ar
door arienne Nov 9, 2006 om 09:05
Computers & telefonie

Garantie 8 dagen verlopen

Mijn schoonzus heeft vorig jaar een laptop gekregen voor haar verjaardag met een garantie van 1 jaar. Nu is vorige week haar harde schijf gecrashed. Ze is terug gegaan naar de Mediamarkt, daar is hij gekocht, en daar kreeg zij te horen dat ze de reparatie zelf meot betalen, omda tde garantie 8 dagen is verlopen.

Nu is mijn vraag: waar heeft zij nog recht op? Ik heb hier wel eens gelezen dat je volgens de wet recht heb op een langere garantieperiode, klopt dit? Je mag er toch vanuit gaan dat een laptop langer mee gaat dan 1 jaar?

Ik hoor graag uw reacties.

1490 16 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 9, 2006 om 09:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Arienne,

Het is zeker spijtig dat een defect net na de garantieperiode zich voordoet, maar dat wil nog niet zeggen, dat uw schoonzus volledig zonder rechten is.

Een langere garantieperiode is niet het geval, maar als consument ben je tegenwoordig wel beter beschermd. De gemiddelde laptop heeft een levensduur van 3 jaar (afhankelijk van merk en type kan dit varieren), die door de fabrikant is vastgesteld.

Als consument mag je dan ook verwachten dat een product dan ook die levensduur overbrugt, zonder problemen en bij normaal gebruik. Mocht onverhoopt een defect ontstaan binnen deze te verwachten levensduur, dan hoef je in feite slechts het gebruikersdeel van de reparatiekosten betalen.

Stel dat de laptop inderdaad een levenduur heeft van 3 jaar en na 1 jaar ontstaat het defect, dan hoeft uw schoonzus voor slechts 1/3 van de kosten op te draaien.

Meer informatie over garantie, kunt u terugvinden op de site Consuwijzer - Garantie.

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Nov 9, 2006 om 09:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Excuses, de link werkt niet. Hier nogmaals de link naar Consuwijzer:
Consuwijzer: Garantie
Mvgr - B

ve
door verwijderd - Nov 9, 2006 om 10:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad: garantie is garantie. 1 jaar is 1 jaar, en niet 1 jaar en 8 dagen. MM kan zelf deze laptop niet repareren en zal hiervoor de fabrikant moeten inschakelen. Je kunt altijd een brief bijvoegen waarin je om kostenloze reparatie vraagt omdat bij normaal gebruik een harddisk niet kapot mag gaan na 1 jaar. Meld er eventueel bij dat alle harddisk-fabrikanten minimaal 3 jaar fabrieksgarantie verlenen op los gekochte (retail) harddisks. Mocht de fabrikant hierin niet meegaan, verzoek dan iig een coulante afhandeling tegen sterk gereduceerd repatietarief (bijv. alleen arbeidsloon en geen onderdeel). Het verhaal over economische levensduur zoals hierboven beschreven is in de basis correct, maar het is in de praktijk soberder dan het lijkt.

- Allereerst ben je 100% afhankelijk van de wil van de winkel om hier in mee te gaan. Marge op laptops is laag (5-10% maximaal). Hier moet ook nog eens het showmodel, het personeel, de winkel, kosten betalingsverkeerd, transportkosten, advertentiekosten af. De vraag is dan of je mag verwachten dat MM even een paar honder euro reparatiekosten ophoest. Zeker gezien het feit dat MM zelf de laptop niet heeft gemaakt.

- Als je je product geregistreerd hebt bij de fabrikant (middels antwoordkaart of via een link op het buroblad) ben je akkoord gegaan met een aantal voorwaarden. Hieraan staat vaak (o.a. bij PB, HP en acer) dat je bij defecten altijd contact opneemt met de fabrikant. Ook staat hierin dat u de mogelijkheid heeft de garantie tegen meerprijs te verlengen naar 3 jaar. Ook staat er vaak in dat enkel de fabrikant verantwoordelijk is voor de deugdzaamheid van het product. Het akkoord gaan met deze voorwaaarden beperkt je mogelijkheden sterk.

