ta
door tanira Nov 30, 2009 om 15:18
Computers & telefonie

Harde schijf gewist

Na een automatische upgrade van Vista heeft Fujitsu Siemens mijn harde schijf gewist. Al mijn documenten, foto's, emails, instellingen weg. Laptop gekocht 10 maart 2009. Kan ik winkelier aansprakelijk stellen? Toen wisten ze al dat Vista niet deugde en ze hebben me toch deze probleemlaptop verkocht.
Volgens Fujitsu kan ik de verloren gegevens nooit meer terughalen.

6669 45 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 30, 2009 om 15:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

-- Toen wisten ze al dat Vista niet deugde en ze hebben me toch deze probleemlaptop verkocht---

Tenzij ze je met mes op de keel gedwongen hebben dat Vistakreng te kopen...........
je hebt toch zelf besloten over te gaan tot koop.......

En je moet altijd een Back-up maken voor je iets gaat Upgraden.......
dat is jouw verantwoordelijkheid, niet die van winkelier

ve
door verwijderd - Nov 30, 2009 om 15:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik neem aan dat je met automatische upgrade een automatische update bedoeld. Ik heb nog niet eerder gehoord/gelezen dat bij de gewone maandelijkse updates harde schijven worden geformatteerd. Ik heb dus zo mijn twijfels of dat wel de oorzaak is.

En Vista is inderdaad niet de beste Windows versie, maar zo slecht is hij nu ook weer niet!

Het maken van back ups is noodzakelijk, jammer dat veel mensen niet even die moeite willen nemen.

Nee, je kunt de winkelier niet aansprakelijk stellen.

ve
door verwijderd - Nov 30, 2009 om 16:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt mij uitermate sterk dat door een update (ik ga ervan uit dat je dat bedoelt) de harde schijf wordt gewist. Je zegt bovendien dat Fujitsu-Siemens dat gedaan heeft??? Ik volg deze redenering niet helemaal. Bovendien wordt een harde schijf echt niet zonder meer door Windows gewist. Sterker nog: Windows kan - terwijl het zelf draait - de partitie waarop het geïnstalleerd is niet wissen, omdat het daarmee zichzelf zou vernietigen.

Heb je misschien - per abuis - een zogenaamde systeem-recovery (dat is iets anders dan Windows-systeemherstel) uitgevoerd? Welke meldingen heb je in beeld gezien? Welke handelingen heb je uitgevoerd? Als je eens iets duidelijker kunt omschrijven wat er precies gebeurd is, dan kunnen we gefundeerder advies geven. De omschrijving die er nu staat, is volkomen onduidelijk.

In het algemeen kun je wel stellen dat je altijd zelf verantwoordelijk bent voor je data! Ik verbaas me er telkens weer over dat zoveel mensen hun foto's op slechts één computer zetten en denken dat daarmee alles goed is. Nee dus! Altijd regelmatig backups maken! Als je harde schijf opeens "krak" zegt, ben je anders gewoon alles kwijt.

Aansprakelijk stellen van de winkelier is geen optie: waarvoor wil je hem aansprakelijk stellen dan? Dataverlies? Welke schade heb je daardoor geleden dan?

En Vista is echt niet zo brak als velen willen doen voorkomen. Het is een geflopte versie van Windows, tsja, dat wel. Maar wat jij hier beschrijft is echt niet mogelijk. Daar moet iets anders aan de hand zijn.

ve
door verwijderd - Nov 30, 2009 om 16:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

@holpen, off topic: hé, dacht al dat je het opgegeven had. Leuk dat dit blijkbaar niet het geval is.

