ni
door ninuz May 3, 2008 om 07:26
Computers & telefonie

HP Pavilion TX 1020 kaduuk

Mijn HP laptop van 13 maanden jong (!!!) ging gisterochtend nog gewoon aan, ik hoorde het Windows (vista) geluid namelijk maar toen ik bij m'n bureau kwam was het beeldscherm zwart. Uiteindelijk maar uitgezet en weer opgestart (met de aan-uit knop want iets anders kon dus niet) maar nop. Hij gaat wel aan alleen loopt hij meteen vast en blijft het beeldscherm zwart. HP op de chat en aan de telefoon gehad maar deze beste mensen kennen het consumentenrecht niet en van de economische waarde van een laptop hebben ze al helemaal nog nooit gehoord. Er werd me dan ook niet verteld dat ik de laptop naar Dynabyte (waar ik hem heb gekocht vorig jaar) kon terugbrengen. Mijn vraag is echter: ik heb niet overal een backup van gemaakt en ik zou dus naast de reparatie ook een backup willen hebben van de laptop. Daar betaal ik uiteraard voor want het is m'n eigen domme fout dat ik niet alles netjes gebackupt heb. Maar als ze 'm voor reparatie houden, zijn ze dan als ik dat aan ze vraag en er ook gewoon voor wil betalen, verplicht om die backups ook uit te voeren?

494 7 Rapporteer

labswans
door labswans - May 3, 2008 om 07:58
1918 Antwoorden / 10 Vragen

nee, ze zijn nooit iets verplicht om uit te voeren. Zelfs niet als u er voor betaald.

labswans

akkefiet
door akkefiet - May 3, 2008 om 09:31
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo Ninuz

Misschien is het slechts een beeldschermprobleem.
Zoek de beeldschermtoets eens op (één van de F toetsen heeft een beeldscherm icoontje of CTRL/LCD erop) Deze samen met de Fn toets indrukken.
Anders uitproberen met een externe monitor.

En een laptop kan ook op zwart gaan als de accu (bijna) leeg is en niet goed op netvoeding. Dus check dat ook even.

Vrgr. AF

freya
door freya - May 3, 2008 om 10:55
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo ninuz,

Het lijkt er op dat het mis gaat op het moment dat Windows moet omschakelen naar de ingestelde resolutie. De 'standaard' resolutie is kennelijk geen probleem omdat in eerste instantie je gewoon 'beeld' hebt. Ik zou de laptop dus eens in 'veilige modus' starten, dan heb je waarschijnlijk wèl beeld.

Druk tijdens het starten van de computer enkele malen op de <F8>-toets tot er een menu verschjnt. Kies dan voor 'veilige modus' en start verder op (dit kan wat langer uren). Mocht Windows dan wel helemaal opstarten, dan kun je in ieder geval je data veiligstellen.

Je moet er in ieder geval niet vanuit gaan dat een winkel dat voor je doet, ook al wil je daar voor betalen. Winkels en/of reparatiebedrijven gaan grondig te werk en zetten er gewoon een nieuwe Windowsinstallatie op of installeren een nieuwe harde schijf zonder ook maar rekening te houden met eventuele data. Je zult er dus zelf voor moeten zorgen dat je een backup krijgt van je data.

m.vr.gr. Freya

akkefiet
door akkefiet - May 3, 2008 om 10:57
1075 Antwoorden / 10 Vragen

En anders eerst een handige jongen (m/v) laten proberen backups te maken ( kijk eventueel op www.zoekcomputerhulp.nl )
Laat dat echt maar niet aan de reparatiedienst over....

ni
door ninuz - May 3, 2008 om 11:04
2 Antwoorden / 2 Vragen

Nav de antwoorden hier ben ik ook tot die conclusie gekomen en PRAISE THE LORD, het lag niet aan de HD, het is wsl het moederbord. de handige jongen van de Computerij waar ik 'm heen heb gebracht heeft de interne HD van de laptop en mijn externe HD met elkaar verwisseld dus ik heb alle bestanden gewoon hier en hij gaat kijken wat er verder aan de hand is. Hopelijk heb ik al begin volgende week m'n laptop werkend terug. De afweging was natuurlijk ook tussen wil je 'm snel terug of wil je in de clinch met Dynabyte en HP om vervolgens je laptop weken- danwel maandenlang kwijt te zijn. Eigenlijk genant hoe die bedrijven werken. Hopelijk komt er snel een concurrererend iets dat alle voordelen in een verenigt. De moraal van dit verhaal: backuppen, backuppen, backuppen. Nogmaals dank voor jullie snelle reacties!

edwardus
door edwardus - May 4, 2008 om 19:06
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Inmiddels heb je je data al veilig weten te stellen. Ik wou alleen even melden dat het voor HP geen punt is als je voor het opsturen de hd eruit haalt.

Verder is het enigszins logisch dat HP "het consumentenrecht niet begrijpt" want zij leveren niet aan consumenten, maar aan winkeliers en andere afzetkanalen. Volgens het consumentenrecht moet je je ook vervoegen bij de verkoper en niet de fabrikant. In voorkomende gevallen kan een winkelier je doorsturen naar de fabrikant, de winkelier blijft echter jouw aanspreekpunt en verantwoordelijk voor de afhandeling.

ni
door ninuz - May 4, 2008 om 20:51
2 Antwoorden / 2 Vragen

Ik kan om mijn vraag summier te houden niet alle details vertellen maar ik vond dat HP werkelijk op een genante manier communiceert met haar eindgebruikers. Ik vind namelijk dat bedrijven tegenwoordig wel degelijk iets te schaften hebben met eindgebruikers (lees consumenten) aangezien wij het zijn die hun producten gebruiken. Ik moet het eerste bedrijf dan ook nog tegenkomen dat ronduit zal communiceren dat de consument niet hun zaak is... Sterk staaltje van typisch slechte service en communicatie met gebruikers.