de
door deja46 Mar 5, 2008 om 14:07
Computers & telefonie

Excel bestand 2003 openen in excel 2007

Als ik een excel bestand dat gemaakt is in de "oude" versie Office 2003, open in excel van Office 2007 verandert de notatie voor de decimalen van de getallen, van komma in een punt. Dat heeft o.a. tot gevolg dat de gekoppelde grafieken ongewenste veranderingen vertonen. Weet iemand hoe je een "oud" excel bestand ongewijzigd kan openen in excel van Office 2007?

3042 14 Rapporteer

gsm
door gsm - Mar 5, 2008 om 14:11
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Vermoedelijk staan de landinstellingen op een nieuwere PC nog verkeerd.

Kijk in het Configuratiescherm bij de Landinstellingen. Controleer of nederland als land is gekozen op tabblad Locatie. Ga naar tabblad Indelingen. Klik zonodig op Deze indeling aanpassen en stel het juiste decimale teken in.

GSM

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 5, 2008 om 14:17
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Niet! Als u office 2007 heeft dan opent alles in 2007 formaat. Als u opslaat in  (dit geval 2003 formaat, derde optie in de rij bij opslaan, dan wordt het oude formaat opgeslagen en wordt op een PC met nog oudere versies als 2003 geopend. Let op dat als u opslaat als Excel 2007 het niet door iemand met een oudere versie geopend kan worden. Dat geldt ook voor Word dat de extensie docx krijgt. (GSM, het heeft dus niets met de instellingen te maken maar is weer eens een "grap"van Microsoft (zegt een ooffice 2007 gebruiker die nog alles (powerpoint, excel en word in word 97-2003 formaat opslaat. omdat het anders niet door anderen die nog geen 2007 hebben kan worden geopend.

johanpc
door johanpc - Mar 5, 2008 om 14:20
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Dan staat op de  computer of in exel de getal/valuta notatie ingesteld als amerikaanse notatie.

Dat zou je binnen exel bij opmaak moeten kunnen aanpassen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 5, 2008 om 14:22
16849 Antwoorden / 202 Vragen

ps u kunt de notatie wel weer aanpassen door onder de tab gegevens het vak waar bij openen standaard in staat aan te klikken en de inhoud bijv in te stellen op financieel (uiteraard wel de bewuste cellen "schilderen"of wel aangeven in welke cellen u de gewenste notaties wenst. U kunt ook nog met zoeken en vervangen een punt wijzigen in een komma of omgekeerd. Dat vak vindt u nu helemaal rechts bij het verrekijkersymbool.

poltol
door poltol - Mar 5, 2008 om 14:32
3885 Antwoorden / 22 Vragen

@gerrit,

Iemand met een "oude" office versie kan altijd nieuwere openen mits hij/zij een hulpprogrammatje van Microsoft down load. Werkt perfect.

Vr.gr. poltol

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 5, 2008 om 14:39
16849 Antwoorden / 202 Vragen

poltol@ ik open een veelheid van oude excel, word en powerpointprogramma's zonder dat ik iets extra behoefte "op te halen".  En helaas, jammer en heel lastig, de 2007 versie is niet anders te openen door/met een oudere versie uitsluitend als die in die oudere versie is opgeslagen resp. daarmee compatible blijft. Die mogelijkheid wordt heel apart en heel nadrukkelijk bij het opslagscherm aangegeven. En geloof me, er is GEEN programma te verkrijgen, anders dan de al ingebouwde opslagmethode om een in standaard office 2007 opgeslagen document te openen in een oudere versie zoals dat wel bestaat voor bijv. Office 97, Office XP, Office 200 en Office 2003. Ik stelde al, een "grapje van MS. En geloof me a.j.b. het is werkelijk zo.

poltol
door poltol - Mar 5, 2008 om 19:52
3885 Antwoorden / 22 Vragen

@gerrit,

En wat staat hier dan? Zo werk ik. En alles doet het gewoon.

http://office.microsoft.com/nl-nl/word/HA102019691043.aspx

Vr.gr. poltol

poltol
door poltol - Mar 5, 2008 om 20:03
3885 Antwoorden / 22 Vragen
edwardus
door edwardus - Mar 5, 2008 om 21:34
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Nee ik geloof je niet. Zie onder. Heb 't zelf ook zo als Poltol ervaren in die 2 weken dat ik Office 2007 gebruikte.

freya
door freya - Mar 5, 2008 om 22:34
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo deja46,

Het probleem dat je beschrijft heeft niets met je Excel-document te maken maar met de valuta-instelling van Windows. Het heeft al helemaal niets te maken met het feit dat het Office 2007 pakket een ander bestandsformaat gebruikt om bestanden op te slaan dan de oudere versie 2003.
Oók dat kan problemen veroorzaken, maar heeft met het 'decimaalteken' probleem niets te maken.