ve
door verwijderd - Nov 30, 2009 om 16:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zie dat jullie allemaal erg veel verstand hebben van computers. Nou, ik niet! Hoezo informatieplicht? Als ik een nieuwe stofzuiger koop mag ik toch ook op de informatie van de verkoper afgaan of moet ik eerst technische school gaan doen? Ik heb aangegeven waar ik de laptop voor wil gebruiken en mag toch verwachten dat de verkoper mij een juist advies geeft? Later hoorde ik pas dat dat Vista een problematisch programma is. Mij is ook niet geadviseerd om een externe harde schijf erbij aan te schaffen. Ik rekende erop dat de laptop zelf backups maakte, want dat gaf hij aan. Maar deze is dus ook leeg. Wat er gebeurde zaterdag: na die upgrade van Vista kreeg ik ineens het beeld van Fujitsu Siemens (merk van de laptop) die de melding deed. Ik heb er niet om gevraagd om de harde schijf te wissen, dat deed de laptop zelf.
Maar ik ben blij dat er in dit land mensen zijn die zoveel verstand hebben van computers dat dit ze nooit zal overkomen. Maar ik zit met mijn handen in het haar. Wat er wag is? Al mijn research, brieven, emails, contactpersonen, geen contact meer met mijn printer en router, alles. Ik kan veel op vele gebieden, maar ik wist niet dat alleen mensen met computerhogeschoolkennis computers veilig kunnen kopen. En nog bedankt voor jullie "Topantwoorden". Ik ga nu een "mannetje" zoeken die mijn printer weer aan de gang krijgt, want dat gaat ook niet meer via de "normale" weg (jawel, die heb ik zelf geinstalleerd aan de hand van de gebruiksaanwijzing, maar nu lukt dat ook niet meer).

ve
door verwijderd - Nov 30, 2009 om 17:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,
Misschien kun je hier nog iets mee.
Suc6

ve
door verwijderd - Nov 30, 2009 om 17:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag tanira,

Zelf ben ik als digibeet in 2006 ook mijn hele bestand kwijtgeraakt, dus ik weet hoe het voelt. Maar weg is weg en dat zal me geen tweede keer meer overkomen. Ik maak nu wekelijks met behulp van mijn usb-stick een back-up en dat voelt een stuk rustiger aan als mijn computer weer eens raar doet.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Nov 30, 2009 om 17:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk niet dat je een upgrade(aanvulling) hebt gedaan maar het hele er nieuw op hebt gezet.
Voordat Windows de schijf leeg maakt, waarschuwt hij eerst.
Back-ups maken is heel belangrijk. Data die uniek is, en belangrijk is, dubbel extern opslaan.

ve
door verwijderd - Nov 30, 2009 om 17:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo tanira,
Als eerste wil ik stellen dat je de winkelier niet aansprakelijk kan stellen voor het verliezen van de data en dat een laptop nooit iets zelf doet. Jij hebt iets gedaan met de laptop (een upgrade? Wat bedoel je daarmee?) waardoor de data verloren is gegaan. Om te weten wat er precies gebeurt is moet er duidelijk zijn wat jij gedaan hebt.

Wat voor upgrade heeft er plaats gevonden? Een andere Vista versie? Een compleet systeem herstel, omdat je laptop niet meer naar behoren werkte? Een systeem-recovery kan sowieso geen data wissen, hooguit het register aanpassen.

Als je hierop antwoord kan geven, dan kan ik proberen je verder opweg te helpen. Verder is het raadzaam om niets meer met de laptop te doen, zoals dingen installeren. Als er namelijk weinig is gebeurt (geen format of wissen van partities) dan staan alle bestanden nog op je harde schijf. Er zijn programma's die dit terug kunnen krijgen. Dit als ze nog niet door iets anders zijn overschreven. Als er namelijk een bestand gewist wordt, dan is deze niet definitief weg. Experts (erg duur) kunnen zelfs bestanden die 3-6 keer zijn overschreven terug halen. De kosten van zoiets zijn echter niet weggelegd voor de willekeurige particulier.

Ik hoop dat ik je geholpen heb en anders nog wat verder kan helpen.

ve
door verwijderd - Nov 30, 2009 om 17:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hay Tanira

Er zijn programma's op de markt die al is je schijf gewist/ gefragmenteerd deze terughalen.
Via Google vindt je er zat bv. recovermyfiles, het duurt wel even voor het klaar is maar dan heb je wel alles terug.
Succes:-)

ve
door verwijderd - Nov 30, 2009 om 17:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Tanitra

Bij windows kennen ze dit probleem en staat ook op de site.
Er zijn 2 tools die bestanden van de harde schijf terughalen na formateren.
Probeer dat eens zou ik zeggen.
Pctools heeft filerecover en Periform heeft recuva.com.
De laatste heeft alles onderverdeelt in verschillende modules waaronder foto's
Klik dit aan en hij gaat alleen naar foto's zoeken.
Zet wel alles wat je terug kan krijgen op een andere schijf b.v. een cd.

