ja
door janbb Sep 30, 2012 om 13:33
Computers & telefonie

HDD leesfout

Hallo Ik heb een externe HDD , ik wou hem laatst gebruiken toen kreeg ik ineens de melding,G:/is niet toegankelijk ,Gegevensfout.
Cyclische redundantie controle. de schijf in G moet worden geformatteerd voordat u deze kunt gebruiken, nu kan ik niet meer in de schijf komen,waar ik mijn bestanden op heb staan , hoe kan ik hem weer leesbaar maken .
wie weet hier een andwoord op.
MVG Jan.

6662 13 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 30, 2012 om 13:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

janbb schreef op zondag 30 sep 2012, 13:33: Hallo Ik heb een externe HDD , ik wou hem laatst gebruiken toen kreeg ik ineens de melding,G:/is niet toegankelijk ,Gegevensfout.
Cyclische redundantie controle. de schijf in G moet worden geformatteerd voordat u deze kunt gebruiken, nu kan ik niet meer in de schijf komen,waar ik mijn bestanden op heb staan , hoe kan ik hem weer leesbaar maken .
wie weet hier een andwoord op.
MVG Jan.

Hallo Jan,
Probeer hety hier eens mee

Misschien is de bootsector beschadigd,kijk er eens naar met Testdisk en PTedit.

ftp://ftp.symantec.com/public/englis...s/PTEDIT32.zip

Start PTEdit,kies de juiste schijf en maak een printscreen.Alt + PrtScn toetscombinatie!

http://www.cgsecurity.org/testdisk-6.6.win.zip

1.Start Tesdisk en enter.
2.Kies de goede schijf en enter 2x.
3.Kies Advanced en enter.
4.Zorg dat "Boot" geselecteerd staat en enter.
5.Maak een printscreen.Alt + PrtScn toetscombinatie!

Plaats van beide de printscreen hier.

Alt + PrtScn toetscombinatie:
Start -> Uitvoeren -> type -> mspaint.exe, Bewerken -> Plakken, Bestand -> Opslaan als -> [Bestandstype: JPEG] + naam invullen.
Uploaden via de Paperclip knop bij aanmaak van een bericht. Daar Bladeren kiezen, dan Uploaden knop, dan Sluit venster.

Greetz

ve
door verwijderd - Sep 30, 2012 om 13:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo janbb,

Je zou eens kunnen kijken of de externe schijf het wel doet als je die op een andere computer aansluit (?).

Laat eens een schijfcontrole uitvoeren:
(niet onderbreken).
Deze computer - Station G - Eigenschappen - Tabblad Extra - Schijfcontrole - Opties aanvinken.

Blijkbaar kan er een bestand niet gelezen worden omdat het beschadigd is.

Suc6

ve
door verwijderd - Sep 30, 2012 om 14:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo:Rinuske en Edric;
Ik zal proberen of jou optie werkt rinuske, dat ga
ik van de week proberen.
Op windows 7 ziet hij de schijf niet , bij xp wel , maar kan geen schijcontrole uitvoeren , ik wou dat ook proberen maar dat wil niet , ik heb de schijf in de pc aangesloten maar dan wil het ook niet,
hopelijk dat ik er nog uitkom.
mvg Jan.

ve
door verwijderd - Sep 30, 2012 om 14:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op een externe schijf is niets boot able te vinden. De schijf is niets meer dan een extern opslag medium zoals een USB stick dat ook is. Data of leesfouten duiden op een defect in de externe schijf.

ve
door verwijderd - Sep 30, 2012 om 16:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

janbb schreef op zondag 30 sep 2012, 14:13:
Op windows 7 ziet hij de schijf niet , bij xp wel

Dan zou ik eens een andere usb poort proberen.

ve
door verwijderd - Sep 30, 2012 om 18:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo
dat heb ik ook al geprobeerd , op twee pc een met xp en win 7,
maar dat werkt ook niet.
vg jan.

ve
door verwijderd - Sep 30, 2012 om 20:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo janbb,

Hopelijk is alleen je index beschadigd geraakt, anders is je complete externe schijf afgeschreven. maar denk niet dat je meer bij je oude data kan komen, dus de enige optie daarna is formateren.

Er zijn bedrijven die nog wel een poging voor je willen wagen.

ve
door verwijderd - Sep 30, 2012 om 20:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een CRCfout is vaak een interface fout, waarbij de datatransfer via de interfacekabel fout gaat, maar kan ook betekenen dat de schijf zelf onleesbaar is geworden. Leg de schijf een half uur in een goed afgesloten plastic zakje in de koelkast.
Probeer daarna of de schijf (tijdelijk) te lezen is.

Maak de omhulling van de schijf open, als dat enigszins mogelijk is en sluit de schijf rechtstreeks op de Power en SATA intern aan op een PC. Misschien werkt de schijf dan wel.

ve
door verwijderd - Sep 30, 2012 om 20:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een CRC fout heeft volgens mij niets te maken met een foute index of een beschadigd bestand. Het betekent dat alle data domweg niet gelezen kan worden op de schijf.

ve
door verwijderd - Oct 4, 2012 om 02:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

CRC-errors kunnen wel degelijk met beschadigde bestanden op de HDD te maken hebben, of met een HDD die op het eind van z'n latijn is. Om dit te controleren kun je dat eenvoudig doen, windows repareert ze (indien het beschadigde bestanden zijn, niet in geval met beschadigde clusters). Voor windows 7 is er mooie illustratievideo daarvoor beschikbaar. http://bit.ly/QR9Y3k . Let wel, de instructie is in het engels.

ve
door verwijderd - Oct 4, 2012 om 02:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

In geval van beschadigde clusters zou ik als ik u was zo waar mogelijk backups maken van de betreffende HDD (indien nog mogelijk) aangezien die niet meer te herstellen zijn en alvast denken aan een nieuwe HDD. Beschadigde clusters leiden altijd naar een steeds onstabieler systeem en uiteindelijk tot definitief falen van de HDD. Het is ook nog mogelijk om dit te laten doen door gespecialiseerde bedrijven waarbij de HDD word opengemaakt in een absoluut stofvrije omgeving. Dit kost wel enkele duiten. Doe dit laatste nooit zelf, één stofdeeltje en de HDD is zeker verloren.

ve
door verwijderd - Oct 15, 2012 om 13:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

janbb schreef op zondag 30 sep 2012, 13:33: Hallo Ik heb een externe HDD , ik wou hem laatst gebruiken toen kreeg ik ineens de melding,G:/is niet toegankelijk ,Gegevensfout.
Cyclische redundantie controle. de schijf in G moet worden geformatteerd voordat u deze kunt gebruiken, nu kan ik niet meer in de schijf komen,waar ik mijn bestanden op heb staan , hoe kan ik hem weer leesbaar maken .
wie weet hier een andwoord op.
MVG Jan.

Hallo: Het probleem is inmiddels opgelost , ik het programma Recuva onderdeel van
CCleaner gedownload en daar heb ik alles weer mee terug kunnen halen en op een andere schijf kunnen kopieeren en de onleesbare schijf weer kunnen formatteren en kan hem weer gebruiken .
Gr Jan/

ve
door verwijderd - Oct 15, 2012 om 13:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

@janbb,

Mooi dat het opgelost is.
Bedankt voor het terugmelden.

(Overigens: recuva is een zelfstandig programma en geen onderdeel van CCleaner)