st
door strikkie May 3, 2004 om 16:33
Computers & telefonie

Erg veel data verbruik

L.s.,

In maart dit jaar ontving ik van mijn internet provider Kabelfoon een rekening van  240 eurro voor kosten extra data verkeer ( 32 GB ) ik ben hier vervolgens met kabelfoon in discussie gegaan waar ze dit vandaan hebben gehaald want dit ging over de maanden november en december 2003. Ik kreeg vervolgens een lijst met daarin opgesomd het data verbruik per dag ? In de maand november waren wij een gedeelte met vakantie dus dat kan al niet en ik ben al vanaf het begin bij deze provider ( 5 jaar ) en daar nog nooit geen last van gehad kan volgens mij ook niet eenhuishouden van 2 mensen die gewoon werken en boven de 50 zijn. Men suggereerden dat wij misschien wel veel films of muziek zouden downloaden nou ik weet zeker dat het niet gebeurt het programma wat zij noemde " kaza" staat niet eens op deze pc. Ik heb de betaling niet gedaan omdat ik graag het e.e.a. uitgezogd moet worden vindt ik. Enkele dagen geleden kreeg ik weer een rekening van kabelfoon nu ook weer met data overschreiding maar slechts een geringe overscheiding wat best mogelijk zou kunnen zijn ik heb namelijk erg veel foto's aan iemand moeten toezenden dus dat is te begrijpen ondanks de meter die aangeeft hoevel er verbruikt niet van kleur aan het verandere is.

Maar wie kan mij advies geven hoe ik dit moet behandelen en afhandelen.

Met vriendelijke groet,

Hans Strik

308 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 3, 2004 om 18:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

32 gig is inderdaad ontzettend veel data. Ter vergelijk: dat zijn ongeveer 53 complete cd's. Of uitgaande van een grootte van 3MB zijn dat 96000 foto's. En om kort tegaan 500MB per dag. Ofwel een tamelijk onmogelijke hoeveelheid om te downloaden. Het is in ieder geval niet iets wat u doet zonder dat u er weet van heeft.

Kabelfoon zal dit moeten aantonen. Niet zomaar betalen dus. Laat ze maar met bewijs komen.

ve
door verwijderd - May 4, 2004 om 08:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hans, dit is inderdaad een vreemd verhaal... Het had wel handig geweest als je erbij had verteld welk type abonnement je hebt (ADSL of kabel en welke abonnementsvorm met welke data-limiet...?) Ik heb eens goed zitten lezen op de site van Kabelfoon en het bedrag van 240 euro voor 32 Gb. data-overschrijding klopt inderdaad, 32 x 7,50 euro (per Gb.) = 240 euro. Hoe je echter aan deze gigantische overschrijding van je datalimiet komt is niet duidelijk. Heb je misschien een draadloze modem-verbinding, dan kan het zijn dat, als deze verbinding niet beveiligd is, iemand in jouw directe woonomgeving die ook in het bezit is van een draadloos modem, misbruik maakt van jouw lijn en grote hoeveelheden data download!!!

Ik heb op de site van Kabelfoon gelezen dat jij zelf ook via de service-pagina je dataverbruik kunt inzien. Heb je al eens gekeken of dit klopt met de opgave die Kabelfoon doet...? Wat is/was je gemiddelde gebruik per maand in de afgelopen jaren...? Ter vergelijk: ik heb een adsl-verbinding (768/256 kbps.) die, schrik niet, per dag 16 uur open staat. Ik download niet zoveel en mijn verbruik ligt nog onder de twee (2) Gb. per maand. Dus een overschrijding van je limiet met 32 Gb. is zéér onwaarschijnlijk... Ik ben benieuwd...

ve
door verwijderd - May 4, 2004 om 09:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo

Bedankt voor je reactie, om even wat vragen van jou te beantwoorden het volgende. Ik gebruik een kabelmodem met tot 1 mei een primium abonnement en ben nu overgestapt op een super abonnement. Ook is er geen draadloos modem verbinding in huis wel de mogelijkheid om meer pc's aan elkaar en het net te koppelen wat ook niet draadloos is. Natuurlijk heb ik kabelfoon om uitleg gevraagd maar een antwoord blijft nu al weken uit en als ik bel met hun dan is het erg druk en het antwoord komt wel enz enz. Inmiddels heb ik wel al 2 aanmaningen gehad en tot 2x toe heeft men het geld van onze rekening afgeschreven maar dat heb ik direct weer laten stoneren. Ik vraag mij alleen af wat zijn mijn rechten in deze ?? het te betalen abonnements geld word gewoon keurig voldaan. Ook heb ik kabelfoon om het data verbruik over 2003 en liefst eerste mij te verstrekken maar ook hier geen antwoord op ontvangen dit is zowel per mail en brief gedaan.