Succes

ve
door verwijderd - Nov 30, 2009 om 17:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Connie, mageli46,read en de anderen die positieve adviezen geven: dankjulliewel! Het gekke is dat Fujitsu kennelijk een programma in de laptop heeft dat dit deed. Fujitsu deelde mij per mail mee dat als de recovery heeft gedraaid de bestanden echt weg zijn en niet meer terug te halen. Tja, gelukkig heb ik veel documenten uitgeprint en ik heb veel in een externe harde schijf (die had ik aangeschaft om informatie van mijn oude pc en de laptop op elkaar over te zetten.
Ik zal proberen jullie adviezen op te volgen om toch nog te zien of er nog iets terug te halen is.
Maar feit blijft dat deze laptop van alles doet waar ik niet om gevraagd heb, zoals de printer eraf gooien.
Ik ga toch maar een cursus volgen om problemen (zoals installeren router en printer) het hoofd te kunnen bieden, anders blijf ik "mannetjes" huren.

ve
door verwijderd - Nov 30, 2009 om 18:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

.........Het gekke is dat Fujitsu kennelijk een programma in de laptop heeft dat dit deed...........

Dat heeft bijna iedere p.c. en/of laptop. In ieder geval is nu wel duidelijk dat dit helemaal niets met een update van Vista te maken heeft. Blijkbaar heb je - onbewust - de opdracht gegeven de laptop terug te zetten naar fabrieksinstellingen. Dat betekent dat de laptop is terug gezet naar het moment dat je hem kocht en dan ben je inderdaad al je gegevens kwijt.

ve
door verwijderd - Nov 30, 2009 om 19:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kan ook nog een virus geweest zijn, of was de laptop goed beveiligd.

ve
door verwijderd - Nov 30, 2009 om 19:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

dag Birdies, Het gebeurde direkt na een update van Vista. Toen verscheen het scherm van Fujitsu. Ik heb niets opgeroepen. Ik neem aan dat je wel enige handelingen moet verrichten om de laptop te vragen om alles te verwijderen en terug te gaan naar de fabrieksinstellingen. Ik ben niet zo dom al jullie denken, hoor. Hoe kan ik onbewust zoiets doen? Zou ik dat scherm onbewust hebben opgeroepen?
Mijn frustratie komt voort uit het feit dat er iedere dag wel iets is met deze laptop, waardoor ik niet door kan werken. Bijvoorbeeld dat het scherm zwart bleef toen ik het deksel open deed. Naar de technische dienst (gelukkig past het in een tas). Die legde de laptop omgekeerd neer, haalde de accu eruit, deed hem er weer in et voila, hij deed het weer. Blijkt de accu de laptop in de slaapstand te houden. Dat weet de technische dienst wel, maar ik als digibeet natuurlijk niet. Weet je hoeveel keer per week ik nu de accu eruit moet halen (en weer erin natuurlijk) om door te kunnen met mijn werk als ik even ertussenuit ben geweest? En al die keren dat je midden in een document zit en de laptop weer zijn eigen ding gaat doen? Ik ga niet zelf zitten knutselen aan de computer juist omdat ik er niet genoeg verstand van heb.
Morgen komt de deskundige zien of er nog iets te redden valt. Kost wel een paar centen, zodra ik wat weet zal ik jullie informeren.

ve
door verwijderd - Dec 1, 2009 om 23:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo allemaal, daar ben ik weer. De deskundige is geweest en heeft de boel weer aan het draaien gekregen. Ik kreeg de tip dat als er ooit weer zoiets gebeurt direkt stekker en accu los te maken en hem te bellen. Hij vermoedt dat er een virus is binnengkomen, hoewel niet gevonden. Alles doet het nu weer, maar de laptop zelf heeft mankementen die onder de garantie vallen, zoals het feit dat de laptop heel vaak niet wil opstarten. Met de accu eruit en aan de stroom doet ie het wel, dus dat probleem is voor de winkel, heeft waarschijnlijk toch met de accu te maken, die de laptop in de slaapstand houdt. Dat Vista-oponthoud moet ik maar accepteren, dan maar koffie drinken, dat doet Windows dus om de zaak goed te laten draaien. Maar dat de printer eraf is gegooid is niet in orde. Ook het opnieuw installeren van de printer duurde hem veel te lang en daar moet ook de winkel naar kijken. Enne..... er was geen backup in de laptop omdat deze niet aan stond!!!!! Nu maakt de laptop iedere avond om zeven uur een backup naar de D-schijf. En daarnaast zal ik braaf mijn externe harde schijf gebruiken.
Groeten

