ka
door karinl76 Apr 29, 2014 om 20:45
Computers & telefonie

Internet explorer

hallo

ik lees dat er een lek is in internet explorer en er wordt aangeraden om (tijdelijk) internet explorer niet te gebruiken. Ik vraag me af wat dat precies inhoudt. Moet ik het helemaal verwijderen van mijn laptop of kan ik het wel op mijn laptop laten staan en is het voldoende om alleen maar het internet op te gaan via een andere provider? Ik gebruik nu maar google chrome ipv internet explorer. Ik heb namelijk allebei op mijn laptop geïnstalleerd.

9411 57 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Apr 29, 2014 om 20:49
1459 Antwoorden / 23 Vragen

U kunt er IE gewoon op laten staan. Zelfs nog gebruiken, alleen het advies is om geen onbekende en vreemde sites te gaan aanklikken.

acjzr1
door acjzr1 - Apr 29, 2014 om 22:09
295 Antwoorden / 3 Vragen

Wat je nu doet is goed.
Door Google Chrome te gebruiken kan men geen misbruik maken van het lek in IE.
Je dient er wel voor te zorgen dat Chrome je standaard browser is zodat links die je opent vanuit b.v. Outlook via Chrome worden geopend.
IE laten staan op je laptop is ook goed aangezien automatische updates normaal gesproken aan staan en IE dus binnenkort automatisch gepatched zal worden en weer veilig wordt om te gebruiken.
Tot die tijd zou ik Chrome blijven gebruiken.
Of Safari, of Firefox, of Opera...

valerius-2
door valerius-2 - Apr 29, 2014 om 23:30
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Net een nieuwe update ontvangen voor ie 11. Gelijk ge installeert.

Cookies
door Cookies - Apr 29, 2014 om 23:50
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op dinsdag 29 apr 2014, 23:30]Net een nieuwe update ontvangen voor ie 11. Gelijk ge installeert.

Dat is geen update om het flash lek op te lossen!

zw
door zwaardvis - Apr 29, 2014 om 23:56
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Alsof er geen lekken in Chrome zitten.....9 x per maand nieuwe versies om gaten te dichten. Het houdt niet op.

forever-nl
door forever-nl - Apr 30, 2014 om 00:06
400 Antwoorden / 11 Vragen

Dat er negen keer per maand security updates komen kun je ook als juist een positief signaal zien. Ik gebruik zelf Firefox gezien het zowel op het vlak van privacy als security goed scoort. Dit laatste is bij Chrome een probleem en voor mij reden het niet te gebruiken.

edrick3
door edrick3 - Apr 30, 2014 om 08:10
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo karinl76,

Denk dat je niet meteen in de stress hoeft te schieten.
Inderdaad verstandig om over te stappen op een andere webbrowser - zoals zoveel anderen dat ook al gedaan hebben.
Firefox is bv. een goede browser. Kun je hier downloaden.
Dat er meerdere browser op je computer staan kan geen kwaad.
Als je een browser opent wordt er gevraagd of je die browser als standaardbrowser wilt instellen (als je dat nog niet gedaan hebt); de anderen staan dan op non-actief.

Met vr.gr.

gisela_1
door gisela_1 - Apr 30, 2014 om 11:47
136 Antwoorden / 33 Vragen

[quote=edrick3 schreef op woensdag 30 apr 2014, 08:10]Hallo karinl76,

Denk dat je niet meteen in de stress hoeft te schieten.
Inderdaad verstandig om over te stappen op een andere webbrowser - zoals zoveel anderen dat ook al gedaan hebben.
Firefox is bv. een goede browser. Kun je hier downloaden.
Dat er meerdere browser op je computer staan kan geen kwaad.
Als je een browser opent wordt er gevraagd of je die browser als standaardbrowser wilt instellen (als je dat nog niet gedaan hebt); de anderen staan dan op non-actief.

Met vr.gr.

Ja, Edrick, Firefox is/was een goede browser. Ik gebruik hem altijd. Maar de update naar versie 29 vind ik geen succes :-( "Niet iedere verandering is een verbetering!" Groet, G.

roodborstje
door roodborstje - Apr 30, 2014 om 11:54
91 Antwoorden / 71 Vragen

Heb ook IE en gisteren Google Chrome er, voor de veiligheid ?, meteen bij geïnstalleerd.
Alleen die laatste doet het niet en dus gebruik ik maar weerIE.

simon55
door simon55 - Apr 30, 2014 om 12:16
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Inderdaad gisela firefox update 29 is waardeloos

vr1944
door vr1944 - Apr 30, 2014 om 12:17
1210 Antwoorden / 5 Vragen

KB 2961887 van 29/4 is wel degelijk een update voor de flashplayer.

Het nieuws over Heartbleed is je in de afgelopen week waarschijnlijk niet ontgaan. Wij willen je hier wat informatie over geven en laten weten welke stappen wij hebben genomen om onze klanten te beschermen, en welke stappen je zelf kunt nemen om je hiertegen te beschermen.

Bepaalde versies van Norton AntiVirus, Norton Internet Security en Norton 360 kunnen zijn getroffen door dit lek. Wij hebben op 10 april updates naar deze producten gedistribueerd om Heartbleed te stoppen en te blokkeren. Norton-accounts die worden gebruikt voor aanmelding bij Norton.com, zijn niet getroffen. Raadpleeg onze Veelgestelde vragen voor meer informatie over hoe wij ons tegen dit lek verdedigen.

