daantje20
door daantje20 Jan 20, 2008 om 15:47
Computers & telefonie

Hardeschijf kapot na 1.5 jaar?

Hoi

Ik heb een laptop op 19 mei 2006 gekocht. Een Fujitsie Siemens. Type Amilo L1310G.

Nu is vorige week de laptop vastgelopen... Deskundige zeiden de harde schijf is kapot. Nu word hij op gestuurd naar Siemens.

Maar ik vraag me af.... Mag een laptop na nog geen 1.5 jaar kapot gaan? Kan ik evt. proberen de reparatie kosten terug te vorderen?

2141 14 Rapporteer

bassethound
door bassethound - Jan 20, 2008 om 16:05
14 Antwoorden / 2 Vragen

Op een harde schijf heb je van de fabrikant ervan normaliter 3 jaar garantie. Inbouw ervan zul je moeten betalen, harde schijf zelf niet.

hutch
door hutch - Jan 20, 2008 om 16:09
4518 Antwoorden / 29 Vragen

Dag Daantje,

de verkoper (of de fabrikant) kan u mededelen wat de gebruiksduurverwachting is van deze laptop. We spreken dan wel over de economisch te verwachten levensduur en niet over de technische levensduur!!

Namelijk... aan de hand hiervan kunt u uitrekenen wat u eventueel mee zou moeten betalen, indien van toepassing. Dus indien u buiten de garantieperiode valt (en dat is meestal wel zo, gezien de tijd dat u deze reeds heeft) en dat het een fabricagefout is. U krijgt alleen garantie op fabricagefouten en niet, indien het mankement aan eigen doen of laten te wijten is.......

Indien dit (de gebruiksduurverwachting) niet medegedeeld wordt, kunt u er vanuit gaan dat een laptop een gebruiksduurverwachting heeft van 2 jaar.

Hiervanuit gaande, zou u dus 1,5/2 deel van de totale reparatiekosten mee moeten betalen. De rest zou voor rekening van de verkoper moeten zijn. De bewijslast ligt in deze wel bij u, dus van u kan (door de verkoper) worden gevraagd, te bewijzen dat het een fabricagefout betreft.

In feite heeft u niets te maken met de fabrikant, doch alleen met de verkoper. Indien u er mee  instemt, kunt u direct zaken doen met de fabrikant, echter de verkoper blijft aansprakelijk en verantwoordelijk.

Dan komt er (helaas te vaak) nog het volgende probleem om de hoek kijken, en dat is de mogelijke niet-medewerking van de verkoper. Zoals u misschien wel vaker heeft gelezen, hebben teveel verkopers een demotiverende opstelling en zeggen zij eigenlijk: zoek het maar zelf uit (qua kosten). Om uw recht te halen, zult u naar een geschillencommissie moeten gaan (indien die winkel aangesloten is bij een branchevereniging) of in het ergste geval naar de kantonrechter. Gezien de prijzen van nieuwe harddisks is in beide gevallen dit niet rendabel (mede gezien de bijbetaling uwerzijds).

Gr. Hutch

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 20, 2008 om 16:14
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Fred Basset,

Wat denkt u van een bijbetaling wegens het intussen genoten gebruik?
Zo rekent een leverancier.

Hardware ERror MAN.

daantje20
door daantje20 - Jan 20, 2008 om 16:18
4 Antwoorden / 1 Vragen

<SCRIPT language=javascript>postamble();
Ik heb hem bij de Media Markt gekocht en is eigelijk geen verkoper aan te pas gekomen.....

Maar ik ga kijken of het een fabriecage fout is en ga het met hun proberen uit te zoeken.

Veel is hij namelijk niet gebruikt. Max. 3 dagen in de week een paar uurtjes. Denk in totaal nl nog geen 24 uur!

xandor020
door xandor020 - Jan 20, 2008 om 16:19
180 Antwoorden / 8 Vragen

Hutch, je verhaal wordt nu te standaard.

Veel harde schijven fabrikanten geven 3 jaar en soms zelfs 5 jaar garantie.

Mag iets stuk gaan na 1,5 jaar? Liever niet... maar helaas.

De kans is groot dat de hdd vervangen wordt en u alleen het arbeidsloon voor de werkzaamheden moet betalen. In dit geval kunt u bij Fujitsu/siemens met het verhaal van Hutch misschien een deel terug krijgen, al zal dat niet veel zijn.

ps. het is ondertussen 1,8 jaar en niet 1,5

xandor020
door xandor020 - Jan 20, 2008 om 16:23
180 Antwoorden / 8 Vragen

Daantje, rekenen is niet je sterkste kant?

1,8 jaar is 93.6 weken, als je dan 2 keer per week 1 uur gebruikt zit je op 187,2 uur.......

