robtien
door robtien Jan 5, 2012 om 17:03
Computers & telefonie

Geluid naar tekst

hallo lezer,

Weet iemand of ik een geluids bestand om kan zetten naar een tekst bestand. zonder dat ik het moet overtypen. weet iemand of daar een programma ofzo voor is.?

Mvg Robtien.

28966 7 Rapporteer

naitsoezn
door naitsoezn - Jan 5, 2012 om 17:09
842 Antwoorden / 1 Vragen

Voor willekeurige audio-bestanden is hier naar mijn weten geen programma voor. Wel bestaan er programma's waarmee je de computer via spraak kunt sturen, maar hiervoor is vaak nodig om het programma te trainen (waarna het nog niet altijd helemaal naar tevredenheid werkt). Voor willekeurige audio-bestanden met willekeurige taal is dit niet te doen (simpele losse woorden in een vooraf bekende taal zou nog wel kunnen, maar natuurlijke taal niet).

hendrikbos
door hendrikbos - Jan 6, 2012 om 11:04
113 Antwoorden / 22 Vragen

Beste robtien,

Transcription Software is de algemene naam voor de oplossing die jij zoekt.
De eerste reactie geeft al aan dat er haken en ogen zitten aan het gebruik van dergelijke software programma's die geproken tekst (digitale registratie) omzetten naar geschreven tekst.
Wanneer je Googled, krijg je een aantal resultaten die je vast verder op weg zullen helpen. Het is raadzaam ook reviews te lezen over elke Transcription Software die je belangstelling heeft.
Op de lofprijzingen van de ontwikkelaar van de betreffende Transcription Software kun je beter niet alleen afgaan. De praktijkervaringen van diverse gebruikers, geven een realistischer beeld van de het kunnen en vooral het niet kunnen van het betreffende software programma.
Succes!

Met vriendelijke groet.
Hendrik Bos

audb
door audb - Jan 6, 2012 om 11:47
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Voice to text of speech to text gaat het beste met Dragon Naturally Speaking nlijkt uit enkele testen.
Maar ook deze is niet 100% accuraat er blijven altijd nog wel wat fouten in zitten dit komt voornamelijk door achtergrond geluiden en ruis.

Maar gezongen woorden worden meestal niet herkend dit komt omdat er dan te veel verschillende toonhoogtes wordt gebruikt.

Em
door Emmap - Jan 6, 2012 om 15:59
162 Antwoorden / 8 Vragen

'k Heb hier pas wat over uitgezocht en het komt erop neer dat het wel kan, maar ....
-er zijn softwareprogramma's die zoiets kunnen;
-je kan die programma's 'trainen' op bv. je eigen stem, zodat je kan dicteren en later dit omzetten naar geschreven tekst;
- je kan één stem 'trainen';

Ik weet niet wat jij precies zoekt ...?

Ik zocht naar een soort automatisch iets, dat bv geluid van radio of tv zou kunnen omzetten naar een vorm van geschreven tekst of ondertiteling bv op je pc-scherm. Helaas bestaat zoiets (nog) niet. Dat is te complex, te veel soorten stemmen, dialecten, achtergrondgeluiden.

Ik heb gegoogled op:
gesproken woord omzetten naar tekst
spraak omzetten naar tekst

Toen kreeg ik wel namen van programma's die dit, in eenvoudige vorm, kunnen.

En verder:
O.a. vond ik bij kennislink artikelen, één met in de kop de woorden spraakopnames doorzoeken, en ook bij kennislink een achtergrondartikel met in de kop het woord fluisterstand, ik neem aan als je kennislink en fluisterstand googled je daar wel terecht komt.
Ik geloof dat links plaatsen in een antwoord zoals dit niet gaat, ik weet niet hoe in elk geval... maar met deze aanwijzingen zou het je moeten kunnen lukken - ik kwam ik dacht via die site van kennislink ook bij sites over taal- en spraaktechnologie terecht. Ik denk dat je achtergrondinfo wel kan vinden via deze trefwoorden in Google:
taalunieversum taal technologieen / of:
taalunieversum taalunie samenvatting

Dan krijg je in elk geval een beeld van de stand van de techniek op dat vlak, als je (of anderen die dit ooit nog 's lezen) daarin geïnteresseerd bent.

Succes!

j.a.de witte
door j.a.de witte - Jan 7, 2012 om 20:04
86 Antwoorden / 6 Vragen

Hi,
ik heb sinds kort een tablet XIRON met de mogenlijkheid van geluid, er komt dan een microfoontje waartegen ik in kan spreken en krijg daarna txt.

Helaas is gebleken dat het voor geen meter werkt, zelfs met extra instellingen voor meer duidelijkkheid dus Amerikaans/Nederlands of Nederlands/Nederlands maakte niets uit,probleem bleef en na in spreken kwamen de meest belachelijke texten.

Ook sommige instellingen hebben een zg stem instelling in het telefoon menu alleen verstaat deze electronische juffrouw alles verkeerd.

Het kan beter maar ben ik helaas nog nergens tegen gekomen.

robtien
door robtien - Mar 16, 2012 om 12:49
269 Antwoorden / 10 Vragen

ik ben ht maar gewoon gaan uittypen niet alles herkent het goed.

jo
door jorisw - Mar 16, 2012 om 13:10
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Goede tekstherkenning is nog steeds moeilijk en dus duur. Simpele commando's kan tegenwoordig wel, maar willekeurige tekst is nog steeds erg lastig. Zeker omdat je te maken hebt met dialecten, accenten en buitenlandse woorden. Heb je het bij tompouce over een gebakje van de HEMA of over een wit poesje uit Ollie B. Bommel?