-Enkele gerechtelijke uitspraken en uitspraken van de geschillencommissies van de laatste tijd erkennen evenwel dat het product gezien de economisch verwachte levensduur langer mee had moeten kunnen gaan, maar oordelen desondanks dat de winkel niet aansprakelijk is voor het defect. Reden hiervoor was bijv. dat de klant de mogelijkheid tot het bijkopen van 3 jaar garantie (voor een naar de mening van de rechter redelijk bedrag) had afgeslaan. Een andere reden tot afwijzing was onlangs dat de fabrikant geen uitspraak wenste te doen over de economische levensduur. Zowel winkel als fabrikant hielden vast aan het feit dat de juiste werking van het product enkel gedurende de garantieperiode gegarandeerd kon worden.

Kortom, mijn advies is het schrijven van een brief waarin je aanspraak maakt op coulance of zelfs kosteloze reparatie gezien de schrijnendheid van het defect. Het over de juridische boeg gooien lijkt me in deze niet slim.

ve
door verwijderd - Nov 9, 2006 om 11:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Martin, wat een hoop gelul zeg. En er is helemaal niets van waar.

Een computer hoort 3 jaar mee te gaan en als de harde schijf niet is kapotgegaan door fout gebruik van de klant, hoort de winkelier 2/3 van de reparatie te betalen.

Hoe kom je in godsnaam bij al die onzin zeg? Ik denk dat je eens wat vaker op de forums hier moet lezen...

ve
door verwijderd - Nov 9, 2006 om 11:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Martin,

ik wil toch even ingaan op het formele...... Het (zielige) verhaal over allerlei kosten die (in deze) MM heeft, doet totaal niet terzake.

En wat voor een (algemene) voorwaarden MM ook stelt, als deze in strijd zijn met de wet, gelden deze niet, ook al heeft die klant er voor getekend!!!

Het 'coulante' afhandelen van deze zaak (welwillend / tegemoetkomend / soepel) wordt door de meesten gezien als iets extra's wat de verkoper/fabrikant eigenlijk niet hoeft te doen. Gezien vanuit het standpunt van de fabrikant heeft u gelijk. Maar niet gezien vanuit het standpunt van de verkoper! Deze heeft zich gewoon aan de wet te houden.

Men is niet afhankelijk van de wil van de verkopende instantie. Ook de winkelier dient zich aan de wet  te houden. Alleen houden vele zaken zich bezig met maffia-achtige praktijken, wat neerkomt op: demotivatie. Zo'n grote zaak als MM kan het zich makkelijk veroorloven om zo'n demotiverende opstelling in te nemen. In de praktijk betekent dit, dat de klant maar naar de rechter/Geschillencommissie moet stappen, om zijn gelijk te halen. En dat is nu voor zeer velen onder ons een bijna niet te nemen drempel...... En dat weten vele zaken/bedrijven. Misbruik maken van onkunde, angst en het niet durven (van de klant).

Uneto - Vni  (een ondernemersorganisatie van o.a. de technische detailhandel) houdt een (te verwachten) levensduur aan van 2 jaar voor een laptop.

Gezien uit dit standpunt zou u dus voor hooguit de helft aan kosten mee moeten betalen. Maar 1/3 is eerder aan de orde.

Ik ben toch niet gek....... en daarom ga ik ook niet naar MM.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Nov 9, 2006 om 14:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Hutch, ik ben goed thuis in de consumentenwetgeving en heb hier dagelijks mee te maken. Ik weet hoe het in de wet staat. Maar ik weet ook hoe het in de praktijk gaat. De consumentenwetgeving is een grijs gebied met lastige bewijsvoeringen, verschillende invalshoeken m.b.t. levensduur e.d. Je hebt gewoon gelijk hoe het in de wet staat. Alleen wil ik aangeven dat rechters, geschillencommissies, rechtsbijstandsverzekeringen e.d. steeds vaker in het nadeel van de consument oordeels, om een veelvoud van redenen. Het begrip dat hier vaak centraal staat is redelijkheid.

ik verwijs je ook naar de bijdrage genaamd "garantie bijkopen" 29-10-2006 van dit jaar onder comuters (op dit forum)! Hier kun je ook duidelijk lezen over de redenering van een rechter aangaande een mobiele telefoon. De gegevens die ik hier geen over een grote rechtsbijstandsverzekering zijn op waarheid berust! Hieraan zie je wel dat het zo rooskleurig niet is voor de consument.

