br
door broodje Dec 14, 2010 om 16:56
Computers & telefonie

Exel

goedendag,

Stel de brongegevens bij exel bij reeks en dan de waarden zijn $b$2:$b300$. Als ik dan bij het exel bestand vanaf 301 t/m 400 gegevens invoer en wil dat zien op de grafiek zal ik dus $B$ 301 : $b 400$ handmatig aanpassen bij de waarden.

Mijn vraag is dat ik eigenlijk iedere keer maximaal 300 gegevens in de grafiek wil zien. Kan deze niet automatisch uitgevoerd worden zonder dat ik elke keer bij de brongegevens de gegevens moet aanpassen. Dus als ik 5 gegevens invoer, dan zouden de brongegevens automatisch van $B$ 102 : $B400$ naar $B$ 107: $405$ gaan, zonder aan de brongegevens te komen.

zou dit eventueel mogelijk zijn.

bvd

977 8 Rapporteer

edwardus
door edwardus - Dec 14, 2010 om 23:26
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Wat je wil kan op zich wel, maar ik denk dat je daar een truc voor nodig hebt in de vorm van een macro.

edwardus
door edwardus - Dec 15, 2010 om 00:24
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Hier heb ik even een voorbeeld gemaakt dat je verder kunt gebruiken.
Het werkt ongeveer als volgt: in cel E1 geef je (eenmalig) een getal op,het aantal rijen dat in de grafiek moet komen. In mijn voorbeeld heb ik even 30 gekozen, je kunt er 300 van maken. De grafiek zelf moet je zelf even handmatig afstemmen op dit aantal, dus even de X-as en de data-reeks uitbreiden.

De macro kopieert de laatste waarden van kolom A en B naar kolom C en D, kolom C dient namelijk als waarden voor de X-as en kolom D bevat de data in de grafiek. Dit kun je natuurlijk naar believen wijzigen. De grafiek wordt na het uitvoeren van de macro vanzelf bijgewerkt, dus deze vertoont altijd de laatste waarden.

br
door broodje - Dec 15, 2010 om 15:27
9 Antwoorden / 30 Vragen

alvast bedankt voor het uitzoeken van het probleem. Nou vind ik het zelfs met je voorbeeld erg lastig en ben eigenlijk niets opgeschoten. over de formule select()*100, daar begrijp ik ook niet veel van. Zou het eventueel niet op een wat gemakkelijkere manier kunnen.

bvd

edwardus
door edwardus - Dec 15, 2010 om 15:57
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Let maar niet op de gegevens die in kolom A t/m D staan, dat is alleen maar wat willekeurige data om het voorbeeld te illustreren. Het gaat om de macro.

Jij kunt gewoon kolom A (X-as) en B (data) vullen, het getal 300 invullen in E1 en de grafiek aanpassen zodat het 300 cellen neemt i.p.v. 30.

br
door broodje - Dec 15, 2010 om 20:39
9 Antwoorden / 30 Vragen

nog bedankt, nog steeds helaas niet gelukt, heb ook op een ander forum hulp gevraagd en die stuurde mij naar dynamische diagrammen wat ook voor mij boven mijn pet is. Misschien zijn er nog wat andere mogelijkheden om dit probleem op te lossen.

bvd

daniel

edwardus
door edwardus - Dec 15, 2010 om 21:23
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Wat wil er dan niet lukken? Het is zo goed als voorgekookt.

br
door broodje - Dec 15, 2010 om 21:51
9 Antwoorden / 30 Vragen

nou, ik ben al bezig met een hele boel grafieken en heb dus een soort formule nodig die ik in de grafiek kan stoppen. Ik kan wel handmatig om de 100 gegevens de brongegevens aanpassen maar als het automatisch kan zou het handig zijn, ik kijk er nog wel even na morgen of overmorgen. Zou het niet kunnen zonder een macro??

Het zal ook wel een beetje aan mij liggen, niet al te veel ervaring met computers.

bye

edwardus
door edwardus - Dec 15, 2010 om 23:33
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Verder heb ik niet zoveel ervaring met charts, als ik een gerichte zoekopdracht in Google invoer, schijnt er wel iets mogelijk te zijn. Je krijgt dan o.a. dit (Engels) of dit (NL).