henk14
door henk14 Nov 6, 2010 om 14:26
Computers & telefonie

Hoe maak een volledige back-up van mijn pc.

Goede middag. Ik het net Windows XP opnieuw geinstalleerd dus geformateerd. Ik heb hem helemaal geupdate en alle software die ik gebruik geinstalleerd. Nu is mijn vraag, kan ik nu een back-up maken van de pc zoals die nu is met alles wat er is geinstalleerd zodat als ik straks mijn pc weer wil formateren ik hem in de toestand kan brengen zoals die nu is en ik niet weer alles moet updaten en software installeren ? Ik weet dat het kan volgens mij maar ik heb dit nog nooit geprobeerd. Kan iemand mij hier uitleg over geven aub ?

22194 36 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Nov 6, 2010 om 14:35
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo Henk14,

Dat kan op verschillende manieren.
Neem aan dat je een 2e (externe?) harde schijf hebt.
Een bruikbaar programma is bc. XXclone.

Maar er zijn meer van dit soort programma's.

Suc6

edrick3
door edrick3 - Nov 6, 2010 om 14:43
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@Henk14,

Overigens kun je met XP ook een back-up maken.
Lees hier de info.

henk14
door henk14 - Nov 6, 2010 om 15:09
163 Antwoorden / 85 Vragen

edrick 3 kun jij mij een kleine uitleg geven hoe xxclone werkt, ik heb deze inmiddels geinstalleerd, zodat ik niets fout doe ?

edwardus
door edwardus - Nov 6, 2010 om 15:41
6844 Antwoorden / 14 Vragen

De backup functie van XP is echt waardeloos, want dat kan alleen maar bestanden beackuppen, geen full backup die je kunt gebruiken na een volledige crash. Om uberhaupt iets van zo'n backup te kunnen benutten moet je eerst weer een werkend systeem hebben, handig!! -not-

Voor backups gebruik ik Acronis TrueImage en dat is echt zeer goed en makkelijk.
Over Cobian Backup (gratis) heb ik ook goede geluiden gehoord, XXclone heb ik geen ervaring mee.

ph
door philip36 - Nov 6, 2010 om 16:06
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo Henk,

Als je een interne of externe harde schijf hebt van het merk Seagate, Maxtor of WD zou ik de gratis versie van het Acronis true Image programma van hun site downloaden. (Maxtor en Seagate zijn samengegaan, vandaar dat het Acronis-programma op de Seagate en Maxtor-site Maxblast heet. Welk merk HD is ingebouwd kun je zien onder Apparaatbeheer en dan Schijfstations uitvouwen. Is de ingebouwde HD niet een van deze merken zou ik overwegen om een externe HD van Maxtor of WD aan te schaffen.

Met die gratis Acronis-versie aangeboden op hun site kun je ook een opstartschijf maken waarmee je de PC kunt opstarten en de image terug kunt zetten.
Waar je zeker je licht op kunt steken is op de site van SchoonePC.
Hier de link naar het artikel over systeemback-up.
http://www.schoonepc.nl/optim/backup.html
In dat artikel ook links naar diverse gratis image-programma's.
Heb zelf vroeger DriveImage XML gebruikt, een secuur maar langzaam programma. daar heb je dan wel weer een BartPE-schijf voor nodig om de image terug te kunnen zetten. Toen een beetje veel werk om zo'n schijf te maken. Tegenwoordig kun je geloof ik een iso-bestand van zo'n BartPE schijf van internet downloaden.

Deze link naar de site van Western Digital
http://support.wdc.com/product/downloaddetail.asp?swid=119

Bij seagate en Maxtor heet het programma Maxblast5

http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?locale=en-US&name=MaxBlast_5&vgnextoid=7add8b9c4a8ff010VgnVCM100000dd04090aRCRD

Zelf wil ik nog wel eens programma's van internet downloaden en installeren.
Soms gaat er iets goed mis en ben je blij dat je een image achter de hand hebt.
Vergeet trouwens niet, bestanden en e-mails die op de Windows-partitie staan welke je niet graag kwijt bent naar de D-partitie of een externe HD te kopieren.
Als je een image terugzet gaat je systeem terug naar het moment dat de image gemaakt werd, veranderingen na dat moment zoals Windows en Virusprogramma updates, ben je kwijt. Geen probleem natuurlijk want na het terugzetten krijg je de gemiste updates vanzelf binnen.
Veel succes.

edrick3
door edrick3 - Nov 6, 2010 om 16:50
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@henk14,

leo36 geeft goede info!
Acronis is ook een prima programma.

