borg queen
door borg queen Sep 21, 2011 om 20:17
Computers & telefonie

Gebruikt verkocht als nieuw

Onlangs een Logitech Harmony 700 (alles in één afstandsbediening) besteld bij de Plus winkel op intermet. Na bezorging en opening van het pakketje viel al op dat de omdoos open was en gescheurd. De (oplaadbare) batterijen lagen los in de doos en waren voor 3/4 vol. De afstandbediening zelf was al geprogrammeerd met de apparaten van iemand anders. De gebruiksaanwijzing was volgekalkt met serienummers.
Ik een email gestuurd, aangezien ik er nogal boos over was, dat men mij dus iets tweedehands verkocht heeft voor de nieuwprijs. Op mijn vraag naar korting werd niet ingegaan, wel dat ik de afstandsbediening kan terugsturen en een andere kan krijgen of terugstorting van mijn geld. En de excuses voor het ongemak.
Wie zegt dat ik dan nu wel een nieuwe krijg en dan moet ik daar weer enkele weken op wachten? Heb ik geen zin in en gelukkig is bij het programmeren van mijn apparatuur al dat andere overschreven.

De pluswinkel verkoopt producten voor ouderen. Waarschijnlijk is deze afstandsbediening voor veel oudere mensen te moeilijk om goed te programmeren en sturen hem dus na een tijdje terug. Blijkbaar zonder controle wordt zoiets zomaar weer naar een ander gestuurd. Schande!!

843 11 Rapporteer

simonlebon
door simonlebon - Sep 21, 2011 om 22:12
51 Antwoorden / 1 Vragen

Nou, schande....dat komt wel vaker voor bij webwinkels. De lage prijs moet toch ergens vandaan komen en retouren zijn er altijd. Er bestaan zelfs webwinkels die gerefurbishte spullen verkopen als nieuw.

Het is op zich wel een werkend apparaat. Stel dat Plus de afstandbediening had gereset en er een nieuwe gebruiksaanwijzing had bijgevoegd. Alleen de verpakking was aangebroken. Had u het niet geweten en was je gewoon tevreden geweest.

Het is een koop op afstand, dus heb je het recht op retour. Plus wijst je daar zelfs op (geld terug of nieuw exemplaar). Aan jou de keuze.

Zelf zou ik niet zo moeilijk doen en kijken of de afstandbediening naar behoren functioneert en dan beslissen of ik hem terug zou zenden. Dozen en gebruiksaanwijzingen gooi ik meestal weg (wel bij oud papier), de gebruiksaanwijzing is sowieso wel te downloaden.

Ik kan begrijpen dat je iets spiksplinternieuws in handen wilt hebben, dat was de verwachting op het moment dat je bestelde.

Maar vraag jezelf eens af waar het nu werkelijk om gaat:
- je wilt een multifunctionele afstandstandbediening wilt omdat dat handig is,
of
- je wilt gewoon iets nieuws?

mastag
door mastag - Sep 21, 2011 om 23:30
955 Antwoorden / 19 Vragen

Zelf willen we allemaal kunnen retourneren want dat is de wet.
Maar de ondernemer kan die teruggekomen spullen echt niet zo maar weggooien, daarvoor is de marge te klein.
Dus wordt dat apparaat zo goed en kwaad als het kan her-ingepakt en op naar de volgende.Zolang dat apparaat zijn werk doet is er niets aan de hand, wil je een nieuwe tja dan had je die bij een winkel kunnen halen en had je direct gezien dat je een nieuwe kreeg. Maar ook gewone stenen winkels stoppen hun retouren gewoon weer in de verkoop, kan ook niet anders tegenwoordig.

Mastag

nb
door nbw - Sep 22, 2011 om 02:35
521 Antwoorden / 24 Vragen

@mastag

Je neemt het min of meer op voor de ondernemers die ook maar blijven zitten omdat de marge te klein is. Ondernemers hebben en kennen toch dezelfde wetten. Komt een consument terug met terechte klacht dirigeer je toch door aan de leverancier. Daar ligt de oorzaak.

En ik weet wel dat het niet zo werkt. Genoeg verkopen en met garantie moeilijk doen is de opdracht. Je praat over marge. Wil je vertellen hier hoe groot deze is?

En voor Borg queen. Snap je probleem eis een tegemoetkoming en wees blij dat het apparaat werkt. Wat maakt het uit dat onhandige mensenhanden en gebruikt apparaat blijken te leveren en anders eis geld terug.En als ik het me goed heug streft de toch menselijke trekjes hebbende borg queen uiteindelijk.

simonlebon
door simonlebon - Sep 22, 2011 om 22:56
51 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=nbw schreef op donderdag 22 sep 2011, 02:35]
Snap je probleem eis een tegemoetkoming en wees blij dat het apparaat werkt. Wat maakt het uit dat onhandige mensenhanden en gebruikt apparaat blijken te leveren en anders eis geld terug.
Waarom eisen? Plus biedt toch al aan retour of geld terug.
Meestal bereik je met zakelijk zijn meer dan hakken in het zand en eisen.

mastag
door mastag - Sep 23, 2011 om 08:57
955 Antwoorden / 19 Vragen

@Nbw.

