ae
door aeg Mar 28, 2009 om 20:06
Computers & telefonie

Geen internetverbinding wanneer telefoon gebruikt wordt

Onlangs modem geinstalleerd om draadloos te internetten. Onze provider is XS4all waar we nooit problemen mee gehad hebben. (XS4all Only). Ooit hadden we ISDN en altijd heeft de PTT alles aangesloten maar nu moesten we zelf het modem aansluiten maar onze 'kastjes' in de meterkast komen niet overeen met die op de handleiding van het modem. We hebben meer kastjes waarschijnlijk door het overgaan naar ISDN --> Analoog --> ADSL --> ADSL Only.

Nu blijkt dat de internetverbinding verdwijnt als we gebeld worden of wanneer we zelf bellen en dat is heel erg vervelend. Als we daarna de stekker van het modem even uit en in het stopcontact stoppen kunnen we weer internetten maar dat is wel heel vervelend. Heeft iemand ditzelfde probleem en oplossing? De helpdesk van XS4all kan zo op afstand ook niet aangeven welke stekker waar in moet omdat ze de situatie niet kennen. Ik hoop dat iemand ons kan helpen. Alvast bedankt

1184 23 Rapporteer

holpen
door holpen - Mar 28, 2009 om 21:21
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vermoed dat de huidige situatie als volgt is:
Telefoonlijn komt binnen en loopt eerst naar de telefoon. Vanaf de telefoon is een doorverbinding gelegd naar de modem (misschien zit er zelfs nog een splitter tussen telefoon en modem).

edwardus
door edwardus - Mar 28, 2009 om 23:13
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Gaat het hier om draadloos internet, of bedraad?
Indien draadloos, verdwijnt de verbinding ook als je het eens probeert met een draad?
Waaraan merk je dat "de verbinding verdwijnt"? Welke ledjes zijn er dan op het modem nog aan en welke uit of knipperen? (zie handleiding voor de betekenis ervan)
Maak je naast het modem ook gebruik van een andere router?

holpen
door holpen - Mar 30, 2009 om 07:08
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Beste aeg,

Het zou erg prettig zijn als je hier ook even iets terugmeldt op de vragen van edwardus en ondergetekende. Ik zie dat je ook bij eerdere vragen niets meer van je laat horen. Het is wel zo vriendelijk om even te reageren.

dirck
door dirck - Mar 30, 2009 om 11:49
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Dit probleem kan alleen veroorzaakt worden als de telefoon en het modem op dezelfde aansluiting aangesloten zijn. (dus niet via een splitter) Of als de telefoon voor de splitter aangesloten is.

Zoals ik het begrijp heb je het oude modem vervangen door een nieuw modem.
Het nieuwe modem sluit je op precies dezelfde wijze aan als het oude modem.
Daarom snap ik ook niet waarom het fout gegaan is.

Of het moet zo zijn dat het oude modem bij de PC stond en nu het nieuwe modem in de meterkast bij de splitter.
Misschien heb je nu een telefoon aangesloten op de lijn waar eerst het oude modem op aangesloten was en heb je het nieuwe modem in de meterkast op diezelfde lijn aangesloten?

Zelf heb ik het modem boven bij de computer staan en de splitter in de meterkast, vanuit het ISRA-punt gaat er een kabel in de splitter (lijn) vanuit de splitter gaat er een kabel naar de telefoonaansluiting in de woonkamer (phone) en er gaat een kabel vanuit de splitter naar boven toe naar het modem (modem)
Nu wil ik boven bij de computer ook een vaste telefoon aansluiten, maar als je die op dezelfde aansluiting aansluit als waar het modem opzit, dan krijg je dus de situatie dat als je de telefoon opneemt, dat het modem dus uitvalt.
Daarom heb ik boven bij de computer waar het modem staat, een 2e splitter aangesloten.
De kabel die vanuit de modem-uitgang van de splitter in de meterkast naar boven toegaat heb ik aangesloten op de lijn-ingang van de 2e splitter, het modem op de modem-uitgang van de 2e splitter en de telefoon op de phone-uitgang van de 2e splitter.
Op die manier kan ik gewoon internetten en telefoneren tegelijk, zonder dat het modem uitvalt.

Groet, Dirck

qp
door qpc - Mar 30, 2009 om 13:23
203 Antwoorden / 0 Vragen

Aangezien u het heeft over ADSL-ONLY, begrijp ik dat de telefonie nu ook via XS4ALL loopt en niet meer via de PTT? Dus er is geen ISDN via de de PTT meer?

In dat geval dient u zowel de splitter als ook een eventele ISDN-kast te verwijderen.