Mijn ervaring is dat je het beter op een coulante houding van de winkel of de fabrikant kunt gooien! Als je gelijk met dit soort dingen aan komt zijn er veel winkels die zeggen: weet je wat jij doet! ga jij maar naar je rechtsbijstandsverzekering!

Mijn vraag is gewoon of je redelijkerwijs mag verwachten of een winkel die marginale marges maakt op producten als deze op moet draaien voor hoge reparatiekosten die een fabrikant eventueel niet wil voldoen. Mijn persoonlijke mening hierin is nee. Naar mijn mening zit er een garantieperiode op een product. Vind je deze te kort, koop je het product niet. Vind je het de moeite waard om voor 100 euro 2 jaar extra garantie te kopen op je laptop, doe je dit. Vind je het onzin, doe je het niet.

Verder denk ik dat het in dit geval gewoon zaak is contact op te nemen met de fabrikant (als dit bijv een grote fabrikant is met eigen servicekantoor bijv acer, hp, pb, asus,toshiba ed.) en het probleem voorleggen. Is het een wat kleiner of onbekender merk, lijkt me het slim om gelijk zaken te doen met MM.

ve
door verwijderd - Nov 9, 2006 om 14:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Controleer wat voor harddisk er in zit, want er zijn fabrikanten die op bepaalde schijven 2 tot 3 jaar garantie geven.
Zit er bv. een seagate in neem dan met hun contact op.

ve
door verwijderd - Nov 9, 2006 om 14:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

En aan gezellig wil ik zeggen:

ik schrijft dat het verhaal over de economische levensduur op zichzelf correct is, maar dat het in de praktijk gewoon niet zo werkt. Ja je hebt recht op 2/3 tot 1/2 tegemoetkoming in de reparatiekosten. Maar er zijn gewoon veel complicerende factoren. De bewijslast ligt bij de consument. Als MM niet wil meewerken aan zo'n deelsom, zul je je klacht moeten doorspelen naar een geschillencommissie of naar een rechter. Veel mensen zetten hiervoor hun rechtsbijstandsverzekering in. Deze kijkt naar het schadebedrag voor de verzekerde en keert dit zonder er ook maar 1 minuut aandacht aan te besteden uit. Een andere mogelijkheid is dat ze proberen te schikken met de verkopende partij.

Bij de rechter krijg je helaas niet altijd gelijk. De juristen van dit soort bedrijven zullen tal van dingen aandragen om niet te hoeven betalen. Bijv. algemene voorwaarden waar je mee akkoord gaat, het niet aannemen van een verlengde garantie etc. Verder is het een lang traject waarin je kosten maakt. Mijn persoonlijke ervaring is dat het beter is direct contact op te nemen met de fabrikant of de winkel en aanspraak te maken op een coulante afhandeling. Je hoeft het hier niet mee eens te zijn. Maar noem het ajb geen gelul. Er zullen namelijk een hoop mensen zijn die de dingen die ik vertel herkennen uit de praktijk.

ve
door verwijderd - Nov 9, 2006 om 14:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit geld voor meer soorten hardware.
bv. op veel soorten geheugen zit wel 5jaar fabrieksgarantie, en op videokaarten soms 2 jaar.

