nicol118
door nicol118 Dec 28, 2022 om 22:10
Computers & telefonie

Gedwongen merkcartridges gebruiken

Mag HP je verplichten om alleen zijn cartridges te gebruiken, door de printer onbruikbaar te maken voor cartridges van concurrende aanbieders?

8401 27 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Dec 28, 2022 om 22:27
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Nico,

Het antwoord op uw vraag is : ja (dat mag).

Om welke printer gaat het ?

Ik heb jarenlang mijn HP cartridges zelf bijgevuld.

mahadma
door mahadma - Dec 28, 2022 om 22:40
11543 Antwoorden / 51 Vragen

Natuurlijk mag dat. U kunt toch ook die dure inkt tankjes niet meer kopen en een ander merk printer kopen? Bedenk ook of een laser printer iets voor u is.

nicol118
door nicol118 Dec 28, 2022 om 22:45
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dat klopt en dat had ik ook gedaan, nadat ik mijn Instant Ink had beëindigd.

nicol118
door nicol118 - Dec 28, 2022 om 22:43
4 Antwoorden / 1 Vragen

Het is een Envy 6020 pure misleiding. Je kiest voor Instant Ink, wat blijkt administratief een puinhoop is en stopt hiermee en kan daarna alleen nog maar HP-cartridges gebruiken. Ik zag op Trustpilot meer dan 4500 meldingen en 90% is ontevreden over HP. Ze maken zo reclame voor zichzelf!!

hereistom
door hereistom Dec 29, 2022 om 12:35
736 Antwoorden / 1 Vragen

In de Envy 6020 kunt u gewoon het huismerk van diverse winkels gebruiken, zoals die van 123inkt bijvoorbeeld.

nicol118
door nicol118 Dec 30, 2022 om 11:47
4 Antwoorden / 1 Vragen

Niet wanneer je kiest voor Instant Ink (gemak) en er automatisch HP Plus bij krijgt, waarbij blijkt dat je de printer daarna nooit meer met huismerk cartridges kunt gebruiken. Dit staat nergens vermeld en zo word je misleid!

ne
door neodutchio - Dec 28, 2022 om 22:44
5155 Antwoorden / 12 Vragen

HP kan alleen kwaliteit leveren als zij een compleet product leveren. Zij willen geen gedonder met namaak wat van invloed kan zijn op de werking van de printer.

nicol118
door nicol118 Dec 28, 2022 om 22:48
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ja het lijkt wel of ik HP hoor praten (maar misschien bent u daar employee)? Met eerdere printers nog nooit last gehad, maar HP past op deze maniet gedwongen winkelnering/koppelverkoop toe! .

ne
door neodutchio Dec 28, 2022 om 22:52
5155 Antwoorden / 12 Vragen

Klopt, ik werk bij HP, maar ook bij KPN, PostNL, dropshippers en alle andere bedrijven die ik ooit eens genoemd heb.

Het is heel simpel, HP weet wat hun producten doen. Als je regelmatig klachten krijgt over uitgedroogde inktkoppen gaat dat veel geld kosten om steeds alles maar weer uit te leggen. Dus niet vreemd dat ze zeggen dat hun producten alleen met hun eigen toebehoren werken. En daar is HP echt niet uniek in hoor.

mahadma
door mahadma Dec 28, 2022 om 22:57
11543 Antwoorden / 51 Vragen

Mijn laser printer zeurt ook dat ik een nieuwe drum moet kopen, die kost wel 5 x meer als een replacement, Het resultaat is niet minder.

tenormin
door tenormin Dec 28, 2022 om 23:17
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Mijn laserprinter zeurt, na drie jaar, nog steeds niet. Wie wel zeuren zijn de bedrijven waar ik mee communiceer, dat hun kleuren er niet op staan om in aanmerking te komen voor een beloofd product. Me hoela, geen kleur hebbend betekent niet dat ik de boel be"laser".

justmeagain
door justmeagain - Dec 28, 2022 om 23:03
623 Antwoorden / 8 Vragen

Die paar consumenten printers zijn een halve druppel op de gloeiende plaat van HP. Realiseer even dat een printer van bijvoorbeeld 100 euro amper tot geen marge heeft. Alleen de verkoop van de cartridges levert wat geld op. Als u iets uit zou vinden en daar een accu voor ontwerpt, dan zou u de specificaties vrij geven zodat iedere fabrikant uw accu kan maken?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Dec 29, 2022 om 00:38
2067 Antwoorden / Vragen

Nee,, maar dat doen ze ook niet. Als u een leverancier hebt die zelf cartridges maakt kunt u die gewoon gebruiken.

