hard disk gekocht op aanraden omdat je dan je foto's nog hebt als de p.c. stuk gaat. in januari gekocht.LACIE grand 1 TB prijs: €99,97 nu na een half jaar is hij defect foto's weg, bestanden weg. winkelier zegt ik kan hem opsturen, dan wordt hij geformateerd, en dan krijg je hem terug. ik ben bij een p.c. monteur geweest, maar die zegt hij is echt kapot. er is een kleine mogelijkheid om hem op te sturen, en dan kan er misschien een deel terug gehaald worden, maar dat kost min.€ 300,- wat kan ik het beste doen??? welk recht heb ik nog????
Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.
Als je het goed had gedaan, had je de foto's enz. zowel op je p.c. als op je externe harddisk staan. Tenslotte kan behalve een p.c. ook een ext. harddisk kapot gaan. Allebei gelijktijdig zou wel erg veel toeval zijn.
Op de harde schijf heb je garantie; níet op de daarop opgeslagen data. Je schrijft zelf: omdat je dan nog foto's hebt als de pc stuk gaat. Neem dus aan dat je de schijf als back-up gebruikt hebt en NIET als data-opslag zoals jscholtes veronderstelt. Hoop dus dat je je gegevens nog op je compu hebt staan. Zo niet: aan jou de keus om data eventueel te laten recoveren. Zou de winkel de gelegenheid geven om te laten 'repareren'.
Als je een externe harddisk gebruikt als opslagcapaciteit en daarvan geen backup maakt dan heb je het principe niet begrepen of heeft men je fout voorgelicht. Ik denk dat je recht hebt op garantie op die harddisk, echter geen garantie op de data die je daar zelf op hebt geplaatst. Als de foto's je echt dierbaar zijn dan kun je overwegen die € 300,- uit te geven. Dat geld uitgeven is echter een grote gok. Ben bang dat je op de blaren moet zitten. Suc6!
[quote=edrick3 schreef op dinsdag 6 jul 2010, 19:57]Hallo januschi,
Op de harde schijf heb je garantie; níet op de daarop opgeslagen data. Je schrijft zelf: omdat je dan nog foto's hebt als de pc stuk gaat. Neem dus aan dat je de schijf als back-up gebruikt hebt en NIET als data-opslag zoals jscholtes veronderstelt. Hoop dus dat je je gegevens nog op je compu hebt staan. Zo niet: aan jou de keus om data eventueel te laten recoveren. Zou de winkel de gelegenheid geven om te laten 'repareren'.
Met vr.gr.
Eens met Edrick3. Echter als je de foto's nog op je harddisk hebt staan hoef je de data niet te recoveren... Het repareren van de harddisk lijkt me een kwestie van garantie en kun je dan gewoon laten gebeuren.
zo zie je maar als je ergens geen verstand van hebt, smeren ze van alles aan, met zoals nu blijkt een "lulverhaal" als we maar verkopen jammer maar een goeie les: vertrouw niet te snel, maar informeer op meerdere plaatsen
[quote=edrick3 schreef op dinsdag 6 jul 2010, 19:57]Hallo januschi,
Op de harde schijf heb je garantie; níet op de daarop opgeslagen data. Je schrijft zelf: omdat je dan nog foto's hebt als de pc stuk gaat. Neem dus aan dat je de schijf als back-up gebruikt hebt en NIET als data-opslag zoals jscholtes veronderstelt. Hoop dus dat je je gegevens nog op je compu hebt staan. Zo niet: aan jou de keus om data eventueel te laten recoveren. Zou de winkel de gelegenheid geven om te laten 'repareren'.
