th
door theyoungman Dec 11, 2004 om 21:14
Computers & telefonie

Geluidsoverlast bij tv kijken op pc

Ik heb enkele weken geleden voor mijn dochter een Medion pc en een mooie 17" TFT monitor (ander merk) gekocht. Werken beide prima. Omdat mijn dochter ook tv wilde kijken op haar computer heb ik een co-axiaalkabelantenne op de pc aangesloten. Ook de tv-ontvangst werkt prima. Mijn dochter meldt alleen dat, wanneer zij tv kijkt, de pc met tussenpozen lawaai maakt. Volgens haar is het de koelvin die dat doet. Het is hetzelfde geluid als bij opstarten van de pc. De computer werkt normaal fluisterstil. Je hoort hem nauwelijks als er mee gewerkt wordt. Ik heb zelf geen technische kennis van computers. Weet iemand of het normaal is dat de pc lawaai maakt bij het kijken naar tv? Komt dit misschien omdat de pc te warm wordt en daardoor de koelvin veel aanslaat? Is hier misschien wat aan te doen? Alvast bedankt voor de adviezen.

669 8 Rapporteer

freya
door freya - Dec 12, 2004 om 10:47
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo theyoungman,

Je slaat de spijker op z'n kop. Kennelijk genereert de TV-kaart zoveel extra warmte dat daardoor de koeling vaker aanslaat. (Dit is dan de koeling die in de voeding zit, niet de processor koelvin) Als je zeker wilt zijn kun je eens tijdelijk de kast open laten om te zien of dat het probleem oplost. Om het probleem definitief op te lossen zou je één of meer extra ventilatoren in de kast kunnen monteren die de warme lucht naar buiten afzuigen. Er zijn op de markt vele soorten 'stille' ventilatoren voor in de PC te koop. Je zou ook de voeding kunnen vervangen door een exemplaar met een betere ventilatorregeling. Via onderstaande link kun je meer informatie van gebruikers vinden.

http://gathering.tweakers.net/forum/find/keyword?data%5Bboolean%5D=AND&data%5Bq%5D=stille+voeding&where=GoT

(selekteren met de muis, knippen en plakken in de adresbalk)

suc6, Freya

gsm
door gsm - Dec 12, 2004 om 14:24
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Bij de Medion worden de ventilatoren aanvankelijk op vol vermogen
gestart. Het gaat om de ventilatoren voor de voeding, de processor en
de videokaart. De ventilator voor de videokaart wil daarbij nog wel
eens een ratelend geluid produceren, dat na enige minuten verdwijnt als
de ventilatoren langzamer gaan draaien. Het is de BIOS die na het
opstarten de snelheid van de ventilatoren aanstuurt, afhankelijk van de
heersende temperaturen in de computerkast.

En inderdaad, als er TV gekeken wordt of als er een video spel gespeeld
wordt dan produceert vooral de videokaart veel meer warmte. Ook de
processor en de voeding zullen dan meer warmte produceren.

Dit geeft onder normale omstandigheden echter nog geen aanleiding tot
het sneller draaien van de ventilatoren. De mogelijke oorzaak dat dit
bij u wel gebeurt is dat het systeem te weinig lucht kwijt kan aan de
achterkant en/of dat de linker zijkant van de computerkast te weinig
koele lucht binnen kan halen. Zorg dus altijd voor 10 à 20 cm vrije
ruimte aan achterkant en linkerkant en bovenkant van de computerkast
computerkast, zodat de geproduceerde warmte goed weg kan.

th
door theyoungman - Dec 12, 2004 om 22:30
1 Antwoorden / 2 Vragen

Freya en Gsm: bedankt voor jullie reacties.

Freya: ik heb gekeken bij tweakers, maar zoals ik al in mijn 1e post aangaf: ik heb helemaal geen technische kennis van pc's. Ik vind bij tweakers zo veel (verschillende) oplossingen voor stille ventilatoren dat ik niet zou weten wat voor mijn dochter de oplossing is. Ik denk dat ik maar een keer bij haar langs ga, de kast open gooi en dan eens goed probeer te luisteren waar de herrie vandaan komt, zodat ik evt. gericht aan een oplossing kan werken.

Gsm: de pc-kast van mijn dochter staat op de grond onder een tafel, die mijn dochter als bureau gebruikt. Deze tafel staat in de hoek van een kamer (geen andere plaatsingsmogelijkheid). De pc staat met de rechterzijde ca. 8-10 cm van de muur. Voor, links en achter is er volgens mij voldoende ventilatieruimte. Is het echt de linkerkant die voldoende ventilatie moet hebben? Wat is er zo bijzonder aan deze kant van de pc-kast?

