El
door ElleP Jul 3, 2024 om 13:33
Winkels & webshops

Mag Webwinkel Boeties.nl restitutie weigeren in dit geval?

Paar weken terug paar laarzen gekocht. Online staat dat de laarzen in het begin oncomfortabel kunnen zijn, maar dat na 2 weken dragen het leer naar de voet gaat vormen. Dit staat op de site van Sendra, het merk van de laarzen. Ze voelden bij het passen wat oncomfortabel, maar ze pasten verder prima.

Na een kwartier erop lopen werden ze echter pijnlijk. Dit werd niet minder na een week en langer dan een halfuur kon ik ze niet aan. Contact opgenomen met webwinkel en werd mij verzocht de laarzen te sturen naar Sendra, zodat zij de zool konden vervangen.

Paar dagen terug een bericht, de laarzen kunnen niet worden gerepareerd en ze bieden mij een vervangend paar aan. Dit paar is uitverkocht. Een goede oplossing, echter spreekt geen enkel ander paar mij aan en daarom gevraagd om geld terug. Dit weigert de winkel echter, omdat de laarzen gedragen zijn. Dit begrijp ik normaal gezien, maar ten eerste kon ik dit probleem niet anders hebben ontdekt, ten tweede kan zelfs de maker de laarzen niet reparen, dus gaat het om een fabricagefout waar ik dus niets aan kan doen. Ook al had ik er niet op gelopen, de fout bestaat en dus zijn ze onverkoopbaar.

Ze bieden me een tegoedbon aan, maar ik weet dus niet wanneer en of er laarzen gaan komen die mij aanspreken. Ik moet dus betalen voor een paar laarzen die onverkoop en onrepareerbaar zijn, buiten mijn schuld om, om daarna te moeten wachten. Het gaat om een hoog bedrag, dus daarom heb ik gewoon liever het geld terug. Mag de webwinkel dit in dit geval weigeren? Zo nee, hoe los ik dit het beste op?

2842 13 Rapporteer

Topantwoord

Be
door Bewaklu - Jul 3, 2024 om 13:39
138 Antwoorden / 1 Vragen

En de eerste vraag is natuurlijk:
Bij wie gekocht?

El
door ElleP Jul 3, 2024 om 13:50
1 Antwoorden / 1 Vragen

Boeties.nl

Ja
door JannyBoe - Jul 3, 2024 om 13:55
544 Antwoorden / Vragen

Bij Consuwijzer van de ACM vindt u info over garantie.
U hebt een meningsverschil over de geboden oplossing.
Op de site van de winkel staat: 'Mocht je er met onze hulp niet uitkomen, dan heb je altijd de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij de Geschillencommissie Thuiswinkel. Meer informatie hierover vind je op de website: www.sgc.nl. Tevens kunt u uw klacht voorleggen aan de Geschillencommissie via het Europees ODR Platform (https://ec.europa.eu/consumers/odr/)'

Er staan op de website van Consuwijzer voorbeeldbrieven die u kunt gaan sturen.
En u kunt dus bij genoemde instanties terecht.
Succes en hopelijk komt u eruit met de winkel.

El
door ElleP Jul 3, 2024 om 13:59
1 Antwoorden / 1 Vragen

Klopt, alleen vraag ik me af of zij in hun recht staan om alleen deze oplossing te bieden. In de voorwaarden staat wel dat ze niet gedragen mogen zijn als je wilt retourneren. Dit snap ik helemaal, alleen gaat het hier niet om retourneren, omdat ik ze niet mooi vind oid, maar retournatie, omdat ze een defect hebben. Een defect waar ik niets aan kan doen en die sowieso aan de orde is, gedragen of niet. De schoenmaker van het merk zelf kan ze niet repareren. Dat van de geschillencomissie heb ik gelezen, maar ik heb weinig zin om nog eens 52 euro aan dit te gaan uitgeven als de kans dat ik in het gelijk wordt gesteld nihil is.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jul 3, 2024 om 14:03
2154 Antwoorden / Vragen

Als de laarzen een defect hebben, dat is natuurlijk niet hetzelfde als de verkeerde maat, mag je reparatie of vervanging eisen en als ze daar niet aan kunnen voldoen ontbinding van de koop en je geld terug, en nee dat mag dan geen tegoedbon zijn. Als ik het verhaal goed begrijp moet je dus je geld terugkrijgen en de beste eerste stap is een goede brief (laten) opstellen.