Waarom Heartbleed voor iedereen op internet gevolgen heeft

Heartbleed is een bug in bepaalde versies van OpenSSL. OpenSSL is een set softwarefuncties die wijdverspreid op internet wordt gebruikt voor beveiligingsdoeleinden. Door deze bug kunnen je naam, wachtwoorden en andere persoonlijke gegevens voor anderen zichtbaar worden.

Als je in de afgelopen twee jaar een website hebt bezocht waarop een kwetsbare versie van OpenSSL wordt gebruikt, kunnen je persoonlijke gegevens op straat liggen. Met de tool http://safeweb.norton.com/heartbleed kun je controleren of een bepaalde website op dit moment is aangetast.

Zo kun je jezelf beschermen

Door de complexe aard van dit lek is het niet voldoende om je wachtwoorden te wijzigen voor sites zonder bijgewerkte versie van OpenSSL. Dit zijn enkele voorzorgsmaatregelen die je kunt nemen:
• Wijzig je wachtwoord op elke website die gevoelige informatie over jou bevat. Controleer eerst met deze tool of de site het Heartbleed-lek bevat.

• Het is vooral belangrijk om wachtwoorden te veranderen wanneer je dezelfde wachtwoorden voor meerdere sites hebt gebruikt. Je kunt je wachtwoord voor je Norton-account wijzigen door naar manage.norton.com te gaan en op Accountinformatie te klikken.

• Wees op je hoede voor phishingmails en typ websiteadressen rechtstreeks in je browser en klik niet op links in e-mails.

• Houd je bank- en creditcardrekeningen in de gaten voor ongebruikelijke transacties

Het kan lang duren voordat alle sites die door Heartbleed zijn aangetast, dit lek hebben gerepareerd. Gebruik deze tool om na te gaan of een website kwetsbaar is voor Heartbleed. Wij raden je aan om alleen persoonlijke of gevoelige gegevens, zoals je creditcardnummer, in te voeren als de site niet door Heartbleed is aangetast.

Meer informatie over Heartbleed en de gevolgen voor consumenten vind je in onze Veelgestelde vragen en de Norton Protection Blog.

Bescherm jezelf online.

Norton

=carola.83 schreef op dinsdag 29 apr 2014, 23:50:
=valerius-2 schreef op dinsdag 29 apr 2014, 23:30: Net een nieuwe update ontvangen voor ie 11. Gelijk ge installeert.

Dat is geen update om het flash lek op te lossen!

aurora1
door aurora1 - Apr 30, 2014 om 12:31
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat betreft de veranderde lay-out van Firefox, met een add-on van Mozilla kun je de voorgaande weer terug krijgen, klik hier, voor de Classic Theme Restorer.

gisela_1
door gisela_1 - Apr 30, 2014 om 12:38
136 Antwoorden / 33 Vragen

[quote=aurora1 schreef op woensdag 30 apr 2014, 12:31]Wat betreft de veranderde lay-out van Firefox, met een add-on van Mozilla kun je de voorgaande weer terug krijgen, klik hier, voor de Classic Theme Restorer.

Die werkt niet naar behoren, maar deze wel :

Mozilla Nederland
@Mozilla_nl
@Gizmootje probeer deze eens: addons.mozilla.org/nl/firefox/add…

=

(The Add On Bar (restored) 3.1

En nu wil ik graag nog weten, hoe ik de tabs weer naar beneden krijg, ONDER de menubalk???

di
door diversion - Apr 30, 2014 om 12:41
103 Antwoorden / 7 Vragen

Ik werk al jaren met Firefox, lijkt ook het meeste op Explorer zodat de overschakeling het soepelst verloopt. En is bovendien veel veiliger en heeft meer functies. Voor mij geen Explorer meer.

gisela_1
door gisela_1 - Apr 30, 2014 om 14:19
136 Antwoorden / 33 Vragen

[quote=simon55 schreef op woensdag 30 apr 2014, 12:16]Inderdaad gisela firefox update 29 is waardeloos

Erg nuttig: Zo goed als oud :-)))

Kijk eens op deze pagina voor aanpassingen aan de nieuwe versie: https://support.mozilla.org/nl/kb/nieuwe-firefox-eruit-laten-zien-als-oude-firefox … #fxhelp

di
door diversion - Apr 30, 2014 om 14:21
103 Antwoorden / 7 Vragen

Ik snap niet helemaal wat er zo verkeerd is aan de nieuwe versie van Firefox. Goed, de vormgeving is iets anders, maar ook weer niet totaal anders.

endemion
door endemion - Apr 30, 2014 om 14:21
237 Antwoorden / 3 Vragen

Ik gebruik al jaren geen IE meer laat staan Chrome. Dat zijn wat mij beteft zo'n beetje de slechtste keuzes op bekende browsers gebied. Firefox was erg goed tot op de laatste updates na dan. Echter er is goed nieuws namelijk Pale Moon.

