Mikske10
door Mikske10 Jul 1, 2024 om 17:59
Garantie & verzekeringen

Lekkage huurwoning en novilon.

Ik heb een fikse lekkage gehad in mijn huurwoning.
In de berging waar ook de cv ketel hangt lag novilon en toen deze was opgepakt kwam het water omhoog uit de vloer.
De novilon ligt aan een stuk door mijn woning.
De firma die de lekkage heeft verholpen attendeerde mij erop dat de novilon van de gang en keuken waarschijnlijk ook aan de onderkant nat is.
De vloer in de badkamer die naast de berging ligt is ook kletsnat.
De muren in de gang, woonkamer en keuken zijn ook nat en zijn groen uitgeslagen.
Ik heb de lekkage reeds in mei vorig jaar gemeld bij mijn bouwvereniging.
Ze konden toen geen lekkage vinden, want er was alleen water achter de wc pot in de badkamer.
Nu hebben ze nieuwe leidingen gelegd in de berging en doorgetrokken naar de keuken waar dus inmiddels ook lekkage was.

De verzekering zegt nu: eerst alles laten drogen en dan kijken we verder.
Begrijpelijk. Maar: novilon bolt niet als hij aan de onderkant nat is. In de berging waar de novilon aan de onderkant kletsnat was zag je daar bovenop niks van.
Hoe kan ik nu zien cq weten of mijn novilon in de keuken, gang en deels woonkamer nat is aan de onderkant en of hij over een paar weken goed is gedroogd?
Mijn verzekering zegt: je kunt de novilon daar niet oppakken want dan gaat hij stuk.
En als dan blijkt dat hij niet nat is of later goed droogt krijg je niks vergoed en kan hij niet meer terug gekgd worden, omdat hij aan een stuk door de hele woning ligt.

Kijk ik niet of hij nat is en droogt hij niet op en ik wil over een paar jaar een andere vloer dan loop ik dan tegen het probleem van nu op en wat dan?

Wie heeft hier ervaring mee of weet raad?

492 5 Rapporteer
sjjoppy
door sjjoppy - Jul 1, 2024 om 18:15
7259 Antwoorden / 3 Vragen

U zou nogmaals de verhuurder kunnen inschakelen misschien dat deze er met de verzekering uitkomt.

Mikske10
door Mikske10 Jul 1, 2024 om 20:30
11 Antwoorden / 3 Vragen

Bouwvereniging bemoeit zich niet met verzekering.
Het enige dat de bouwvereniging doet is de lekkage maken.
De vervolgschade is voor de verzekering.
Dank voor uw reactie Sjjoppy.

Re
door Reinier182 - Jul 1, 2024 om 21:08
192 Antwoorden / Vragen

Een onafhankelijke deskundige op dit gebied inschakelen die de schade kan beoordelen misschien een oplossing? Zeker afwachten betekent latere schade niet meer kunnen verhalen dus moet het wel beoordeeld worden? Informatie inwinnen bij een jurist in dit soort zaken kan ook? Hebben wel een plan hoe dit aangepakt moet worden? De verzekering wil rekken en uitstellen om uiteindelijk zo laag mogelijk te vergoeden?

Mikske10
door Mikske10 Jul 1, 2024 om 23:34
11 Antwoorden / 3 Vragen

Dank u wel  REINIER182 voor uw fijne reactie en het meedenken.
U schrijft precies wat ik ook denk: verzekering wil rekken en zo weinig mogelijk uitbetalen.
Ik ben 45 jaar verzekerd bij deze verzekeraar en nog nooit iets hoeven declareren ... en nu dit.
Iets waar ik niks aan kan doen. Bouwvereniging heeft meer dan 1 jaar gewacht eer ze tot actie overgingen.
Ik vind uw oplossing om een deskundige in te schakelen een goed advies en ga dit ook doen.
Verzekering wil geen deskundige inschakelen dus ga ik hetzelf maar doen.

Mabelle
door Mabelle - Jul 1, 2024 om 21:29
509 Antwoorden / 1 Vragen

Ligt het Novilon geplakt? Dan kun je het inderdaad beter niet loshalen, want dat gaat problemen geven.

