billieboy
door billieboy Jan 20, 2016 om 16:01
Computers & telefonie

Kan je met een stick een back-up maken van besturingssysteem?

Mijn dochter heeft een laptop gekocht met Windows 10. Kan zij daar met ee stick een back-up van maken? En is een 8GB dan genoeg?

5191 11 Rapporteer

marita567
door marita567 - Jan 20, 2016 om 16:05
1576 Antwoorden / 17 Vragen

hallo billyboy ,

Zie hier voor informatie backup maken Windows 10 ,

https://www.seniorweb.nl/artikel/windows-10-een-back-up-maken

eclipse
door eclipse Jan 20, 2016 om 16:21
1561 Antwoorden / 370 Vragen

@Marita, als je een laptop/computer koopt  voorgeinstalleerd, dan staat er toch altijd  een reserve kopie op een partitie ? of krijg je tegenwoordig  de dvd  mee ? , ik heb ook een backup gemaakt  toen alles volledig  was geinstalleerd , moest er een dvd  van maken voor terug tezetten maar de kopie staat op F: gaat dat hetzelfde als op seniorweb ? sluipen nu wat fouten in het systeem, door het geklooi met vorige week "taakbalk",  en wil geen sys herstel doen krijg ik straks die taakbalk weer  :-) gr  han

billieboy
door billieboy Jan 20, 2016 om 16:33
84 Antwoorden / 29 Vragen

Bedankt voor je reactie Marita maar wat is een partitie?

marita567
door marita567 Jan 20, 2016 om 16:33
1576 Antwoorden / 17 Vragen

hallo eclipse ,
Maak dan nu een nieuwe backup , is beter op een externe harde schijf  , dan loopt uw niet het risico dat u straks weer hetzelfde probleem hebt met de taakbalk .
of kijk hier voor meer informatie :
https://www.schoonepc.nl/optim/backup.html

freya
door freya - Jan 20, 2016 om 16:36
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hangt er maar net vanaf wáár je allemaal een backup van wil maken.....

Voor al je persoonlijke data is 8GB wel genoeg, maar als je een backup wil van de complete C: partitie, moet je toch eerder aan 32GB of méér denken....

marita567
door marita567 Jan 20, 2016 om 16:55
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@freya ,
is een backup van het hele systeem niet beter op een externe harde schijf ?
Ik heb een externe harde schijf ,  op F staan mijn documenten , afbeeldingen , contactpersonen e.d. , als ik nu een backup maak van het hele systeem word dan mijn eerste backup van deze mappen e.d. overschreven ?

freya
door freya Jan 20, 2016 om 17:07
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Een stick is niet minder betrouwbaar dan een harde schijf, maar op een harde schijf heb je natuurlijk wel veel meer ruimte voor b.v. meerdere backups.

marita567
door marita567 Jan 20, 2016 om 17:14
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Dank uw , maar bij mijn vorige vraag vroeg ik ook , als ik een backup maak van het hele systeem op de externe harde schijf en op dezelfde plaats F: als de eerste backup , word de eerste backup dan niet overschreven , ik zelf heb geen idee en heb ook nog nooit een backup gemaakt van het hele systeem . b.v.d.

freya
door freya Jan 20, 2016 om 17:16
10999 Antwoorden / 1 Vragen

En als je verschillende backups wil bewaren, maak dan altijd eerst een nieuwe map aan (b.v.: Backup20160120) en plaats daar de backup in. Zodoende overschrijf je niets.
Maar voor backups van complete partities, is het wellicht handiger om gespecialiseerde programma's als TrueImage of Ghost te gebruiken....

marita567
door marita567 Jan 20, 2016 om 17:26
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Dank uw wel voor de informatie , weer iets geleerd .

ph
door philip36 Jan 20, 2016 om 20:09
2275 Antwoorden / 4 Vragen

De eerdere backups worden niet overschreven, anders zou je de computer alleen maar terug kunnen zetten naar de laatste backup.

Als je computer of laptop of externe HD een WD of seagate of maxtor heeft kun je van de WD of Seagate site TrueImage WD edition of Seagate edition gratis downloaden, welke geschikt is voor windows 10.

Nog een gratis versie is EaseUS
http://www.todo-backup.com/products/home/free-backup-software.htm

marita567
door marita567 Jan 20, 2016 om 23:31
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@philip36 ,
ik kan de link van u niet openen blijft op laden staan , en krijg dan de melding niet beschikbaar . Bedankt voor de tip ik heb het gevonden via Google .

ph
door philip36 - Jan 20, 2016 om 17:02
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Om even duidelijk te zijn waar we het over hebben.
Wil zij een backup van alles wat op de computer staat incl. windows10 en alle geinstalleerde programma's?
Of is het de bedoeling om alleen een backup te maken van belangrijke gegevens?
Een backup maken op een usb stick kan maar in het eerste geval is 8 GB niet voldoende.

Kijk ook even of herstelpunten maken al ingesteld is, anders kan de computer niet teruggezet worden naar een herstelpunt.
Heb begrepen dat dit bij windows 10 standaard uit staat, maar kan zijn dat computerzaak dit al gedaan heeft.

billieboy
door billieboy Jan 20, 2016 om 17:07
84 Antwoorden / 29 Vragen

Zij wil een back-up maken van Windows 10 en alle geinstalleerde programma,s.