ve
door verwijderd - May 4, 2004 om 11:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oké, de mogelijkheid van misbruik van je lijn lijkt me uitgesloten. Het zou hooguit nog een virus of spyware kunnen zijn die grote hoeveelheden data verstuurd zonder dat jij dat weet. Maar ook dit lijkt me onwaarschijnlijk want naast de datalimiet van je Premium-abonnement (15 Gb. per 2 mnd) nog eens 32 Gb. ongemerkt 'wegsluizen' dat moet je merken tijdens het surfen.

Ik vermoed dat Kabelfoon gewoon probeert om te 'halen wat er te halen valt' en er op gokt dat er mensen zijn die deze extra verbruikte data gewoon betalen omdat ze niet beter weten. Het lijkt me een goed idee op op het Kassa Forum (zie menubalk links) een topic te starten met als titel: Te hoge rekening data-verbruik Kabelfoon. Er zullen ongetwijfeld (veel) meer mensen zijn met hetzelfde probleem. Ik denk dat je dan meer te weten zult komen dan in deze rubriek 'vraag & beantwoord' Succes.

ve
door verwijderd - May 4, 2004 om 12:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor de tip het staat er al op nu maar wachten wie mij verder kan helpen.

ve
door verwijderd - Jun 2, 2005 om 07:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hans, ik heb de andere reacties nog niet gelezen maar kan je wel een en ander uitleggen hoe het daar werkt.

Kabelfoon / CaiWay is nog heel ouderwets en meet de data die van jouw pc verstuurd wordt of naar je pc toekomt, dus alles wat je download, maar ook alles wat jij zelf per mail verstuurd, dat is allemaal data. Dan heb je al snel veel data verkeer. Ze rekenen 7,5 euro per Gb wat je te veel download , dus 32 x 7,5 is inderdaad 240 euro. Wat jij moet uitzoeken en wat zij moeten aantonen is of jij een waarschuwing hebt gehad. Zij sturen namelijk altijd 2 mailtjes:

1) een mailtje als je meer dan 80% van je limiet hebt bereikt, dat is dan een inditcatie dat het vrij snel gaat en dat je op moet letten. Bij premmium abonnement mag je bijvoorbeeld 20 Gb per 2 maanden downloaden, dus als je dan op 16 Gb zit krijg je dit mailtje...

2) je krijgt ook een mail als je de limiet gepasseerd bent. JIJ moet dan begrijpen dat als je blijft downloaden je er een flinke prijs voor gaat betalen.

Kortom, check dat eens of je die hebt gehad, en kaart het bij hun aan dat ze dat ook moeten aantonen!

Al met al komt het er wel op neer dat als je nooit je mail leest je er nog niets van weet natuurlijk !!!  Buiten dat is het bijzonder vreemd dat ze nog met datalimieten werken!

Wat helemaal buiten proporties is , is dat Caiway niet eens CORRECT kan meten wat jij verbruikt!!!!  Ze werken namelijk met een systeem dat niet correct de gegevens meet als je download te groot wordt !!  Ik kan dat ook anders formulieren: je kan hun tellers misleiden door VEEL te downloaden. Als je namelijk meer dan 2 Gb per sessie in 1 keer binnenhaalt dan is die teller van slag en loopt ten eerste niet meer op. Log je daarna uit, dan zit er zelfs de kans in dat de teller zichzelf gaat terugzetten naar een waarde 2 Gb kleiner dan waar hij op staat!  Jaja, bij kabelfoon kan het allemaal! :)  ALs je op hun site inlogt kun je zelf ergens je huidige data stand inzien, maar wat ik zeg, die kan op een later moment LAGER staan dan er voor !!!!!!!!!  Ik zou zeggen, meet dan NIKS als je het niet goed kunt!  Kaart dat maar eens aan, want dat geeft gewoon aan dat ze niet in staat zijn correct te meten!

succes er mee.

groet,

bvandijk