Met vr.gr.
nee ik heb het als opslag gebruikt op advies van de winkel, die zei dan is dat safe als je computer defect gaat, en je p.c wordt sneller omdat er dan minder op staat. simpel verhaal dus, maar ik snap nu dat de verkoper er ook weinig verstand van heeft
[quote=januschi schreef op dinsdag 6 jul 2010, 20:03]zo zie je maar als je ergens geen verstand van hebt, smeren ze van alles aan, met zoals nu blijkt een "lulverhaal" als we maar verkopen jammer maar een goeie les: vertrouw niet te snel, maar informeer op meerdere plaatsen
Ha, dat komt me bekent voor.... Ken hier nog wel wat apple freaks die wel vaker lacie kopen...perfect. Nu kwam er een zeer bekende winkelketen met een pallet aanbieding met lacie schijven. En mijn kennissen kochten er behoorlijk wat van. De meeste waren allemaal in de garantieperiode al in de soep gelopen. Op de data zit geen garantie.
Wat data renoveren betreft, kijk eens verder of iemand het goedkoper kan doen. Er is voor de vakman goede software voor.
Zelf heb ik de ervaring dat soms de stand van de disk uit maakt. Uitproberen, verticaal neerzetten of diagonaal. Soms springt de disk weer aan, en kun je lezen. Zelf had ik laatst een hd in de prak, maar door heel lang te proberen lukte het me toch om de data er af te halen.
[quote=jscholtes schreef op dinsdag 6 jul 2010, 20:06][quote=januschi schreef op dinsdag 6 jul 2010, 20:03]zo zie je maar als je ergens geen verstand van hebt, smeren ze van alles aan, met zoals nu blijkt een "lulverhaal" als we maar verkopen jammer maar een goeie les: vertrouw niet te snel, maar informeer op meerdere plaatsen
Leg eens uit Januschi??[quote=edrick3 schreef op dinsdag 6 jul 2010, 19:57]Hallo januschi,
Op de harde schijf heb je garantie; níet op de daarop opgeslagen data. Je schrijft zelf: omdat je dan nog foto's hebt als de pc stuk gaat. Neem dus aan dat je de schijf als back-up gebruikt hebt en NIET als data-opslag zoals jscholtes veronderstelt. Hoop dus dat je je gegevens nog op je compu hebt staan. Zo niet: aan jou de keus om data eventueel te laten recoveren. Zou de winkel de gelegenheid geven om te laten 'repareren'.
Met vr.gr.
de winkel zegt alleen dat ze de schijf opsturen dan wordt deze geformatteerd, en dan ben ik dus alles kwijt, daar heb ik dus ook niks aan
[quote=jscholtes schreef op dinsdag 6 jul 2010, 20:06][quote=januschi schreef op dinsdag 6 jul 2010, 20:03]zo zie je maar als je ergens geen verstand van hebt, smeren ze van alles aan, met zoals nu blijkt een "lulverhaal" als we maar verkopen jammer maar een goeie les: vertrouw niet te snel, maar informeer op meerdere plaatsen
Leg eens uit Januschi??[quote=erik008 schreef op dinsdag 6 jul 2010, 20:57]Ha, dat komt me bekent voor.... Ken hier nog wel wat apple freaks die wel vaker lacie kopen...perfect. Nu kwam er een zeer bekende winkelketen met een pallet aanbieding met lacie schijven. En mijn kennissen kochten er behoorlijk wat van. De meeste waren allemaal in de garantieperiode al in de soep gelopen. Op de data zit geen garantie.
Wat data renoveren betreft, kijk eens verder of iemand het goedkoper kan doen. Er is voor de vakman goede software voor.
Zelf heb ik de ervaring dat soms de stand van de disk uit maakt. Uitproberen, verticaal neerzetten of diagonaal. Soms springt de disk weer aan, en kun je lezen. Zelf had ik laatst een hd in de prak, maar door heel lang te proberen lukte het me toch om de data er af te halen. [quote=edrick3 schreef op dinsdag 6 jul 2010, 19:57]Hallo januschi,
Op de harde schijf heb je garantie; níet op de daarop opgeslagen data. Je schrijft zelf: omdat je dan nog foto's hebt als de pc stuk gaat. Neem dus aan dat je de schijf als back-up gebruikt hebt en NIET als data-opslag zoals jscholtes veronderstelt. Hoop dus dat je je gegevens nog op je compu hebt staan. Zo niet: aan jou de keus om data eventueel te laten recoveren. Zou de winkel de gelegenheid geven om te laten 'repareren'.