Hoezo max 24 uur?

hutch
door hutch - Jan 20, 2008 om 16:59
4518 Antwoorden / 29 Vragen

@ Xandor,

dat van die 3 jaar is mij echt wel bekend. Daarom verwijs ik ook naar de verkoper. Als die verkoper niet (geheel) meewerkt, heeft 'procederen' zowiezo geen zin. De kosten zullen boven de 'baten' uit stijgen.

V.w.b. het aantal gebruikte maanden heb je uiteraard gelijk, dit maakt de zaak alleen nog maar minder interessant, financieel gezien.

Gr. Hutch

ikbenik
door ikbenik - Jan 20, 2008 om 17:00
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Mag een laptop na nog geen 1.5 jaar kapot gaan?

Tuurlijk mag dat. Hoe had je het tegen willen gaan dan?

Wat ik ermee bedoel is dat een product altijd kapot kan gaan. Vergeet niet dat een harde schijf een zeer teer onderdeel is. De betrouwbaarheid is de laatste jaren wel enorm verbeterd, maar je kunt het nu eenmaal niet uitsluiten dat de harde schijf toch kapot gaat.

Daarnaast bezwijkt de harde schijf ook heel vaak door oververhitting. En dit wordt weer veroorzaakt door de hoeveelheid stof. Je dient minimaal 1 keer per jaar de computer schoon te laten maken. Maarja, veel consumenten doen dat niet, met alle gevolgen van dien.

Harde schijven bestaan uit platen alluminium waarop een magnetisch laagje is gebracht. Deze schijven draaien heel snel rond en daarboven zweven de koppen. De koppen zweven op een kussen van lucht. En tussen de koppen en de schijven zit zo'n kleine ruimte, dat een mensenhaar er niet tussen kan.

Als een harde schijf draait en je stoot er tegen, dan is de kans dat door de klap de kop op het oppervlak van de schijf stuitert, met het gevolg dat het magnetisch laagje beschadigd wordt. De schijf crashed dan.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 20, 2008 om 18:09
16950 Antwoorden / 202 Vragen

daantje20@ hoewel hutch al een uitgebreid antwoord geeft op basis van geldende wetgeving geeft ook u weer een voorbeeld van de "we zijn toch niet gek" mentaliteit van de MediaMarkt. MediaMarkt toont herhaald de wet niet te kennen of naar ik veronderstel niet te willen kennen. Frappant is dat onze wetgeving is gebaseerd op Europese wetgeving die ook in het thuisland van MM "Wir sind doch nicht blöd) geldt. MediaMarkt heeft wel degelijk verkopers om te kunnen verkopen.

Probleem kan overigens wel de bewijslast zijn omdat een harde schijf een mechanisch onderdeel is met draaiende onderdelen dus kwetbaar voor vallen en stoten.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 20, 2008 om 18:34
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ ikbenik,

Heeft u ook nog gewerkt met 12 inch Winchester schijven?

Hardware ERror MAN

daantje20
door daantje20 - Jan 20, 2008 om 18:36
4 Antwoorden / 1 Vragen

<SCRIPT language=javascript>postamble();
Als ik jullie zo hoor.... heb ik dus dikke pech?

Zelf ben ik van mening dat dit wel erg snel is.... Max 24 uur in de week? Oke hij is iets ouder dan 1.5 jaar. Toch vind ik dit erg snel.

Ik ben er altijd netjes mee omgegaan en zeker niet gevallen of iets dergelijks. Ik MAG dan ook verwachten dat hij langer mee ging. Vooral voor de prijs die ik ervoor heb betaald.

Ik snap ook wel dat alles een keer kapot gaat, ongezien leeftijd, merk en prijs!!!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 21, 2008 om 10:37
16950 Antwoorden / 202 Vragen

Hoe dan ook op basis van verwijzen naar de consumentenwetgeving "aandringen"bij MediaMarkt en in ieder geval een korting af dingen op een nieuwe HD/ de reparatie. (Op basis van het t.a.v. afschrijven gemeldde)

to
door tom41nov66 - Jan 27, 2008 om 20:05
7 Antwoorden / 0 Vragen

je gaat naar de eerste beste pc winkel schaft een goede 2,5 harddisk van gelijke grote om bios problemen te voorkomen aan western digital is altijd goed en goede schroevendraaier deruit en derin

siemens is erg gemakkelijk om te repareren de kapotte schijf stuur je op naar de leverancier want je hebt inderdaad 3 jaar garantie.

die bewaar je gewoon voor het volgende probleem

daarna xp installeren en drivers downloaden via de site

klaar voor 55 euro ex verzenden kapotte hda

gsm
door gsm - Jan 27, 2008 om 20:24
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Citaat:
"Deskundige" zeiden de harde schijf is kapot.

In meer dan 50% van de gevallen blijkt deze conclusie onjuist en is de harde schijf prima (bron: disk fabrikanten).
Meestal is slechts Windows vastgelopen door een virus, een verkeerd (stuur)programma, of door een fout in het bestandssysteem.

GSM