Pale Moon is gebaseerd op Firefox echter is hier niet allerlei functionaliteit uitgesloopt, heeft ook een paar leuke extra's zoals oa een uitgebreide en volledig aan te passen statusbar, er is ook een 64bit versie beschikbaar, ook kun je makkelijk je Firefox profiel overhevelen naar Pale Moon zodat je dus al je instellingen, bladwijzers, add-ons etc (zie Tools op de website van Pale Moon).
http://www.palemoon.org/

edrick3
door edrick3 - Apr 30, 2014 om 14:23
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=roodborstje schreef op woensdag 30 apr 2014, 11:54]Heb ook IE en gisteren Google Chrome er, voor de veiligheid ?, meteen bij geïnstalleerd.
Alleen die laatste doet het niet en dus gebruik ik maar weerIE.

Waarom Chrome het niet zou doen bij jou weet ik niet, maar gebruik dan voor alle zekerheid FF ipv IE. Zie mijn eerdere link.

gisela_1
door gisela_1 - Apr 30, 2014 om 14:30
136 Antwoorden / 33 Vragen

[quote=diversion schreef op woensdag 30 apr 2014, 14:21]Ik snap niet helemaal wat er zo verkeerd is aan de nieuwe versie van Firefox. Goed, de vormgeving is iets anders, maar ook weer niet totaal anders.

B.V.
1. De Add On-balk beneden ontbreekt!
2. De tabbladen staan te hoog en laten de persoonlijke vormgeving niet meer volledig zien en zijn te groot!
3. En meer!

di
door diversion - Apr 30, 2014 om 14:35
103 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=gisela schreef op woensdag 30 apr 2014, 14:30][quote=diversion schreef op woensdag 30 apr 2014, 14:21]Ik snap niet helemaal wat er zo verkeerd is aan de nieuwe versie van Firefox. Goed, de vormgeving is iets anders, maar ook weer niet totaal anders.

B.V.
1. De Add On-balk beneden ontbreekt!
2. De tabbladen staan te hoog en laten de persoonlijke vormgeving niet meer volledig zien en zijn te groot!
3. En meer!

Dingen die mij niet eens zijn opgevallen en/of niet storen. Ik gebruik Firefox gewoon om te browsen, en daar is ie nog steeds goed genoeg voor wat mij betreft. Misschien moet je dan naar Pale Moon overstappen.

gisela_1
door gisela_1 - Apr 30, 2014 om 14:50
136 Antwoorden / 33 Vragen

[quote=diversion schreef op woensdag 30 apr 2014, 14:35][quote=gisela schreef op woensdag 30 apr 2014, 14:30][quote=diversion schreef op woensdag 30 apr 2014, 14:21]Ik snap niet helemaal wat er zo verkeerd is aan de nieuwe versie van Firefox. Goed, de vormgeving is iets anders, maar ook weer niet totaal anders.

B.V.
1. De Add On-balk beneden ontbreekt!
2. De tabbladen staan te hoog en laten de persoonlijke vormgeving niet meer volledig zien en zijn te groot!
3. En meer!

Dingen die mij niet eens zijn opgevallen en/of niet storen. Ik gebruik Firefox gewoon om te browsen, en daar is ie nog steeds goed genoeg voor wat mij betreft. Misschien moet je dan naar Pale Moon overstappen.

Ik gebruik juist FF voor de add ons en de persoonlijke vormgeving bevalt mij prima. ook de streep die er nu doorheen zit, stoort! Maar het is al opgelost, FF heeft diverse add ons om hem zo goed als oud te maken :-)

endemion
door endemion - Apr 30, 2014 om 15:00
237 Antwoorden / 3 Vragen

Zal ik ook nog een paar dingen noemen die me gestoord hebben aan Firefox bij de laatste updates?

- Niet "back" kunnen gaan naar de tegeltjes pagina.
- Tabs balk niet meer uit te zetten bij 1 enkele pagina. Tabbed wordt je door de strot gedrukt.
- Bij het openen van een nieuw venster sporadisch gedrag wbt de focus die vaak terugflipte naar de pagina waar je was.
- Add-ons moeten gebruiken om eruit gesloopte functionaliteit terug te halen.
- Sluitkruisje van de zoekbalk helemaal naar rechts verplaatst.

Allemaal geen issue met Pale Moon.

bestespellen
door bestespellen - Apr 30, 2014 om 15:00
46 Antwoorden / 13 Vragen

Wat mij stoort is dat niemand de zeer eenvoudige oplossing aanreikt om gewoon veilig van IE gebruik te kunnen maken.

Download en installeer EMET en het lek heeft geen enkel effect meer, net zoals de meeste andere lekken binnen Internet Explorer.

(Persoonlijk vind ik het dan ook een raadsel dat EMET niet standaard in Windows zit, maar goed...)

Wat lastiger, maar u kunt ook de 'geavanceerde beveiligde modus' inschakelen binnen Internet Explorer. Ga naar extra->Internet-opties->Geavanceerd->'Uitgebreide beveiligde modus inschakelen' (en voor Windows 8 x64 ook 64-bits processen inschakelen voor de uitgebreide beveiligde modus).

Gebruikt u alleen de Windows 8 Modern/Metro Internet Explorer, dan hoeft u helemaal niets te doen.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Apr 30, 2014 om 15:40
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=diversion schreef op woensdag 30 apr 2014, 14:21]Ik snap niet helemaal wat er zo verkeerd is aan de nieuwe versie van Firefox. Goed, de vormgeving is iets anders, maar ook weer niet totaal anders.
Helemaal juist; kost je welgeteld 8 minuten en 40 seconden om van de schrik bij te komen, hierna spreekt alles weer voor zich.

