silly4
door silly4 Jun 14, 2006 om 16:17
Computers & telefonie

Geheugen plaatsen

`K weet het een en ander van de pc, echter het volgende is nieuw voor mij: het geheugen wat ik wil plaatsen doet niks wanneer ik het erbij zet. Het geheugen heeft een cl van 3.0 In de bios staat echter 2,5. Ik denk dat daarom m`n nieuwe geheugen (werkend op 3,0) niks doet. Weeet iemand hoe ik dat geheugen kan laten werken? Hoe kan ik (waarschijnlijk) de bios aanpassen, en wat zijn de gevolgen wanneer het niet aan de bios lag? Kan ik nog terug naar de oude instellingen.? Kan in zowieso wel de pc nog starten naar verandering?

606 17 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 14, 2006 om 16:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

kijk even of je in de BIOS een "auto" setting heb voor de geheugenparameters, stel anders handmatig de juiste waarden in (dat zijn 4 getallen totaal).

maar "auto" is het beste. dan detecteert ie de juiste waardes elke keer als je de pc aanzet.

hou er wel rekening mee dat je geheugen sims allemaal gelijke waardes moeten hebben, anders zal het niet werken.

succes

Richard Faas

ve
door verwijderd - Jun 14, 2006 om 16:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

`K heb maar 1 banke met 1024 mb. Wil de waarde wel veranderen van 2,5 naar 3,0, ik kan echter die waarde niet veranderen (kan er niet op gaan staan)

ve
door verwijderd - Jun 14, 2006 om 16:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

geen "auto" setting voor de parameters? dat KAN op een andere pagina staan dan u tot nu toe heeft bekeken, afhankelijk van uw bios.

een andere optie kan zijn de CMOS helemaal leeg te gooien, zodat de pc met standaardinstellingen start. (de werkwijze daarvoor staat in de handleiding van het moederbord)

probleem kan dan wel worden dat er andere niet-standaard settings verloren gaan.

u kunt ook uw pc onder de arm nemen en naar de winkel gaan, en HUN verzoeken het geheugen te plaatsen omdat het niet werkt, en u het anders wilt ruilen voor geheugen dat het wel doet ;)

groetend,

Richard Faas

ve
door verwijderd - Jun 14, 2006 om 18:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

silly 4, is de geheugenkaart wel de juiste voor de PC? Het aanpassen zou automatisch moeten gaan. Kijk in de specificaties van de PC of je inderdaad de juiste kaart hebt. Het kan ook nog zijn dat de kaart niet goed in "het slot" zit. 5Er zijn nogal wat verschillen type kaarten, afhankelijk van de PC leeftijd en merk)

off-topic; Richard, good to see yuo're back.

ve
door verwijderd - Jun 14, 2006 om 18:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij de meeste computers zit een boekje met de gegevens over het moederbord.
Hierin staat ook welk geheugen in het MB kan.
De informatie die gegeven wordt is veel te weinig, want het bijplaatsen of vervangen van geheugen is erg moederbord afhankelijk.
Belangrijk is wat voor moederbord zit er in de computer, meestal hebben merkcomputers een nummer, waaraan je kunt zien wat voor moederbord er in zit.
Dus graag type pc of moederbord vermelden.
Aan de hand hiervan kun je ook weer op de supportsite van de moederbordfabrikant informatie vinden.

ve
door verwijderd - Jun 14, 2006 om 18:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

binka, als er een vrij slot is kun je normaliter bijplaatsen. Is er geen vrij slotn dan is het plaatsen van een kaart met grotere capaciteit meestal wel mogelijk maar ook vaak niet bij oudere pc's. Opnieuw, je moet wel de juiste kaart hebben en sommige kaarten lijken heel veel op elkaar.

ve
door verwijderd - Jun 14, 2006 om 19:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

@gerritaltena

Ja bijplaatsen kan altijd, of het werkt is een tweede, dat zie je maar.

