installmon
door installmon Oct 18, 2011 om 21:39
Computers & telefonie

Garantie periode

Ik heb een Seagate hard disk van 500 GB gekocht bij een gerenomeerd specialist. Nu na 14 maanden is deze overleden. Gelukkig meld de Seagate tijdig dat er iets mis is met de hdd en is er een backup gemaakt.
Maar goed ook want na 2 keer de pc opnieuw opgestart te hebben, was het einde Seagate.
Is zit op deze hdd 1 jaar garantie, gezien dit een recouverd hdd is. ( wat ik overigens niet wist ten tijde van de aankoop).
Mij vraag is nu: is een jaar garantie op dit soort dingen bepaald in dagen of zoals in gedraaide uren.
Heb de hdd laten onderzoeken en had slechts!! 5600 uur gedraait wat neerkomt op 233 dagen.

887 5 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

ltmvz
door ltmvz - Oct 18, 2011 om 22:30
949 Antwoorden / 18 Vragen
0

1 jaar wordt waarschijnlijk gewoon geteld als 365, respectievelijk 366 dagen.

acjzr1
door acjzr1 - Oct 18, 2011 om 23:00
295 Antwoorden / 3 Vragen
0

Bij mijn weten (ik heb immers diverse Seagate schijven) is de garantietermijn 3 jaar!
Het was vroeger zelfs 5 jaar!
Een recouverd schijf ken ik niet , wel een refurbished disk.
Maar ook daar zit drie jaar garantie op!

herbyatnl
door herbyatnl - Oct 19, 2011 om 17:09
18 Antwoorden / 1 Vragen
0

Allemaal waar, en volgens "de wet consumetenkoop" mag je er van uitgaan dat dergelijke electronica 3 jaar meegaat, hierom heb je ook recht op 3 jaar garantie. Hier zitten wel een paar haken en ogen aan, teveel om in zo'n kort berichtje uit te leggen.

installmon
door installmon - Oct 19, 2011 om 21:49
9 Antwoorden / 1 Vragen
0

[quote=dobby schreef op dinsdag 18 okt 2011, 23:21]Hoewel je niet zegt wat voor type drive je hebt - even kort door de bocht is continu draaien heel wat minder belastend dan aan/uit (dan wel aan/powersafe/aan enz...) start/stop cycles is redelijk bepalend..

maar: om te weten of je garantie hebt: gewoon even naar de Seagate website gaan, of meer direct b.v. naar deze deeplink gaan.. de warranty check tool..

Heb inmiddels contact gehad, en ja er zin gewoon 3 jaar garantie op ongeacht wat.
Dus heb netjes via mail een procedure formulier gekregen met de te nemen stappen. kost niks is mij verzekerd.(zwart op wit via mail) gewoon versturen naar Seagate schiphol Amsterdam. Briefje met retouradres erbij en binnen 7-10 dagen een nieuw exemplaar.

let wel: OEM drives zijn vaak uitgesloten van garantie (nou ja - effectief.. de wording is anders.. maar minder lang en via de OEM i.p.v. de fabrikant)... Heb het zelf de laatste jaren niet meer zo op Seagate, maar das persoonlijk, maar zou dus niet weten hoe soepel het hele proces loopt.. maar vroeger was het makkelijk.. als je naar Seagate ging: gewoon de oude opsturen en dan een nieuwe kregen.. met wat praten (phone) kon je zelfs een cross-shipment regelen.. maar goed - das old history, YMMV.. geen idee hoe het nu loopt.. maar die warranty check tool klinkt zinnig - *ALS* je je garantie via de fabrikant in plaats van de leverancier wilt claimen....

dobby
door dobby - Oct 19, 2011 om 21:49
749 Antwoorden / 1 Vragen
0

Hoewel je niet zegt wat voor type drive je hebt - even kort door de bocht is continu draaien heel wat minder belastend dan aan/uit (dan wel aan/powersafe/aan enz...) start/stop cycles is redelijk bepalend..

maar: om te weten of je garantie hebt: gewoon even naar de Seagate website gaan, of meer direct b.v. naar deze deeplink gaan.. de warranty check tool..

let wel: OEM drives zijn vaak uitgesloten van garantie (nou ja - effectief.. de wording is anders.. maar minder lang en via de OEM i.p.v. de fabrikant)... Heb het zelf de laatste jaren niet meer zo op Seagate, maar das persoonlijk, maar zou dus niet weten hoe soepel het hele proces loopt.. maar vroeger was het makkelijk.. als je naar Seagate ging: gewoon de oude opsturen en dan een nieuwe kregen.. met wat praten (phone) kon je zelfs een cross-shipment regelen.. maar goed - das old history, YMMV.. geen idee hoe het nu loopt.. maar die warranty check tool klinkt zinnig - *ALS* je je garantie via de fabrikant in plaats van de leverancier wilt claimen....

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

opaplop
opaplop - Jun 27, 2024 om 14:25
Geldzaken & recht

Post NL

Heb spullen besteld, die zouden via Post nl komen, alles afgesproken, dag,tijd en ook een plaats waar ze het mogen neerzetten. Nu krijg ik bericht,uw pakket komt niet. U kan een andere dag en tijd afspreken, maar dan is het zo, dat ik er weer extra voor moet betalen als ik het sneller zou willen hebben.
Is dit gebruikelijk bij Post NL????


Lees meer

je
jelloowmelloow - Jun 26, 2024 om 06:02
Geldzaken & recht

Overstap voor aansluiting glasvezel, oplegging boete gerechtigd?

In juni 2022 sloot ik via de glasvezelaanbieder/aanlegger in mijn regio bij provider 1 een abonnement af voor afname internet en tv via glasvezel. Mijn huidige aansluiting is via VDSL, dus ik dacht erop vooruit te gaan. Over mijn VDSL-provider, provider 2, ben ik al jarenlang heel tevreden. Scherpe prijzen en goede service. Een abonnement afsluiten tijdens de aanleg bespaart aanlegkosten, reden wa ... Lees meer

ke
keesbakels - Jun 27, 2024 om 10:05
Elektronica & tv

Hoe krijg ik hinderlijke voice over weg?

Goedemorgen forumleden,

Bij het afspelen  van de opgenomen programma's "the unheard tapes", uitgezonden door de EO, spreekt er een buitengewoon hinderlijke voice over mee. Niet alleen doet deze (AI?) stem zijn best om vrijwel alle klemtonen verkeerd te leggen, ook zijn er rare versprekingen zoals het uitspreken van D-Day als deedee en van zooi maakt hij 2001. Om van Franse plaatsname ... Lees meer