Sterke aanbeveling om geen Chrome te installeren. Kijk voor de aardigheid zelf maar eens waar je deze allemaal op de PC tegenkomt en stel je dan hardop eens de vraag hé hoort dat wel?

kr
door krogtwil - Apr 30, 2014 om 15:40
3 Antwoorden / 0 Vragen

Bijna niemand weet dat er ook de browser Opera is. Dit is m.i. een veilige browser en ook nog eens een heel fijne. Kijk ook eens op www.krogtwil.nl voor meer inforamtie.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Apr 30, 2014 om 15:43
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=gisela schreef op woensdag 30 apr 2014, 14:30]
1. De Add On-balk beneden ontbreekt!
2. De tabbladen staan te hoog en laten de persoonlijke vormgeving niet meer volledig zien en zijn te groot!
1. Die was sowieso al overbodig en je kunt ze ook gewoon rechtsboven neerzetten.
2. Persoonlijke vormgeving? Te groot? Je ziet nu gewoon nog net iets meer in beeld, dat is juist prettig.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Apr 30, 2014 om 15:46
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=krogtwil schreef op woensdag 30 apr 2014, 15:40]Bijna niemand weet dat er ook de browser Opera is. Dit is m.i. een veilige browser en ook nog eens een heel fijne. Kijk ook eens op www*knip*nl voor meer informatie.
Jouw hosting is duur, voor 3 tientjes heb je 15 gb aan ruimte ;-).

gisela_1
door gisela_1 - Apr 30, 2014 om 16:00
136 Antwoorden / 33 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op woensdag 30 apr 2014, 15:43][quote=gisela schreef op woensdag 30 apr 2014, 14:30]
1. De Add On-balk beneden ontbreekt!
2. De tabbladen staan te hoog en laten de persoonlijke vormgeving niet meer volledig zien en zijn te groot!
1. Die was sowieso al overbodig en je kunt ze ook gewoon rechtsboven neerzetten.
2. Persoonlijke vormgeving? Te groot? Je ziet nu gewoon nog net iets meer in beeld, dat is juist prettig.

.....

1. Ik heb een zeer oog en op de balk staat mijn Page Zoom, één klik = groter en kleiner, anders moet ik boven in het menu duiken
2. Mijn persoonlijke vormgeving is een foto bovenaan en de tabs staan er nu overheen (midden in het oog ) en er staat een dikke streep doorheen en beneden staat de foto ook bij de add on balk. Nu dus wel weer ;-) Ik weet dat dit niet het allerbelangrijkste is, maar het stoorde mij !!
3.3. Voor de rest nog wat technische dingen die al hier genoemd zijn!

Fijne avond! Groet, G.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Apr 30, 2014 om 16:38
4299 Antwoorden / 5 Vragen

@gisela
1. control + + (teken) of - (teken) gebruiken is sneller, en de 0 (nul) om weer snel naar 100 procent te gaan. (sowieso zijn sneltoetsen altijd sneller, dat deed de naam misschien al vermoeden :-))
2. daar wil mij van distantiëren, blij dat ik die mogelijkheid nog nooit ben tegenkomen en omdat ik het simpelweg niet begrijp (beide liggen geheel aan mijn kant).

edrick3
door edrick3 - Apr 30, 2014 om 18:22
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@@@,

De vraag is:
Moet ik het helemaal verwijderen van mijn laptop of kan ik het wel op mijn laptop laten staan en is het voldoende om alleen maar het internet op te gaan via een andere provider?
En die is beantwoord.

Waar al die discussie over update Firefox etc nu vandaan komt......? ;-)

Cookies
door Cookies - Apr 30, 2014 om 18:57
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=vr1944 schreef op woensdag 30 apr 2014, 12:17]KB 2961887 van 29/4 is wel degelijk een update voor de flashplayer.

Je hebt gelijk (en Valerius dus ook). Laatste wat ik op 29/4 las, was dat er druk gewerkt werd aan een update. Blijkbaar dezelfde dag nog uitgebracht.

Cookies
door Cookies - May 1, 2014 om 19:41
13336 Antwoorden / 36 Vragen

De patch om het gevaarlijke lek van IE te dichten, schijnt vanavond te komen . Zelfs XP krijgt die patch.

Microsoft komt met patch voor Internet Explorer

Microsoft komt vanavond nog met een patch voor Internet Explorer. Die zal een gevaarlijk lek dichten, waar de webbrowser mee kampt.

Volledig artikel: KLIK

valerius-2
door valerius-2 - May 1, 2014 om 23:49
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Hij is al binnen en de instalering heeft al plaats gevonden.

door 1953 - May 2, 2014 om 03:05
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Het was weer een storm in een glas water! De soep werd niet zo heet opgediend!

Er is een update IE(11) beveiligingslek gisteravond uitgebracht, ook nog specifiek voor windows xp.

Cookies
door Cookies - May 2, 2014 om 07:01
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=1953 schreef op vrijdag 2 mei 2014, 03:05]
Er is een update IE(11) beveiligingslek gisteravond uitgebracht, ook nog specifiek voor windows xp.

