famblack
door famblack Oct 8, 2016 om 16:20
Computers & telefonie

Fotocollage na uitprinten wazig

Via diverse fotoprogramma's van iOS heb ik een fotocollage gemaakt op mijn iPad air 2.
Als ik deze uitprint dan zijn ze helaas niet scherp.
Dit heb ik nooit gehad hiervoor en ik vraag me af hoe dit nu kan.
Toen maar een app gekocht via iOS omdat deze in hoge resolutie wordt opgeslagen, maar ook deze foto wordt na uitprinten wazig.
Weet iemand hoe dit kan?

5245 14 Rapporteer

akkerdistel
door akkerdistel - Oct 8, 2016 om 16:27
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Waarmee heeft de foto's gemaakt?

famblack
door famblack - Oct 8, 2016 om 16:37
33 Antwoorden / 22 Vragen

De foto's zijn gemaakt met een Sony DSC-HX50 camera op de hoogste resolutie.

edrick3
door edrick3 - Oct 8, 2016 om 16:37
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Print de printer een 'gewone' foto wél normaal af?
Welke printer gebruik je?

famblack
door famblack - Oct 8, 2016 om 16:45
33 Antwoorden / 22 Vragen

De printer print gewone foto' s wel gewoon af.
Canon printer.

diumenge
door diumenge - Oct 8, 2016 om 16:46
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wat is dan de resolutie van die opgeslagen collage?

famblack
door famblack - Oct 8, 2016 om 17:25
33 Antwoorden / 22 Vragen

Resolutie is 1632x1632

newmikey
door newmikey Oct 8, 2016 om 20:43
830 Antwoorden / 0 Vragen

Dan moeten die foto's bewerkt/verkleind zijn van de volledige resolutie van deze Sony is 5184 x 2920 - hoe en waarmee zijn de foto's bewerkt?

diumenge
door diumenge - Oct 8, 2016 om 17:50
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat is nou niet echt een hele hoge resolutie. Als je dan op een 200 dpi (zo ongeveer 80 pixels per centimeter) wil afdrukken, dan kan je dus maximaal op 20 bij 20 cm afdrukken. Dat zou er dan voor het oog redelijk scherp uit moeten zien. Op 300 dpi (zo ongeveer 120 pixels per centimeter) is het echt scherp, maar dan kan je op maximaal 14 bij 14 cm afdrukken.

Dus hoe groot druk je die collage af?

ph
door philip36 - Oct 8, 2016 om 18:04
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Gebruikt u nu een andere werkwijze dat eerst toen de afdrukken van de collages wel scherp waren?
Print u rechtstreeks vanuit het fotoprogramma op de iPad?
Alle foto's in de collage onscherp?
Andere afdruk-instelling?

Zou eens proberen hoe met airPrint, als de printer dat ondersteund, of met de app van de printer de foto afgedrukt wordt.

edrick3
door edrick3 - Oct 8, 2016 om 18:38
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Wellicht heb je nog iets aan deze info: http://www.cursus-fotografie.nl/resolutie.php

Ma
door MacWally - Oct 10, 2016 om 03:07
151 Antwoorden / Vragen

Tja ieder zijn meuk zou ik zeggen maar muziek of video,s branden op een cd/dvd en foto,s printen is niet meer van deze tijd. Iedereen heeft tegenwoordig een smartphone of tablet. Ik zou zeggen deel die foto,s online en ze zijn dan haarscherp. Ook heb je nu met die smartTV,s dat je kunt streamen dus dat printen vind ik onzin. Zelf heb ik ook een Canon printer maar alleen voor documenten. Zet die foto,s op een stick en laat die afdrukken door de HEMA. Bespaart je dure inkt en fotopapier.

dokun
door dokun Oct 10, 2016 om 13:49
152 Antwoorden / 0 Vragen

Uw antwoord is onzin en heeft niets van doen met de vraag!

rf
door rfd Oct 10, 2016 om 14:24
27 Antwoorden / 0 Vragen

Zullen we iedereen even zelf laten weten of hij/zij iets wel of niet wil uitprinten? Dit is een hulpvraag.

blackjes
door blackjes Oct 10, 2016 om 14:25
141 Antwoorden / 34 Vragen

Waarom is foto's printen niet meer van deze tijd. Ben jij je tijd dan zover vooruit?? Als een foto printen niet lukt dan moet er een oplossing voor zijn. Natuurlijk kan je foto's overal opslaan en bekijken, maar dat kan je documenten ook. Die hoef je ook niet perse uit te printen. Zonde van het geld voor de aankoop van een printer zou ik zeggen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 10, 2016 om 16:09
16859 Antwoorden / 202 Vragen

Heeft uw printer geen aparte instellingen voor het afdrukken van foto's? En zoals al door anderen ook gemeld: de resolutie die u noemt is niet echt hoog, lees afdoende te beschouwen al hangt dat wel af van de grootte van de afdrukken. De printer de printkop(pen) laten reinigen kan ook een optie zijn.

ke
door keteltje3 - Oct 10, 2016 om 17:16
33 Antwoorden / 1 Vragen

printerinstelling controleren. Als afstand tussen spuitkopjes en papier te groot is, krijg je een onscherpe afdruk.

famblack
door famblack - Oct 11, 2016 om 19:04
33 Antwoorden / 22 Vragen

De foto is al waziger als ik hem doorstuur van tablet naar de pc.
Dan zou het niet aan de printer moeten liggen. De gewone foto's zijn wel scherp als ik die afdruk.

diumenge
door diumenge - Oct 11, 2016 om 19:10
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Zoals al aangegeven, de resolutie is vermoedelijk te laag. Vermoedelijk, want we weten niet hoe groot de collage wordt afgedrukt. Het kan ook zijn dat de compressie van de afbeeling door de app te hoog is.