bj
door bjorny Jan 23, 2004 om 11:14
Computers & telefonie

Kilometerstanden aanpassen

Op www.marktplaats.nl ben ik verschillende advertenties tegengekomen waarin men aanbiedt de kilometerstand aan te passen.
Een voorbeeld hiervan is de site http://www.kilometerstanden.nl/

Is dit legaal? Als consument zijnde zou ik me behoorlijk opgelicht vinden wanneer iemand mij een auto verkoopt met een foutieve kilometerstand.

907 5 Rapporteer

po
door poelmanh - Apr 16, 2004 om 12:30
13 Antwoorden / 1 Vragen

Ja het is legaal men kan er weinig of niets tegen doen.
Het zij echter meestal malafide auto bedrijven die hier gebruik van maken.
Als je een tweede hands auto wilt kopen zorg er dan altijd voor dat er een N.A.P (nationale autopas)aanwezig is bij de auto deze garanderen de echte kilometerstand en het aantal beurten die de auto heeft gehad.
Laat anders de auto keuren bij een ANWB keuringsstation.Als men niets heeft te verbergen dan zal men er ook geen moeite hebben als jij de auto wilt laten keuren door een onhafhankelijk keuringsstation en zorg ervoor dat je een bovac grantiebewijs krijgt bij de aankoop van een tweedehands auto.

lo
door locutis - Apr 16, 2004 om 12:30
3 Antwoorden / 0 Vragen

De kilometerstand vormt een belangrijk argument bij het bepalen van de verkoopprijs. Het verminderen van de kilometerstand op zich is niet verboden noch strafbaar. Echter ik kan geen ander doel van terugdraaien bedenken dan het oplichten van de koper. Het sluiten van een koopovereenkomst, waarbij de koper onwetend is van een opzettelijk gebrek is oplichting dan wel fraude. Het is een misdrijf gelijk aan diefstal. Ontbinden, geld terug en aangifte doen.

si
door sictc - Apr 16, 2004 om 12:30
6 Antwoorden / 0 Vragen

nationale autopas is ook een lachertje. 1 keer per jaar, tijdens de APK wordt de tellerstand opgeschreven. dat betekent dat de eerste 3 jaar en zowiezo GEEN controle is geweest (en wanneer maken bijv leaseauto's de meeste kilometers ?) en daarna slechts 1 keer in het jaar. schroef voor de apk de tellerstand terug en geen hond die het weet. m.a.w. vaar nooit blind op kmstand maar kijk naar overige factoren die meer bepalend zijn. een hoge kmstand is natuurlijk altijd even opletten maar een lage(re) zeker. let dan op slijtage van de pedalen (gas/rem/koppeling), pook, voel hoe de koppeling reageert, kijk naar de vering en naar andere punten die verklappen of de stand correct is.

au
door autopas - Jun 14, 2004 om 11:25
2 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is in zoverre niet juist dat het verzwijgen tijdens de verkoop van een auto van het feit dat de teller is teruggedraaid een economisch delict is en DUS strafbaar. Inmiddels zijn er al tientallen gerechtelijke uitspraken, die vrijwel allemaal erop neerkomen dat de koop ongedaan wordt gemaakt als blijkt dat er met de teller is geknoeid.

Overigens pleit de Stichting Nationale Auto Pas al vele jaren voor wetgeving, die manipulatie van tellers strafbaar stelt. Dit wordt thans in Europees verband behandeld. Verwacht wordt dat er eind 2004 een Europese wet is.

au
door autopas - Jun 14, 2004 om 11:28
2 Antwoorden / 0 Vragen

Beetje overdreven om te stellen dat Nationale Auto Pas een lachertje is. ANWB, BOVAG, RAI Vereniging en VNA spannen zich al meer dan 13 jaar met succes in om het "terugdraaikwaad" te bedwingen. En met succes! De huidige informatie uit NAP helpt de consument foute aankopen te voorkomen.

Het blijft overigens wel nuttig om ook op andere gebruikssporen van een occasion te letten. De laagste prijs heeft altijd een oorzaak...