Ja, dat schreef ik een paar uur eerder al. Zou nuttig zijn als je ook eens de andere antwoorden leest.

simon55
door simon55 - May 2, 2014 om 11:12
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Wat n wereldnieuws zeg die update...ik heb er wakker van gelegen......gebruik gewoon n andere browser er bestaat meer dan dat windows

vr1944
door vr1944 - May 2, 2014 om 11:25
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Nou goed dat je het hier even meldt . Overigens zat de lek in de secured pagina's van IE .Vandaar dat alle banken opeens internetbankieren storing hadden . Dat de patch volgens de NOS pas halverwege mei zou komen was ook onzin

=simon55 schreef op vrijdag 2 mei 2014, 11:12: Wat n wereldnieuws zeg die update...ik heb er wakker van gelegen......gebruik gewoon n andere browser er bestaat meer dan dat windows

ka
door karinl76 - May 3, 2014 om 07:58
11 Antwoorden / 10 Vragen

hallo

Hier de officiële vraagsteller weer. Ik heb nog een vraag. Hoe weet ik of ik ooit heb aangeven dat ik automatisch updates wil ontvangen? En zo ja, hoe kan ik dus zien dat ik die update automatisch heb gekregen? Als ik de update nog niet heb, waar vind ik die? Ben naar site van microsoft gegaan, maar ik zie niet waar ik de nieuwe update kan downloaden. Misschien stom?

Wat ik me afvraag is: waarom gaan de meeste mensen die reageren opeens over een andere browser discussiëren? heeft toch helemaal niks met mijn originele vraag te maken? Ik hoef al die onzin niet te lezen. Mijn vraag was allang beantwoord. Dit is toch geen discussie forum? Dit is voor vraag en antwoord.

jantje7
door jantje7 - May 3, 2014 om 08:26
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Indien u Windows 7 heeft kunt u links onder op start klikken, dan op alle programma's en even zoeken naar Windows update en hier op klikken. In een nieuw scherm kunt u zien wat de status is en de rest moet dan wel lukken.

ka
door karinl76 - May 3, 2014 om 08:34
11 Antwoorden / 10 Vragen

ok dank je jantje7. ik ga het proberen

gompy2
door gompy2 - May 3, 2014 om 08:38
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=karinl76 schreef op zaterdag 3 mei 2014, 07:58]hallo

Hier de officiële vraagsteller weer. Ik heb nog een vraag. Hoe weet ik of ik ooit heb aangeven dat ik automatisch updates wil ontvangen? En zo ja, hoe kan ik dus zien dat ik die update automatisch heb gekregen? Als ik de update nog niet heb, waar vind ik die? Ben naar site van microsoft gegaan, maar ik zie niet waar ik de nieuwe update kan downloaden. Misschien stom?

Als je iets niet weet kan dat nooit stom zijn natuurlijk...

Als je niet zeker weet of je die hebt binnen gekregen kun je Windows zelf even laten updaten.
Hoe je dat moet doen heb ik in een videootje verwerkt en op Youtube gezet.
Even volledig scherm aanklikken, dan is het beter zichtbaar, maar niet 100% scherp.

Klik hier-> Updaten

ka
door karinl76 - May 3, 2014 om 09:37
11 Antwoorden / 10 Vragen

ja, het is me gelukt. Dank jantje 7 en gompy2

endemion
door endemion - May 3, 2014 om 14:22
237 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=karinl76 schreef op zaterdag 3 mei 2014, 07:58]
Wat ik me afvraag is: waarom gaan de meeste mensen die reageren opeens over een andere browser discussiëren? heeft toch helemaal niks met mijn originele vraag te maken? Ik hoef al die onzin niet te lezen. Mijn vraag was allang beantwoord. Dit is toch geen discussie forum? Dit is voor vraag en antwoord.
Omdat je met een andere browser dat lek ook niet gehad zou hebben. Laat staan gedoe met updaten. En enkel omdat MS zo'n krankzinnige tactiek hanteert door te zeggen support voor XP is gestopt dus onze browser die updaten we ook niet meer als die op XP draait is er een heel gedoe rond dit lek ontstaan. Geeft ook maar weer een indicator waarom IE nu niet bepaald een goede browserkeus is (Chrome gaat niet netjes met je privacy om). Het is dus echt wel relevant. Het is ook zeker geen onzin, dat jij je kop in het zand wilt steken prima maar daar kom je wel laat mee.

vr1944
door vr1944 - May 3, 2014 om 15:34
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Omdat je met een andere browser dat lek ook niet gehad zou hebben. Laat staan gedoe met updaten

Dat er bij andere browsers geen lekken en updates zijn is klinkklare onzin . Voor IE in XP is ook een update . Dat je niet voor IE of Chrome kiest is jouw keuze de rest is onzin 100% veilige browsers bestaan niet.

endemion
door endemion - May 4, 2014 om 02:04
237 Antwoorden / 3 Vragen

Vr1944, daar moet je toch mee oppassen, termen als "klinkklare onzin". Moet je toch eerst eens de zaak goed lezen lijkt me. Al die uit de lucht gegrepen aannames, zucht.

Ik heb het niet over lekken in het algemeen maar over dit specifieke lek. En die had je dus wel degelijk NIET met een andere browser gehad.

De hele reden dat dit lek nu zo in de aandacht is gekomen komt doordat Microsoft in eerste instantie dit lek voor XP gebruikers niet zou gaan dichten. Daar is nu bij UITZONDERING toch een patch voor vrijgegeven. Was er geen sprake geweest van IE had het OS er niet eens toe gedaan en zou er geen heibel zijn ontstaan rondom dit lek of een ander lek. Ofwel geen gedoe.

