hi
door hilger Feb 7, 2017 om 17:13
Computers & telefonie

Glasvezel/provider

Onze gemeente wil glasvezel als 40% van de bevolking meedoet. Samen met het bedrijfsleven wordt er nogal druk uigeoefend. Je moet echter overstappen naar een andere provider. Dat wordt TriNed. Ik ken het niet en hoor verschillende geluiden. Wie heeft ervaring met TriNed.

20154 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 7, 2017 om 17:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u op Google Trined intikt, kunt u de ervaringen lezen. Zelf daar nog nooit van gehoord.

tenormin
door tenormin - Feb 7, 2017 om 17:24
16841 Antwoorden / 108 Vragen

Als 40% wil meedoen in uw Gemeente betekend dit natuurlijk niet de bevolking, dat gaat dan over Nederland. Maar dat percentage lijkt me vreemd, normaal heet zoiets: de meeste stemmen gelden. Zoiets als 60/40. Zelf ook nog nooit van Trined gehoord.

Maar het kan vriezen of dooien: zeer verschillende ervaringen lees ik hier:

https://www.internetervaring.nl/trined/

ja
door janf43 Feb 7, 2017 om 18:47
733 Antwoorden / 0 Vragen

Het is geen democratisch proces, maar een economische afweging. Als minimaal 40% van de huishoudens een glasvezelaansluiting wil, is het kennelijk voor Trined interessant genoeg om te investeren.

diumenge
door diumenge - Feb 7, 2017 om 18:52
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ze kunnen druk uitoefenen wat ze willen, indien u niet wenst over te stappen dan hoeft dat natuurlijk niet.

aurora1
door aurora1 - Feb 7, 2017 om 19:09
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik heb daar ook nog nooit van gehoord, maar u hoeft ook helemaal niet over te stappen naar een andere provider.
Als ze langs komen om het in uw straat aan te leggen, dan kunnen ze dat rustig doen en vooral niet op uw kosten. Ook niets tekenen.
Als u in een appartement woont kan het zijn dat ze het - gratis - tot in huis aanleggen, bij een benedenhuis waarschijnlijk tot aan de tuin (ook gratis).
Daaraan zou ik dan tzt mijn medewerking verlenen. Laat u niet gek maken door colporteurs en de vele tentjes en aanklampers in de gemeente en vooral bij de supermarkten. Gewoon bedanken en geen belangstelling zeggen.
Bij mij is dat een paar jaar geleden gebeurd en hebben ze keurig zelfs achter mijn tv de betreffende kastjes geplaatst. Ik heb nergens voor getekend, heb geen andere provider genomen en het heeft me niets gekocht. Ik kan het gebruiken mocht ik over willen gaan op glasvezel.
Je werd wel bijna crazy van al die vele colporteurs overal.

costnix
door costnix Feb 8, 2017 om 14:03
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Zo is het bij mij ook gegaan.
Colporteurs moeten bij mij heel snel hun voeten van de drempel halen :-D

ph
door philip36 - Feb 7, 2017 om 20:47
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Als het u niets kost en niet verplicht bent een abonnement te nemen, zou ik de glasvezel in ieder geval wel aan laten leggen.

De vraag is ook of u tevreden bent met wat u nu heeft en hoeveel jaren u daar nog wilt blijven wonen.
Op internet kom je voor elke provider wel positieve als negatieve reacties tegen.
Trined levert, volgens hun website vanaf 2008 glasvezel, genoeg ervaring lijkt me.
Wat ik daar lees is het een familiebedrijf.
Als het u niet meer kost en evenveel of meer krijgt als u nu heeft zou ik niet lang na hoeven denken.
Voor wat leesvoer  https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1653100/0

costnix
door costnix - Feb 8, 2017 om 14:00
2874 Antwoorden / 1 Vragen

De enige druk, die ik kreeg, was van de woningbouw vereniging, om de boel te laten aansluiten.
Of ik op een aanbieding moest ingaan, daar was geen sprake van.
Ik kon niet gebruikmaken van de kabelboer en dat is logisch.
Er zijn een heleboel providers, die alles aanbieden via glasvezel.