Er bestaan vele soorten merken en soorten geheugen, ook de biosversie is van belang.

ve
door verwijderd - Jun 14, 2006 om 19:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor een ieder: geheugen wat erin moet = pc 2700

Geheugen wat er max. in kan: 1024 mb

Moederbord: MSI KM4M (ondersteund max. 2 GB)

Gekocht geheugen: Corsair 1x 1024 cl 3.0

ve
door verwijderd - Jun 14, 2006 om 19:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoiets als dit?

Let vooral op het volgende fragment:

Main Memory

• Supports four memory banks by using two 184-pin DDR DIMMs

• Support upto 2GB of DDR200/266/333 DDR SDRAM.

• Supports 2.5v DDR SDRAM DIMM

Due to the High Performance Memory design, motherboards or system configurations may or may not operate smoothly at the JEDEC (Joint Electron Device Engineering Council) standard settings (BIOS Default on the motherboard) such as DDR voltage, memory speeds and memory timing. Please confirm and adjust your memory setting in the BIOS accordingly for better system stability.

Example: Kingston HyperX DDR500 PC4000 operates at 2.65V, 3-4-4-8, CL=3.

For more information about specification of high performance memory modules, please check with your Memory Manufactures for more details.

ve
door verwijderd - Jun 14, 2006 om 20:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

en dat antwoord van edwardus betekent dus: kijken bij www.corsair.com

ve
door verwijderd - Jun 14, 2006 om 20:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb even bij msi gekeken.
Mis nog het juiste nummer, maar je kunt dan de bios instelling downloaden.
Waarschijnlijk heeft jouw bios een autoinstelling.
Let wel op dat de dimms die je er in doet hetzelfde zijn wat betreft cl en snelheid.

ve
door verwijderd - Jun 14, 2006 om 20:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

@gerritaltena

Denk jij soms dat mensen debiel zijn, je geeft bij ieder antwoord van een ander een nadere uitleg, die veelal nergens op slaan of van toepassing zijn.

Hij moet kijken bij msi, wat zijn moederbord ondersteund en nergens anders.

ve
door verwijderd - Jun 14, 2006 om 20:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Graag nog opheldering over het volgende:

Is er sprake van RAM bijplaatsen (het geheugen wat ik wil plaatsen doet niks wanneer ik het erbij zet) of in z'n geheel vervangen van 1 DIMM (`K heb maar 1 banke met 1024 mb)?

Verschillende types kun je n.l. niet mengen.

ve
door verwijderd - Jun 14, 2006 om 20:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

binka, heb je de reactie van edwardus wel goed gelezen. Ik heb slechts "zeer beperkte kennis" klaarblijkelijk ondanks diverse automatiseringservaringen, o.a. als projectleider, operater, programmeur, systeemontwikkelaar etc. sedert slechts 1966 (hardware en software), ik beschik ook eerst zeer recent en wel sedert ongeveer 1985 over PC's respo. werk daarmee. Ik heb er maar drie.

Ik heb daarmee ook nog enige ervaring in het zelf aanpassen van PC's onder meer bijplaatsen van geheugenkaarten.

Sorry.

ve
door verwijderd - Jun 14, 2006 om 20:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aan je reacties is het niet te zien.

Je komt bij mij een beetje betweterig over, je geeft nl. geen atwoorden bij de vragen maar bij de antwoorden, die veelal nergens opslaan.

ve
door verwijderd - Jun 14, 2006 om 20:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

http://66.96.84.4/support/mnu_exe/mbd_mnu/M7061v1.2.zip

Op bovenstaand adres de vermoedelijke (90%) gebruiksaanwijzing van je moederbord.
Ook in het nederlands.

misschien is er ook nog een bios update nodig, maar hierin kun je in iedergeval lezen wat de instellingen zijn voor je bios en de ondersteuning van je geheugen.

ve
door verwijderd - Jun 16, 2006 om 23:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoi

heb je hem met de blote handen aangeraakt?kan zijn dat hij daarom al stuk kan zijn.(statische electricitiet)