sa
door sanderrobbe Feb 20, 2005 om 12:54
Computers & telefonie

Gratis bellen

Hoi

Ik heb laatst op tv gezien dat je via internet gratis kunt bellen, je moest dan wel een programma downloaden. weet iemand hoe dat precies zit, en welk programma je daar voor nodig hebt. en is het wel echt gratis? ik weet niet meer bij welk tv proggrama ik het gezien heb, maar het was niet zo heel lang geleden.

Groeten Sander

713 7 Rapporteer

do
door doedelzak13 - Feb 20, 2005 om 13:14
7 Antwoorden / 1 Vragen

Het programma dat je bedoelt heet Skype. Je kunt hiermee gratis bellen naar andere mensen die ook Skype hebben, onbeperkt, met goede kwaliteit. Een nadeel is dat weinig mensen dat programma gebruiken. Ik ga het deze week gebruiken samen met mijn vriendin. Wij bellen elkaar vaak, dus is het handig om dat zo af te spreken.

Je kunt er ook 'normale' telefoons mee bellen. Dat heet SkypeOut. Dit is niet gratis. Je belt daarmee naar Nederlandse nummers (ook mobiel) tegen een iets hogere prijs. Daar heb je dus niets aan. Maar naar buitenlandse normale telefoonnummers is dat wél goedkoper; je belt namelijk overal tegen lokaal tarief. Als je een nummer in Finland belt gaat het stuk tot in Finland via internet (dus gratis); het laatste stuk in Finland gaat via normale telefoonlijn, dus dat betaal je tegen lokaal tarief. Meer informatie vind je op www.skype.com

Het programma is inderdaad gratis naar andere computers, werkt goed, is betrouwbaar. Het is een aanrader als je óf veel naar het buitenland belt, óf als je iemand kent die ook bereid is Skype te gebruiken.

Je hebt natuurlijk wel een microfoon nodig bij je computer. Als je draadloos wilt bellen kun je een Bluetooth headset kopen (vanaf 40 euro) of de zogenaamde Dualphone (zie dualphone.nl).

Succes en veel plezier ermee!

p.s. even googlen op ["gratis bellen" internet], zonder de vierkante haakjes dan, had je dit ook kunnen vertellen.

dipswitch
door dipswitch - Feb 20, 2005 om 13:45
6 Antwoorden / 0 Vragen

Bellen via het Internet werkt met het zogeheten VoIP, oftewel Voice
over IP. Dit is niet een standaard, slechts een term voor wat u wil.

Welke oplossing voor u geschikt is hangt er vanaf wie u wilt bereiken.
Indien u alleen mensen die ook een internetverbinding hebben wilt
bereiken, zijn er genoeg programma's te vinden waar dit mogenlijk mee
is.

Zoek dan bij voorkeur een H.232 compatible programma, omdat hier verschillende programma's voor zijn.

Er is een Open Source implementatie, dat onder de MPL valt. Het programma GnomeMeeting maakt hier o.a. gebruik van.

http://www.gnomemeeting.org

http://www.openh323.org

Voor een overzichts van clients die compatible zijn, kunt u deze pagina raadplegen:

http://www.openh323.org/

Er is ook Skype, maar dat is helaas een commercieel product dat werkt
met een eigen, gesloten protocol. Alleen Skype gebruikers praten met
Skype gebruikers. Bovendien is het niet helemaal gratis.

Het is een voorbeeld van een dotcommer die de martkt probeerd te
domineren, en dat gaat uiteraard ten koste van ons, de 'consumenten',
of 'gebruikers'.

SIP is een standaard dat onder meer ook gebruikt kan worden voor
telefonie, en hiervan zijn steeds meer implementaties, zowel
commercieel als Open Source, software en hardware.

De IP telefoons van Cisco bijvoorbeeld ondersteunen dit:

http://www.cisco.com/en/US/products/hw/phones/ps379/products_data_sheet09186a00800c835a.html

Indien u ook 'gewone' telefoonaansluitingen wilt bereiken wordt het wat
lastiger, vooral omdat u dit geheel kosteloos (buiten de kosten van de
Internetverbinding zelf om natuurlijk) wil kunnen doen. Bij dit soort
dingen moet u ook goed oppassen voor spyware en andere malware
(malifide software).

Op dit moment is er voor zover ik weet nog geen officiele standaard voor VoIP.

dipswitch
door dipswitch - Feb 20, 2005 om 13:49
6 Antwoorden / 0 Vragen

Die URL voor de overzicht van H.323 clients had deze moeten zijn:

http://www.openh323.org/h323_clients.html

a2i
door a2i - Feb 20, 2005 om 17:10
407 Antwoorden / 14 Vragen

"Er is ook Skype, maar dat is helaas een commercieel product dat werkt met een eigen, gesloten protocol. Alleen Skype gebruikers praten met Skype gebruikers. Bovendien is het niet helemaal gratis.
Het is een voorbeeld van een dotcommer die de martkt probeerd te domineren, en dat gaat uiteraard ten koste van ons, de 'consumenten', of 'gebruikers'"

Skype is gratis, het gaat tenkoste van niemand het is gebruikers vriendelijk en de makers verstaan hun vak wel degenlijk.

het is beter dan MSN aimed chat, beter in setup sounds, beter in firewall smartuseage.

Ik snap trouwens niet waarom een programma met open protocol zou moeten werken als de rest niet kan tippen aan de kwaliteit van dat programma.

Het enigste wat je nodig hebt zijn dus twee pc's

En wil je gebruik maken van skype out functies dan moge dat ook duidelijk zijn.

bj
door bjck - Feb 20, 2005 om 18:32
82 Antwoorden / 0 Vragen

Bellen met programma's zoals Skype en MSN etc is leuk maar nog niet
volledig gekoppeld met je normale "thuis telefonie omgeving &
gewoontes". Je "belt" dan met een microfoon of koptelefoon vanaf je PC
met andere bijvoorbeeld skype gebruikers.

Wacht dit jaar nog even af. Veel grote internet providers komen met
telefonie aanbiedingen dat wel gekoppeld is aan "normale" toestellen.
Gratis bellen duurt lang geen 12 maanden meer naar vaste nummers binnen
nederland.

a2i
door a2i - Feb 20, 2005 om 18:48
407 Antwoorden / 14 Vragen

Ik denk dat skype normale telefonie overtreft wat betreft buiten nederland bellen.

En nogmaals 2 pc's met skype is altijd gratis en harstikke zuiver zonder delay.

Ook de setup is peanuts.

Ik snap het nut van gratis binnen nederland bellen vannaf je pc dus niet echt,voegt het dus iets toe of gaan we er maar weer gewoon vannuit dat het gratis moet zijn. (gelet op valse concurentie, zal dat wel langer duren dan 12 maanden.)

Het is tenslotte niet hetzelfde.

pa
door patje1981 - Apr 27, 2005 om 09:37
2 Antwoorden / 0 Vragen

Er is nu ook een nieuwe telefoon op de markt waarmee je zowel kunt skypen als gewoon kunt bellen, heb m voriger week aangeschaft bij www.headsetwinkel.

het gaat om de dualphone van Olympia. hier kun je de analoge lijn mee gebruiken en ook skypen via de aangehechte usb kabel. je ziet zelfs welke contactpersonen uit je skype lijst je bellen. zeer leuk product.