ve
door verwijderd - Dec 2, 2009 om 14:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Tinara en alle anderen,

Toevallig heb ik de afgelopen week ook de update (automatisch) voor mijn laptop gedaan (acer aspire) en na de instalatie van 5 of 6 updates vraagt windows om een Herstart waarna ik gewoon herstarte.
Zoals normaal in VISTA gaat het systeem dan lopen klooien tijdens het afsluiten om de 2e fase van de instalatie te doen, waarna het scherm zwart werd en bleef zeker 4 minuten niets te zien (alleen een hele lichte zweem dat er wel iets aan staat maar geen beeld) of harde schijf actie na ongeveer een 5 minuten heb ik de UIT Knop ingedrukt waarna het scherm uitging. na nogmaals op deze UIT (maar nu dus AAN) Knop gedrukt te hebben kwam ik tot mijn stomme verbazing in het ACER recovery programma terecht, omdat ik dit scherm herkende heb ik nogmaals de uitknop ingedrukt om deze actie stop te zetten.

Nu denk ik dat dit ook bij jou aan de hand is geweest Tinara en omdat je niet herkende dat het systeem uit zichzelf een recover aan het opstarten was heb je ongewild je laptop weer terug gezet naar de fabriek settings.

Dat kan je de verkoper van de laptop niet kwalijk nemen misschien wel windows omdat zij een wat vage update hebben gebracht en geinstaleerd maar omdat wij in Nederland niet de claim mogelijkheden hebben zoals bv in de USA zal het wel nergens op uitlopen dan heel veel frustraties etc etc.

Misschien een klein lichtpuntje als je schijf niet diep geformateerd is en je hebt er nog niet al te veel opgezet dat je middels een specialist toch een gedeelte van je foto's en dergelijke nog kan recoveren maar dan mag je niet over de oude data heen geinstaleerd hebben.

ve
door verwijderd - Dec 2, 2009 om 14:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk eens naar de reactie van "edrick3". Ook als de schijf geformateerd zou zijn is het nog mogelijk dat er data opgehaald c.q. hersteld kan worden. Misschien toch handig een vriend(in) erbij te halen met wat meer ervaring om dit op te lossen.

http://www.downloadonline.nl/Recuva-1.04.104.html

suc6, ariet

ve
door verwijderd - Dec 2, 2009 om 15:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Turfie, ik kwam dus ongevraagd in het Fujitsu recovery programma terecht, zoals jij in het acer-recovery programma. Ik kende dit scherm niet en zo kon alles mis gaan. Na die recovery is automatisch ook weer vista geinstalleerd, en daarna al die upgrades. Ik heb in stomme verbazing naar de film zitten kijken die zich voor mijn ogen afspeelde. En daarna dus de grote schrik! Of dit alles een gevolg is van
die update van Windows weet ik niet, mijn specialist ook niet.
Ik laat dat spitten maar niet doen, het meeste heb ik ook op papier. Maar ik ga wel met de winkelier praten over dat opstartprobleem met de accu. Heb ik overigens al eens gedaan, gevraagd of de accu vervangen kon worden en toen kreeg ik het vreemde antwoord dat alleen deze accu bij deze laptop past. Ik werk nu met de laptop aan de stroom, de accu ligt naast me.
En natuurlijk heel stom dat de laptop niet naar de D-schijf schreef, nu doet hij dat wel. Of dat bewaard blijft mocht dit ongeval zich nog eens voordoen is nog maar de vraag, dus de externe ligt ook naast de laptop.

ve
door verwijderd - Dec 2, 2009 om 16:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Quote:
"Weet je hoeveel keer per week ik nu de accu eruit moet halen (en weer erin natuurlijk) om door te kunnen met mijn werk als ik even ertussenuit ben geweest?"