Het doel van een backup maken is wel dat de gegevens én op de computer zelf én op een externe harde schijf staan.
Soms is de interne harde schijf van een laptop niet toereikend en kan daardoor wel een externe harde schijf worden gebruikt. Dit heeft dus niet als doel backup maar opslag.
Externe harde schijven die defect zijn, dienen altijd open gemaakt te worden en de harde schijf uit de behuizing gehaald te worden. Dan kan gekeken worden of de schijf zelf defect is, of de electronica in de behuizing defect is.
Wat ook vaak gebeurd is dat er hardwarematig niets mis is met de schijf, maar dat de index van de harde schijf defect is. Dit is te verhelpen door de harde schijf aan de computer te aan te sluiten en dan via dosscherm met checkdisk te herstellen.
Uit een opmerking bij een andere vraag begrijp ik dat de schijf tikkende geluiden maakt, die zal dan met Formatteren niet te repareren zijn. Formatteren kun je zelf, daarvoor hoef je 'm niet op te sturen. Nee die schijf lijkt, net als zo opvallend veel andere LaCie schijven, reddeloos verloren. Wat een techneut nog wel eens kan doen is van 2 schijven 1 werkende maken, dat is inderdaad een specialistisch klusje dat met €300 niet eens duur te noemen is.
Het is door een aantal anderen al correct verteld: je hebt recht op een werkende schijf, maar voor backups moet je zelf zorgen, zo is het altijd. Wat de verkoper zei klopt maar half, externe schijven kun je het best zien als backup-schijf, niet als master-disk.
Mijn advies: probeer 'm omgeruild te krijgen voor een Western Digital of een Medion (Hitachi-schijf), die zijn een stuk degelijker (elke schijf gaat echter ooit een keer kapot, ook een WD kan voortijdig stuk gaan). Of je data je €300 waard is kun je alleen zelf beslissen.
[quote=januschi schreef op dinsdag 6 jul 2010, 20:57][quote=jscholtes schreef op dinsdag 6 jul 2010, 20:06][quote=januschi schreef op dinsdag 6 jul 2010, 20:03]zo zie je maar als je ergens geen verstand van hebt, smeren ze van alles aan, met zoals nu blijkt een "lulverhaal" als we maar verkopen jammer maar een goeie les: vertrouw niet te snel, maar informeer op meerdere plaatsen
Leg eens uit Januschi??[quote=edrick3 schreef op dinsdag 6 jul 2010, 19:57]Hallo januschi,
Op de harde schijf heb je garantie; níet op de daarop opgeslagen data. Je schrijft zelf: omdat je dan nog foto's hebt als de pc stuk gaat. Neem dus aan dat je de schijf als back-up gebruikt hebt en NIET als data-opslag zoals jscholtes veronderstelt. Hoop dus dat je je gegevens nog op je compu hebt staan. Zo niet: aan jou de keus om data eventueel te laten recoveren. Zou de winkel de gelegenheid geven om te laten 'repareren'.
Met vr.gr.
de winkel zegt alleen dat ze de schijf opsturen dan wordt deze geformatteerd, en dan ben ik dus alles kwijt, daar heb ik dus ook niks aan
Ik ben het niet met je eens. De winkel biedt te proberen om alsnog de data terug te halen. Dat lijkt me een goede zaak mits TS het er voor over zou hebben... € 300,- voor een poging lijkt mij geen kattenpis.....
Als niet toevallig de Stroomtoevoer los zit, dan is de schijf wellicht goed kapot.
Het bedrijf Convar is gespecialiseerd in het redden van data en biedt ook een aantal herstelprogramma's aan die je gratis kunt downloaden.
