tr
door traction50 Feb 28, 2008 om 22:04
Computers & telefonie

Externe harde schijf

Wil je me bezig gaan houden met video bewerking daarvoor misschien mijn pc uitbreiden met een externe harde schijf (huidige PC 80 GB 50% in gebruik). Mijn vraag is hoe groot moet deze Externe schijf zijn om zonder problemen de films te kunnen bewerkent en heeft iemand nog een gebruiks ervaring met  een bepaald merk/prijs.

Met vriendelijke groet Kees

468 11 Rapporteer

labswans
door labswans - Feb 28, 2008 om 22:30
1918 Antwoorden / 10 Vragen

u heeft van de 80 Gb nog 40 Gb over , dat is meer dan genoeg om uw wens te bereiken om videobewerking uit te voeren

Uitbreiding met externe harde schijf is geld verspillerij

labswans

door labswans - Feb 28, 2008 om 22:32
1918 Antwoorden / 10 Vragen

Een dvd is meestal 4,7 Gb aan ruimte

Om te bewerken heeft u maximaal 2 keer 4,7 Gb ruimte nodig , ong 10 Gb aan ruimte

Daarom is uitbreiding niet nodig

door 4711 - Feb 29, 2008 om 08:29
885 Antwoorden / 2 Vragen

Als je gedownloade films op schijf wilt bewaren, kijk naar de omgerekende prijs per Gb.  De 500 is meestal de goedkoopste per Gb maar heb je deze ook nodig of is 120 Gb voldoende?

Ik zag 500 gb voor €99,-  en 120 Gb voor €59,95 en betaalde dus relatief veel voor weining Gb omdat ik die 380 Gb toch niet gebruik en de harde schijf merk van 120 Gb betrouwbaarder vond dan die merkloze 500 Gb dus kijk wat je nodig zou kunnen hebben, maar grote schijven die vol staan zoeken wel langzamer!

Dus ik wist het ook niet, welke en ben achteraf tevreden met een snellere schijf die van goed merk is, en rotzooi verwijderen is tenslotte goedkoper dan lang zoeken....
De 120 Gb kan dus wel vol zitten maar voor bewaren heb ik toch CD of DVD liggen uit de brander!

door 4711 - Feb 29, 2008 om 08:31
885 Antwoorden / 2 Vragen

Lapswans is blijkbaar vergeten dat als de harde schijf bij windows te vol zit het vaak onmogelijk is om nog langer te Defragmenteren!
Dus dan zou je die 80Gb eerst moeten leeg maken voordat je aan de grote schoonmaak zou kunnen beginnen!

Vele Windows gebruikers plaatste die klachten, maar ik gebruik.... ........
zie logo hier naast!

labswans
door labswans - Feb 29, 2008 om 08:54
1918 Antwoorden / 10 Vragen

Off topic : hou je bij uw eigen antwoorden en schrijf de namen goed op omgloofwaardig over te komen.

On-topic : de TS heeft 40 Gb vrij en als men films te gaan bewerken is er zeer veel aan ruimte om dan nog te defragmenteren. Het wat u aangeeft heeft totaal niks met video bewerken te maken of met de vraag te maken. Het wordt pas een probleem als van de 80 Gb er 1-2 Gb aan ruimte over zal zijn maar dan zijn er grotere problemen.

Off-topic : dat gezeik van linux e.d  komt de nek uit en weten we nu wel. Hou erover op in de toekomst.

labswans ,zal verder niet reageren in dit topic op uw antwoorden

ja
door janb0 - Feb 29, 2008 om 09:00
6 Antwoorden / 0 Vragen

Als je met een digitale videocamera opgenomen films wilt gaan bewerken kan de ruimte die je nodig hebt voor het "ruwe" materiaal wel eens oplopen tot 20 GB per film (als je klaar bent kun je hier het grootste deel van weggooien), 40 GB schijfruimte is dus zeker niet genoeg. Als je een externe HD gaat gebruiken is een hoge doorvoersnelheid belangrijker dan veel ruimte, 250 GB is echter wel zo'n beetje het minimum

aajee
door aajee - Feb 29, 2008 om 09:36
118 Antwoorden / 5 Vragen

80Gb vrije ruimte voor videobewerking vind ik veel te klein. Het inlezen van een film kost al vele gigabytes. Daarna de bewerking. Die vraagt zoals een ander ook al opmerkte weer vele gigabytes aan tijdelijke bestanden. Het bronmateriaal na bewerking verwijderen doe je in veel gevallen ook niet. Zelf gebruik ik al jaren een externe schijf voor videobewerking. Doorvoersnelheid van die HD is dan belangrijk. USB 2.0 of firewire. Tot slot merk ik nog op dat NTFS bestandsysteem de voorkeur geniet boven FAT32. NTFS kan zeer grote bestanden aan terwijl je bij FAT32 al snel tegen een maximale grootte aanloopt.

freya
door freya - Feb 29, 2008 om 09:47
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Kees,

De vrije ruimte van 40GB is inderdaad niet echt veel als je aan videobewerking wil gaan doen. Op een DVD past weliswaar 'maar' 4,7 GB, maar het DVD-formaat is een gecomprimeerd mpeg-formaat. De 'ruwe' film zal in dat geval vaak een veelvoud van die grootte zijn. Bovendien zul je bij de bewerking van de videobeelden vaak een kopie 'achter de hand' willen houden en dan gaat het natuurlijk hard met het gebruik van de vrije ruimte.

Mijn advies is dan ook om naar een externe schijf uit te kijken en gezien de prijzen zou ik zeggen, ga voor 500GB. Geloof me, het lijkt op dit moment misschien erg veel ruimte, maar als je eenmaal bezig bent wil je steeds meer en dan gaat het hard.

Zelf heb ik een LaCie 500GB en daar zit bij mij een Samsung harde schijf in, dus dat is helemaal niet verkeerd. Was indertijd bij MediaMarkt in de aanbieding voor €99,-.
Ik gebruik mijn externe harde schijf alleen voor opslag van data, foto's, wat muziek en backups van mijn computer en heb er inmiddels al ruim 160GB op staan. (en ik doe niet eens echt aan videobewerking)

Dus, bezuinig niet op de ruimte en kijk eens uit naar een leuke aanbieding, daar zul je dan geen spijt van krijgen.

m.vr.gr. Freya

freya
door freya - Feb 29, 2008 om 09:56
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Kleine aanvulling:

Zoals aajee al terecht opmerkt is het verstandig om gebruik te maken van het NTFS systeem. Als je een externe schijf koopt zal daar vrijwel altijd een FAT32 systeem opstaan. Vóór je dus met zo'n schijf aan de slag gaat is het dus verstandig om dit FAT32 systeem éérst om te zetten naar het NTFS systeem. Dit kan gewoon onder Windows gebeuren en is in een paar minuten gepiept. Je zou de schijf, eventueel, ook nog eerst in b.v. twee delen kunnen partitioneren, maar dat hoeft natuurlijk niet.

Freya

akkefiet
door akkefiet - Feb 29, 2008 om 11:35
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Even ter info:
Reken voor ruw filmateriaal (afhankelijk van formaat en kwaliteit) minstens 1 GB per 5 minuten film.

edwardus
door edwardus - Feb 29, 2008 om 22:41
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Op dit moment zou ik ook voor 500GB gaan.

Hou er wel rekening mee dat een USB schijf meestal een stuk minder snel is dan een interne schijf, dus voor een arbeidsintensieve toepassing als video editing zou ik een extra interne schijf van bijv. 500 GB aanbevelen.