Ru
door Rudgr Jul 28, 2020 om 17:13
Computers & telefonie

Honderden smsjes in achtergrond verstuurd door (Android) app

Onze dochter heeft helaas een app of link aangeklikt op haar Android telefoon waardoor deze als een soort schakel in een botnet heeft gefunctioneerd. Wekenlang zijn er smsjes verstuurd naar volstrekt willekeurige nummers (ik neem aan een bellijst) waardoor ze uiteindelijk door haar belbundel is geschoten en deze pas na 70 euro doorschieten door Tele2 is geblokkerd.

Ik gok dat het van die nep login smsjes zijn geweest zoals je die vaak krijgt (nep ING of Belastingdienst smsjes).

Nu kunnen we niet achterhalen welke app of link dit is geweest (het heeft uiteindelijk 2 maanden geduurd, we kwamen er pas achter na een wel erg hoge factuur vorige week). Zijn er meer mensen die iets dergelijks hebben meegemeaakt? Kan op internet er werkelijkwaar niets over vinden.

En heeft het zin om aangifte te doen? We weten niet hoe het precies is gebeurd natuurlijk.

[Overigens is de telefoon inmiddels gereset en extra veilig dichtgetimmerd.]

1237 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 28, 2020 om 17:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Aangifte? Waarvan? U zou het kunnen melden aan de fraude helpdesk.

Ik krijg nooit nep sms'jes van de ING of de belastingdienst. Weet dochter wat er in stond?

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 28, 2020 om 17:41
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Dit is toch hetgeen er gebeurt is? 'Onze dochter heeft helaas een app of link aangeklikt op haar Android telefoon waardoor deze als een soort schakel in een botnet heeft gefunctioneerd'.

Het doen van aangifte is altijd mogelijk maar het zal m.i. hoe dan ook geen hoge prioriteit hebben. Het betrof immers een handeling van uw dochter betrof die dit tot gevolg had. Ik neem aan dat u de app of de link die zij heeft benut ook heeft verwijderd.
Daarbij is het aan te bevelen om hoe dan ook uw dochter er goed op te wijzen dat zij niet maar zo onbekende links etc. moet aanklikken.

Op zich zou men bij Tele2 wel moeten kunnen nagaan wie er eventueel op basis van al deze SMS berichten financieel hebben 'geprofiteerd'. Melden aan www.fraudehelpdesk.nl lijkt mij zinvol en u kunt m.i. ook een melding doen bij de ACM www.consuwijzer.nl.

M.b.t. eventueel doen van aangifte is het nodig dat u vermoeden van frauduleus handelen ook kunt bewijzen en dan is toch m.i. helaas het probleem dat een en ander het gevolg is van handelen door uw dochter zelf.

sjjoppy
door sjjoppy Jul 28, 2020 om 17:49
7214 Antwoorden / 3 Vragen
heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 28, 2020 om 17:52
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@SHOPPIE, dank. Ik heb de fout hersteld.

sjjoppy
door sjjoppy Jul 28, 2020 om 17:56
7214 Antwoorden / 3 Vragen

.

Ru
door Rudgr Jul 29, 2020 om 11:13
Antwoorden / 1 Vragen

Dank, heb het inmiddels daar gemeld.

Ben ook wel benieuwd of meer mensen hier last van hebben gehad. Vreemd dat ik daar niets over kan vinden.

Topantwoord

diumenge
door diumenge - Jul 28, 2020 om 22:06
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Voor een niet te verhalen schade van 70 euro aangifte doen? Nee, laat het zitten en zie het als een vervelende en prijzige les.

Topantwoord

sw
door swat1500 - Jul 28, 2020 om 23:00
3796 Antwoorden / 0 Vragen

Waarvan wilt u aangifte doen. Het eerste wat de politie vraagt is "Wat is gebeurd?". Het enige wat u kunt vertellen is dat de telefoon van uw dochter veel sms-jes heeft gestuurd. Weet u wat de inhoud van die sms'sjes was, waar kwamen ze vandaan en hoe is de telefoon van uw dochter deze sms'jes gaan versturen?
U geeft zelf al aan niet te weten hoe een en ander is gegaan en dat de telefoon inmiddels is gereset waardoorr alle sporen verloren zijn gegaan.
De politie kan op basis van uw verhaal niets zinnigs op papier zetten en ook niet vast stellen of er wel sprake is geweest van een strafbaar feit. Zonde van uw en hun tijd dus.
Mogelijk heeft uw dochter een "leuke" app gedownload die alleen buiten de Google store te verkrijgen is en ja dat is spelen met vuur omdat je dan eerst de beveiligingsfucties in Android uit moet zetten.

Donuts
door Donuts - Jul 29, 2020 om 11:31
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Quote: Ben ook wel benieuwd of meer mensen hier last van hebben gehad. Vreemd dat ik daar niets over kan vinden.

Ik vermoed dat uw dochter een onbetrouwbare app heeft geïnstalleerd. Regelmatig worden namelijk met malware geïnfecteerde apps in de Playstore aangetroffen.

Wat zoekresultaten https://www.google.com/search?ei=KEEhX_rOJb3AlAa944C4Ag&q=malware+app+play+store+verstuurt+sms&oq=malware+app+play+store+verstuurt+sms&gs_lcp=CgZwc3ktYWIQAzoECAAQR1CtiAFYu40BYMmSAWgAcAF4AIABaogBrwGSAQMxLjGYAQCgAQGqAQdnd3Mtd2l6wAEB&sclient=psy-ab&ved=0ahUKEwj6gvjjkvLqAhU9IMUKHb0xACcQ4dUDCAw&uact=5

Donuts
door Donuts - Jul 29, 2020 om 11:42
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Een artikel waarin u kunt lezen dat Google weet dat hun Play Store regelmatig gevaarlijke apps bevat en wat men er aan probeert te doen https://www.agconnect.nl/artikel/drie-beveiligingsbedrijven-moeten-googles-play-store-veiliger-maken