Waarom sluit jij je laptop niet gewoon op de stroom aan? De accu kun je er dan uit laten en dan ben je in ieder geval van dit probleem verlost. .

ve
door verwijderd - Dec 2, 2009 om 17:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

LS, het is mogelijk om all uw ''verdwenen'' data terug te krijgen, echter u dient een z.g. recovery programma aan te schaffen bv.HERSTEL UW BESTANDEN van Easy Computing. Via dit programma kunt u uw verloren bestanden weer teug krijgen. Er is een beperking; uw hard disc mag niet opnieuw geformatteerd zijn.

Succes

ve
door verwijderd - Dec 2, 2009 om 17:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Tanira,

Ga eerst eens een computercursus volgen.
Dat wil ook wel eens helpen.

Succes.

ve
door verwijderd - Dec 2, 2009 om 18:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb zelf een upgrade gedaan van xp naar vista probleemloos verlopen.
ik raad je aan om het programma van fijutsi te verwijderen en zelf overal backups van te maken aangezien je het fijutsi programma helemaal niet nodig hebt.
deze programma's grijpen in wanneer het je helemaal niet uitkomt zoals nu bij een upgrade.
of je nu wel of niet een hoge school doorlopen hebt doet hier helemaal niet ter zaken, ben 61 en heb alleen lagere school gehad maar met een beetje logich deken kom je een heel eind.
ook raad ik je aan om je harde schijf op te delen in partietisch als je dan de backup op b.v. schijf e zet die je hebt aangemaakt kan er weinig fout gaan aangezien windows altijd op schijf c gezet wordt windows vraagt altijd bij het opnieuw instaleren of b.v. schijf e verwijderd moet worden en dat is natuurlijk nee

ve
door verwijderd - Dec 3, 2009 om 02:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

@birdies: >

Nee hoor, had het nog niet opgegeven, haha! Heb even overwogen om het hier voor gezien te houden wegens de bijzonder beroerde nieuwe site, maar ach, ik vind het toch wel leuk hier....
Heb alleen de afgelopen periode heel weinig tijd gehad. Vandaar!

Maar dank voor je berichtje!

ve
door verwijderd - Dec 3, 2009 om 23:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mensen,
Slecht nieuws vanmorgen: de printer deed het al niet meer draadloos en de lexmark studio was verdwenen, dus scannen en scans mailen weer verdwenen. Maar er was ook heeeeel goed nieuws: ik ontving vandaag een e-mail van de winkel waar ik de laptop en andere apparatuur heb gekocht. Zij vinden het vervelend te horen dat de computer niet naar behoren functioneert en bieden mij (voor een heel klein prijsje) een upgrade naar Windows 7 aan met de motivering:
Wij willen u d.m.v. het installeren van de Windows 7 Home Premium upgrade weer vertrouwen geven in het werken met uw machine, zodat u zonder problemen uw werk weer kunt doen. Bovendien wordt de installatie door de winkel gedaan. Nou, daar ben ik heel blij mee!!!!! Ook fijn voor in ieder geval twee mensen in mijn direkte omgeving die dezelfde problemen hebben met de randapparatuur.
Overigens bevestigt de winkel dat de verloren gegevens echt niet meer terug te halen zijn, dus doe ik daar geen moeite meer voor en houd het bij mijn papieren archief.
Nog bedankt voor jullie opbeurende woorden en tips.

ve
door verwijderd - Dec 4, 2009 om 01:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jammer dat mensen niks van pc's weten. Als je met een pc werkt, is het handig dat je er iets over weet ! Je had dus ook een boek kunnen kopen. Net als met autorijden, dat moet je ook leren en krijg je ook les in. Met pc's is het ook belangrijk om te weten dat windows niet zelf voor een backup zorgt en dat windows die niet bijgewerkt wordt besmet kan raken met kwaadaardige software. Ook de verhalen dat de data niet terug te halen is, is maar deels waar. Door de herinstallatie zal een groot deel overschreven zijn, maar er is altijd iets terug te halen. Vervelend als mensen zoals de winkel er geen verstand van hebben, maar ja... dat zijn verkopers. Verhalen over dat de pc niet de harddisk kan formateren, klopt ook maar gedeeltlijk. Als je pc gehackt is, kan er altijd iemand of afstand rare dingen doen. Virussen kunnen ook de harddisk overschrijven. Echter denk ik niet dat het hier gebeurd is. Er is iets mis gegaan met de update van vista en i.p.v. dat vista weer opgestart is, is het herstel partitie opgestart met het recovery programma. Als je data dierbaar is, heb je 2 backups. 1 Op de externe harddisk thuis en 1 op een plek buiten huis i.b.m brand. Ik heb dat zo.