Ja
door JannyBoe Dec 29, 2022 om 08:21
519 Antwoorden / Vragen

Lees dit even.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 29, 2022 om 10:25
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas niet altijd, er dient dan wel een (geresette) chip aanwezig te zijn.  Ook bij zelf vullen kan er een probleem ziujn en zie voor reste bijv. dit https://www.go4inkt.nl/blog/2019-07-29/hp-printer-resetten

  Bij Canon is het veelal enige seconden de 'rode'knop enkele seconden ingedrukt houden.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Dec 29, 2022 om 13:57
2067 Antwoorden / Vragen

@Boeboe Meneer heeft zelf voor Instant Ink gekozen, dat heeft HP niet gedaan.

Ja
door JannyBoe Dec 30, 2022 om 07:39
519 Antwoorden / Vragen

Maar HP loodst de consument met enige drang richting de eigen cartidges Henk.
Daar gaan die waslijst aan reacties in de link over.
Maar dat is u vast al lang en breed bekend.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Dec 30, 2022 om 11:13
2067 Antwoorden / Vragen

Zolang "weggeef"-printers met dure cartridges het business model is hebben ze weinig keus toch? Maar ze zouden hun printers inderdaad duurder kunnen maken, alleen lijken de printers van de concurrent dan ineens super goedkoop. Hebt u daar dan ook een oplossing voor?
Je kunt een printer van HP kopen en goedkope cartridges gebruiken, je moet dat alleen niet zelf uitzetten.

Ja
door JannyBoe Dec 30, 2022 om 13:16
519 Antwoorden / Vragen

Andere fabrikanten slagen wel met hetzélfde business model.

Printers die net zo duur zijn.

Er is dus wel degelijk een keuze.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Dec 30, 2022 om 13:40
2067 Antwoorden / Vragen

Dat lijkt mij een véél te naïeve voorstelling van zaken maar gelukkig heb je dan een keuze en kan je één van die andere fabrikanten nemen, die ook een veel te goedkope printer leveren en het op de cartridges moeten verdienen, maar dan wel het gebruik van namaak cartridges juichend verwelkomen. En zo kwam alles dan toch weer goed in de wereld.

Ja
door JannyBoe Dec 30, 2022 om 14:36
519 Antwoorden / Vragen

Dat waardeoordeel komt geheel voor uw rekening. Het is onterecht als je naar de feiten kijkt.
Kijk even bij een paar landelijke electronicawinkels en zie dat er printers van andere fabrikanten zijn die goedkoper zijn of een vergelijkbare prijs hebben met dezelfde specificaties.
Zij zien blijkbaar wel brood in wat u 'te goedkope' printers noemt.
Zij verwelkomen uiteraard niet 'juichend' andere cartridges, zoals u ironisch chargeert.

Maar blokkeren het niet.
En dat is nou nét het hele punt in dit verhaal.
HP zondert zichzelf uit middels hun software en firmware.

Succes in het nieuwe jaar.

Ja
door JannyBoe - Dec 29, 2022 om 08:30
519 Antwoorden / Vragen

Hallo @NICOL118, in het verleden is daar een rechtzaak geweest. Sindsdien werkt HP aan 'nieuwe technieken' om het blokkeren van huismerkcartridges in stand te houden.
Ik zag op de website van een inkt-leverancier deze handleiding om de firmware- en softwareaanpassingen van HP terug te draaien.
Of uw cartridge erbij staat weet ik niet maar mocht dat niet het geval zijn dan is er vast wel een vergelijkbare handleiding te vinden.
Succes.

me
door mein33 - Dec 29, 2022 om 09:24
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Gebruik al vele jaren probleemloos huismerk cardriges voor mijn HP printer.

rj
door rjw Dec 29, 2022 om 10:07
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Het hangt ook af van welke HP printer je gebruikt. Bij sommigen kan je alleen maar HP cartridges gebruiken.

Mabelle
door Mabelle Dec 29, 2022 om 10:21
427 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is dan vast een antieke printer.;-))

rj
door rjw - Dec 29, 2022 om 10:10
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Ja, dat mag en er zijn een paar redenen waarom ze dit doen:

- veel inkjetprinters worden onder de kostprijs verkocht en het geld moet dan verdient worden met cartridges
- HP kan de kwaliteit niet garanderen als er andere inkt wordt gebruikt. En het gevolg is dan dat mensen op sites als deze gaan klagen dat HP printers niet deugen terwijl het aan de inkt ligt. Probeer dat dan nog maar eens van internet te halen.
- de inktcartridge bevat elektronica die samen met de elektronica in de printer voor een optimaal resultaat zorgen. Een cartridge is meer dan een bakje met inkt.

nicol118
door nicol118 - Dec 29, 2022 om 10:13
4 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt, ga het proberen.

