mabureau
door mabureau Nov 2, 2014 om 12:48
Computers & telefonie

Hoeveiilg is skype

Na het installeren van SKYPE op mijn pc, constateerde ik dat bij het openen van mijn ING internetbankieren op diverse plaatsen, zowel bij mijn rekening gegevens als in de omschrijving, door skype werd gevraagd of deze "telefoonnummers" aan mijn contactenlijst moesten worden toegevoegd.

De pc draait onder windows 8.1, met Chrome als internet browser en Norton Internet Security als beveiliging.

Na het openen van de script van de pagina, viel mij op dat in de script, tussen de door ING aangeleverde regels, diverse regels van Skype waren geplaatst.

E.c. Skype (lees Microsoft) omzeild hier dus zowel de beveiliging van Windows 8.1, Norton Internet Security, waarna de online ontvangen en niet opgeslagen data van ING worden gelezen en geïnterpreteerd.

Vraag rijst hierbij natuurlijk welke andere data ongemerkt en zonder toestemming nog meer worden uitgelezen.?

Naïef ? Maar ik ga er even vanuit dat hier geen kwade opzet in het spel is, maar ik vind het simpele feit dat het gebeurd zorgwekkend. Waar zit hier het lek ?

1549 10 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Nov 2, 2014 om 20:50
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dit is de rubriek Discussies.
Lees eens klik hier de informatie van de Ing. over Skype.
Ik zou eens de instellingen van Skype zorgvuldig nalopen en goed doorlezen en zoveel mogelijk uitzetten.
Ik heb al vele jaren Skype (XP en W7) maar heb dat nog nooit ondervonden.
Of Norton wel een erg goede beveiliging is?
Zet anders ook nog AdBlockPlus in uw browser en bijv. DoNotTrack me.

aurora1
door aurora1 - Nov 2, 2014 om 21:23
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Mij schoot ook nog te binnen de vraag of u met het opstarten van de pc (o.a.) Skype mee laat opstarten. Indien dat het geval is zou ik het uitvinken. Kijk ook of er in de browser een add-on van Skype zit. Die zou ik dan ook uitschakelen of verwijderen.

zw
door zwaardvis - Nov 2, 2014 om 22:29
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Bedoelt TS niet skype Click to call. Een los programmatje naast Skype waarmee je eenvoudig telefoonnummers die op websites staan, kunt aanklikken om ze vervolgens te bellen met een betaald skype-account? Click to call kun je gewoon verwijderen via het configuratiescherm van Windows. En de volgende keer, bij een nieuwe versie van Skype, click to call uitvinken zodat het niet opnieuw geinstalleerd wordt.

mabureau
door mabureau - Nov 3, 2014 om 11:23
102 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=aurora1 schreef op zondag 2 nov 2014, 20:50]Dit is de rubriek Discussies.
Lees eens klik hier de informatie van de Ing. over Skype.
Ik zou eens de instellingen van Skype zorgvuldig nalopen en goed doorlezen en zoveel mogelijk uitzetten.
Ik heb al vele jaren Skype (XP en W7) maar heb dat nog nooit ondervonden.
Of Norton wel een erg goede beveiliging is?
Zet anders ook nog AdBlockPlus in uw browser en bijv. DoNotTrack me.

@aurora1;
Ik weet dat dit de rubriek discussies is ! Maar een discussie moet ergens beginnen.
Bovendien wil ik voorkomen dat er in de V&A rubriek een disccusie ontstaat, terwijl die rubriek daar juist NIET voor bedoeld is.
De link naar de ING site die je stuurde heeft TOTAAL GEEN betrekking op dit onderwerp, maar gaat over de bereikbaarheid van ING als je via skype wilt bellen.
Wat ik aan de orde stelde ging niet over bellen met skype, maar over de ongewenste toegang tot gegevens op de computer.

@ Zwaardvis:
correct ja, Het komt inderdaad door dat Click to Call progje.
Dit blijkt dus een programma wat niet alleen specifiek naar telefoonnummers zoekt, maar met een stofkam door alle data gaat en alle cijfers combinaties (referentie nummers, mutaties en saldi) pakt omdat het mogelijk weleens een telefoonnummer zou kunnen zijn.