El
door ElleP Jul 3, 2024 om 14:09
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik had de laarzen gewoon gehouden als ze in orde waren. Ze zijn naar de schoenmaker gestuurd door mij, waar Boeties.nl mij naartoe verwezen heeft en hij heeft weer contact gezocht met Boeties.nl om hun te laten weten dat ze niet gerepareerd kunnen worden. Hierop is mij een tegoedbon aangeboden, omdat ze gedragen zijn. Wel is het zo gebracht dat dit al uitzonderlijk is, omdat ik ze gedragen heb en ze normaal gesproken geen vervanging bieden. Wat ik dus zou snappen als ik ze geretourneerd had omdat de kleur me niet bevalt. Ik heb ze laten weten het hier niet mee eens te zijn, maar heb weinig trek om een geschillencommissie en alles in te schakelen en nog eens 52 euro eraan te moeten spenderen, die ik misschien dan ook nog eens kwijt ben. Ik ga eerst maar een brief erachteraan sturen dan!

tenormin
door tenormin - Jul 3, 2024 om 14:16
16880 Antwoorden / 108 Vragen

Online staat dat de laarzen in het begin oncorfortabel zijn. Wat voor mij een paar dingen konden betekenen: toch niet kopen of er een tijdje elke keer natte kranten in doen en telkens uitproberen. Neem voor het gemak aan dat ze van leer zijn (waren); wat nog wel eens wel helpen. Of een tijd bij een willekeurige schoenmaker op de leest laten zetten, ook dat kan helpen.

El
door ElleP Jul 3, 2024 om 14:30
1 Antwoorden / 1 Vragen

Cowboylaarzen zijn in het begin vrijwel altijd oncomfortabel. Dit hoort erbij en is dus een keus die je maakt. Na een paar weken is dit voorbij. Echter gaat uw reactie om de leest, mijn probleem heeft te maken met de zool, wat niet op te lossen is met inlopen, aangezien ik ze naar de schoenmaker moest sturen voor reparatie. Hij kan het niet oplossen.

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 3, 2024 om 14:27
7260 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien nog eens een periode van inlopen inlassen.

https://nl.wikihow.com/Cowboylaarzen-inlopen

El
door ElleP Jul 3, 2024 om 14:36
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb me voor aanschaf ingelezen en ben me bewust van de inloopperiode. Dat staat ook in het bericht. Echter gaat dit om de leest of schacht, beide leverden geen problemen op. Het probleem zit in de zool. De linker was verhoogd bij de voetboog en drukte pijnlijk tegen de voet aan. Ik ging er in eerste instantie van uit dat het minder zou worden, maar dit was niet totaal niet het geval. Het verschil in comfort merkte ik toen ik een ander paar ging passen. Als het een kwestie was van meer inlopen, ga ik ervan uit dat de winkel me hier wel op had gewezen en me niet gevraagd had de laarzen ter reparatie op te sturen. Of dat in ieder geval dat de betreffende schoenmaker ze verteld had dat ze gewoon nog meer ingelopen moet worden. In plaats daarvan heeft ie gezegd dat hij het niet kan repareren.

1paul
door 1paul - Jul 3, 2024 om 14:37
3235 Antwoorden / 0 Vragen

in dit specifieke geval moet men meewerken aan geld terug, laarzen waren niet oke (defect) en kunnen niet vervangen worden..

lees maar verder op de site van de ACM..

El
door ElleP Jul 3, 2024 om 14:38
1 Antwoorden / 1 Vragen

Heldere reactie, bedankt!

marita5
door marita5 - Jul 3, 2024 om 14:47
11576 Antwoorden / 15 Vragen
El
door ElleP Jul 3, 2024 om 15:38
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hier kan ik wat mee, bedankt!

marita5
door marita5 Jul 3, 2024 om 18:52
11576 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan , suc6

sira
door sira - Jul 3, 2024 om 15:02
2430 Antwoorden / 24 Vragen

Ga langs bij een schoenmaker in uw omgeving en wacht af wat hij constateerd. En als hij concludeert wat de reden is waardoor de schoen niet lekker kan zitten, laat hem dat opschrijven en ga dan naar Boeties terug.

Met een beetje geluk kan hij wel iets veranderen aan de schoen.