go
door govert1949 - Feb 12, 2017 om 14:50
2 Antwoorden / 0 Vragen

Trined is nu vooral actief in Brabant.In onze gemeente Bernheze moest 40% van de bevolking vóór 1 januari aangeven een glasvezelabonnement te willen. Anders zou het niet doorgaan! Bij 30% aanmeldingen ging Trined toch al overstag. Wat houdt het in. Bij iedereen in de gemeente Bernheze - en sinds kort ook in Geffen en Nuland - wordt een glasvezelaansluiting gerealiseerd. Alleen als je een abonnement wilt, word je daadwerkelijk ook aangesloten. Dat is dan gratis omdat je je op tijd hebt aangemeld tijdens de actie of wanneer ze bij jou aan de deur komen om te vragen of je daadwerkelijjk aangesloten wilt worden. Wil je achteraf alsnog aangesloten worden - b.v. na een half jaar - dan kost je dat € 450,- Natuurlijk is glasvezel veel sneller dan de kabel, maar Ziggo heeft ook al glasvezel verbindingen van de centrale naar de wijkkasten. Alleen (nog) niet naar de huizen, want vanaf de wijkkast gaat er een coaxkabel naar je huis. Voor de - met name agrariërs in het buitengebied - zal de glasvezelaansluiting zeer welkom zijn. Voor mij als particulier ben ik dik tevreden met Ziggo en daarom zie ik het niet zo zitten om te switchen. Daarbij is Trined/Tweak niet echt goedkoper dan Ziggo en ik heb geen zin om mijn e-mail account op te heffen. Natuurlijk kun je al je e-mail via je gmail laten lopen maar dat gebruik ik voor "zakelijk"mailverkeer. Ik verwacht dat Trined in de toekomst wellicht andere providers toelaat op het netwerk of dat Ziggo de glasvezelaansluiting tot in je huis gaat realiseren. Daarbij komt ook nog dat wanneer je je abonnement bij Ziggo opzegt, je bijvoorbeeld Ziggo Sport op kanaal 14 gaat missen met Spaans, Engels, Italiaans voetbal en andere sporten en vooral ook geen Formule 1 meer! Als je contact opneemt met Ziggo en je laat blijken te twijfelen, dan komen zij vast met een leuk aanbod! Dus waarom zou je overstappen?

me
door mein33 - Feb 12, 2017 om 14:59
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@hilger,

Dat glasvezel netwerk dat komt er echt wel, ook als en minder dan 40% van de potentiële aansluitingen gaat meedoen.
Bij het aanleggen van het netwerk zal, zo leert de ervaring, iedereen een "gratis" aansluiting tot in de woning krijgen, zonder dat daar enige verplichting tegenover staat.
Als het glasvezelnetwerk éénmaal in werking is dan hoort u snel genoeg in uw omgeving hoe het de aangesloten klanten vergaat.
Pas daarna, althans zo heb ik het gedaan, kunt u besluiten om wel of niet over te stappen naar het glasvezelnetwerk en dan zelf een provider, die op het netwerk actief is, te kiezen.
Voel u in iedergeval nergens toe verplicht, uw huidige aansluiting blijft gewoon werkzaam.

newmikey
door newmikey - Feb 13, 2017 om 10:39
830 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn in ons dorp twee jaar geleden ook de nodige studenten aan de deur geweest vanwege de 40% campagne. De argumenten waren uiteraard pure kul. Ik vind het uitstekend als bedrijven investeren in een glasvezel-infrastructuur al ze denken daar in de toekomst goede zaken mee te doen maar om de beslissing (en de verplichting tot aansluiten) bij mij te leggen was en is bespottelijk. De gegeven argumenten en mijn tegenwerpingen vindt u hieronder - deze hoeven uiteraard helemaal niet voor u te gelden maar kijk eens of er iets tussen zit.

1. Als u tekent, betekent dat dat er een glasvezelnetwerk komt en doet u dat niet dan ontzegt u andere inwoners van het dorp die vooruitgang.
Hier is sprake van een onterecht opgedrongen schuldgevoel. Andere inwoners mogen van mij best een glasvezelnetwerk maar ik ben daarvoor niet verantwoordelijk. Ook het glasvezelbedrijf mag best investeren in zulke netwerken maar dat is een zakelijke beslissing die bij de raad van bestuur ligt. Ik draag verantwoordelijkheid noch voor de winst noch voor de mogelijke verliezen van dat bedrijf.

2. Als u nu tekent krijgt u als kortdurende actie het glasvezelmodem in de meterkast geheel gratis.
"Gratis" is meestal een toverwoord, maar waarom zou ik zo'n glasvezelmodem willen hebben? Als ik dit niet wil of nodig heb, is het woordje "gratis" van generlei waarde. Nòg een modem erbij wat niet gebruikt wordt is volslagen nutteloos. Als ik het ooit nodig denk te hebben dan schaf ik het wel aan.

3. Met glasvezel stapt u de 21ste eeuw binnen.
We zitten allemaal in de 21ste eeuw. Het creëren van een schaamtegevoel alsof ik ouderwets zou zijn is een verkooptaktiek die probeert in te werken op mijn "bragging rights". Alsof ik tegen mijn buren moet kunnen opscheppen over het feit dat ik glasvezel heb.

4.Uw internetsnelheid gaat drastisch omhoog.
Mijn internetsnelheid in de meterkast mag misschien (of misschien niet aangezien ik al een power-abo heb bij een kabelaar) omhoog gaan, in de rest van mijn woning zal de snelheid altijd beperkt blijven door die van mijn WiFi netwerk, de structuur van de betonnen muren en of de Powerline apparatuur die ik op sommige plekken gebruik. Ik zal dus weinig van die snelheid merken. Het is alsof ze zeggen dat er inplaats van een gewone geasfalteerde provinciale weg een 4-baans snelweg naar mijn dorp zal worden aangelegd, maar verzwijgen dat de afslag naar mijn dorp en de straten in het dorp nog even smal en bochtig blijven.

5. U krijgt de eerste 6 maanden x% korting op een abonnement.
"Korting" is nòg zo'n toverwoord, net als "gratis". Het betekent niets en ik zit na die eerste 6 maanden die al rommelig zullen verlopen in de opstartfase met een (te) duur abonnement waar ik geen enkel belang bij heb.