Ik bedoel eigenlijk als een winkelier de service geeft om zo'n ding terug te nemen na bv 2 weken dat hij er niet mee wil blijven zitten.
Doorsturen van de klant met zijn probleem naar Logitech mag eigenlijk niet dus lost hij het zelf netjes op. Maar hij zal de afst bed toch weer gewoon verkopen.
Kortom hij geeft een nette service maar zit dan met zo'n afst bed in zijn maag.
In mijn voorbeeld doel ik dus juist op de ondernemer die het voor zijn klant netjes oplost.

Mastag

borg queen
door borg queen - Sep 23, 2011 om 11:41
127 Antwoorden / 2 Vragen

Gisteren in mijn mailbox:

Wij vinden het erg vervelend dat u een artikel heeft ontvangen dat door een andere klant is teruggestuurd. Dit is uiteraard niet correct.
Na overleg met de inkoopafdeling mag ik u een korting van 25% aanbieden.
Laat u het weten of u hiermee akkoord gaat dan zorg ik ervoor dat er €16.50 terug gestort wordt op
uw rekening.

Blijkbaar zijn zij, na het uitgezocht te hebben toch van mening dat er een fout is gemaakt. Dit vind ik dus de correcte aanpak. Het was duidelijk een gebruikt product, gezien de staat waarin het zich bevond en zou dus als zodanig aangeboden moeten worden, met een prijs dat niet de nieuwprijs is. Eigenlijk zou het in deze staat niet eens teruggenomen mogen worden. Een product, verkeerd ontvangen of niet naar wens mag terug gestuurd worden, maar moet altijd in de originele, gesloten verpakking zitten en ongebruikt. De persoon in kwestie zou het via Marktplaats oid aangeboden moeten hebben. Dan weet je dat hetgene dat je koopt tweedehands is en dus niet als nieuw meer in de doos zit.

Al met al de juiste reactie van Plus. Netjes!

pino123
door pino123 - Sep 23, 2011 om 13:09
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Blijkbaar zonder controle wordt zoiets zomaar weer naar een ander gestuurd. Schande!!

Waarom dan direct zo hoog van de toren blazen? Je hebt ze niet eens de kans gegeven om er op te reageren!

simonlebon
door simonlebon - Sep 23, 2011 om 16:12
51 Antwoorden / 1 Vragen

Kan ik wel begrijpen, dat is toch om een beetje van de woede/frustratie af te komen, en het lucht op.

Wel een net voorstel van Plus en ook goed dat de TS dit meldt.

Maar:
[quote]Een product, verkeerd ontvangen of niet naar wens mag terug gestuurd worden, maar moet altijd in de originele, gesloten verpakking zitten en ongebruikt.
gaat niet op bij koop op afstand. Zoals je het hier stelt, zou je als koper alleen de verpakking mogen bekijken.

Dit is een van de nadelen voor de webwinkel; door de wetgeving Koop op afstand is er een uitprobeertermijn en retourrecht. (geldt o.a. niet voor bederfelijke waar, maatwerk, digitale diensten en vanuit hygiënisch oogpunt)
LINK. In sommige gevallen kan de winkel wel bij retour verpakkingskosten verlangen. Bijvoorbeeld wanneer een doos volledig opengescheurd is ipv op een normale wijze geopend.

Tegenover het nadeel staat wel het grote voordeel voor een webwinkel t.o.v. een normale winkel; de kosten om de winkel te kunnen draaien.

ikbenik
door ikbenik - Sep 23, 2011 om 20:57
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Een webwinkel die geretourneerde producten (waar niets mis mee is) niet opnieuw als nieuw verkoopt, kan binnen de kortste keren de tent sluiten.

De Wet Koop op Afstand heeft bepaald dat de koper zonder opgave van reden het product mag retourneren.

Zoals eerder aangegeven, willen de mensen wel het product terug willen sturen als er niets mis mee is, maar willen absoluut geen geretourneerd product ontvangen als men een product koopt.

Nogal hypocriet van de consument, als ik het zo mag stellen.

pino123
door pino123 - Sep 23, 2011 om 21:43
2763 Antwoorden / 14 Vragen

@ikbenik,

Hypocriet vind ik de reactie van TS niet. Prima dat goederen die verkocht zijn, opnieuw worden verkocht. Wel mag je als consument verwachten dat de spullen juist verpakt zijn en er geen gebruikerssporen zijn terug te vinden. Dan kan je dit soort reacties verwachten, of niet?

ikbenik
door ikbenik - Sep 23, 2011 om 22:17
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=pino123 schreef op vrijdag 23 sep 2011, 21:43]@ikbenik,

Hypocriet vind ik de reactie van TS niet. Prima dat goederen die verkocht zijn, opnieuw worden verkocht. Wel mag je als consument verwachten dat de spullen juist verpakt zijn en er geen gebruikerssporen zijn terug te vinden. Dan kan je dit soort reacties verwachten, of niet?
Ik doelde niet specifiek op de TS.

Dat de spullen juist verpakt en nagekeken worden, ben ik zeker mee eens en het geval van de TS is ook onacceptabel.

Ik doelde op die groep mensen die zelfs een nagekeken product niet accepteren, maar wel de producten terug willen brengen.