Je doet verder net alsof het een eenvoudige keus is van die browser bevallen me beter dan die browsers. Maar er is meer aan de hand Chrome (en IE) wil ik iedereen afraden. Je privacy is daar absoluut niet gewaarborgd. Als Google erachter zit moet je sowieso eens goed achter je oren krabben aangezien zij juist geld verdienen met jou (privacy gevoelige) informatie en daar mogen we ons toch echt wel een heel stuk bewuster van worden. Ook ogenschijnlijke onschuldige informatie kan uiteindelijk toch tot de privacy gevoelige informatie behoren wat we ons ook maar zelden realiseren. Alle kleine beetjes die op zichzelf niks zeggen kunnen bij elkaar wel gebruikt worden om een profiel op te stellen. En Google is daar nogal sneaky in. Zo log je bv in op youtube en vervolgens weer uit maar blijf je ondertussen wel gewoon bij google ingelogd. Ga je daarna dus naar de google zoekmachine worden die zoekopdrachten meteen aan jou account gekoppeld. Ik ben Bing gaan gebruiken om oa dat gescheiden te houden.

Hier een stukje waarin Firefox met Chrome wbt privacy.

=Vaibhav Kaushal: Sync, Privacy and Marriage: Chrome syncs all your data with Google servers. Your bookmarks, history and addons information is saved to your Google account. And that’s where it gets all scary and shuddery. You cannot stock up that data on your own servers! The only thing you can do is to switch off sync. So you are left with only two options: 1) You use Google’s servers for sync (for whatever you want to sync) 2) Do not sync what you do not want to send to Google’s servers. Firefox has a syncing feature too, named ‘Firefox sync’. Now, for those of you who don’t have the luxury of having your own servers – you can opt for Firefox (Mozilla) servers (which is default). You might say that Firefox/Mozilla can sell the data to someone – but no they don’t and won’t. They are a non-profit organization and above all, Mozilla is an open organization. Ad interim, Google is all about spawning profit from every single pixel on the web. Incidentally, if you have your name etched on a server, you can use OwnCloud to sync your data! Now you can be quite sure that Google does not know ‘everything’ about you. The only way to save yourself from Google’s ever-ardent hawk eyes pinned on you, while you are using Chrome is to switch off the sync feature in chrome - and that would be a pain. Hence, Firefox! Because you're not married to your browser.

There might be an argument against that quoting “Chrome allows me to choose a separate sync encryption key which is never sent to Google”. Another one - “Chrome is based on open source Chromium”. They came to my conscience and then blossomed another question serving as an answer - “What if one day they start sending it? Or do they already?” followed by realization of a fact - “Google Chrome is closed source. It’s Chromium that’s open.” I’d rather humbly ask for an option to have my data on a server I choose. Then again, how many people actually choose to change the default and risk forgetting the sync password? Since with Firefox, that’s anyway needed, there is a good chance that you would remember it. This is especially sweet if you are using OwnCloud - that’s because if in worst case, you did forget the password of all accounts on OwnCloud, you would just reinstall it with the same data. Done!

Daarnaast is Chrome een van die onderdelen van Google net als de rest van Google waar je zoals al gezegd toch eens goed over moet nadenken.
http://en.wikipedia.org/wiki/Criticism_of_Google

Hier nog een lijst met redenen om niet voor IE te kiezen. Misschien niet al te recent lijstje maar geeft toch aan wat voor soort stukje software het betreft.
http://blogs.computerworld.com/18552/12_reasons_not_to_use_internet_explorer_ever

lekkerisdat
door lekkerisdat - May 4, 2014 om 14:01
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=endemion schreef op zondag 4 mei 2014, 02:04]Maar er is meer aan de hand Chrome (en IE) wil ik iedereen afraden. Je privacy is daar absoluut niet gewaarborgd. Als Google erachter zit moet je sowieso eens goed achter je oren krabben aangezien zij juist geld verdienen met jou (privacy gevoelige) informatie en daar mogen we ons toch echt wel een heel stuk bewuster van worden. Ook ogenschijnlijke onschuldige informatie kan uiteindelijk toch tot de privacy gevoelige informatie behoren wat we ons ook maar zelden realiseren. Alle kleine beetjes die op zichzelf niks zeggen kunnen bij elkaar wel gebruikt worden om een profiel op te stellen. En Google is daar nogal sneaky in.
Helemaal juist.

Ze weten bij Google nu ook dat jij deze pagina bezoekt, er wordt hier gebruik gemaakt van hun API. Ze zouden natuurlijk gek zijn om ook deze data niet te gebruiken, net zoals dat van analytisc (dat lijkt hier dan weer net niet actief te zijn) etc.
An sich vind ik het nog niet eens zo erg dat ze het doen (tenslotte maken hun het mogelijk dat ook ik 'n beetje geld kan verdienen), maar deze big data wordt zeer waarschijnlijk nooit meer verwijderd, kan je dus de rest van je leven blijven achtervolgen.
Daarom ook sterk het advies om enkele extensies aan Firefox toe te voegen, die dit soort scripts blokkeren. Enkel vinden velen dit te lastig, 'n extra keer op de muis klikken..