Dus, waar de telefoonlijn de woning binnen komt (het ISRA-punt) de draad rechtstreeks op het modem aansluiten.

De telefoondraad gaat daarna in rechtstreeks in het modem en alles zou moeten werken.

jvdorst
door jvdorst - Mar 30, 2009 om 13:32
186 Antwoorden / 5 Vragen

Geef eens aan welk modem u hebt, is dat de fritzbox ? U hebt ADSL only, dus hebt u nu ook VOIP (telefoneren via internet) neem ik aan. Zo ja dan wordt de telefoon op het modem aangesloten en niet op de splitter zoals eerder vermeld hier. De telefoonaansluiting van de splitter gaat ook naar het modem, evenals de modemaansluiting. Dat is trouwens bij de fritzbox 1 kabel met aan het ene uiteinde 2 aansluitingen. Zit uw modem trouwens ook in de meterkast ? Geeft u eerst maar eens aan wat u hebt zodat er een goed onderbouwd antwoord gegeven kan worden hier.

jvdorst
door jvdorst - Mar 30, 2009 om 13:49
186 Antwoorden / 5 Vragen

Er is nog wel degelijk een spitter nodig, ook bij ADSL only.

qp
door qpc - Mar 30, 2009 om 14:52
203 Antwoorden / 0 Vragen

Er is nog wel degelijk een spitter nodig, ook bij ADSL only.

Nee hoor, als je zowel de telefonie als ook het internet via de provider hebt, dan heb je geen splitter meer nodig.

De splitter wordt alleen gebruikt als je de telefonie van bv de KPN betrekt en het internet via een ISP.
Ik heb zelf ook ADSL-Only icm de Fritzbox, dus ik weet waar ik het over heb.

jvdorst
door jvdorst - Mar 30, 2009 om 16:47
186 Antwoorden / 5 Vragen

@qpc

Je hebt 100% gelijk ! Als je zowel de telefonie als ook het internet via de provider hebt, dan heb je geen splitter meer nodig. Foutje van deze kant.

gerardk
door gerardk - Mar 30, 2009 om 20:26
175 Antwoorden / 8 Vragen

Begrijp dat als ik al deze onzin hier lees dat er verschrikkelijk veel problemen zijn met internet en telefonie maar die zijn 100% te wijten aan de totale onkunde van deze prutsers en de hier onzin uitkramende adviseurs en beslist niet aan de providers die als je dat wilt een monteur langs sturen maar daar moet je wel iets voor betalen maar als je dat niet wilt moet je niet gaan klagen over je eigen domheid.

edwardus
door edwardus - Mar 30, 2009 om 20:35
6844 Antwoorden / 14 Vragen

"totale onkunde van deze prutsers" ... bedankt voor het proactief meedenken, maar ik voel me toch niet helemaal aangesproken.

gerardk
door gerardk - Mar 30, 2009 om 20:46
175 Antwoorden / 8 Vragen

@edwardus, ik zet jou in de groep onzin uitkramende adviseurs

De vraag: Onlangs modem geinstalleerd om draadloos te internetten

Jouw vraag:
Gaat het hier om draadloos internet, of bedraad?

jvdorst
door jvdorst - Mar 30, 2009 om 20:50
186 Antwoorden / 5 Vragen

Aan dit soort opmerkingen en discussies heeft vraagsteller niets, dus mijn voorstel om dat ergens anders te doen.

Laat verders iedereen zijn zegje doen over de vraag en uiteindelijk zal vraagsteller geholpen zijn. En ja corrigeren mag, maar hou het vriendelijk aub.

edwardus
door edwardus - Mar 30, 2009 om 20:59
6844 Antwoorden / 14 Vragen

OK shoot me, I'm guilty.

edwardus
door edwardus - Mar 30, 2009 om 21:01
6844 Antwoorden / 14 Vragen

En toch he, kun je in een draadloze router vaak ook nog 4 draadjes inpluggen, dus helemaal onterecht was m'n vraag ook weer niet.

holpen
door holpen - Mar 30, 2009 om 21:02
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Dank voor je kwalificatie. Ik zal me maar niet al te zeer aangesproken gaan voelen.

Daarenboven lees je ook nog eens heel erg slecht: niemand beweert hier dat de problemen bij de provider liggen..... Maar goed, lezen is ook een kunst die niet iedereen even goed beheerst.

De vraagsteller heeft een probleem, wil hierover advies, krijgt dat van diverse kanten. Niet alle adviezen zijn altijd helemaal van toepassing of correct. Dat kan door verschillende dingen veroorzaakt worden. Is niet erg; dat is nu juist de kracht van sites als deze: wat de een niet weet, weet de ander weer wel!

