Garantie 8 dagen verlopen
Mijn schoonzus heeft vorig jaar een laptop gekregen voor haar verjaardag met een garantie van 1 jaar. Nu is vorige week haar harde schijf gecrashed. Ze is terug gegaan naar de Mediamarkt, daar is hij gekocht, en daar kreeg zij te horen dat ze de reparatie zelf meot betalen, omda tde garantie 8 dagen is verlopen.
Nu is mijn vraag: waar heeft zij nog recht op? Ik heb hier wel eens gelezen dat je volgens de wet recht heb op een langere garantieperiode, klopt dit? Je mag er toch vanuit gaan dat een laptop langer mee gaat dan 1 jaar?
Ik hoor graag uw reacties.
Hallo Arienne,
Het is zeker spijtig dat een defect net na de garantieperiode zich voordoet, maar dat wil nog niet zeggen, dat uw schoonzus volledig zonder rechten is.
Een langere garantieperiode is niet het geval, maar als consument ben je tegenwoordig wel beter beschermd. De gemiddelde laptop heeft een levensduur van 3 jaar (afhankelijk van merk en type kan dit varieren), die door de fabrikant is vastgesteld.
Als consument mag je dan ook verwachten dat een product dan ook die levensduur overbrugt, zonder problemen en bij normaal gebruik. Mocht onverhoopt een defect ontstaan binnen deze te verwachten levensduur, dan hoef je in feite slechts het gebruikersdeel van de reparatiekosten betalen.
Stel dat de laptop inderdaad een levenduur heeft van 3 jaar en na 1 jaar ontstaat het defect, dan hoeft uw schoonzus voor slechts 1/3 van de kosten op te draaien.
Meer informatie over garantie, kunt u terugvinden op de site Consuwijzer - Garantie.
Mvgr - B
Excuses, de link werkt niet. Hier nogmaals de link naar Consuwijzer:
Consuwijzer: Garantie
Mvgr - B
Inderdaad: garantie is garantie. 1 jaar is 1 jaar, en niet 1 jaar en 8 dagen. MM kan zelf deze laptop niet repareren en zal hiervoor de fabrikant moeten inschakelen. Je kunt altijd een brief bijvoegen waarin je om kostenloze reparatie vraagt omdat bij normaal gebruik een harddisk niet kapot mag gaan na 1 jaar. Meld er eventueel bij dat alle harddisk-fabrikanten minimaal 3 jaar fabrieksgarantie verlenen op los gekochte (retail) harddisks. Mocht de fabrikant hierin niet meegaan, verzoek dan iig een coulante afhandeling tegen sterk gereduceerd repatietarief (bijv. alleen arbeidsloon en geen onderdeel). Het verhaal over economische levensduur zoals hierboven beschreven is in de basis correct, maar het is in de praktijk soberder dan het lijkt.
- Allereerst ben je 100% afhankelijk van de wil van de winkel om hier in mee te gaan. Marge op laptops is laag (5-10% maximaal). Hier moet ook nog eens het showmodel, het personeel, de winkel, kosten betalingsverkeerd, transportkosten, advertentiekosten af. De vraag is dan of je mag verwachten dat MM even een paar honder euro reparatiekosten ophoest. Zeker gezien het feit dat MM zelf de laptop niet heeft gemaakt.
- Als je je product geregistreerd hebt bij de fabrikant (middels antwoordkaart of via een link op het buroblad) ben je akkoord gegaan met een aantal voorwaarden. Hieraan staat vaak (o.a. bij PB, HP en acer) dat je bij defecten altijd contact opneemt met de fabrikant. Ook staat hierin dat u de mogelijkheid heeft de garantie tegen meerprijs te verlengen naar 3 jaar. Ook staat er vaak in dat enkel de fabrikant verantwoordelijk is voor de deugdzaamheid van het product. Het akkoord gaan met deze voorwaaarden beperkt je mogelijkheden sterk.
-Enkele gerechtelijke uitspraken en uitspraken van de geschillencommissies van de laatste tijd erkennen evenwel dat het product gezien de economisch verwachte levensduur langer mee had moeten kunnen gaan, maar oordelen desondanks dat de winkel niet aansprakelijk is voor het defect. Reden hiervoor was bijv. dat de klant de mogelijkheid tot het bijkopen van 3 jaar garantie (voor een naar de mening van de rechter redelijk bedrag) had afgeslaan. Een andere reden tot afwijzing was onlangs dat de fabrikant geen uitspraak wenste te doen over de economische levensduur. Zowel winkel als fabrikant hielden vast aan het feit dat de juiste werking van het product enkel gedurende de garantieperiode gegarandeerd kon worden.