Cookies
door Cookies - Jan 20, 2016 om 17:14
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dan heeft ze niks aan 8GB; zoals Freya al schreef: neem dan 32GB.

DOOR BILLIEBOY 20 JAN 2016 OM 17:07
0 ANTWOORDEN / 0 VRAGEN

Zij wil een back-up maken van Windows 10 en alle geinstalleerde programma,s.

ph
door philip36 - Jan 20, 2016 om 18:15
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Een heel verstandige dochter heeft u.
Als alle geinstalleerde programma's op de C partitie staan is een systeembackup van C voldoende.
indien er op de D partitie voldoende ruimte vrij is 20 GB, kan deze systeembackup daar opgeslagen worden.
Een nadeel is dan wel, als de harde schijf stuk gaat, de systeembackup niet meer benaderd kan worden.
Vandaar dat een usb stick of externe harde schijf een betere optie is.
Maar als de harde schijf gewoon werkt en er zijn problemen met software op de C partitie kan de systeembackup op de D partitie gewoon gebruikt worden.
Zoals gezegd, veiliger is een usb stick.
Vergeet niet een opstart dvd of usb stick te maken want als windows niet opstart moet je hiervan de laptop starten om de systeembackup terug te kunnen zetten.
Weet ze welk backup (image )programma ze wil gaan gebruiken?

billieboy
door billieboy Jan 20, 2016 om 18:32
84 Antwoorden / 29 Vragen

Bedankt Philip. Ik heb geen idee. Ik weet nu dat ze een externe harde schijf nodig heeft. Ik neem aan dat ze weet hoe dat moet. Zo niet dan vraag ik het weer aan dit behulpzame panel.

ph
door philip36 Jan 20, 2016 om 19:22
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@billieboy
Een usb stick kan ook.
a.s. zaterdag bij Aldi o.a. een 32GB stick voor €9,99

jo
door jorisw - Jan 20, 2016 om 19:26
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als het gaat om een OS backup gaat (als recovery voor het geval je het een keer moet herinstalleren) dan is 16GB voldoende. Onlangs al bij een paar mensen een recovery USB stick gemaakt.

jftm
door jftm - Jan 20, 2016 om 19:35
182 Antwoorden / 5 Vragen

Beste Billieboy,
Backup met een stick is prima
8Gb is wel genoeg direct uit de winkel. Naarmate het systeem meer gebruikt en gevuld wordt moet de stick groter zijn.
Groet, John

ph
door philip36 - Jan 20, 2016 om 20:14
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@billieboy
Een usb stick kan ook.a.s. zaterdag bij Aldi o.a. een 32GB stick voor €9,99

Cookies
door Cookies Jan 20, 2016 om 22:57
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Mooi zo! 2 weken terug was hij ook in de aanbieding, maar toen greep ik mis. Zaterdag maar weer een poging wagen.

zw
door zwaardvis - Jan 20, 2016 om 20:18
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Met bv. de gratis Aomei Backupper Standard (aanrader), kun je een backup van de systeempartitie naar een USB aangesloten apparaat (drive of stick) maken. (En daarna bv maandelijks incrementele of diffentiele backups (sneller/kleiner))
Je kan daarbij aangeven of er een normale of hoge compressie moet worden toegepast. Normale compressie verkleint de benodigde opslag tot ca 60% van het origineel. De hoge compressie weet ik niet, maar moet lager zijn. Dus als je totale gebruik momenteel ca 12 Gb of lager is, kun je het proberen. Als het niet werkt heb je niets verloren. Maar meestal zal toch meer nodig zijn. Een stick van 16 of 32 GB. Kijk dus eerst in de verkenner hoeveel je huidige gebruik is...

Nadeel van sticks, in mijn ervaring, is dat ze vrij traag kunnen zijn. In het begin gaat het nog wel, maar zodra er meer GB worden weggeschreven, gaat het steerds langzamer. Een externe harddisk drive is veel beter.

billieboy
door billieboy Jan 21, 2016 om 11:04
84 Antwoorden / 29 Vragen

Hallo Allemaal,

Enorm bedankt voor de vele reacties. Het gaat vast lukken.
Vriendelijke groet en een fijne dag,
Billieboy

endemion
door endemion - Jan 22, 2016 om 15:12
237 Antwoorden / 3 Vragen
billieboy
door billieboy Jan 22, 2016 om 16:42
84 Antwoorden / 29 Vragen

Endemion en Zwaardvis hartelijk dank voor jullie reactie.Het artikel in HWI is duidelijk  en voegt info toe.

Groeten en een fijn weekend,

Billieboy

reflecs
door reflecs - Jan 22, 2016 om 15:32
1859 Antwoorden / 4 Vragen

billieboy schrijft in een reactie:

reflecs
door billieboy 21 Jan 2016 om 11:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Allemaal,Enorm bedankt voor de vele reacties. Het gaat vast lukken.Vriendelijke groet en een fijne dag,Billieboy