Ja
door JannyBoe Dec 30, 2022 om 07:41
519 Antwoorden / Vragen

Prima, zou ik ook doen, succes!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 29, 2022 om 10:22
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Nee, dat mag niet en dat doet HP ook niet. Ik vul al jaren cartridges zelf, aanvankelijk HP en nu nog Canon indien ik inkt kan krijgen.
Daarnaast, indien ik geen inkt om te vullen kan krijgen koop ik cartridges van een 'eigen'merk die veelal ook zijn voorzien van een chip en indien er toch problemen zijn is er een reset mogelijkheid,en zie dan bijv.dit: https://www.go4inkt.nl/blog/2019-07-29/hp-printer-resetten

Mabelle
door Mabelle - Dec 29, 2022 om 10:24
427 Antwoorden / 1 Vragen

Zoals al gezegd, dat mag. Overigens is ook Epson begonnen met het blokkeren (of althans een poging daartoe) van andere cartridges.

nicol118
door nicol118 - Dec 29, 2022 om 10:30
4 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien toch goed om mijn vraag nog even verder toe te lichten. Wanneer men de printer heeft gekocht en installeert, krijgt men het aanbod vopor Instant Ink. Kies je hier niet vopor en dan kun je vrij huismerk cartridges gebruiken, maar wanneer je hier wel voor kiest is men overgeleverd aan HP en kan men geen huismerk cartridges meer gebruiken.Wees dan duidelijk en zeg duidelijk dat je alleen HP cartridges kunt gebruiken op deze printer.

Mabelle
door Mabelle Dec 29, 2022 om 10:36
427 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom zou een fabrikant dat nadrukkelijk moeten vermelden? Bij AH zeggen ze toch ook niet dat de melk of koffie goedkoper kan worden gekocht bij de Aldi.

atlas1302
door atlas1302 Dec 29, 2022 om 11:05
341 Antwoorden / 13 Vragen

Het gaat hier niet over melk of koffie en Aldi, maar cartridges! Waarom het aanbod van Instant Ink aannemen? levert dat meerwaarde op voor het gebruik van de printer?

Mabelle
door Mabelle Dec 29, 2022 om 11:07
427 Antwoorden / 1 Vragen

Het levert gebruiksgemak op, maar dat ga ik jou niet proberen uit te leggen want dat begrijp je toch niet. Doei!!

atlas1302
door atlas1302 Dec 29, 2022 om 12:31
341 Antwoorden / 13 Vragen

Oh, wat reageert u vriendelijk. De redacteur had juist gevraagd om wat aardiger tegen elkaar te zijn, en inhoudelijk te reageren op het onderwerp.
Ik zie het gebruiksgemak niet zo, als je niet gewoon huismerk cartridges kan gebruiken.

atlas1302
door atlas1302 - Dec 29, 2022 om 10:59
341 Antwoorden / 13 Vragen

Hoi Nico, een nieuwe printer kost waarschijnlijk minder dan originele cartridges van HP.  Maar zelf bijvullen gaat ook, al heb ik dat nooit zelf gedaan.
Ik heb Canon, en cartridges van uncle Ali die perfect werken.

sira
door sira Dec 29, 2022 om 13:30
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Waarschijnlijk komen de originele ook uit China. De heer A. Baba heeft ze in ieder geval wel.

atlas1302
door atlas1302 Dec 29, 2022 om 13:55
341 Antwoorden / 13 Vragen

Dat denk ik ook, wat komt er nu niet vandaan. Ik heb onlangs iets uit India ontvangen, nou ..ik moet zeggen, helemaal niets mis mee en geassembleerd met originele merken. De douane snapte dat ook, maar goed je hebt dan wel wat.

Als je niet veel print, waarom zou je zo`n ding dan eigenlijk in huis hebben. Om de hoek kan je alles laten printen, en het uitdrogen van de cartridges voorkom je dan ook, alsmede je budget.

rj
door rjw Dec 30, 2022 om 15:07
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Dus omdat iets toevallig ook uit China komt is het hetzelfde?

atlas1302
door atlas1302 Dec 30, 2022 om 15:16
341 Antwoorden / 13 Vragen

Een heel prettig en gezond uiteinde toegewenst voor 2023, dus ook voor jou. Obrigada.

in
door inno1 - Dec 29, 2022 om 13:43
119 Antwoorden / Vragen

UIteraard mag dat. Of u dat accepteert is een tweede. Mijn Hp officejet 6700 premium waarschuwt al vele jaren vriendelijk als ik een andere cartridge gebruik, maar houdt dat niet tegen. En ik heb nooit klachten en spaar per wissel zo'n 35 euri op de originelen uit.

gerbera
door gerbera - Dec 29, 2022 om 14:07
7366 Antwoorden / 14 Vragen

kijk even op deze  site.

nicol118
door nicol118 - Dec 29, 2022 om 14:14
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb inderdaad gekozen voor Instant Ink, maar niet voor HP PLus (wat ik er GRATIS bij kreeg en daardoor geen andere cartridges meer kan gebruiken). Graag wel even bij de feiten blijven voor er conclusies worden getrokken! Boe Boek

