najade
door najade Sep 17, 2007 om 14:14
Computers & telefonie

Help! Ik verloor het vertrouwen in UPC!

Geachte lezers van deze rubriek,

Net als vele andere landgenoten had ik zo'n mediabox van UPC en omdat het ding mijn hele gezin gek maakte, heb ik het aan UPC teruggestuurd. Het kostte me enorm veel moeite om hiervoor het juiste adres te vinden, maar dat is inmiddels dus gelukt...

Ik neem aan dat men de opzegging van het betreffende abonnement per e-mail kan en moet melden. Goed, dat ga ik doen. Er is echter een vraag die ik jullie graag wil stellen. Wij hebben het eenvoudigste pakket voor televisie, telefonie en internet. Volgens UPC bedragen de maandelijkse kosten hiervoor 29.95 euro. Van onze bankrekening wordt evenwel steeds een bedrag van minstens 75 euro afgeschreven. Dit terwijl wij zo weinig mogelijk gebruik maken van de telefoon en het internet door mijzelf alleen van 's morgens circa 7 uur tot 's middags 5 uur wordt gebruikt.

Zou hier iets 'raars' aan de hand kunnen zijn? Nasporingen op het internet toonden mij dat heel veel mensen UPC volkomen zat zijn om de meest uiteenlopende redenen, waaronder de hoge kosten en die maffe mediabox. Er zouden zelfs Tweede Kamervragen zijn gesteld over dit alles...

Heeft een van u ervaring met deze kwestie? En heeft iemand voor mij een goede tip? Bestaat er in ons land een betrouwbare provider??? Een die zijn clienten een redelijke factuur stuurt en geen onmenselijke streken met hen uithaalt? Eerlijkgezegd zien wij door de bomen het bos niet meer...

Ik heb het gevoel dat we lang niet de enigen zijn die hiermee zitten. Mijn partner is 67 en ik ben een vrouw van 61. Ik kan prima overweg met computers en internet, vanwege mijn opleiding en fijne werk als auteur, dichter, uitgever en beeldend kunstenaar. Wij leven van een laag inkomen, gezien onze leeftijd. Daar zijn we best tevreden mee, maar we willen niet bestolen worden! Het bestaan is al kostbaar zat!

Als iemand een helpende hand wil bieden, door op deze noodkreet een antwoord te geven, zullen wij daar bijzonder dankbaar voor zijn.

Alvast heel hartelijk dank! Vriendelijke groeten,

Drs. Rikki Keller

369 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 17, 2007 om 14:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag rikki,

Of je bestolen wordt door upc kan ik niet beoordelen. Wèl weet ik dat er heel erg veel klachten zijn over dit bedrijf, maar ook dat het de laatste tijd wel wat beter gaat met hun helpdesk. Met name hun doen en laten met de mediabox heeft echter veel kwaad bloed gezet omdat zij daarbij de negatieve optie-procedure hanteren. Als je wat wil veranderen dan zou ik zeker eens een kijkje nemen op de site van XS4ALL. Zij zijn niet de goedkoopste, maar komen elk jaar wel in de top 3 te staan van de consumentenbond. Persoonlijk heb ik hele goede ervaringen met hen.

Sukses, groeten, Read2.

ve
door verwijderd - Sep 17, 2007 om 14:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een hele korte reactie op één onderdeel: doe een opzegging nooit en te nimmer per e-mail. Zeker ook niet bij UPC. Opzeggen altijd schriftelijk en best aangetekend verzenden. ( Een e-mail komt veelal terecht bij een call-/ service center en heeft qua opzeggen ook geen waarde. De mediabox kan/kon gratis worden teruggestuurd middels een nata bene door UPC zelf te leveren retourdoos met daarop het adres en daarbij de retourzendinstructie - terufzenden kosteloos.

Doe dus bij UPC nvraag waarop de afschrijving bij u is gebaseerd, die zou niet meer dan € 29,95 mogen bedragen m.i. Doe die navraag ook per brief, te richten aan de directie en aangetekend verzenden!

ve
door verwijderd - Sep 17, 2007 om 14:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nogmaals dag rikki,

Wat mij in hoge mate interesseert is: welk adres heb jij gebruikt bij het retourneren van de mediabox?