Wil je toch zoeken met Google, gebruik dan Startpage.

endemion
door endemion - May 4, 2014 om 14:59
237 Antwoorden / 3 Vragen

Daar gebruik ik zelf de Ghostery extensie voor in Firefox of liever Pale Moon (samen met ABP maar dat is meer om irritante reclame te blokkeren).

gompy2
door gompy2 - May 4, 2014 om 19:27
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op zondag 4 mei 2014, 14:01][quote=endemion schreef op zondag 4 mei 2014, 02:04]Maar er is meer aan de hand Chrome (en IE) wil ik iedereen afraden. Je privacy is daar absoluut niet gewaarborgd. Als Google erachter zit moet je sowieso eens goed achter je oren krabben aangezien zij juist geld verdienen met jou (privacy gevoelige) informatie en daar mogen we ons toch echt wel een heel stuk bewuster van worden. Ook ogenschijnlijke onschuldige informatie kan uiteindelijk toch tot de privacy gevoelige informatie behoren wat we ons ook maar zelden realiseren. Alle kleine beetjes die op zichzelf niks zeggen kunnen bij elkaar wel gebruikt worden om een profiel op te stellen. En Google is daar nogal sneaky in.
Helemaal juist.

Ze weten bij Google nu ook dat jij deze pagina bezoekt, er wordt hier gebruik gemaakt van hun API. Ze zouden natuurlijk gek zijn om ook deze data niet te gebruiken, net zoals dat van analytisc (dat lijkt hier dan weer net niet actief te zijn) etc.
An sich vind ik het nog niet eens zo erg dat ze het doen (tenslotte maken hun het mogelijk dat ook ik 'n beetje geld kan verdienen), maar deze big data wordt zeer waarschijnlijk nooit meer verwijderd, kan je dus de rest van je leven blijven achtervolgen.
Daarom ook sterk het advies om enkele extensies aan Firefox toe te voegen, die dit soort scripts blokkeren. Enkel vinden velen dit te lastig, 'n extra keer op de muis klikken..

Wil je toch zoeken met Google, gebruik dan Startpage.
Je slaat weer behoorlijk door in je paranoia Lekkerisdat, en Endemion trouwens ook.
Dat Internet Explorer geen ideale browser is, is een feit en algemeen bekend, ik heb hem daarom ook nog nooit gebruikt, maar dat iedereen op jacht is naar een zekere "lekkerisdat" of wie dan ook, is een beetje ver gezocht.
Want wat gebeurd er..
Jij, en ik, en de meeste van ons gaan het internet op en Googelen gewoon zonder in te loggen.
Het enige wat van ons dus bekend is, is ons IP-adres.
De informatie, die wij willen uitwisselen tussen twee computers, vertrekt en komt aan bij het IP-adres van je netwerkkaart. Het IP protocol laat gegevenspakketten naar hun bestemming "reizen" via verschillende netwerken die deel uitmaken van het Internet. Dit is dus om je te herkennen. Als je een opdracht stuurt naar een website om een bepaalde pagina te bezoeken, geef je je eigen IP adres mee aan die website. De website gaat vervolgens alle gegevens versturen met als ontvanger jou IP adres. Dankzij de goede structuur van Internet komt deze informatie bliksemsnel bij jou terecht.
Daardoor wordt er op onze computers een stempeltje gezet, een "cookie".
In dat cookie zit het 1 en ander verwerkt, ook ons adres, ons IP-adres dus.
Een IP-adres een serie is decimale getallen, bijvoorbeeld 192.0.2.197, wat dus in dat cookie verwerkt zijn en daarom is het ook zo dat als men ergens op een site komt waar je al eens een keer geweest is, de kleur veranderd van de URL.
O.a. op die manier wordt men getraceerd, dat doen cookies, dat doet Google en c.s ook.
Op die manier wordt ons surfgedrag, ons koopgedrag en ons neuspeuter gedrag en allerlei ander gedrag gekoppeld aan de cookies en IP-adres.
Op het moment dat men die cookies verwijderd zijn bijna alle traceermogelijkheden verdwenen die commerciële bedrijven gebruiken.
Gewoon dagelijks even opschonen met..... ,juist, Ccleaner en je kunt de volgende dag weer maagdelijk het internet op en niemand weet meer wie IP-adres xxx.xxx.xxx.xxx was, hoe simpel kan het internet-leven zijn

De meeste IP-adressen die uitgegeven worden door de providers zijn zogenaamde dynamische IP-adressen, dat wil zeggen dat men de ene maand het IP-adres 12.34.56.78.90 kan hebben, en de andere maand het IP-adres 09.87.65.43.21 enz enz.
Op die manier is de mogelijkheid van langdurig traceren ook helemaal verdwenen, maar buiten dat, alles soorten cookies weg, gedrag traceren is voor gewone normale bedrijven ook niet meer te koppelen.
Dit betekent niet dat men nooit meer te traceren is tussen de vele IP-adressen, maar gewone bedrijven zijn daar echt niet in geïnteresseerd.

Ghostery is een leuk tooltje, maar voegt niet echt iets toe, de cookies die het blokkeert kun je later ook wel weghalen met Ccleaner, weg cookies....
ABP, Adblock Plus is wel een handig tooltje, het houdt veel popups tegen, maar soms ook de goede werking van sommige websites.

lekkerisdat
door lekkerisdat - May 4, 2014 om 19:56
4299 Antwoorden / 5 Vragen

@gompy2 was het maar zo simpel als dat jij het omschrijft, zou ik 's nachts ook weer rustig kunnen slapen ;-).