ve
door verwijderd - Dec 4, 2009 om 10:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo sverrips,
Ik heb er inmiddels 3: een backup in de laptop, 1 op de harddisc en ik stuur nu belangrijke documenten naar mijn gmailadres, waar ik ze in de kast laat staan. En daarnaast natuurlijk nog de papieren.
Een heel belangrijk document had ik toevallig ter informatie naar een vriendin gestuurd via email, dus het scheelde heel veel werk dat zij me die mail kon terugsturen.
Tja, en behalve alle technische lessen toch weer een levensles erbij: de wereld vergaat niet als ............... En dat er toch ook nog wel aardige en hulpvaardige mensen zijn, dat voelt heel goed.

ve
door verwijderd - Dec 6, 2009 om 04:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

tanira schreef op woensdag 2 dec 2009, 15:00: Hallo Turfie, ik kwam dus ongevraagd in het Fujitsu recovery programma terecht, zoals jij in het acer-recovery programma. Ik kende dit scherm niet en zo kon alles mis gaan. Na die recovery is automatisch ook weer vista geinstalleerd, en daarna al die upgrades.

Dit kan inderdaad gebeuren.

Als de harde schijf aan het schrijven is en de elektriciteit wordt eraf gehaald of het systeem krijgt een harde reset, dan zijn niet alle gegevens van de inhoud van de harde schijf (dus de tabel waarin precies staat wat waar staat), dan ziet de recovery van Windows dus dat er een ongeformatteerde harde schijf in het systeem zit, en gaat gewoon via de recovery Windows erop zetten.

Dit is op te lossen door met installatie cd van Windows op te starten, de reparatie console op te roepen en dan de boel met de commando's "FIXMBR" en "CHKDSK" te herstellen.

ve
door verwijderd - Dec 6, 2009 om 09:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ikbenik:
Wat je schrijft klopt wel, maar dat gaat hier niet meer helpen: de recovery is namelijk al uitgevoerd.

ve
door verwijderd - Dec 6, 2009 om 22:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ikben er bijna van overtuigt dat U iets doms gedaan heeft...verder zeg ik niets

ve
door verwijderd - Dec 6, 2009 om 22:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik dit allemaal zo lees dan gebeuren er inderdaad dingen waar je vraagtekens bij kan zetten.

De batterij er uit halen, om de laptop uit te zetten, is absoluut niet nodig bij de meeste laptops. Je kunt in plaats daarvan de AAN/UIT knop meer dan 5 seconden achtereen ingedrukt houden om de laptop echt uit te zetten. Daarna kun je de laptop gewoon weer inschakelen. Alleen in speciale gevallen zou het nodig kunnen zijn om eerst de batterij en de adapter te verwijderen en dan tevens een paar keer op de AAN/UIT knop te drukken.

Alles wijst er op dat de PC niet op de juiste manier werd uitgeschakeld.
Bij Vista moet dat omslachtig via de Startknop, het kleine menu pijltje dat naar rechts wijst en Uitschakelen. Wanneer je via Start op de knop met het AAN/UIT-knop symbool klikt, dan komt de PC in de standby of sluimertoestand, behalve wanneer er updates voor Windows klaar staan. Dit gedrag is in principe wel te wijzigen.
In het laatste geval worden de updates geïnstalleerd en wordt daarna de PC uitgezet.

Het Fujitsu terugzet-menu is mogelijk opgeroepen door per ongeluk op een bepaalde functie toets te drukken (bijvoorbeeld op F11).