ve
door verwijderd - Nov 9, 2006 om 14:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maar dit geldt niet voor OEM-producten. Bijv een fabrikant als Maxtor maakt eigen schijven, doet er een eigen doos omheen en geeft hierop een eigen garantie van 3 jaar. Consumentenprijs bijv. 90 euro. HP laat ook schrijve maken door Maxtor, maar koopt er 10000, krijgt deze in een dun kartonnetje opgestuurd zonder garantie van Maxtor. Dan kost zo'n zelfde schijf bijv maar 40 euro. Even een verschil dus.

ve
door verwijderd - Nov 9, 2006 om 15:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

@@@

Sinds het vernieuwde BW in de jaren negentig beoordeelt een rechter naar redelijkheid en billijkheid elk individueel geval apart. In principe is het dus mogelijk dat bijvoorbeeld 40 verschillende rechters over eenzelfde geval met 40 verschillende uitspraken komen. Jurisprudentie heeft dus duidelijk aan betekenis ingeboet.

Vriendelijke groet, Read.

ve
door verwijderd - Nov 9, 2006 om 15:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor alle antwoorden en tips.

Ik geef alles door aan haar en dan meot ze zelf amar even kijken wat ze er mee doet.

ve
door verwijderd - Nov 9, 2006 om 18:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Martin,

ook ik weet heel goed met wetten en regels om te gaan. Dit heeft mij al talloze malen geholpen.

Je hebt inderdaad voor het grootste gedeelte gelijk in je reactie hierboven. Ik weet ook heel goed het verschil tussen theorie en praktijk..... en het bekende grijze gebied.

Maar in dit alles is de verkopende partij een soort 'heer en meester', die de regels gaat stellen. De klant moet maar doen/laten wat die verkoper wil en anders zoek je het maar uit (bij de geschillencommissie en/of de rechter). Hoezo arrogantie.....

Ik heb dit persoonlijk mee gemaakt. Ondanks dat ik voor de volle 100% gelijk had, wilde de verkoper van niets weten. Hij zei letterlijk, dat hij niets te maken had met de wet en dat hij zijn eigen regels wel bepaalde in zijn winkel...... Ik heb die verkoper toch weten te overtuigen, dat het toch anders in elkaar zit en dat ik absoluut naar de Geschillencommissie zou gaan, desnoods naar de kantonrechter, koste wat kost. Die verkoper heeft toch eens de (wet)boeken e.d. er op nageslagen en in mijn geval eieren voor zijn geld gekozen...... en het probleem netjes opgelost...... Maar hoeveel klanten gaan niet kwaad (of onwetend) naar huis en laten het erbij? Demotiveren....................

En zoals Read het ook al stelde, elke zaak is weer anders.....

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Nov 10, 2006 om 03:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Veel coulanceregelingen en bijdrage van de winkelier zijn gebaseerd op winstmarges van 45% en hoger.
Als een winkelier een winstmarge van 45% hanteerd, dan sta je als consument in het volste recht.
Dus tijdens de aankoop betaal je als consument die garantieafwikkelingen.

Echter......

De meeste winkeliers hanteren een winstmarge van 8% tot 15%.
Dus wat krijg je? Dat de winkelier zegt na de garantieperiode: betalen klant!

Logisch, want de winkelier verdient op een monitor van €230,- maar €25,-.

Nu kun je als consument wel zeggen: ik let op mijn knip.
En wat denk je wat de winkelier doet?
Die probeert een beetje geld te verdienen.
Maar hij maakt meer kosten met die verschillende regelingen dan hij werkelijk iets verdient.

Dus wat dat betreft is het terecht dat de winkelier de poten stijf houdt.
Moet hij ook wel, doet hij dat niet, dan is hij binnen de kortste keren failliet.

De winkelieren geven een hele duidelijke signaal af, zeg maar noodkreten.
Want zo kan het niet doorgaan.

En wat doet de wetgever.
Die scherpt de regelgeving dermate aan, dat het voor de kleine zelfstandige onmogelijk is om de regelgeving
na te leven.

De wetgever, de geschillencommissies, de consumentenorganisaties en de consumenten zijn doof voor de noodkreten van de
kleine ondernemers.
Het enige wat zij zeggen: wet is wet.