Aangezien het hier wellicht om een mechanisch defect gaat, zal er met software waarschijnlijk weinig te redden zijn, maar proberen kan geen kwaad en niet geschoten = mis geschoten. Als het niet werkt kun je hem altijd nog naar een herstelservice opsturen. Zorg er wel voor dat er niets naar de schijf wordt geschreven, dat zou het herstellen moeilijker tot onmogelijk maken.
Zolang de schijf zelf niet verbrand of in stukken gebroken is, kan hij nog wel redelijk eenvoudig worden hersteld, De prijzen hiervoor zijn echter al behoorlijk pittig. De schijf moet immers toch gedemonteerd worden en de bedrijven die dat doen, willen immers hun peperdure apparatuur en cleanrooms betaald krijgen.
Voortaan toch maar een extra hardeschijf erbij kopen voor een backup. Nu zou het herstel toch even ruim 5x zo veel gaan kosten.
Met Seagate heb ik nog de beste ervaringen, Ook al heb je een 20 Jaar oud type. Je kunt er op hun site nog alles over terug vinden.
Harde schijven zijn zeer gevoelig voor schokken, houd daar altijd rekening mee. Een schrijf die één keer gevallen is kun je beter meteen vervangen. Een kleine beschadiging merk je meestal niet direct, maar zorgt ervoor dat de rest ook binnen de kortste tijd kapot gaat.
Jammer genoeg kan ik weinig aanvulling geven op de antwoorden op je vraag die hierboven al gegeven zijn. Wat ik je echter nog wel mee wilde geven is dat er wel harde schijven zijn die wellicht een betere optie zijn.
Zelf heb ik wegens gebrek aan interne ruimte ook mijn data en foto's op een externe schijf staan. Ik heb echter, vanwege het risico geen backup te hebben een speciale gekocht.
Dit is een dubbele terabyte schijf in RAID 1 configuratie. Eigenlijk betekent dit dat ik een extra dikke externe HD heb waar dan twee schijven van 1 Terabyte in zitten. De computer ziet hem als schijf van 1 terabyte en allebei de schijven bevatten dezelfde informatie. Het is als het ware een schijf met zijn eigen interne backup. De schijven zijn spiegels/mirrors van elkaar.
Als er dan 1 schijf fysiek kapot gaat, dan kan je die vervangen maar staat je data nog op de tweede schijf. Mocht 1 Tb ooit te klein worden kan ik de schijven anders configureren (RAID 0), en dan wordt het een 2TB schijf in mijn computer maar zal ik een andere backup moeten maken.
Zelf heb ik de Western Digital My Book Mirror edition. Maar er zijn meerdere fabrikanten die ze maken, en je hebt ze ook die direct aan een netwerk gehangen kunnen worden. Hier wat informatie over RAID http://en.wikipedia.org/wiki/RAID
Ook hier betekent het echter dat als je de schijf softwarematig sloopt dat je een probleem hebt, daarom moet je als je 100% safe wil zijn nog een losse schijf als backup maken eens in de zoveel tijd en dan voor lief nemen dat je bij een crash iets kwijt bent.
