sa
door sanroes Aug 22, 2005 om 12:58
Computers & telefonie

Harde schijf werkt niet meer

Beste Experts,

Sinds vorige week doet mijn computer helemaal niks meer. Als ik hem aanzet dan gebeurt er niets. Normaal ga je via een compaq scherm naar het startscherm van Windows 98. Het beeldscherm wordt al niet eens meer aangestuurd door de BIOS, dus er is iets goed mis. De PC stopt dus al voordat er informatie uit de BIOS is gehaald. Het opstarten met een opstartdiskette heeft dus geen zin.

Nu heb ik nog een PC (XP). Ik heb vervolgens de harde schijf overgeplaatst nadat ik deze tot slave had veranderd. Vervolgens ziet XP wel de nieuwe HD, maar ik kan hem vervolgens niet openen. Er wordt mij gevraagd of ik de schijf wil formatteren, maar dat is niet de bedoeling want dan ben ik alsnog alle gegevens kwijt.

Hoe kan ik dit probleem het beste aanpakken. Waarschijnlijk is de harde schijf kapot, want anders zou XP hem wel kunnen lezen. Is er software op de markt die een ongeformateerde schijf kan lezen en evt op fouten kan controleren?

Dit zou handig zijn want anders ben ik een heleboel data kwijt.   Alvast bedankt voor het antwoord!

Met vriendelijke groet,

Sander

740 3 Rapporteer

gsm
door gsm - Aug 22, 2005 om 14:03
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Hallo Sander,

De harde schijf wordt niet direct door Windows XP aangestuurd, maar via
tussenkomst van het BIOS. Het BIOS bepaalt hoe de logische indeling van
de schijf is. Vanuit Windows doe je dan Logical Block Access.

De logische indeling kan per BIOS afwijken, waardoor de harde schijf mogelijk onleesbaar is.

Probeer daarom eerst de oude computer te repareren.

Een methode is om de power los te halen van alle apparaten die je niet
direct nodig hebt. Controleer ook het knoopcelbatterijtje op het
moederbord. Controleer of de videokaart wel goed (dus volledig) in het
PCI of AGP slot ingestoken is en of de VGA kaart goed op het
beeldscherm is aangesloten. Controleer ook of het beeldscherm wel
werkt, door het tijdelijk op een andere computer aan te sluiten.

Probeer anders eens een andere videokaart.

Wat betreft de schijf in de andere computer:

Ga hier alleen mee aan de gang als je zeker weet dat de oorspronkelijke PC van de harde schijf niet meer gerepareerd kan worden.

Klik eens met de rechter muisknop op Deze computer.

Klik dan op Beheren.

Klik op vervolgens op Schijfbeheer.

Worden bij Schijf 1 één of meerdere partities getoond?

Klik eens op schijven opnieuw controleren. Misschien levert dat wat op.

Veel succes gewenst en vr. groeten,

GSM

mrx
door mrx - Sep 5, 2005 om 19:22
27 Antwoorden / 0 Vragen

Als de hdd niet goed was geweest dan had dat bij het opstarten van xp pc al moeten blijken het bios had hem dan namelijk niet herkend.Het feit dat hij gewoon zichtbaar is voor de bios en dus ook in xp betekend dat de schijf goed is.Xp kan alleen niet met de indeling van de schijf overweg,Waarschijnlijk is je vga kapot op het gehuegen of de cpu of je moederbord.dit is niet makelijk te testen als je geen reserve onderdele hebt liggen.Dus even naar de plaatselijke pc winkel is een goed idee lijkt mij.

freya
door freya - Sep 5, 2005 om 19:46
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Sander,

Het lijkt me duidelijk dat het probleem in de harde schijf ligt. Als het niet de harde schijf was geweest had deze in de Windows XP PC (als slave) gewoon benaderbaar moeten zijn. Het feit dat hij in het BIOS én door XP wordt herkend wil nog niet zeggen dat de schijf ok is. Immers als bv. het oppervlak van de schijf beschadigd is óf de stappenmotor van de koppen is defekt, zal XP nog gewoon een harde schijf zien, alleen is deze niet benaderbaar. Ik vrees dan ook dat dat aan de hand is. Als er spanning op de harde schijf wordt gezet, hoor je hem dan nog opspinnen? Hoor je de stappenmotor de koppen aansturen? Hoor je de schijf misschien harde tikken maken alsof deze tegen een eindstop aankomt? Als dat laatste het geval is vrees ik dat daar niets meer aan te doen is. Alleen nog een gespecialiseerd bedrijf zou dan nog data kunnen redden. Het is te hopen voor je dat je nog een backup van de belangrijkste data hebt.

m.vr.gr. Freya