Het gratis herstelprogramma, waar ik de beste resultaten mee boek, is "PC inspector file recovery"

ve
door verwijderd - Dec 6, 2009 om 23:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Daar ben ik weer, nu op mijn oude pc-tje, de laptop ligt nog op de operatietafel in de winkel. Het valt mij op dat een aantal mensen die mij "verwijten" iets doms te hebben gedaan, dit kennelijk zelf in het verleden hebben gedaan, want hoe weten ze anders dat er allerlei programmaatjes zijn die helpen verloren gegevens terug te halen? Het zijn er nogal wat!
Ook die opmerkingen als zou de winkel (in de garantieperiode) niet bereid zijn een geste te doen kloppen dus niet. Het valt mij op dat niemand heeft gereageerd op mijn goede nieuws dat de winkel het probleem erkent en het gaat oplossen. Ik weet genoeg van computers om er dagelijks mee om te gaan, daar is niets mis mee. Ik heb niet bewust en ook niet onbewust op knopjes gedrukt waar ik af moet blijven, dat laat ik graag aan experts over.
En dat probleem met de accu is natuurlijk niet opgelost door de accu niet meer te gebruiken, want dan wordt de laptop een desktop en daar heb ik hem niet voor gekocht.
Overigens: de pc waar ik nu op typ draait nog op de millennium editie en afgezien van het feit dat de laatste versies van adobe er niet meer op kunnen doet íe het nog prima!

ve
door verwijderd - Dec 7, 2009 om 10:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tanira,
Het is natuurlijk prima dat de winkel je helpt. Zo hoort het. Blijft het feit dat het echt onmogelijk is dat een computer geheel uit zichzelf een complete recovery-procedure uitvoert. Je moet ergens een aantal vragen op je beeldscherm hebben gekregen. Er verschijnt altijd op zijn minst de vraag of je heel zeker weet dat je deze actie wilt uitvoeren omdat het alle gegevens wist. Wellicht heb je die vraag verkeerd geïnterpreteerd.

Het verhaal over de batterij vind ik ook nogal vaag. In mijn langjarige ervaring heb ik nog nooit meegemaakt dat een batterij een laptop in de slaapstand houdt. Een batterij is namelijk geen actief ding. Het komt op mij eerder over dat de energiebesparingsfuncties van Windows gewoon niet goed ingesteld zijn.

Backups maakt een computer echt niet uit zichzelf aan, dat moet je zelf instellen. Zorg altijd dat je van belangrijke data een kopie maakt op aparte gegevensdragers, zoals een cd of dvd of een externe harde schijf. Maar dat doe je kennelijk inmiddels, dus dat moet helemaal goedkomen.

Maar goed, fijn dat het allemaal opgelost gaat worden!

ve
door verwijderd - Dec 10, 2009 om 11:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo allemaal, de laptop is weer thuis. De router en printer heb ik weer geinstalleerd en dat werkt weer. Nu heb ik nog een klein probleempje: outlook is weg! Ik heb nu een hotmailaccount aangemaakt, waar nu ook mijn chello-berichten op binnen komen. Maar ik kan die mails niet meer opslaan in mijn documenten en als ik ze print wordt ook de reclame (heel storend) meegeprint. En als ik een document wil mailen geeft de computer een foutmelding. Wie heeft de oplossing voor mij? Kan ik gewoon outlook express weer installeren? Alvast bedankt.

ve
door verwijderd - Dec 10, 2009 om 11:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

outlook is een onderdeel van Office en zit niet standaard bij windows.
Dus moet je eerst office gaan installeren.

ve
door verwijderd - Dec 10, 2009 om 12:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

.........Kan ik gewoon outlook express weer installeren?..........

Outlook Express is een ander programma dan Microsoft Outlook. OE heeft nooit op Vista gezeten, deze is vervangen door Windows Mail (en Windows Mail is ondertussen weer opgevolgd door Windows Live Mail).

Als je Microsoft Outlook bedoeld: dit is een onderdeel van een Officepakket net als bijv. Word en Excel. Dan moet je inderdaad Office opnieuw installeren.

ve
door verwijderd - Dec 10, 2009 om 12:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik bedoel inderdaad Outlook. Betekent dat dat ik weer naar de winkel moet om Office te gaan kopen?

ve
door verwijderd - Dec 10, 2009 om 12:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

tanira schreef op donderdag 10 dec 2009, 12:38: Ik bedoel inderdaad Outlook. Betekent dat dat ik weer naar de winkel moet om Office te gaan kopen?

