miekmol
door miekmol Jan 14, 2013 om 10:21
Computers & telefonie

Kleuren van foto's komen niet overeen met Ipad

Al jaren maak ik foto's voor mijn website. Als ik ze op mijn laptop bekijk komen ze nooit overeen met de werkelijke kleuren. Ik heb zeker al 5 jaar alle foto's zitten bewerken met Picasa om ze zo goed mogelijk van kleur te laten lijken.
Nu heb ik ondertussen een Ipad en ik ben me rot geschrokken. De kleuren zijn helemaal verknald om het zo maar te zeggen. Alles is veel te fel en veel te geel.

Nu vraag ik me af, welke monitor de beste kleuren weergeeft?
Wat moet ik doen om voor alle laptops, iPads en monitoren een zo goed mogelijke kleur te kunnen weergeven.

8522 14 Rapporteer

freya
door freya - Jan 14, 2013 om 10:54
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo miekmol,

Eigenlijk heb je in het verleden een hoop werk gedaan, en ik zeg het wellicht een beetje cru, om je foto's behoorlijk te verknallen......

Het zijn de verschillende monitoren die de kleuren verkeerd weergeven (vaak door een verkeerde instelling van de monitor) en de iPad doet het juist erg goed. Zet maar eens een goede foto, onbewerkt op je iPad en je zal zien dat het er dan best goed uitziet.

Dat gezegd hebbende, je kan natuurlijk veel moeite doen zodat het er voor jou goed uitziet, maar de vele mensen die je website bezoeken en vaak een slechte (of slecht ingestelde) monitor hebben, zul je nooit tevreden kunnen stellen.

Mijn advies is, laat de foto's 'mooi' en onbewerkt en als mensen ook een mooi resultaat willen zien, moeten ze zelf maar een goede monitor aanschaffen (of de website op een iPad bekijken). ;-)

m.vr.gr. Freya

tonjakassa
door tonjakassa - Jan 14, 2013 om 10:56
165 Antwoorden / 0 Vragen

...wel eens overwogen of uw camera wellicht de schuldige is.....
ook middels de instellingen van de camera is veel te verknoeien!!

alexishoop
door alexishoop - Jan 14, 2013 om 11:09
562 Antwoorden / 6 Vragen

je kan een fotozaak binnenlopen, die kunnen vaak nog wel herstellen met professionele software en je de nodige advies geven. Eizo is een goed merk als het gaat om beeldbewerking, maar ook de apple desktop schermen zijn goed.

miekmol
door miekmol - Jan 14, 2013 om 12:16
201 Antwoorden / 50 Vragen

Ik heb Freya zijn advies opgevolgd. Een onbewerkte foto aan mezelf gestuurd en bekeken met de Ipad. Geweldig... Helemaal zoals het origineel is. Het ligt dus niet aan mijn camera maar aan mijn laptop. Ik zal eens kijken of ik bij Picasa nog originele foto's kan terugvinden.

Nu moet ik ook nog gaan uitzoeken hoe ik de kleuren kan aanpassen van mijn laptop. Ik heb een Toshiba en die heeft nogal /een blauw/grijs beeld.

Bedankt voor jullie adviezen!

di
door digioma - Jan 14, 2013 om 12:23
646 Antwoorden / 29 Vragen

Het meest slimme is om even een printje te maken van wat willekeurige foto's. Neem aan dat je een printer hebt... Dus foto's met mensen maar ook wat natuuropname's. Op dat printje kun je goed zien of de kleuren aan je verwachtingen voldoen.
Ik heb twee laptops... de Acer (glanzend scherm) geeft de kleuren 't beste weer, maar de Medion (mat scherm) is aanmerkelijk blauwer.
Dus Acer voor fotobewerking en Medion voor mailverkeer.
Verder twee Canon camera's. De grote EOS D7 (perfect in alles) en een kleiner wat handzamer toestel dat gemakkelijk weg te bergen is. Immens kleurverschil.
Laatste optie zou kunnen zijn kalibreren... staat wel ergens in de beschrijvingen. Succes.

freya
door freya - Jan 14, 2013 om 12:24
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@miekmol:

Wellicht kun je via de beeldschermeigenschappen nog iets aanpassen, maar mijn ervaring is dat je daar niet al teveel van moet verwachten.