Voor XXclone staat hier een handleiding.

Om het simpel te houden: als je het progr. opstart komt er een scherm.
Source (bron): C en Target (doel) de stationsnaam van je andere harde schijf o.i.d.
Kijk of bovenste rondje aangevinkt staat (= backup 1)
Onder CoolTools kun je nog aanklikken of je de backup self bootable wilt maken (= 1e knop) of dat je een QuickBootDiskette wilt maken (4e knop).

Druk op Start en alles wordt overgezet. Let op: alles van de doelschijf wordt verwijderd!!

Suc6

henk14
door henk14 - Nov 7, 2010 om 13:40
163 Antwoorden / 85 Vragen

leo36 en de anderen zeer bedankt voor jullie meedenken, het is toch nog niet zo heel eenvoudig. ik ga er volgende week is mee aan de slag.
Gr. Henk

ha
door hamerslag - Nov 8, 2010 om 12:32
7 Antwoorden / 0 Vragen

Een goede backup van je pc kan als je een externe usb schijf hebt en de backuputil Acronis
Werkt perfect en maakt één bestand aan onder de extentie .tib
Kan zelfs nog met een wachtwoord worden beveiligd.
Succes !!!

elenay
door elenay - Nov 8, 2010 om 12:38
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Ik gebruik al jarenlang Aronis en met een paar muisklikken heb je een goede back-up van je CD, of je USBsticks, noem maar op, dat kun je zelf instellen.

Hier een gratis probeer versie. Klik op de site rechts onder HOME AND HOME OFFICE:

Klik hier voor download.

zw
door zwaardvis - Nov 8, 2010 om 12:39
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Zelf heb ik al enkele malen een backup gemaakt en later teruggezet op (een andere of dezelfde) harde schijf met het gratis programma driveimageXML. Werkt heel eenvoudig. http://www.runtime.org/driveimage-xml.htm
Dit programma staat ook op Ultimate Bood CD 4 Windows http://www.ubcd4win.com/ zodat je ook van een PC zonder O.S. kunt opstarten en restoren.

cabai
door cabai - Nov 8, 2010 om 15:04
16 Antwoorden / 4 Vragen

Ik gebruik Genie Timeline Free edition werkt perfect en back-up alles maar is ook zelf instelbaar, kiest van te voren welke schijf het meest geschikt is.
Te downloaden via: www.genie-soft.com/free_products/free_timeline.aspx
Is in het nedererlands en draait op de achtergrond mee.
Succes ermee

ta
door tar - Nov 8, 2010 om 19:36
522 Antwoorden / 9 Vragen

Hey Henk,

Een systeemback-up of Image is de manier om een compleet werkend Windowssysteem terug te zetten.

Dit kan met het programma zoals het erg goede Acronis True Image, wat een probeerversie is; of met freeware (= gratis) programma's.

Er zijn al een aantal programma's genoemd:

Todo-backup is ook zo'n gratis programma, wel in de Engelse taal maar zeer eenvoudig te bedienen; ook voor leken.

Als je een OpstartCD met Todo-backup maakt, kun je Windows ook herstellen als Windows niet meer werkt.

Todo-Back-Up

Succes!

henk14
door henk14 - Nov 8, 2010 om 23:59
163 Antwoorden / 85 Vragen

mensen ik heb Acronis True image home 2010 gedownload en geinstalleerd (niet helemaal legaal) maar goed. kan iemand mij nu uitleggen hoe dit werkt bijv. punt voor punt even noteren wat ik moet doen aub ?

ta
door tar - Nov 9, 2010 om 16:54
522 Antwoorden / 9 Vragen

Hey Henk,

Klik het pictogram op je bureaublad aan van True Image:

Je bent nu in het hoofdmenu.

Ga naar:

Back-up maken -> Mijn computer -> Volgende aanklikken -> Schijf aanklikken waar je een Image van wilt maken -> Back-up maken uitzoeken -> Bestandstype selecteren: Kies “Alle Bestanden (*.*) en geef de Image b.v. de naam Test.tib -> volgende aanklikken -> standaard instellingen gebruiken -> volgende aanklikken -> volgende aanklikken -> nog 1 keer volgende aanklikken en de Image wordt gemaakt.