El
door ElleP Jul 3, 2024 om 15:37
1 Antwoorden / 1 Vragen

De schoenen zijn niet meer in mijn bezit, ze zijn nagekeken door iemand van het merk zelf dus ik neem aan dat Boeties daar meer waarde aan hecht. En wat ik begrijp waagt ook niet elke schoenmaker zich eraan. Plus dat het om 320 euro gaat, dus ik wil gewoon een goed paar en geen gedoe en extra kosten.

sira
door sira Jul 3, 2024 om 15:42
2430 Antwoorden / 24 Vragen

Onderschat een goede schoenmaker niet, die kunnen meer dan je denkt.

El
door ElleP Jul 3, 2024 om 16:12
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb inmiddels een reactie terug. Het blijkt dat het ze is aangeraden een vervanging aan te bieden aan mij, omdat de laarzen anders terug moeten naar de fabrikant in Spanje en daar beoordeeld moeten worden en het zo langer voor mij gaat duren, erg irritant dat dit niet eerder is gecommuniceerd. Daar zijn wellicht betere schoenmakers ;)

sira
door sira Jul 3, 2024 om 17:33
2430 Antwoorden / 24 Vragen

Nou, dat is een prachtige oplossing. Gefeliciteerd.

El
door ElleP - Jul 3, 2024 om 16:20
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet niet hoe het bericht aan te passen op mobiel, maar inmiddels een reactie terug op de brief waarin ik vraag om mijn geld terug. Het blijkt dat ze is aangeraden om een tegoed en vervangend paar aan te bieden, omdat de laarzen anders terug moeten naar de fabrikant in Spanje en daar beoordeeld moeten worden. Ze gaat ervanuit dat ze daar de zolen eraf halen en het dan repareren, omdat ze niet "totaal ondraagbaar" zijn. En dit al met al langer voor mij gaat duren.

Ik begrijp het nu wel, alleen niet waarom me dit niet meteen verteld wordt.

ka
door karooij - Jul 3, 2024 om 16:35
5 Antwoorden / 0 Vragen

Je hebt er zelf van gemaakt dat er sprake zou zijn van een fabricage fout. Ik denk echter dat Boeties de laarzen naar een schoenmaker heeft laten sturen om te kijken of hij kon ontdekken of er iets mis was met de laarzen wat je pijn zou verklaren.Ik denk dat hij dat niet kon en dat je daarom een ander paar is aangeboden, lijkt me inderdaad prima service. Als ze geen laarzen hebben die je aanspreken zal je nu inderdaad moeten wachten totdat de makers in Spanje de laarzen heeft onderzocht of toch akkoord gaan met de tegoedbon. Geld terug is volgens mij pas aan de orde als vast staat dat er een fabricagefout is.

El
door ElleP Jul 3, 2024 om 17:00
1 Antwoorden / 1 Vragen

Klopt inderdaad. En zoals jij het uitlegt en dus Boeties mij uitlegt na 3 dagen, is het inderdaad een prima service. Maar als ik alleen een mail krijg waarin staat dat ze niet te repareren zijn, (ipv sorry, hij kan niet vinden wat er mis mee is en ze moeten voor beoordeling terug naar Spanje) kom ik, ten onrechte wellicht, tot de conclusie dat er sprake is van een fabricagefout. Hadden ze wel de volledige terugkoppeling met mij gedeeld dan had ik iedereen gedoe bespaard. En geen conclusies getrokken.

JMA2
door JMA2 - Jul 5, 2024 om 09:06
131 Antwoorden / 2 Vragen

Buiten het juridische om lijkt het mij dat iem anders die dit paar laarzen kocht misschien geen last zou hebben. Iedere voet is immers anders en ook de ervaring van pijn bij het inlopen is anders voor iedereen. Maar kan hetzelfde zijn maar hoogte van de wreef en breedte van de voet kunnen verschillen. Dus een fabricagefout zou mijn inziens lastig aan te tonen zijn.

jane55
door jane55 - Jul 5, 2024 om 12:26
8 Antwoorden / 1 Vragen

Thuiswinkel.org heeft mij ook een keer geholpen met een online aankoop. Even een mailtje, met jouw uitleg, zij gaan er dan mee
aan de slag. Succes

Yv
door Yvonne-909 - Jul 5, 2024 om 12:51
17 Antwoorden / 2 Vragen

Mooi dat ze een (voorlopige) oplossing bieden.
Schoenen, zeker dure, zijn voor mij echt producten die je in een stenen winkel koopt of alleen via internet als ik zeker weet hoe een model past en loopt.