Ja
door JannyBoe - Dec 29, 2022 om 14:15
519 Antwoorden / Vragen

Over of het mag of niet staat op deze site een interessant artikel met juridische onderbouwing van ICT-jurist Arnoud Engelfriet.

de
door dehoog - Dec 30, 2022 om 10:56
1 Antwoorden / 0 Vragen

hallo Nico,
Ik heb een 6030(dus dezelfde machine) en gebruik gebruik gewoon eigenmerk cartridges van 123ink.

nicol118
door nicol118 Dec 30, 2022 om 11:44
4 Antwoorden / 1 Vragen

Probleem is dat wanneer je kiest voor Instant Ink je automatisch HP Plus krijgt en dus nooit meer andere cartridges kan gebruiken. Ze verleiden je met een aanbod voor gemak en bent daarna volledig aan ze gebonden. Ik vind dit pure misleiding, want je kiest er nergens voor om alleen maar HP-cartridges te kunnen gebruiken!!

Th
door Thijsch - Dec 30, 2022 om 11:03
1 Antwoorden / Vragen

Nee, nooit doen! Ik gebruik cartridges van 123inkt. Al jaren, en tot volle tevredenheid. Ze geven je een handleiding hoe je deze kunt gebruiken.

th
door thieu - Dec 30, 2022 om 11:40
148 Antwoorden / 0 Vragen

Het is gewoon hun verdienmodel. Een printer verkopen voor weinig geld en vervolgens de consument het vel over de oren trekken met de (kleuren)cartridges. En hoe meer zinloze (zogenaamde test)- afdrukken hoe beter voor de omzet. Als een bedrijf als 123inkt garandeert dat hun eigen merk werkt dan gewoon doen! Dat mag HP niet verbieden!
Het enige dat ze zouden kunnen doen is de garantie beëindigen, maar da's ná de garantieperiode ook geen issue meer.

De allereerste cartridges van HP (lang geleden) kon je gewoon bijvullen met een injectiespuit gevuld met vulpeninkt. Maar dat kostte HP teveel omzet. Sindsdien is het steeds lastiger gemaakt die dingen bij te vullen, en tegenwoordig is het (voor zover ik weet) onmogelijk gemaakt. En steeds met de smoes van een "betere kwaliteit".
De nieuwste smoes is het "ontzorgen" met een abonnementje, dat misschien voor een (klein)bedrijf wel handig is, maar voor de gewone consument met af en toe een printje veel te duur is.

Uiteindelijk kun je natuurlijk ook gewoon geen HP meer kopen, en je tevoren goed laten voorlichten bij andere merken.
Hier nog wat info van de consumentenbond:
"In 2016 is HP meldingen gaan plaatsen op bepaalde printers. Op de doos wordt gesproken over ‘Dynamic Security’. Hierbij wordt in het Engels en met kleine lettertjes aangegeven dat cartridges zonder HP-chip mogelijk niet werken of kunnen stoppen met werken."

Hierboven ook nog een interessante link van JANNYBOE
IusMentis

ze
door zeemannetje - Dec 30, 2022 om 12:50
120 Antwoorden / 0 Vragen

Is er niet ergens in de software een optie dat je een niet merk cartridge gebruikt?
Dat heb ik vroeger wel kunnen aanklikken bij HP en tegenwoordig nu ik een Canon heb ook weer.
Die mogelijkheid kwam toen naar voren in de pop up vensters toen ik een niet merk cartridge in de printer gestopt had.

no
door nordh013 - Dec 30, 2022 om 14:33
4 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb jarenlang een HP all-in-one printer gebruikt. Prachtige kwaliteit afdruk, daar niet van, maar vaak ellende met de inktvoorziening door slechte of niet-werkende cartridges. Nu gebruik ik een Epson printer met containers. Problemen weg!

Topantwoord

franksam_45592
door franksam_45592 - Dec 30, 2022 om 19:10
5 Antwoorden / Vragen

Neen

newmikey
door newmikey - Dec 30, 2022 om 19:43
830 Antwoorden / 0 Vragen

Wel als u daar zelf akkoord mee bent gegaan (en dat bent u want u heeft de gebruikersvoorwaarden van HP+ geaccepteerd door een keuze te maken uit de verschillende programma's die HP aanbiedt.

PS: en nee, ik zou nooit een HP kopen, doe dat al 30 jaar niet. Plastic rommel met belachelijk kleine tankjes en gemaakt om snel kapot te gaan.

mi
door mitchmoonen - Jan 7, 2023 om 16:42
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik al jaren heel tevreden de cartridges van Ink&Print van bij de Action. Ze kosten per 4 stuks 10 euro.
Je moet wel die met CHIP nemen