Om een opstartschijf te maken: (Hiermee kan je Windows herstellen via een DVD/CD-station als Windows zelf niet meer start).

Ga na Extra in het hoofdmenu van True Image:

En lees de tekst en volg de aanwijzingen op.

Succes!

ta
door tar - Nov 9, 2010 om 17:04
522 Antwoorden / 9 Vragen

P.S.

Als Windows bij jouw op de C: schijf staat, moet je de Image wel op een andere partitie (= deel) zetten; dus b.v. op D: of hoe het andere deel van je hardeschijf ook heet.

Als je een Image opslaat op de hardeschijf waar Windows op draait en de hardeschijf gaat zelf kapot dan kun je niet meer bij de Image.

Om dit te voorkomen kun je de Image ook op een (USB) externe hardeschijf opslaan.

Bij het kapot gaan van je hardeschijf, hoef je dan alleen een nieuwe hardeschijf in je systeem te zetten en kun je via de opstartschijf van True Image je systeem herstellen via deze (USB) externe hardeschijf.

henk14
door henk14 - Nov 9, 2010 om 18:27
163 Antwoorden / 85 Vragen

Ik kon geen menu extra vinden maar ik heb via start het programma geopend en gekozen voor Back Up my disks, in het begin gaf hij aan ongeveer 15 Gig hij heeft nu een back up gemaakt op mijn 120 Gig externe harde schijf van ongeveer 8 Gig. Ging erg snel moet ik zeggen, alleen nu is mijn vraag, hoe werkt het als ik nu de pc wil formateren en dus dat back up bestand moet gebruiken ? En als mijn pc crast hoe roep ik dan dat image bestand aan. Ik weet als ik in het boot menu zit dat ik volgens mij niet de externe harde schijf terug zie en dus niet boven aan kan zetten. Ik werk normaal met de originele Windows XP cd's.

henk14
door henk14 - Nov 9, 2010 om 18:30
163 Antwoorden / 85 Vragen

sorry ik zie inderdaad dat ik kan recoveren via het programma, alleen wat als mijn pc dan wel harde schijf stuk gaat ?

henk14
door henk14 - Nov 9, 2010 om 18:33
163 Antwoorden / 85 Vragen

nee sorry ik bedoel als mijn pc niet meer opstart ?

ta
door tar - Nov 9, 2010 om 19:13
522 Antwoorden / 9 Vragen

P.s.

Als je een Image terugzet, wordt de partitie waar je de Image naar terugzet automatisch geformatteerd.

henk14
door henk14 - Nov 9, 2010 om 19:35
163 Antwoorden / 85 Vragen

bedankt voor je uitleg tar, ik lees dus dat het verstandig is het image bestand op een dvd te zetten maarrrr het bestand is om en nabij 8 Gig deze kan ik dus niet op 1 dvd kwijt en ik heb geen dual dvd's. Hoe krijg ik nu dus dat bestand op een schijfje ?

ta
door tar - Nov 9, 2010 om 19:47
522 Antwoorden / 9 Vragen

Klein misverstandje, op die DVD staat alleen de Bootloader van True Image.

De Bootloader zorgt ervoor dat je naar de locatie kunt gaan waar je Image is opgeslagen. Deze Image kun je dan vervolgens met de Bootloader weer terugzetten naar je hardeschijf in je computer, waardoor je computer weer opstart.

henk14
door henk14 - Nov 9, 2010 om 20:29
163 Antwoorden / 85 Vragen

stomme vraag misschien maar hoe kom ik aan de bootloader ?

ta
door tar - Nov 9, 2010 om 20:39
522 Antwoorden / 9 Vragen

Hey Henk,

Stomme vragen bestaan niet.

Door in het hoofdmenu van True Image te gaan naar: Extra -> Opstartmedia maken.

ta
door tar - Nov 9, 2010 om 20:45
522 Antwoorden / 9 Vragen

Het simpelste, veiligste en snelste is:

Een nieuwe reserve harddisk aansluiten op je moederbord (via de SATA verbinding) of een eSATA bracket plaatsen aan de achterkant en je huidige schijf klonen via True Image.