Ik hoor nu trouwens van mijn dochter dat de pc constant en niet met tussenpozen, zoals ik eerder meedeelde, veel lawaai maakt als zij naar tv kijkt. Zodra zij stopt met kijken, stopt ook de extra herrie. Mijn dochter gebruikt de pc regelmatig om tv te kijken (ze is studente, woont zelfstandig; hoeft ze geen aparte tv aan te schaffen). Dan kijkt ze 2-3 uur achter elkaar. Ik vraag mij af of de boel dan niet kan doorbranden als het zo warm wordt van binnen. Of is het alleen maar hinderlijk vanwege de herrie? Kan iemand daar misschien nog iets over zeggen?

Alvast bedankt weer voor jullie reacties.

gsm
door gsm - Dec 12, 2004 om 23:06
5940 Antwoorden / 47 Vragen

De linkerkant van de PC-kast moet voldoende lucht hebben. Dat is erg
belangrijk omdat de processorkoeling afhangt van de lucht die door het
ronde rooster aan de linker zijkant naar binnen gezogen moet worden.

Ik ga er vanuit dat jullie Medion ook zo'n rond rooster voor de
luchttoevoer heeft. Als hier te weinig lucht naar binnen kan, dan wordt
de processor veel te heet en proberen de ventilatoren dat te
compenseren door harder te gaan blazen.

gsm
door gsm - Dec 12, 2004 om 23:40
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Als de koeling in orde is dan moet de luchtstroom aan de linkerzijde op
het ronde rooster voelbaar zijn. Aan de achterzijde komt dan bovenaan
de warme lucht naar buiten. Zorg dus nogmaals altijd voor voldoende
koele lucht aan de linker kant en ook dat de warme lucht achteraan goed
weg kan.

Ik heb echter gelezen dat meer Medions hier last van hebben. De
ventilatoren gaan bij elke 10 graden temperatuurverhoging sneller
draaien. Als die versnelling dus 1 keer gebeurt dan is dat nog een
klein beetje normaal. Als even later de ventilatoren nog harder gaan
blazen, dan is dat al veel minder gebruikelijk. Controleer dan of de
uitgeblazen lucht aan de achterkant inderdaad erg warm aanvoelt (60
graden of meer). Als de PC wel hard blaast, maar de lucht toch niet erg
warm is dan wordt de processor waarschijnlijk door slechte koeling te
warm. Met andere woorden: De processor kan zijn warmte niet kwijt. en
vraagt de BIOS om de ventilatoren harder te laten draaien.

Breng de PC dan terug naar de Aldi of laat de koeling op de juiste
manier monteren. Hierbij moet het pasvlak van het koelblok een goed
thermisch contact hebben met de oppervlakte van de processor.

Meer ventilatoren plaatsen heeft geen zin.

Onderstaande vond ik op: http://www.supermarktpc.net/

Heb je een spiksplinternieuwe Aldi PC gekocht, aangesloten en opgestart - alles
lijkt ok maar zodra je een programma gebruikt begint de PC toch een lawaai te
maken! Of erger nog, schakelt zichzelf na een minuut lawaai gewoon uit! Dit
fenomeen noemen we het "lawaaiprobleem", en het is te wijten aan een slecht
gemonteerd en/of slecht afgewerkt koelblok dat de processor zou moeten koelen.
Het regent klachten, ofschoon er ook mensen rapporteren dat hun nieuwe Medion
MD8383 braaf en stil draait.

a2i
door a2i - Dec 17, 2004 om 18:45
407 Antwoorden / 14 Vragen

Als het goed is heb je het zelfde geluid als je pc net opstart

gsm
door gsm - Dec 17, 2004 om 22:11
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Inderdaad, zoals ik al zei op 12-12-2004, starten de ventilatoren eerst op volle snelheid, waarna de BIOS de snelheid temperatuurafhankelijk terugregelt.

Groeten GSM

si
door sic66 - Jan 15, 2005 om 16:23
3 Antwoorden / 1 Vragen

het is inderdaad een ventilator in de voeding die harder gaat draaien wanneer dit nodig is, dit maakt het geluid.

1 ding moet ik hierbij opmerken, een fan hoort dit geluid niet te maken, het kan aan 2 dingen liggen. Of de fan zit niet goed vast en wiebelt en rammelt een beetje heen en weer in de kast, of de fan  heeft moeite met deze grote snelheid en staat hierdoor onder grotere druk, dit laat de ventilator extra snel slijten en laat de dag dat hij ermee stopt sneller dichterbij komen.