Helaas is Lacie wel het slechtste wa tje kunt kopen heb er diversen ter repair gehad en soms kon ik met Paragon of Tuneup utility de boel weer een beetje restoren maar i nde regel moet je zorgen voor een dubbele backup want een schijf kan snel kapot gaan en dan is je data niet gegarandeerd ik heb enkel maar Raptor schijven kost wat meer maar dan heb je wat en evengoed maak ik backups want de meeste behuizingen worden bloedheet nu in mijn kast 10 graden schijven 23 graden dus een goed koelsysteem is geen overbodige luxe de meeste standaard computers hebben nagenoeg geen koeling
Heel vervelend om je dit mede te delen een hoop van mijn clienten hebben de grootste narigheid met Lacie erg slecht opeens werkt de boel niet meer vaak heb i kze gedemonteerd en even in een bracket gestoken zodat ik de data nog kon redden maar koop alsjeblieft WD of Seagate of Raptors maar geen Lacie prutszooi van de eeuw
Helaas heb ook ik kunnen ervaren hoe het is om een LaCie Grand 1 TB te hebben die na 3 maanden de geest heeft gegeven. De service qua vervanging of reparatie is geen probleem. Maar wat betreft de data...? Geen dekking hoe dan ook. Stond op punt om back-up te maken, maar de HD werd zonder enige aanleiding op de bewuste zondagmiddag niet meer herkend. Alle opties uitgeprobeerd maar helaas zonder succes. Veel muziekopnemen die uniek zijn, zijn hiermee verloren gegaan. Super balen dus. Stap nu over naar NAS systeem met twee schijven van elke 2TB om dit soort zaken in toekomst te voorkomen. Les die ik geleerd heb?? Maak wekelijks back-up van hetgeen je dierbaar is. Enig recht op kostenloze datarecovery is slechts voor de rechter uit te vechten en in 99% van de gevallen verliest de consument het door nalatigheid. In alle redelijkheid en billikheid wordt hiertoe besloten. Ik heb mijn les geleerd hieruit en die is: Ik koop geen LaCie rommel meer en maak wekelijks back-up. Wat Media markt betreft; tja, laat dat ieder voor zich maar uitmaken. Ik pleeg er nog 1 bezoekje en dat is om mijn koopovereenkomst te beeindigen. Met andere woorden: Ik wil mijn geld terug.
Voortaan verzamel ik eerst goed alle informatie alvorens ik ooit nog eens iets aanschaf bij dit bedrijf. Zij weten het zelf namelijk niet. Verkopen kunnen ze als geen ander, maar enige kennis moet je niet verwachten van ze. Hoop hiermee een bijdrage geleverd te hebben in keuze maken van data opslag en back-up belang. Groet, Hans
Heb met de het zelfde merk precies het zelfde de gehad, ben ermee naar de winkelier gegaan deze heeft hem naar de zijn leverancier gestuurt, kreeg bericht dat hij dus niet te maken was. Kreeg wel een koopbon met het bedrag wat ik er had voor betaalt. Was dus mijn backup kwijt maar ik had dus wel nog de orginele gegevens op de computer staan. De schijf was 4 maanden oud dus kreeg het volledig bedrag weer kon zo een nieuwe kopen.
[quote=januschi schreef op dinsdag 6 jul 2010, 20:03]zo zie je maar als je ergens geen verstand van hebt, smeren ze van alles aan, met zoals nu blijkt een "lulverhaal" als we maar verkopen jammer maar een goeie les: vertrouw niet te snel, maar informeer op meerdere plaatsen
Wat is in deze het lulverhaal? De verkoper heeft ongetwijfeld niet gezegd dat als je al je data alleen maar op de Lacie zet dat het allemaal veilig is. Dat is eerder de interpretatie geweest van de TS. Het is een backup medium, en dat betekent dat je ook nog ergens het origineel moet hebben.
Enkele weken geleden een nieuwe vloer incl leggen bij Kwantum aangeschaft voor mijn nieuwe appartement ondanks dat de geadverteerde prijs niet helemaal overeen kwam met waar voor werd geadverteerd. Er kwamen namelijk nog een boel extra kosten bij zoals twee ondervloeren, tape etc. Kwaliteit en garantie waren de magic woorden en anders zou het niet gelegd worden. Want zonde
...
Lees meer
Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.
Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik ee
...
Lees meer
Waarom is Postnl onbereikbaar voor klachten van mensen met een visuele handicap? Mijn alleenwonende zwager (68 jaar) is visueel gehandicapt en zeer slecht ter been. Hij heeft daarom geen internet of mobiel. Hij heeft klachtenover de bezorging van zijn post. Die kunnen alleen via een chatbox worden ingediend. Wij proberen hem te helpen, door te vragen of Postnl heb kan bellen hierover, ma
...
Lees meer
Ik heb per ongeluk mijn toetsenbord geblokkeerd zodat ik geen tekst meer kan typen. Ik werk met die comp. met windows XP. Hoe kan ik die blokkade opheffen? De overige functies werken normaal. Bedankt.
Lees meer