(Als je een eSATA bracket plaatst kun je een externe eSATA harddisk aansluiten).

Nadat je de reserve schijf hebt gekloond, berg je die externe (eSATA) harddisk weer op.

henk14
door henk14 - Nov 9, 2010 om 23:42
163 Antwoorden / 85 Vragen

tar bedoel je (create bootable rescue media) ? Dat laatste over kloonen, ik weet best wel veel na zon 12 jaar maar dat vind ik een tikkie te moeilijk lijkt mij. Ik vind als ik een volledige back up heb zoals nu en ik weet hoe ik deze kan terug zetten als mijn laptop na een tijdje rare kuren gaat vertonen, vind ik het voldoende voor nu.

ta
door tar - Nov 10, 2010 om 09:17
522 Antwoorden / 9 Vragen

Hey Henk,

Ik merk dat je de Engelse versie van True Image hebt.

Ja dat bedoelde ik: create bootable rescue media.

Dat over klonen was slechts een geheel vrijblijvende suggestie om het iets makkelijker te maken voor jou; alleen bij een laptop is het aansluiten van een eSATA externe harddisk vaak niet mogelijk; ik ging voor het gemak er even vanuit dat je een desktopcomputer had

Veel succes veder!

henk14
door henk14 - Nov 10, 2010 om 11:37
163 Antwoorden / 85 Vragen

Oke tar, ik heb net een boot schijfje gemaakt voor true image. Ik neem aan dat het straks een kwestie is van het schijfje plaatsen en dan kan ik bij mijn image komen die op mijn externe harde schijf staat en dan zal het een kwestie van recover zijn neem ik aan. Heel erg bedankt voor je tijd en uitleg tar.

Groet, Henk.

ta
door tar - Nov 10, 2010 om 11:38
522 Antwoorden / 9 Vragen

Jouw vragen:

"Hoe werkt het als ik nu de pc wil formatteren en dus dat back up bestand moet gebruiken ?".

De vraag is waarom je je harddisk zou willen formatteren...

Ik neem aan dat jouw harddisk is verdeelt in 2 partities? B.v. C: waar Windows opstaat en b.v. D: waar iets anders opstaat.

Je slaat de gemaakte Image dan op op D: en dan kun je via True Image de Image terugzetten van D: naar C:

Volgende vraag:

"En als mijn pc crasht hoe roep ik dan dat image bestand aan. Ik weet als ik in het boot menu zit dat ik volgens mij niet de externe harde schijf terug zie en dus niet boven aan kan zetten".

In het geval van een erge crash:

Je stopt de True Image opstart CD of DVD in de DVD-speler van je computer; start je computer opnieuw op en dan start de Bootloader van True Image; na een tijdje kun je dan kiezen welke Image je dan terug wenst te zetten.

Je hebt dus geen installatie CD's van Windows meer nodig omdat de Bootloader (= opstartprogramma) van True Image dit geheel overneemt.

Volgende vraag:

"Alleen wat als mijn pc dan wel harde schijf stuk gaat ?".

Aan het moederbord/processor van je computer zit de licentie gekoppeld van Windows; als je moederbord/processor kapot gaat zul je meestal een nieuwe Windows licentie moeten aanschaffen.

Als je harde schijf kapot gaat kun je via True Image de Image die je gemaakt hebt en opgeslagen hebt op de externe harddisk terugzetten via een andere computer naar de nieuwe harde schijf.

Als je geen tweede computer hebt, kun je alvast een nieuwe reserve harddisk aansluiten op je moederbord (via de SATA verbinding) en je huidige schijf klonen via True Image.
Nadat je de reserve schijf hebt gekloond, berg je die schijf weer op.

Zo heb je altijd een reserve harddisk en hoef je nooit meer Windows opnieuw te installeren.

Het is altijd aan te raden om regelmatig -zeker bij grote systeemveranderingen- een image te maken en deze op een externe schijf/andere partitie te bewaren.

Er zijn gratis programma's die kunnen zien wanneer je harddisk waarschijnlijk kapot gaat of b.v. veel te warm wordt.

B.V.:

HD-Tune

HD Tune Pro kost geld HD Tune is gratis

of:

HD Health

ta
door tar - Nov 10, 2010 om 12:17
522 Antwoorden / 9 Vragen

Hey Henk,

Fijn dat het te horen is dat het gelukt is.