Kortom, mijn advies is het schrijven van een brief waarin je aanspraak maakt op coulance of zelfs kosteloze reparatie gezien de schrijnendheid van het defect. Het over de juridische boeg gooien lijkt me in deze niet slim.
Martin, wat een hoop gelul zeg. En er is helemaal niets van waar.
Een computer hoort 3 jaar mee te gaan en als de harde schijf niet is kapotgegaan door fout gebruik van de klant, hoort de winkelier 2/3 van de reparatie te betalen.
Hoe kom je in godsnaam bij al die onzin zeg? Ik denk dat je eens wat vaker op de forums hier moet lezen...
@ Martin,
ik wil toch even ingaan op het formele...... Het (zielige) verhaal over allerlei kosten die (in deze) MM heeft, doet totaal niet terzake.
En wat voor een (algemene) voorwaarden MM ook stelt, als deze in strijd zijn met de wet, gelden deze niet, ook al heeft die klant er voor getekend!!!
Het 'coulante' afhandelen van deze zaak (welwillend / tegemoetkomend / soepel) wordt door de meesten gezien als iets extra's wat de verkoper/fabrikant eigenlijk niet hoeft te doen. Gezien vanuit het standpunt van de fabrikant heeft u gelijk. Maar niet gezien vanuit het standpunt van de verkoper! Deze heeft zich gewoon aan de wet te houden.
Men is niet afhankelijk van de wil van de verkopende instantie. Ook de winkelier dient zich aan de wet te houden. Alleen houden vele zaken zich bezig met maffia-achtige praktijken, wat neerkomt op: demotivatie. Zo'n grote zaak als MM kan het zich makkelijk veroorloven om zo'n demotiverende opstelling in te nemen. In de praktijk betekent dit, dat de klant maar naar de rechter/Geschillencommissie moet stappen, om zijn gelijk te halen. En dat is nu voor zeer velen onder ons een bijna niet te nemen drempel...... En dat weten vele zaken/bedrijven. Misbruik maken van onkunde, angst en het niet durven (van de klant).
Uneto - Vni (een ondernemersorganisatie van o.a. de technische detailhandel) houdt een (te verwachten) levensduur aan van 2 jaar voor een laptop.
Gezien uit dit standpunt zou u dus voor hooguit de helft aan kosten mee moeten betalen. Maar 1/3 is eerder aan de orde.
Ik ben toch niet gek....... en daarom ga ik ook niet naar MM.
Gr. Hutch
Beste Hutch, ik ben goed thuis in de consumentenwetgeving en heb hier dagelijks mee te maken. Ik weet hoe het in de wet staat. Maar ik weet ook hoe het in de praktijk gaat. De consumentenwetgeving is een grijs gebied met lastige bewijsvoeringen, verschillende invalshoeken m.b.t. levensduur e.d. Je hebt gewoon gelijk hoe het in de wet staat. Alleen wil ik aangeven dat rechters, geschillencommissies, rechtsbijstandsverzekeringen e.d. steeds vaker in het nadeel van de consument oordeels, om een veelvoud van redenen. Het begrip dat hier vaak centraal staat is redelijkheid.
ik verwijs je ook naar de bijdrage genaamd "garantie bijkopen" 29-10-2006 van dit jaar onder comuters (op dit forum)! Hier kun je ook duidelijk lezen over de redenering van een rechter aangaande een mobiele telefoon. De gegevens die ik hier geen over een grote rechtsbijstandsverzekering zijn op waarheid berust! Hieraan zie je wel dat het zo rooskleurig niet is voor de consument.
Mijn ervaring is dat je het beter op een coulante houding van de winkel of de fabrikant kunt gooien! Als je gelijk met dit soort dingen aan komt zijn er veel winkels die zeggen: weet je wat jij doet! ga jij maar naar je rechtsbijstandsverzekering!
Mijn vraag is gewoon of je redelijkerwijs mag verwachten of een winkel die marginale marges maakt op producten als deze op moet draaien voor hoge reparatiekosten die een fabrikant eventueel niet wil voldoen. Mijn persoonlijke mening hierin is nee. Naar mijn mening zit er een garantieperiode op een product. Vind je deze te kort, koop je het product niet. Vind je het de moeite waard om voor 100 euro 2 jaar extra garantie te kopen op je laptop, doe je dit. Vind je het onzin, doe je het niet.
Verder denk ik dat het in dit geval gewoon zaak is contact op te nemen met de fabrikant (als dit bijv een grote fabrikant is met eigen servicekantoor bijv acer, hp, pb, asus,toshiba ed.) en het probleem voorleggen. Is het een wat kleiner of onbekender merk, lijkt me het slim om gelijk zaken te doen met MM.