Maar als jij het allemaal kennelijk zo vreselijk goed weet - het staat je vrij de juiste informatie hier neer te zetten, maar dat doe je ook niet.

Verder stoor ik me enorm aan de toonzetting van je bericht: het is niet netjes hier op basis van helemaal niets zomaar te gaan lopen schelden, persoonlijk gerichte kwalificaties als "prutsers" neer te zetten en de vraagsteller voor "dom" uitmaken. Kom dan op zijn minst met de volgens jou juiste informatie.

Mocht je graag willen blijven schelden en mensen persoonlijk krenken, zoek dan a.u.b. een andere site waar je dit ongebreideld mag doen - verheffende sites als geenstijl.nl bieden je alle mogelijkheden lekker anoniem en asociaal mensen van alles toe te voegen. In deze rubrieken plegen wij elkaar met respect te behandelen, soms met een pittige discussie, maar nooit persoonlijk aanvallend of scheldend.

Oh, overigens, de monteur die je hebt aanbevolen: ik heb dat werk lange tijd gedaan... heb al heel wat adsl-lijntjes in elkaar "geprutst".... Denk in het vervolg even na voordat je dergelijke reacties hier neerkalkt!

holpen
door holpen - Mar 30, 2009 om 21:04
1416 Antwoorden / 0 Vragen

En weer word je hier veel te persoonlijk.

REDACTIE: Kunt u hier ingrijpen a.u.b.?

labren
door labren - Mar 31, 2009 om 01:57
862 Antwoorden / 0 Vragen

ahum volgens mij heeft de vragensteller allang een monteur gebelt , als ik dit zo allemaal lees vindt ik het niet zo gek dat de vragensteller niet terug reageert

dirck
door dirck - Mar 31, 2009 om 10:51
3201 Antwoorden / 3 Vragen

@qpc en jvdorst, jullie hebben gelijk dat je bij gebruik van VoIP geen splitter hoeft te gebruiken.
Maar als ik de vraag zo lees, dan maakt ze geen gebruik van VoIP, maar heeft ze nog gewoon een KPN aansluiting voor het bellen.

Ook ik heb XS4ALL Only, maar bel nog steeds via de KPN.

Groet, Dirck

Ps:@gerard en labren, als jullie een beter antwoord weten, zouden jullie die dan misschien willen vertellen?
Of hebben jullie ook een monteur nodig gehad, omdat je er zelf niet uit kwam.

labren
door labren - Mar 31, 2009 om 12:17
862 Antwoorden / 0 Vragen

ik meng mijzelf niet in een discussie van beterweters en het antwoord is al gegeven en ja ik had een monteur GRATIS nog wel en je weet het toch alles wat GRATIS is moet je aanpakken

holpen
door holpen - Mar 31, 2009 om 15:42
1416 Antwoorden / 0 Vragen

"De helpdesk van XS4all kan zo op afstand ook niet aangeven welke stekker waar in moet omdat ze de situatie niet kennen."

En daar zit 'm ook nu precies het probleem... U beschrijft dat u diverse "kastjes" heeft, maar wat voor kastjes zijn dat dan? Ik neem aan geen toiletkastjes of keukenkastjes.

Zolang wij de situatie niet weten, kunnen we hooguit gaan gokken.

Het verhaal lezende komt het mij voor dat modem en splitter op de verkeerde plek zijn aangesloten. U beschrijft niet of u "gewone" telefonie van KPN heeft. Zo ja, dan moet de hoofdlijn eerst naar de splitter geleid worden; vanaf de splitter gaat vervolgens één lijn naar de telefoon en één lijn naar de modem.

Als bovenstaande niet van toepassing is, of geen oplossing brent, dan graag een wat duidelijker beschrijving van de kastjes.

ae
door aeg - Mar 31, 2009 om 15:48
1 Antwoorden / 4 Vragen

Oeps had niet gedacht dat ik zoveel teweeg zou brengen. Ik wil hiermee graag iedereen die gereageerd heeft, hartelijk bedanken voor de inbreng. Vanavond komt een collega (die dezelfde achtergrond heeft qua PTT & XS4all-producten) langs en hopelijk heeft hij de oplossing. Waarschijnlijk zal het inderdaad een verkeerde aansluiting betreffen.

Nogmaals hartelijk bedankt voor jullie reacties.

holpen
door holpen - Apr 1, 2009 om 16:35
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Hopelijk is het daarmee snel opgelost!
Succes!