De wet is gebaseerd op de winstmarge van 45% en hoger.

Hoezo hypocriet? Wie heeft er nu een plaat voor de kop?

ve
door verwijderd - Nov 10, 2006 om 03:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat martin1 zegt is inderdaad waar.

De fabrikanten nemen de eindverantwoordelijkheid.

De fabrikanten bepalen de producteigenschappen, de garantieperiodes en de levensduur.

Dat je als consument niet eens bent met deze periodes mag, maar doet totaal niet ter zaken.

Daarnaast is het ook zo dat de fabrikanten bepalen hoe en op welke manier de producten in de garantieperiode wordt gerepareerd.
Dit heeft te maken dat zijzelf de reparatiemethodes bepalen.
Zo stellen de fabrikanten op de reparaties hele hoge eisen.
Alleen reparatiewerkplaatsen die door de fabrikant zijn goedgekeurd mogen de producten van de fabrikanten onder garantie repareren.
En ook alleen die monteurs die bij de fabrikant diverse cursussen hebben gevolgd.

De degene die iets fabriceren stellen de eisen. De consument heeft hierin totaal géén inspraak.
Tuurlijk is het zo dat de fabrikanten op de wensen van de consument inspelen.

In tegenstelling wat diverse mensen en instaties roepen is het volgende van kracht:
- De fabrikant bepaald de producteigenschappen. Deze kunnen per merk en per type verschillen.
- De fabrikant bepaald hoe een product wordt gerepareerd.
- De fabrikant bepaald de garantieperiode.
- De fabrikant bepaald op welke wijze de klant garantie heeft en wanneer niet.
- De fabrikant bepaald de technische levensduur.
- De fabrikant beschoudt zich als eindverantwoordelijke en de winkelier heeft de rol als tussenpersoon. Dat je als consument hiermee niet eens bent
doet niet ter zaken.
- Als het product kapot net na de garantieperiode en de fabrikant en winkelier hebben van te voren aangegeven dat het product na de garantieperiode
kapot kan gaan en ze niet kunnen garanderen dat het product na verstrijken van de garantieperiode nog een x aantal tijd goed mee moet gaan, dan
dient de consument na het verstrijken van de garantieperiode de volledige reparatiebedrag zelf te betalen.
- De uitspraken van de winkelier en fabrikant die tijdens de koopovereenkomst zijn vermeld zijn van belang.
Dat je als consument een andere mening hebt doet niet ter zaken.

Bijvoorbeeld:
De meeste printerfabrikanten hanteren een garantieperiode van 12 maanden.
De boodschap van de printerfabrikant is dat na het verstrijken van dat jaar de goede werking van de printer niet gegarandeerd is.
Als tijdens de koop de winkelier dit ook zo tegen de consument vermeld.
Als de printer dan na 13 maanden kapot gaat, dan kun je als consument wel vinden dat de printer 3 jaar mee hoort te gaan en dat je vindt dat je
recht hebt op coulanceregeling, maar je hebt dan nergens recht op.
Dus wat de consument vind is van ondergeschikte belang en doet er ook niet toe.

Als de garantieperiode 12 maanden is en de verwachte levensduur is 36 maanden (toegezegd door de fabrikant en winkelier) dan heb je als consument
wel recht op coulanceregeling.

Zo werkt het in de praktijk.

ve
door verwijderd - Nov 10, 2006 om 07:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

bespaar uzelf een hoop moeite:

neem uw laptop even mee en koop gewoon een nieuwe harddisk bij de dichtstbijzijnde pc discounter en laat die plaatsen, MM is véél duurder met schijven over het algemeen...

zéker als ze bijvoorbeeld "originele hp onderdelen" gaan monteren enzo...

nergens voor nodig, en als ze toch geen garantie meer geven kunt u echt net zo goed naar zo'n klein pc winkeltje gaan....

de klandizie zal ze welkom zijn.

groetend,

Richard Faas