Die Image op je externe schijf is in jouw geval een nuttige extra reserve back-up.

Om een Image makkelijk en snel terug te zetten kun je de Image het best op de partitie bewaren waarop Windows niet aanwezig is; dus niet op je C: schijf maar op de andere partitie van je harde schijf van je laptop.

Succes!

ca
door camielio - Aug 15, 2015 om 19:50
4 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=cabai schreef op maandag 8 nov 2010, 15:04]Ik gebruik Genie Timeline Free edition werkt perfect en back-up alles maar is ook zelf instelbaar, kiest van te voren welke schijf het meest geschikt is.
Te downloaden via: www.genie-soft.com/free_products/free_timeline.aspx
Is in het nedererlands en draait op de achtergrond mee.
Succes ermee

ro
door robertel - Aug 15, 2015 om 19:52
58 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=camielio schreef op zaterdag 15 aug 2015, 19:50][quote=cabai schreef op maandag 8 nov 2010, 15:04]Ik gebruik Genie Timeline Free edition werkt perfect en back-up alles maar is ook zelf instelbaar, kiest van te voren welke schijf het meest geschikt is.
Te downloaden via: www.genie-soft.com/free_products/free_timeline.aspx
Is in het nedererlands en draait op de achtergrond mee.
Succes ermee

Na 5 jaar quote je een bericht over Windows XP...

Proficiat!

ca
door camielio - Aug 15, 2015 om 19:52
4 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=cabai schreef op maandag 8 nov 2010, 15:04]Ik gebruik Genie Timeline Free edition werkt perfect en back-up alles maar is ook zelf instelbaar, kiest van te voren welke schijf het meest geschikt is.
Te downloaden via: www.genie-soft.com/free_products/free_timeline.aspx
Is in het nedererlands en draait op de achtergrond mee.
Succes ermee

Beste Cabal,
Ik heb uw aanbeveling opgevolgd,en heb ook een back up gemaakt.
Ik kom er alleen niet uit hoe ik alles nu op een externe schijf kan zetten.
Hopelijk kunt u mij hier wat meer over vertellen

bvb
mvg

ca
door camielio - Aug 15, 2015 om 20:12
4 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=robertel schreef op zaterdag 15 aug 2015, 19:52][quote=camielio schreef op zaterdag 15 aug 2015, 19:50][quote=cabai schreef op maandag 8 nov 2010, 15:04]Ik gebruik Genie Timeline Free edition werkt perfect en back-up alles maar is ook zelf instelbaar, kiest van te voren welke schijf het meest geschikt is.
Te downloaden via: www.genie-soft.com/free_products/free_timeline.aspx
Is in het nedererlands en draait op de achtergrond mee.
Succes ermee

Na 5 jaar quote je een bericht over Windows XP...

Proficiat!

ca
door camielio - Aug 15, 2015 om 20:16
4 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=robertel schreef op zaterdag 15 aug 2015, 19:52][quote=camielio schreef op zaterdag 15 aug 2015, 19:50][quote=cabai schreef op maandag 8 nov 2010, 15:04]Ik gebruik Genie Timeline Free edition werkt perfect en back-up alles maar is ook zelf instelbaar, kiest van te voren welke schijf het meest geschikt is.
Te downloaden via: www.genie-soft.com/free_products/free_timeline.aspx
Is in het nedererlands en draait op de achtergrond mee.
Succes ermee

Na 5 jaar quote je een bericht over Windows XP...

Proficiat!

Robertel ..ik had de datum niet eens gezien
Ik heb zelf geen windows xp maar windows 7 premium.
Het is de 1e keer dat ik hier ben cq reageer.
Dat jij je uberhaupt geroepen voelt om te reageren .pffff
Vroeger vaak gepest zeker.

tijger1
door tijger1 - Aug 16, 2015 om 00:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@caniello

Misschien kunt u beter zelf een topic starten met daarin uw vraag. U zult dan vast per omgaande antwoord krijgen.

ro
door robertel - Aug 16, 2015 om 11:28
58 Antwoorden / 1 Vragen

@camielio:

nee...jij?

Misschien eerst eens een handleiding lezen voordat je bijdehand gaat doen?