Vervolgens wordt er een wijziging aangebracht in de ING script, waarna er bij de cijferreeks een icoontje met een pop-up op het scherm verschijnt.
Wat er verder nog met de gevonden data gebeurd ? Niets ? Naïef gedacht misschien,

Maar met het paranoïde gedrag van de amerikanen zelf, zou je zelf haast paranoïde worden en bang voor alles wat uit amerika komt..

Ik heb dus dit progje weer verwijderd.

You never know

aurora1
door aurora1 - Nov 3, 2014 om 15:43
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik wist niet dat u KWAAD werd! (om ook maar eens overbodige hoofdletters en een overbodig uitroepteken te gebruiken....)
U stelde de vraag: "waar zit hier het lek?" V&B wordt doorgaans vaker gelezen dan Discussies, wel zo handig als er een vraag is, vooral over mogelijke veiligheidslekken bij internetbankieren. U wilt kennelijk discussiëren over een vraag die u stelt. Mij best.
U had dus niet goed opgelet met het installeren van Skype begrijp ik.
Voortaan zal ik mezelf ervoor behoeden om de tijd te nemen op een vraag van u te reageren.

mabureau
door mabureau - Nov 3, 2014 om 18:24
102 Antwoorden / 12 Vragen

@ aurora1:

excuses, het was niet mijn bedoeling om op tenen te trappen,
Ik meen echter dat u het was, die in eerste instantie meende mij terecht te moeten wijzen, om mij vervolgens te attenderen op een link, welke totaal niet relevant was voor dit onderwerp/

Ook uw laatste veronderstelling dat ik bij het installeren van skype niet goed had opgelet is niet terecht, Alleen is na installatie gebleken dat de functionaliteit van één van de onderdelen, achteraf vragen oproept.

Excuses nogmaals, ik had op een andere discussie gehoopt.

target
door target - Nov 20, 2014 om 00:23
297 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=mabureau schreef op maandag 3 nov 2014, 11:23]Maar met het paranoïde gedrag van de amerikanen zelf, zou je zelf haast paranoïde worden en bang voor alles wat uit amerika komt..

Misschien niet eens zo'n slecht idee. Met een gezond stukje wantrouwen richting het digitale is tegenswoordig niets mis hoor. ;-)

(ook deze reactie is voor ten minste een jaar opgeslagen bij de providers via welke de dataverbinding gelopen is)

jantje7
door jantje7 - Nov 21, 2014 om 20:45
1459 Antwoorden / 23 Vragen

@ mabureau,

Ook ik erger me aan het feit dat van bankrekening nummers plots telefoon nummers worden gemaakt. U schrijft dat u dat progje hebt verwijderd. Kun u ook zeggen hoe u dit gedaan heeft?
Kijk uit naar uw antwoord.

mabureau
door mabureau - Nov 22, 2014 om 16:10
102 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=jantje7 schreef op vrijdag 21 nov 2014, 20:45]@ mabureau,

Ook ik erger me aan het feit dat van bankrekening nummers plots telefoon nummers worden gemaakt. U schrijft dat u dat progje hebt verwijderd. Kun u ook zeggen hoe u dit gedaan heeft?
Kijk uit naar uw antwoord.

Betrekkelijk eenvoudig, maar weet niet welke WINDOWS versie je draait.
Als je weet hoe je in het configuratie scherm moet komen, dan kies je daar vervolgens voor "programma's en onderdelen".
Hier zie je een lijst met geïnstalleerde programma's, waartussen ook het programma "click to call".
Klik dit laatste programma aan en vervolgens op verwijderen (boven aan de lijst).

Als het goed is ben je het nu kwijt.

Kan je het configuratiescherm niet vinden, laat dan even weten welke windows versie je hebt ? Bvb. Vista, Windows 7 of 8. Dan zal ik even aangeven hoe je in het scherm komt.
Succes.

jantje7
door jantje7 - Nov 22, 2014 om 16:18
1459 Antwoorden / 23 Vragen

@ mabureau,

Hartelijk dank u voor uw reactie. Ben nu ook verlost van de wijzigingen van bankrekening nummers in telefoon nummers.