Die cd heb je toch? Hoe kwam je er anders aan? Kan zijn dat er een trialversie van Office 2007 op je laptop heeft gestaan, maar die werkt maar een paar maanden, daarna moet hij gekocht worden.

ve
door verwijderd - Dec 10, 2009 om 13:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op mijn oude ME desktop heb ik gewoon outlook. Op de laptop heeft de computerman Open Office geinstalleerd, heel prettig en lijkt op mijn oude Word. Bovendien hoorde ik dat Office bij Vista hoort en niet bij Windows 7. In Vista kon ik wel gewoon mailen en mijn Open Office documenten verzenden en alle mails opslaan naar Mijn documenten.
Ik heb trouwens net ontdekt dat als ik een document maak met open office en deze opsla, ik deze vervolgens wel als bijlage kan verzenden. Maar dat is natuurlijk wel een omweg. Zal ik dan mezelf voor de kerst maar tracteren op Office 2007?

ve
door verwijderd - Dec 10, 2009 om 13:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

..............Bovendien hoorde ik dat Office bij Vista hoort en niet bij Windows 7........

Office 'hoort' niet bij Vista. Microsoft Office 2007 (nieuwste Office versie) kan je zowel op Vista als Win7 installeren.

Het goedkoopste Officepakket is de Home en Student versie, plm. 70,- euro, maar daar zit geen Outlook in. De student versie bestaat uit: Word, Excel, Powerpoint en OneNote.

Je kunt eens kijken op de site van www.bol.com daar staan de verschillende versies van Officepakketten.

ve
door verwijderd - Dec 10, 2009 om 14:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik begrijp dat je nu dus Windows 7 op je laptop hebt zitten.
Daar zit inderdaad geen E-mail programma meer in, zoals Windows Mail in Vista.

Daarvoor zul je dan Windows Live Mail moeten installeren.
Je kunt natuurlijk Office 2007 gaan kopen, maar aangezien je al OpenOffice.org op je computer hebt zitten, lijkt het mij makkelijker om dan Thunderbird te gaan gebruiken.

ve
door verwijderd - Dec 10, 2009 om 17:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, ik heb live mail geinstalleerd, maar vind het onwerkbaar. Had ook een account bij upc aangemaakt, maar die is soms wel en soms niet te openen. Het liefst heb ik weer een emailprogramma met een envelopje op het bureaublad en niet al die omwegen via internet en ook dat gedoe met omwegen (printversie, selecteren, kopieeren, document maken, plakken, opslaan in mijn documenten). Ik zal eens bij Thunderbird gaan kijken.

ve
door verwijderd - Dec 10, 2009 om 18:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het antwoord op je laatste vraag is al gegeven door dirck. Installeer Firebird en je kan alles weer net zo doen als Outlook. Staat ook met een envelopje op je bureaublad, als je dat wil. Zelfs vergezeld van een heel lief blauw vogeltje.

ve
door verwijderd - Dec 10, 2009 om 19:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

.........Installeer Firebird en je kan alles weer net zo doen als Outlook. Staat ook met een envelopje op je bureaublad, als je dat wil. .........

Dat zelfde kan ook met WLM, maar ze zal wel zelf een snelkoppeling naar het bureaublad moeten kunnen maken. En WLM lijkt juist erg op Outlook Expres, maar ik vermoed dat topicstarter via hotmail dit programma gebruikt, dat kan nl. ook.

Kijk eens onder alle programma's, dan Windows Live en dan Windows Live Mail aanklikken, zal je zien dat er een programma opent dat lijkt op Outlook.

ve
door verwijderd - Dec 10, 2009 om 19:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zie net dat Thunderbird pas geleden een nieuwe versie gekregen heeft, versie 3.
Mocht je er niet helemaal uitkomen, dan kun je hier nog een handleiding bekijken.
opensourcearticles.com/introduction_to_thunderbird_dutch
users.skynet.be/netexecutive/communicatie.htm

www.akker-huis.nl/pdf/handleiding-thunderbird-mozilla.pdf