Jouw browser laat een vrijwel unieke 'fingerprint' achter waardoor ze, ook al is je IP-adres gewijzigd en log je niet in, gewoon kunnen zien dat jij het bent. Klik hier maar eens en test het zelf.
Waardoor dus volgen altijd eenvoudig kinderspel is en aangezien ik wel een hoop te verbergen heb, namelijk mijn privacy, onwenselijk.

Verder begint het al met de DNS-server, de standaard van jouw provider kun je beter niet gebruiken..

gompy2
door gompy2 - May 4, 2014 om 20:43
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op zondag 4 mei 2014, 19:56]@gompy2 was het maar zo simpel als dat jij het omschrijft, zou ik 's nachts ook weer rustig kunnen slapen ;-).

Jouw browser laat een vrijwel unieke 'fingerprint' achter waardoor ze, ook al is je IP-adres gewijzigd en log je niet in, gewoon kunnen zien dat jij het bent. Klik hier maar eens en test het zelf.
Waardoor dus volgen altijd eenvoudig kinderspel is en aangezien ik wel een hoop te verbergen heb, namelijk mijn privacy, onwenselijk.

Verder begint het al met de DNS-server, de standaard van jouw provider kun je beter niet gebruiken..
Tjongejonge..
Wordt nodig tijd dat je een ander aluminium hoedje neemt hoor, het wordt sleets, het begint teveel negatieve straling door te laten.

Dat bekijken van een systeem is al heel oud, het is ook nodig om een website te laten reageren hoe het antwoorden moet.
Zoals je wel eens gemerkt zult hebben geven sommige site al direct aan welk OS je hebt, welke versie enz enz, welke drivers er geschikt zijn voor jouw specifieke systeem en daar past het de toewijzingen op aan, Microsoft bijvoorbeeld met zijn bijna dagelijkse update's en zo zijn er nog veel meer site's.
Maar wat kan men daar mee??
Wat kan men verder met een footprint van jouw systeem, je IP-adres op dat moment?
Wat kan men daarmee tussen de vele miljoenen, zoniet miljarden andere systemen?

lekkerisdat
door lekkerisdat - May 4, 2014 om 21:18
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=gompy2 schreef op zondag 4 mei 2014, 20:43]Wat kan men verder met een footprint van jouw systeem, je IP-adres op dat moment?
Wat kan men daarmee tussen de vele miljoenen, zo niet miljarden andere systemen?
Precies volgen wat jij allemaal doet.

Wacht maar rustig af, krijg je vanzelf de antwoorden, op een presenteerblaadje aangeboden, wat voor een nadelige gevolgen dit kan en zal hebben. Mogelijkheden te over om te bedenken waar dit allemaal 'handig' voor kan zijn. Voor nu; nuff said.

gompy2
door gompy2 - May 5, 2014 om 00:11
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op zondag 4 mei 2014, 21:18]
Precies volgen wat jij allemaal doet.

Wacht maar rustig af, krijg je vanzelf de antwoorden, op een presenteerblaadje aangeboden, wat voor een nadelige gevolgen dit kan en zal hebben. Mogelijkheden te over om te bedenken waar dit allemaal 'handig' voor kan zijn. Voor nu; nuff said.
Ik weet het, ik weet het...
'They're coming to take me away, ho-ho, hi-hi, ha-ha'.
Klik-> Hier

edrick3
door edrick3 - May 5, 2014 om 09:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@gompy2,

Geheel OT:

LOL.

Met vr.gr.

lekkerisdat
door lekkerisdat - May 5, 2014 om 16:46
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=gompy2 schreef op maandag 5 mei 2014, 00:11]
Ik weet het, ik weet het...
'They're coming to take me away, ho-ho, hi-hi, ha-ha'.
Klik-> Hier

Vraag maar even aan de mensen die netjes, in de jaren 30/40 als Jood geregistreerd stonden, bij hun gemeente, wat die van het verzamelen van data vinden.

Oh wacht, de meeste kunnen het echter niet meer navertellen..

endemion
door endemion - May 5, 2014 om 17:10
237 Antwoorden / 3 Vragen

Ze hoeven je niet eens te komen halen. Maar stel nu dat je op gegeven moment gewoon maandelijks een rekening krijgt thuisgestuurd van alle boetes die je die maand hebt verzameld. Je weet wel je hebt eens een keertje op de verkeerde plaats overgestoken, je hebt een snoeppapiertje op straat gegooid, je hebt iets gedownload waar copyright op rust etc... (+ al die dingen die je nu nog niet kunt bedenken).

simon55
door simon55 - May 5, 2014 om 17:25
1556 Antwoorden / 5 Vragen

wat n vreselijk stom gelul hier de laatste antwoorden slaat nergens op beantwoord gewoon de vraag en ga niet discucieren moet je in je gemeentehuis doen

endemion
door endemion - May 5, 2014 om 22:50
237 Antwoorden / 3 Vragen

Laat 't lekker aan een admin of zo over om te bepalen of het binnen de kaders van de vraag past. Het is ook niet alsof het er niet aan gerelateerd is wat hier nu gezegd wordt. En wat zou dat verder uitmaken of er verder wordt gediscussieerd nadat de vraag beantwoord is!? Kun je nog eens iets van opsteken (ipv het voor gelul uit te maken).