Alvast bedankt voor je reactie,

groeten, Read2.

ve
door verwijderd - Sep 17, 2007 om 15:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Read!

Allereerst hartelijk dank voor je fijne reacties! Wat betreft je vraag over het retouradres van UPC... Mijn vriend moest vanmiddag toevallig naar 't winkelcentrum Zuidplein in Rotterdam, waar een vestiging van UPC is, dus kon hij daar informeren naar de gang van zaken. Zodra hij een medewerker het probleem voorlegde, nam deze een map en scheurde daaruit een strookje met een adres om op de doos te plakken. Bij thuiskomst is mijn maatje direct met het pakket naar een postkantoor gegaan en het ding is dus weg.

Voor zover ik me kan herinneren, stond er een adres in Raamsdonksveer op het strookje. Op het i-net had ik ook zo'n adres gevonden, maar dat verschilde van dit, dat weet ik zeker. Helaas kan ik je dus het adres dat mijn vriend heeft gekregen niet meer precies noemen. Naar 't schijnt zijn er meerder adressen met antwoordnummers in omloop.

Op de website van UPC zijn echter adressen van UPC verkooppunten te vinden. Zo waren wij ook aan de Zuidpleinvestiging gekomen.

Hopelijk helpt dit antwoord jou, zoals het jouwe mij heeft geholpen! Dank je wel!

Met vriendelijke - poetische - groetjes uit Mijnsheerenland,

Rikki

P.S. Ik zal je laten weten hoe alles verder gaat hier! Prettige avond straks!

ve
door verwijderd - Sep 17, 2007 om 15:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank je, Gerrit Altena!

Je adviezen zijn heel waardevol. Ik zal ze zeer zeker in acht nemen. Een prettige maandagavond gewenst. Groetjes,

Rikki

ve
door verwijderd - Sep 17, 2007 om 15:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook enige moeite gehad met het terugsturen van de Mediabox.
Ik heb enkele malen de helpdesk gebeld hierover en die verzekerde mij dat de proefperiode niet over zou gaan in een abonnement en dat een retourdoos onderweg was. Ik vind tussen haakjes de helpdesk van UPC aanzienlijk prettiger overkomen dan die van KPN (inclusief HetNet en Planet).
De UPC retourdoos heeft er meer dan een maand over gedaan om bij mij in de brievenbus te komen. Wel zat er een keurige instructie bij en een adres sticker, waardoor de Mediabox zonder probleem op het postkantoor kon worden afgeleverd (met ontvangst van een retourbewijs).
Desondanks heeft UPC mij de eerstvolgende maand toch een gering bedrag voor het "mediaboxabonnement" in rekening gebracht en van mijn rekening afgeschreven. Dat bedrag heb ik toen gestorneerd en er verder nooit meer iets over vernomen.

Ik krijg sterk de indruk dat UPC wel van goede wil is, maar dat ze zelf met ITC problemen kampen en een bijzonder lange administratieve doorlooptijd hebben.

Ik heb via HCCNET nu XS4ALL en dat voldoet uitstekend. Helaas is ook XS4ALL overgenomen door KPN, wat mijn vertrouwen in XS4ALL wel aanzienlijk heeft doen slinken. XS4ALL is ook wat duurder dan de gemiddelde provider.

UPC biedt voor €29,95 nu een pakket aan met snel internet plus gratis bellen door heel Nederland. Voor mij zou dat goedkoper zijn, maar ik heb nog te weinig vertrouwen in UPC en waag het daarom nu nog niet om er aan te beginnen.

Ik zou op dit moment geen echt betrouwbare provider weten. Wel zijn er enkele providers die ik zeker nooit zou kiezen. Voor mij is een belangrijk criterium dat de helpdesk telefonisch goed bereikbaar is en niet meer dan 5ct per minuut kost.

Groet,
GSM