Controleer wat voor harddisk er in zit, want er zijn fabrikanten die op bepaalde schijven 2 tot 3 jaar garantie geven.
Zit er bv. een seagate in neem dan met hun contact op.
En aan gezellig wil ik zeggen:
ik schrijft dat het verhaal over de economische levensduur op zichzelf correct is, maar dat het in de praktijk gewoon niet zo werkt. Ja je hebt recht op 2/3 tot 1/2 tegemoetkoming in de reparatiekosten. Maar er zijn gewoon veel complicerende factoren. De bewijslast ligt bij de consument. Als MM niet wil meewerken aan zo'n deelsom, zul je je klacht moeten doorspelen naar een geschillencommissie of naar een rechter. Veel mensen zetten hiervoor hun rechtsbijstandsverzekering in. Deze kijkt naar het schadebedrag voor de verzekerde en keert dit zonder er ook maar 1 minuut aandacht aan te besteden uit. Een andere mogelijkheid is dat ze proberen te schikken met de verkopende partij.
Bij de rechter krijg je helaas niet altijd gelijk. De juristen van dit soort bedrijven zullen tal van dingen aandragen om niet te hoeven betalen. Bijv. algemene voorwaarden waar je mee akkoord gaat, het niet aannemen van een verlengde garantie etc. Verder is het een lang traject waarin je kosten maakt. Mijn persoonlijke ervaring is dat het beter is direct contact op te nemen met de fabrikant of de winkel en aanspraak te maken op een coulante afhandeling. Je hoeft het hier niet mee eens te zijn. Maar noem het ajb geen gelul. Er zullen namelijk een hoop mensen zijn die de dingen die ik vertel herkennen uit de praktijk.
Dit geld voor meer soorten hardware.
bv. op veel soorten geheugen zit wel 5jaar fabrieksgarantie, en op videokaarten soms 2 jaar.
Maar dit geldt niet voor OEM-producten. Bijv een fabrikant als Maxtor maakt eigen schijven, doet er een eigen doos omheen en geeft hierop een eigen garantie van 3 jaar. Consumentenprijs bijv. 90 euro. HP laat ook schrijve maken door Maxtor, maar koopt er 10000, krijgt deze in een dun kartonnetje opgestuurd zonder garantie van Maxtor. Dan kost zo'n zelfde schijf bijv maar 40 euro. Even een verschil dus.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Mag een werkgever jou laten betalen voor het tekort aan contract uren
Onze zoon heeft onlangs voor een groot en bekende dierenwinkel keten in Ede gewerkt, hij is daar min of meer 1,5 maand aan het lijntje gehouden met de belofte op een hoger salaris maar uiteindelijk toch weer ingetrokken is, en daarna is weg gepest door zijn leidinggevende, (schelden en speciaal dieet eten weggooien (glutenvrij)), zijn leidinggevende heeft hem steeds eerder laten vertreken en heeft ... Lees meer
Filmbox bij kpn
Ik kreeg een mail van KPN dat filmbox nu bij hun op kanaal 50 zit,natuurlijk meteen gaan kijken,maar het werkt nog niet
Me wel afgevraagd,moet je hier nu extra voor gaan betalen?
Net zoals bij netflix?
Voor mij heel onduidelijk,want daar heb ik geen zin in,heb al 4 van dit soort,gewoon betaald
Lees meer
AirBNB
Ik heb een boeking gemaakt via AIRBNB, die moet je vervolgens meteen betalen anders vervalt de boeking.
De knop van het betalen deed het niet. En daarom heb ik handmatig geld overgemaakt naar AIRBNB.
Ik heb een boekingsnummer en ik heb een rekeningnummer van hen.
Echter doordat de betaalknop niet is gebruikt is de boeking geannuleerd. Zij hebben mijn geld niet op de correcte m
...
Lees meer
Populair in Computers & Telefonie
Hallo, wie weet waar ik de Evergreen top 1000 kan downloaden? Bv hartelijk dank.
In het korte verleden deed ik dat via de Pirate Bay maar die is jammer genoeg niet meer te ontvangen. Lees meer
blokkade toetsenbord
Ik heb per ongeluk mijn toetsenbord geblokkeerd zodat ik geen tekst meer kan typen. Ik werk met die comp. met windows XP. Hoe kan ik die blokkade opheffen? De overige functies werken normaal. Bedankt. Lees meer
CD-R of DVD-R
Ik wil filmpjes en foto's vanaf de laptop opslaan op een schijf. Welke kan ik het beste nemen een CD-R of DVD-R? Of maakt het niet uit. Lees meer