tenormin
door tenormin Mar 3, 2018 om 18:42
Computers & telefonie

Hoe kom ik achter een email afzender die ik niet ken?

Ik kreeg gisteren een email van totaal onbekende afzender (heb er niets mee gedaan uiteraard); maar hoe kan men erachter komen van/waar/wie dit is? Afz. is lexineber3lqy@gmx.com: inhoud: Hi (my name) Do you live in (my town)? Heb dit n.l. nog nooit meegemaakt en toch 'nieuwsgierig' als iemand een idee heeft waar zoiets vandaan komt. Normaal, als ik rechtermuisknop indruk zie ik wat meer, nu niet. En nee, ik strooi niet met mijn email adres. Ga nooit ergens op in, zeker niet als het  gratis is. Benieuwd of één van jullie een antwoord heeft. Alvast bedankt.

21759 14 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Mar 3, 2018 om 18:49
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Staat er letterlijk 'My name' en 'my town' of heb je eigen echte naam en woonplaats daarmee vervangen?

tenormin
door tenormin Mar 3, 2018 om 18:51
16927 Antwoorden / 108 Vragen

@diumenge. Heb mijn naam en woonplaats vervangen. Echte voornaam staat er en ook de plaats.

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 3, 2018 om 18:50
7343 Antwoorden / 3 Vragen

Dit lijkt op een ongewenste mail maar in deze link kom je achter de afkomst:
https://www.eenmanierom.nl/ip-adres/

Grunnen.
door Grunnen. - Mar 3, 2018 om 18:50
509 Antwoorden / Vragen

Ik zou het niet weten en ik wil het ook niet weten. Het vaak niet zonder risico om e-mail van vreemden te openen.Speel je online spellen?

tenormin
door tenormin Mar 3, 2018 om 18:55
16927 Antwoorden / 108 Vragen

Heb ik niet op gereageerd: er valt niets te openen in dit geval: alleen werd een antwoord verzocht, wat ik uiteraard niet doe. Ben alleen verbaasd over dit kattenbelletje.

Grunnen.
door Grunnen. Mar 3, 2018 om 19:02
509 Antwoorden / Vragen

E-mail niet geopend en wel gelezen ??

sjjoppy
door sjjoppy Mar 3, 2018 om 19:09
7343 Antwoorden / 3 Vragen

Er was kennelijk geen bijlage.

diumenge
door diumenge - Mar 3, 2018 om 19:00
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het feit dat je echte naam en woonplaats er staan maakt het iets persoonlijker, maar mogelijk staat je naam in je e-mail adres? En vanaf een mail of een reactie ergens op internet is je woonplaats met redelijke zekerheid te achterhalen. Ik zou de afzender blokkeren, de mail weggooien en mij er verder maar niet meer druk om maken.

tenormin
door tenormin Mar 3, 2018 om 19:59
16927 Antwoorden / 108 Vragen

Ja @diumenge, mijn emailadres lijkt een chinese naam; weet niet hoe zoiets te blokkeren, net zoals iedereen vaak schrijft: zit in spambox. Ik heb geen spambox. Misschien wel, maar weet niet waar. Maakte me er niet druk om, alleen, sommige vrouwen zijn  nu eenmaal nieuwsgierig. ;-)

aurora1
door aurora1 Mar 4, 2018 om 00:25
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Niet alleen vrouwen hoor (als ze dat al mochten zijn). Met mannen is het vaak erger gesteld....

gerbera
door gerbera Mar 4, 2018 om 11:07
7455 Antwoorden / 14 Vragen

Ik heb geen spambox.
Zag iets voorbijkomen dat u Win liveMail gebruikt, in dat geval is de map ongewenste mail de zgn spambox.

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 3, 2018 om 20:17
7343 Antwoorden / 3 Vragen
tenormin
door tenormin Mar 3, 2018 om 23:07
16927 Antwoorden / 108 Vragen

@shoppie, heb je link gebrobeerd, lukt me niet.

sjjoppy
door sjjoppy Mar 4, 2018 om 08:40
7343 Antwoorden / 3 Vragen

Rechtsklik op de mail en voor blokkeren kiezen @tenormin, anders verwijderen tot de afzender wat meer duidelijkheid verschaft.

gerbera
door gerbera Mar 4, 2018 om 11:16
7455 Antwoorden / 14 Vragen

@tenormin, heeft u LiveMail dan staat links boven in de balk een rood rondje met de tekst ongewenste e-mail. Klik daar op dan kunt u de afzender en het domein blokkeren. Wel ff op betreffende mail gaan staan.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Mar 3, 2018 om 23:26
11642 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Tenormin ,

U heeft provider  Ziggo , maar gebruikt u ook het e-mailprogramma van Ziggo , of heeft u een ander e-mailprogramma?
Bij een vorige vraag van u , lees ik dat u Windows Live Mail gebruikt , is dit nog zo ?

tenormin
door tenormin Mar 4, 2018 om 11:43
16927 Antwoorden / 108 Vragen

"ik kan het niet bewijzen", maar heb wel aan je bevestigd dat ik WML gebruik. @marita. Waar het gebleven is, geen idee. Maar is niet mijn stijl niet te antwoorden.

gerbera
door gerbera Mar 4, 2018 om 11:46
7455 Antwoorden / 14 Vragen

DOOR GERBERA 4 MRT. 2018 OM 11:16
3740 ANTWOORDEN / 6 VRAGEN

@tenormin, heeft u LiveMail dan staat links boven in de balk een rood rondje met de tekst ongewenste e-mail. Klik daar op dan kunt u de afzender en het domein blokkeren. Wel ff op betreffende mail gaan staan.

