ro
door ron203 Nov 24, 2005 om 13:36
Computers & telefonie

Formateren

ik wil mijn pc (packard bell met xp home) formateren. maar deze zegt:kan niet formateren. via welke weg kan ik dat wel doen? bvd ron

1424 8 Rapporteer

ph
door phinder - Nov 24, 2005 om 13:44
433 Antwoorden / 4 Vragen

ron,

Ik neem aan dat je vanuit Windows XP probeert je HD te formateren. Hiervoor is een beveiliing ingesteld waardoor dat niet kan: logisch ook, door de format verwijder je het programma dat draait terwijl je formateerd.

Wat moet je doen om dit toch voor elkaar te krijgen:

Je zult gebruik moeten maken van een Opstartdiskette ( bootable Disk ). Deze kun je maken door een Diskette te formateren en er een systeemdisk van te maken. Ook zul je op deze disk het formateerdprogramma moeten zetten ( format.com ).
Door nu de pc op te starten met deze diskette erin zal de pc opstarten met deze disketten en Windows niet laten.
Nu kun je wel formateren en is je schijf leeg.

Hierna zou je evt. je schijf opnieuw met Windows XP kunnen installeren.. Let er wel op dat als je Windows eraf haalt, je nadat je met de diskette geboot hebt, je waarschijnlijk je cd-rom speler ook niet meer kunt gebruiken. -> Je zult dus ook de drivers voor de cd-rom vanuit dos op de diskette moeten laden !!!! Of een bootable cdrom van windowsxp gebruiken !

het vraagt dus nogal wat, wat je wilt...
Je kunt dit prima zelf doen, maar weet wel waar je aan begint !

Gr. Niels

em
door emoelee1 - Nov 25, 2005 om 11:07
7 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou effe en Opstartdiskette maken  in Windows.

Dan de Pc optarten en dan zou de pC dos moeten openen.

Als het goed is staat er dan A:\ .

Daar typ je achter Fomat c:\

Nu begint je Pc vanzel met Formateren.

Hierna gewoon je Windows instalatie Cd in de Cdrom leggen en de instalatie begint.

2b
door 2b - Nov 25, 2005 om 11:18
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hmm, dat zou alleen werken als je ook de back-up discs hebt gemaakt in windows. Het beste kun je eerst al je documenten en belangrijke bestanden even naar een dvd/cd back-uppen en dan de computer opnieuw opstarten en onder het opstarten op f11 blijven drukken tot het recovery-programma van Packard-Bell opstart en dan voor de hard recovery kiezen. Het programma zal dan alles verwijderen en Windows XP opnieuw installeren vanaf een verborgen partitie van je harde schijf.

sunset_1
door sunset_1 - Nov 25, 2005 om 12:05
265 Antwoorden / 22 Vragen

Bovenstaande werkte bij mij zonder problemen, loopt weer als een zonnetje... Inderdaad wel kiezen voor destructief systeemherstel, dan krijg je hem gewoon weer schoon aan de praat.

ro
door ron203 - Nov 25, 2005 om 13:42
22 Antwoorden / 36 Vragen

dank voor je antwoordt! ik heb dus al vele malen gedaan en het helpt geen fluit! naar een aantal uren/dagen gaat ie weer ratelen als een gek en kan dan niks anders meer dan alles via f11 destructieve recovery weer opnieuw installeren , het geratel lijkt op het geluid van een langspeelplaat waar een dikke kras op zit , een tik dus! wet me verder geen raad meer behalve iemand met meer verstand dan ik ervan, die dit dan ook nog wil en kan repareren voor weinig geld!als je iemand weet hoor ik dat natuurlijk graag (ik kom zelf uit enschede) bvd ron

ph
door phinder - Nov 25, 2005 om 13:51
433 Antwoorden / 4 Vragen

Ik wil het met plezier voor je doen, maar woon te ver weg voor zo'n klusje.

Zoek gewoon in je omgeving naar iemand ie dit vaker gedaan heeft. Het kost ongeveer een halve dag totdat alle programma's weer goed staan en je weer normaal kunt werken, maar dan gaat het ook weer als een zonnetje.

Maak wel eerst een backup van al je belangrijke documenten !!!

Suc6. Niels

yo
door youri24 - Nov 26, 2005 om 17:04
11 Antwoorden / 2 Vragen

kijk eens of er een restore cd bij je pc zit. deze hersteld je standaard instellingen van de fabrikant.   probeer eens met je xp cd. als je deze opstart zal hij waarschijnlijk vragen om te repareren.

of het paardemiddel. : start op en tijdens het opstarten drukken op F4 of F8 ( ligt aan het systeem )  zodra de prompt ( zwertscherm met een driehoekje ) verschijnt  typ je in :    format c:/u

ga wel na of het formateren echt nodig is. vaak is systeem herstellen ook een goede optie.  zit standaard onder xp

lo
door louis5 - Nov 27, 2005 om 16:30
6 Antwoorden / 3 Vragen

Youri - format .. /u

Nooit van gehoord. Is dat een geheime optie?