp-server zou er toch helemaal geen uitgaande mail mogelijk zijn?

(Zijn gewoon vragen, ik leer graag bij wanneer mijn aannames niet correct zouden blijken)

IJzerbroot

ijzerbroot
door ijzerbroot - Feb 28, 2007 om 10:11
460 Antwoorden / 6 Vragen

beste chris,

die batterij, zou die op een of andere manier met dit probleem hebben kunnen samenhangen???

ch
door chris66 - Feb 28, 2007 om 10:25
19 Antwoorden / 6 Vragen

hoi ijzerbroot,

nee, die batterij ging om onze vaste computer, en dat was eerder opgelost dan dit laptop probleem.

het enige probleem dat we nu nog hebben is het streepjesprobleem op het scherm van de vaste computer, maar we hebben nog niet kunnen checken of hetzelfde probleem ook aanwezig is als we een ander beeldscherm gebruiken.

em
door emph001 - Mar 12, 2007 om 14:46
2 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals al eerder door verschillende mensen aangegeven lijkt het wel als of je op het verkeerde netwerk aangesloten bent.

Of je gebruikt verkeerde SMTP instellingen.

  • Inkomende mailserver (POP3): pop.planet.nl
  • Uitgaande mailserver (SMTP): mail.planet.nl (uitsluitend te benaderen via een verbinding met Planet Internet)

  • Dus ik zou nog eens goed kijken op welk netwerk je bent aangesloten.

    ch
    door chris66 - Mar 13, 2007 om 09:23
    19 Antwoorden / 6 Vragen

    Hallo emph,

    bedankt voor je reactie, maar zoals je misschien gelezen hebt is het probleem opgelost. het probleem zat erin dat mijn computer iedere keer op een verkeerd netwerk wilde inloggen. nu heb ik 'automatisch netwerk configureren' ingesteld, en gaat het goed. jammer genoeg moet ik dat iedere keer doen als ik mijn computer opstart, want op de een of andere manier onthoudt hij dit niet. misschien heb je hier nog een suggestie voor?

    freya
    door freya - Mar 13, 2007 om 09:41
    10999 Antwoorden / 1 Vragen

    Tja, ik meen toch dat ik daar in mijn eerste antwoord al op had gewezen dat dat aan de hand kon zijn.

    Verder zou je nog eens kunnen proberen om een ander 'kanaal' in te stellen. Ergens bij de 'wireless' instellingen van het modem/router kun je aangeven op welk kanaal het modem/router moet zenden/ontvangen. Meestal heb je wel een keuze uit een stuk of 10 kanalen. Schuif dus een paar kanaalnummers op en kijk of dat beter gaat.

    Freya