marita5
door marita5 Mar 4, 2018 om 11:50
11642 Antwoorden / 15 Vragen

@gerbera , u wint voor de tweede keer ;-)) reacties 1 min verschil .

tenormin
door tenormin Mar 4, 2018 om 12:12
16927 Antwoorden / 108 Vragen

Gelukt, rondje gevonden en afzender geblokkeerd. Dank je wel allebei @marita5 en @gerbera

marita5
door marita5 Mar 4, 2018 om 12:20
11642 Antwoorden / 15 Vragen

@tenormin , graag gedaan,  de eer is aan @gerbera , dat was de oplossing , ik gebruik geen WLM ..

gerbera
door gerbera Mar 4, 2018 om 21:57
7455 Antwoorden / 14 Vragen

Fijn dat het is opgelost, met z'n alle komen we er wel uit.;-))

aurora1
door aurora1 - Mar 4, 2018 om 00:36
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als ik lexine  t/m .com op internet intik krijg ik de vraag of naar de website gmx.com wil en de waarschuwing dat die website lijkt te willen misleiden.
Met rechtsklikken op het adres zou u eigenschappe, details en bron van bericht moeten kunnen zien en daar misschien wat informatie uit kunnen halen.
Die GMX is een gratis Duitse emailservice voor zover ik kan ontdekken.

tenormin
door tenormin Mar 4, 2018 om 11:03
16927 Antwoorden / 108 Vragen

@aurora1, normaal druk ik ook op rechter muis om wat meer te kunnen zien/lezen, nu niets.
Maar laat het maar, zo nieuwsgierig ben ik ook niet zoveel, dat ik er op sta te willen weten wat het is; zeker na dit antwoord van jou. Dank je wel.

marita5
door marita5 - Mar 4, 2018 om 11:28
11642 Antwoorden / 15 Vragen

@tenormin ,

Bedankt , dat u ook een antwoord geeft op mijn vraag !!

marita5
door marita5 - Mar 4, 2018 om 11:47
11642 Antwoorden / 15 Vragen

@tenormin ,

U bevestigd nu dat u WLM gebruikt , lees hier het antwoord van @gerbera :

DOOR GERBERA 4 MRT. 2018 OM 11:16
3740 ANTWOORDEN / 6 VRAGEN

@tenormin, heeft u LiveMail dan staat links boven in de balk een rood rondje met de tekst ongewenste e-mail. Klik daar op dan kunt u de afzender en het domein blokkeren. Wel ff op betreffende mail gaan staan.

mo
door mof - Mar 5, 2018 om 15:21
3620 Antwoorden / 3 Vragen

Zo n mail valt uiteindelijik wel te traceren maar ws niet door uzelf. Daarvoor heeft u hulp nodig van de providers. En die gaan dat niet doen voor zomaar een spammail.veel te veel werk.

jo
door jorisw Mar 5, 2018 om 16:41
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ook niet door providers. Iedereen kan zo een email adres maken zonder persoonsgegevens te gebruiken. Als je dan even gebruik maakt van een gratis hotspot waar je niet hoeft te registreren dan ben je onvindbaar.

koekeloer
door koekeloer - Mar 5, 2018 om 18:46
562 Antwoorden / 19 Vragen

Hoe weet U wat er i de email stond als U er niets mee heeft gedaan? U heeft het dan toch gelezen?

tenormin
door tenormin - Mar 5, 2018 om 18:55
16927 Antwoorden / 108 Vragen

Hallo @koekeloer, Er viel niets meer te lezen dan: de tekst had ik al geschreven in openingszin: nog maar eens dan, speciaal voor U:
"Hallo (mijn naam) , woon je in (mijn stad). Hoefde dus nergens op te drukken. En op advies van anderen heb ik hem in "de oude doos" gedaan en adres geblokkeerd. Okay?

gero
door gero - Mar 5, 2018 om 20:04
28 Antwoorden / 1 Vragen

Twijfelachtige emails stuur ik altijd door naar: valse-email@fraudehelpdesk.nl

fr
door frankve - Mar 6, 2018 om 09:51
36 Antwoorden / 1 Vragen

Om de werkelijke herkomst van een mail te achterhalen is nog niet eenvoudig.
Dat komt mede omdat de verzender er wel zorg voor draagt dat hij niet gelijk door zijn provider geblokkeerd wordt. De spammer gebruikt hier dus andere (dan zijn eigen) servers voor, waar de meeste eigenaren misschien niet eens doorhebben wat er via hun server verstuurd wordt.. (bijv gehackte pc, open mailservers, slecht geconfigureerde servers etc etc).

Maar goed, de werkelijke herkomst van een mail moet je de "internet header" of "mail header" hebben. Dat staat vol met de complete route die de mail gevolgd heeft om bij jou te arriveren.

Hoe je met jouw specifieke mailprogramma deze headers kan benaderen weet ik niet (want ik weet sowieso niet welke client je gebruikt) maar daar is vast op te googlen. Ik gebruik outlook (oudere versie) en daar kan je gewoon met de rechter muisknop op  "berichtopties" klikken om de headers te bekijken.

Het kan overigens wel handig zijn om je mail te filteren op de zogenaamde "X-spam-Flag". Die staat ook in je internetheader van je mail. Staat deze op "YES" dan is de kans groot dat het spam is.
Je mailprovider verandert de status van deze "X-spam-Flag". De werking daarvan is dus afhankelijk van je provider. Maar als het goed werkt kan je binnen je eigen client alle mails met die "vlag" gelijk door laten sturen naar de bittenbak.
Meer info hier: Voorbeeld Internetheader