Mikske10
door Mikske10 Jul 2, 2024 om 00:02
11 Antwoorden / 3 Vragen

MABELLE het ligt niet op de vloer geplakt, want dat mag niet voor de bouwvereniging.
Dank u wel voor uw reactie.

Mabelle
door Mabelle Jul 2, 2024 om 01:07
509 Antwoorden / 1 Vragen

In dat geval kun je de novilon wel verwijderen, hoor. Wel voorzichtig om scheuren te voorkomen langs de kanten, zeker als het er strak tegenaan ligt. Ik heb zelf ook ooit een fikse lekkage gehad in de keuken, heb ik het Novilon eruit gehaald en laten drogen (onderkant boven) op het terras in de zon. En natuurlijk de vloer goed laten drogen.

Mikske10
door Mikske10 Jul 3, 2024 om 16:18
11 Antwoorden / 3 Vragen

  MABELLE

is het weer helemaal goed gekomen met de novilon?
Ik heb geen plaats op mijn kleine balkon om de novilon te laten drogen of om aan de onderkant van de novilon de schimmels te verwijderen. En hoe verwijder je die als je gezondheid dit niet toelaat en de huishoudelijke hulp dit niet mag en er verder niemand is die dit voor mij kan doen?

1paul
door 1paul - Jul 2, 2024 om 08:24
3231 Antwoorden / 0 Vragen

vraag aan de verzekering om deze reactie op papier en een melding in je dossier te maken hiervan, komt er dan nog ellende van weet men waar het van komt, laat ook een expert komen als het kan zodat deze het zelf kan constateren!!

er hoeft inderdaad geen schade van te komen verder maar optrekkend vocht in de muren kan ook schade veroorzaken zoals de groene aanslag op de muren, ook dit mag de verzekering vergoeden naar mijn idee..

Mikske10
door Mikske10 Jul 2, 2024 om 10:34
11 Antwoorden / 3 Vragen

 1PAUL dank u wel voor uw reactie.

Een expert is duur ... de verzekering vindt een expert niet nodig.

Ik heb vanmorgen wel bij de winkel waar ik de novilon kocht gevraagd om te kijken of er onder de novilon vocht of schimmel zit.
Deze week wordt een afspraak hieromtrent gemaakt en dan kan ik foto's nemen en naar mijn verzekering sturen.

De groene aanslag op de muren is al aanwezig.
De verzekering zegt: kan afgewassen worden en daarna verven. Wordt wel vergoed.

De reactie van de verzekering op papier laten zetten is een goed idee.

1paul
door 1paul Jul 2, 2024 om 11:48
3231 Antwoorden / 0 Vragen

met expert bedoel ik een expert van  uw verzekeraar, vraag hen om er een te sturen om een en ander op te nemen, zij stellen iets, laat ze dat dan maar onderbouwen middels een expert, nog de verzekeraar nog u zijn namelijk deskundigen op dit gebied en eerlijk gezegd vind ik het nogal straf dat men op afstand kan zien wat er wel of niet mis is.

even verven, door wie??

ook een vraagje waard, ze komen er wel heel goedkoop af zo altjhans, dat probeert men!

Mikske10
door Mikske10 Jul 3, 2024 om 16:05
11 Antwoorden / 3 Vragen

1PAUL

Een expert is duur ... de verzekering vindt een expert niet nodig.
Dus ook geen expert van hun eigen verzekering.

Ik mag mijn eigen schildersbedrijf vragen en dat wordt volledig vergoed is mij verzekerd.

Het is ook een rare opmerking om te stellen als verzekeraar dat schimmels en vocht niet gevaarlijk zijn.

Ik heb inmiddels de winkel waar ik de novilon kocht gevraagd om te komen kijken: zit er vocht en/of schimmels onder de novilon.
Ik ben benieuwd.

Dank u wel voor uw reactie.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jul 2, 2024 om 19:32
1830 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mikske,

Hebben uw buren ook wateroverlast gehad?

Samen staat u sterker.

Mikske10
door Mikske10 Jul 3, 2024 om 16:07
11 Antwoorden / 3 Vragen

GEBOREN AMSTERDAMMER

Dank voor uw reactie.

Nee, lekkage was alleen bij mij.