Waar het precies in Vista staat kan ik je nu niet zeggen want ik heb geen Vista bij de hand, maar in Windows XP vind je het via Configuratiescherm -> Landinstellingen -> tabblad: Landinstellingen -> Aanpassen en daar vind je de instellingen voor het Decimaalteken en het Cijfergroeperingsymbool.
De één zal op een 'punt' zijn ingesteld en de andere op een 'komma'. Verander deze instellingen, klik op <Ok> en je zult zien dat je Excel-document er uitziet zoals je gewend was.

@gerrit:
Je kunt de proef op de som nemen.

  1. Start Excel
  2. Vul in een cel een bedrag in.
  3. Stel via celeigenschappen het formaat 'valuta' in.
  4. Sla bestand op.
  5. Sluit Excel
  6. Verander de valutainstelling in Windows zoals boven beschreven.
  7. Start Excel
  8. Laad het zojuist opgeslagen bestand en je zult zien dat de punt een komma is geworden (en vice versa) ondanks dat er aan het document niets is gewijzigd.
m.vr.gr. Freya

de
door deja46 - Mar 8, 2008 om 22:31
8 Antwoorden / 6 Vragen

Ik vrees dat dit het goede antwoord is. Dus: het kan niet. Ik heb alle adviezen uitgeprobeerd, maar de gekoppelde grafiek blijft verkeerd reageren. Zo verschuift bijvoorbeeld in de as indeling het getal een decimaal naar links. Het lijkt er op dat ik gewoon een 2003 Office versie moet installeren. Misschien doe ik toch nog iets fout, maar dan houd ik me aanbevolen voor nadere adviezen.
Zeer bedankt voor de reacties!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 9, 2008 om 09:51
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Het is een zeldzaamheid dat ik het oneens ben met een antwoord van freya maar nu heb ik toch ernstige twijfel.

De optie van de landinstellingen is weliswaar juist maar de vraag nog eens lezend zou het betekenen dat het openen van een oud excel document (met wel goede notatie) dus de landeninstelling van windows zou veranderen. En dat lijkt mij niet kunnen. Hoe dan ook herhen ik dat fenomeen niet bij het ook door mij openen van oude exceldocumenten in excel 2007.

Het enige dat zou kunnen is dat de landennotatie in windows altijd al niet goed stond. Maar dan zou de vraag niet aan de orde zijn lijkt mij.

freya
door freya - Mar 9, 2008 om 12:07
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@gerrit:

je schrijft: "... zou het betekenen dat het openen van een oud excel document (met wel
goede notatie) dus de landeninstelling van windows zou veranderen....
"

Dat is nu precies wat er niet aan de hand is. Wat er wèl aan de hand is, is dat in het excelsheet een getal van het type 'valuta' staat en dat de valuta-instelling van Windows  bepaalt hoe dat getal er in het excelsheet uit komt te zien. Die punt of die komma zit dus niet in het excelsheet, maar wordt door de valutainstelling van Windows bepaalt.

Verder zouden er natuurlijk best andere problemen kunnen zijn bij het openen van een oud bestand in een nieuwe versie van Excel, maar dáár ging de vraag naar mijn mening niet over.

Freya

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 9, 2008 om 13:45
16849 Antwoorden / 202 Vragen

hallo freya, de laatste zin van de vraag was: Weet iemand hoe je een "oud" excel bestand ongewijzigd kan openen in excel van Office 2007?

Hetgeen je aangeeft zou dus m.i. (ook) alleen kunnen als de bedoelde oude excel bladen op een andere pC zijn gemaakt met een andere landennotatie in windows. Het komt op mij als heel onwaarschijnlijk voor dat een andere in Nederland geïnstalleerde PC met de NL windowsversie een andere notatie heeft.

Er is overigens nog een manier om in excelbladen een ongewenste notatie te wijziigen en dat is naar het vakje celinhoud gaan, onder invoegtoepassingen bij getal, het driehoekje naast "standaard:"of wat er ook aan notatie staat aan te klikken en dan onder aan de lijst "meer mogelijkheden"aan te klikken. Ook daar kan worden gewijzigd.