jo
door johnny_1 Apr 25, 2004 om 21:23
Computers & telefonie

Hoe krijg ik open staande poorten gesloten?

Even een vraagje,

Ik heb Norton internet security op mijn computer staan en heb bij Symantec een security check gedaan met de volgende poorten 23-80-1025 die open stonden. Wat kan ik hieraan doen om deze gesloten te krijgen.Van Symantec krijg ik geen antwoord op mijn vraag.

Groetjes van Johnny.

618 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 25, 2004 om 22:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een firewall, indien u Windows XP gebruikt kunt u de interne firewall aanzetten. En als dat niet helpt een derde partij firewall, zoals Zonealarm, die is gratis: www.zonelabs.com

Interne firewall: start -> configuratiescherm -> netwerkverbindingen -> lanverbinding. In de nieuwe window druk op eigenschappen, dan geavanceerd -> firewall aanwinken. Dit is alles is voor Windows XP en bij een kabel/ADSL verbinding. Mocht u een andere Windows gebruiken dan is dit niet van toepassing want die hebben geen interne firewall. Dus dan is een derde partij firewall nodig.

Mocht een modem gebruiken maakt u zich dan niet teveel zorgen, en in het geval van IDSN zou u een firewall kunnen overwegen.

ve
door verwijderd - Apr 25, 2004 om 22:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

installeer een firewall, heeft u windows XP dan heeft u al een firewall klik op eigenschappen in u inbelverbinding en ga naar het tabblad geavanceerd en plaats een vinkje bij firewall voor internet verbindingen. haal ook via microsoft update regelmatig de laatste beveiligings updates op. op http://planet.nl kunt u terecht voor een veiligheids check en krijgt u tevens ook advies, de pc veiligheidscheck vind u in de rubriek abbonementen & producten ga vervolgens naar veiligheid, en door naar pc veiligheidscheck. succes

ve
door verwijderd - Apr 25, 2004 om 22:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Norton Internet Security bestaat uit twee programma's, te weten Norton Antivirus en (je raad het al) Norton firewall dus die heeft hij al. Je kunt, in tegenstelling tot wat tigertje zegt, op een PC nooit 2 softwarematige firewalls tegelijk actief hebben want de programma's willen onafhankelijk van elkaar de poorten 'beheren' en dat gaat dus falikant fout. Het is of de firewall van XP of een firewall van een andere producent. De firewall van Win XP is natuurlijk vrij beperkt want deze controleert allleen het 'inkomende' verkeer' terwijl een échte firewall zoals NIS en ZoneAlarm zowel het inkomende als het uitgaande verkeer controleert. Dat laatste is vooral van belang omdat veel services en programma's regelmatig proberen internet op te komen.

ve
door verwijderd - Apr 25, 2004 om 23:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Euh, Enterprise, waar beweer ik dat je twee firewall zou moeten/kunnen gebruiken? Ik doe hem twee suggesties aan de hand, intern of derde partij.

En als het programma Norton Internet Security een firewall in zich heeft vind ik het dus bij deze een slecht programma. Die mag dus geen poorten open laten, ook al zit poort 80 erbij.

ve
door verwijderd - Apr 25, 2004 om 23:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Laat maar, ik zie het al. Ik heb het idd onduidelijk opgeschreven.

ve
door verwijderd - Apr 25, 2004 om 23:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry tigertje, ik heb je antwoord verkeerd begrepen, je bedoelt inderdaad of/of... mijn excuses. Wat NIS betreft ben ik het met je eens, ik heb NIS héél even geprobeerd en er na een paar uur al weer vanaf gegooid. Ik zweer bij ZoneAlarm (Pro)....

ve
door verwijderd - Apr 26, 2004 om 20:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb zelf ZoneAlarm Pro op mijn PC's staan dus ben niet zo heel erg bekend met NIS... De belangrijkste tip die ik je kan geven is de volgende: ga naar www.grc.com, klik op 'Shields Up' en lees alle informatie eens goed door. Op deze site staat echt alles wat je moet weten over de poorten van Windows. Doe hier ook de test 'Shields Up' door op de balkjes 'common ports' en 'all service ports' te klikken. Belangrijk om te weten is dat een poort 'open', closed' of 'stealth' kan staan. Stealth is natuurlijk het mooiste want de poort staat dan open maar is onzichtbaar op Internet. Op mijn PC's staan alle poorten op 'stealth'. Je kunt op bovengenoemde website ook van alle poorten de functie opvragen dan kun je er achter komen of je geen belangrijke poorten dicht hebt staan die juist open moeten staan of andersom...

Wat de poorten betreft die op jouw PC openstaan het volgende: Poort 23 is bestemd voor de 'telnet'service en zal je waarschijnlijk nooit nodig hebben en die kan dus dicht. Poort 80 is de 'http:/' poort waarmee je communiceert met het Internet dus die moet open of stealth staan. Poort 1025 is een lokale DCOM-service en moet ook open of stealth staan anders zullen een aantal netwerkservices (programma's) niet werken.

Normaal is het zo dat als je een firewall (NIS) installeert dit programma alle poorten standaard op 'stealth' zal proberen te zetten. De poorten waarbij dit niet lukt zal je, al naar gelang dat nodig is, handmatig open of closed moeten zetten. Lees in NIS de helpbestanden goed door want hierin staat precies hoe je dit moet doen. Veel succes en als je vragen hebt lees ik het hier nog wel....

ve
door verwijderd - Apr 26, 2004 om 20:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor het advies bij grc.com krijg ik een heel ander beeld van de poorten te zien,volgens deze site is alles in orde en dat is in tegen stelling  tot wat symantec beweerd.

Groetjes,Johnny.