door wicra66 Jul 19, 2019 om 15:11
Computers & telefonie

Garantie overjarige cartridges

Ik heb 4 originele cartridges van HP besteld. Op de cartridges staat standaard een garantiedatum. Nu is door de webwinkel over 3 cartridges de garantiedatum afgeplakt (plastic sealing opengesneden) omdat ze ver over die datum heen zijn. Er zit nu een sticker op dat de garantie een jaar geldig is na aankoop. Er staat echter nergens een datum op die sticker vermeld. Op de site van de webwinkel staat dat op originele cartridges de standaard fabrieksgarantie van toepassing is. Ik heb geen belang bij overjarige cartridges en de webwinkel wil ze niet kosteloos omruilen. Wat is mijn recht hierin?

4074 7 Rapporteer

ju
door juliomariner - Jul 19, 2019 om 15:20
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Als de webwinkel er niet uitdrukkelijk bij de artikelomschrjving heeft geschreven dat het hier om overjarige cartridges gaat moet u ze kostenloos kunnen omruilen of retourneren.
Dit bedrijf heeft natuurlijk heel goedkoop een partij overjarige cartridges op de kop getikt en wil ze nu voor het volle geld verkopen.
Is de webwinkel ergens bij aangesloten?, zo ja meld de problemen dan bij deze organisatie, zo nee dan zou ik de naam van de winkel op allerlei klachten en consumentenfora zetten met dit verhaal.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 19, 2019 om 18:46
16875 Antwoorden / 202 Vragen

Zie inzake uw rechten: www.consuwijzer.nl

en evt verder http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/24.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/25.html

waarin wettelijk is geregels dat u recht heeft op een goed werkend product. In die zin heeft u met fabrieksgarantie helemaal niets van doen. De  consumentenbeschermingswetgeving waar ik naar verwijs is leidend. Bij een ondeugdelijk product is de verkoper aansprakelijk.

mo
door mof - Jul 22, 2019 om 11:50
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als ze over de datum zijn moet de leverancier ze terugnemen tenzij anders is overeengekomen voor de koop werd gesloten

Topantwoord

zoekster1
door zoekster1 - Jul 22, 2019 om 13:03
1583 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft recht op kosteloos ruilen (u hoeft ook geen portokosten te betalen), willen ze dat niet, dan heeft u recht op uw geld terug.

Of ze hadden nog een oude partij liggen die ze nu op slinkse wijze hun klanten in de maag proberen te splitsen. Of ze hebben een afgeschreven partij van HP overgenomen en daar proberen ze nu nog een forse winst op te maken. Fabrieksgarantie op cartridges die over de datum zijn is natuurlijk een lachertje. HP gaat dan echt niets vergoeden bij mankementen. Verder loopt u ook nog kans om schade aan te brengen aan uw printer. Oude inkt kan de spuitmondjes van de printer vervuilen/verstoppen. Die uiterste houdbaarheidsdatum staat er niet voor niets op.

Wat nu te doen? Aangezien de webwinkel niet mee wil werken, wordt het een kwestie van de duimschroeven aandraaien. Naar de rechter voor zo'n laag bedrag heeft geen zin. Misschien zijn ze bij een webwinkel keurmerk aangesloten, dan kunt u daar nog een klacht indienen. Is dat er niet, dan kunt u zeggen dat u de naam van de webwinkel bekend gaat maken op het Kassa forum als u geen nieuwe cartridges krijgt of uw geld terug. En eventueel nog uw klacht op klacht.nl en klachtenkompas.nl neerzetten.

Wilt u sowieso de mensheid dit cartridgeleed besparen, dan noemt u nu al de naam van de webwinkel. Uw mogelijkheden om de webwinkel onder druk te zetten zijn dan wel afgenomen. Soms willen ze de klant dan toch nog tegemoet komen op voorwaarde dat u uw klacht verwijdert.

Topantwoord

wimmi20
door wimmi20 - Jul 22, 2019 om 13:52
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ik zou maar eens bij HP melden dat een bedrijf overjarige cartidges verkoopt.
En de datums onleesbaar maakt door de sealing open te snijden.

1paul
door 1paul - Jul 23, 2019 om 14:19
3162 Antwoorden / 0 Vragen

gewoon terugsturen binnen de wettelijke termijn van 14 dagen zonder opgaaf van reden en ver weg blijven daar...

wi
door wicra66 - Aug 5, 2019 om 17:11
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor jullie reacties.

Het gaat over Inktweb. En dit is niet de 1e keer dat ze overjarige cartridges leveren. Bij een eerdere bestelling werd dat ook gedaan, alleen kon ik ze toen wel zonder problemen ruilen.
Ik heb nu de sealing iets verder geopend zie dat de datum op de cartridges zelf tot 2018-02 is en op de ander tot 2018-07 is. Dus anderjalf jaar en een jaar over de datum.

Ze zijn helaas niet aangesloten bij een webwinkel keurmerk. Ik ga nu contact met de fabrikant opnemen.