Freya

domantwoord
door domantwoord - Jan 14, 2013 om 15:00
192 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=digioma schreef op maandag 14 jan 2013, 12:23]Het meest slimme is om even een printje te maken van wat willekeurige foto's...........................ingekort.....................Laatste optie zou kunnen zijn kalibreren... staat wel ergens in de beschrijvingen. Succes.

En wie zegt dat de printer goed is?
En laatste optie kalibreren?? dat zou als je het echt zeker wil weten de eerste optie moeten zijn, en als je het goed wil doen NIET volgens de beschrijving maar met proffesionele meet apparatuur!!
En zelfs dan maakt het nog uit in welke omgeving je naar je scherm kijkt, omgevingslicht doet ook nog veel!

Verder is er hoe simpel het ook lijkt eigenlijk niets zo moeilijk als het omzetten van kleuren in inkt/verf naar licht of omgekeerd.
Vergelijkingen van papier (waarvan de soort en kwaliteit ook nog heel wat kan doen) en scherm gaan dus heel vaak mank.
Eigenlijk zou je dus instellingen moeten hebben voor Of het scherm Of voor papier!

domantwoord
door domantwoord - Jan 14, 2013 om 15:49
192 Antwoorden / 0 Vragen

Aanvulling:

Ik had er even overheen gelezen maar wat Freya zegt klopt ook nog eens als een bus, bij een laptop is er op dit gebied meestal maar erg weinig in te stellen, bij een (goede) monitor is dat vaak een heel ander verhaal.
Ik maak ook vaak foto's en heb op vakanties altijd een laptop bij me om ze te kunnen bekijken en op te slaan.
Bewerken doe ik ze echter NOOIT op die laptop, daar wacht ik mee tot ik achter mijn gekalibreerde monitor thuis zit!

jo
door jorisw - Jan 14, 2013 om 16:24
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Je zou eens in je omgeving kunnen navragen of iemand toevallig een schermkalibratie apparaat heeft (zoiets als dit). Daarmee kan je het scherm kalibreren op de juiste kleur. Echter, als het scherm middelmatig is zal het nooit super worden na kalibratie.

poltol
door poltol - Jan 14, 2013 om 18:11
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Gebruik deze testfoto eens om vast te stellen of er niet wat mis is en hoe je het kan veranderen.

beeldscherm testfoto

Vr.gr. poltol.

miekmol
door miekmol - Jan 15, 2013 om 21:50
201 Antwoorden / 50 Vragen

Hallo,

Ik heb ondertussen vanalles geprobeerd maar het scherm van mijn laptop is niet te kalibreren.

freya
door freya - Jan 15, 2013 om 22:00
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=miekmol schreef op dinsdag 15 jan 2013, 21:50]Hallo,

Ik heb ondertussen vanalles geprobeerd maar het scherm van mijn laptop is niet te kalibreren.
Tja, dan houdt het, voor wat betreft je laptop, op.
Het is niet anders....

Freya

domantwoord
door domantwoord - Jan 15, 2013 om 22:25
192 Antwoorden / 0 Vragen

Ik realiseer me dat dit voor uw oude foto's jammer genoeg te laat is maar ik wil ten overvloedde toch adviseren om ALTIJD de originelen ook te bewaren en die niet te overschrijven met een eventueel bewerkte versie!
Technieken enz. veranderen in de tijd en bewerken gaat meestal het beste op de originelen.
Eigenlijk zelfs nog het beste op originelen in RAW of een variant formaat.

hereistom
door hereistom - Jan 16, 2013 om 20:00
741 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=miekmol schreef op dinsdag 15 jan 2013, 21:50]Hallo,

Ik heb ondertussen vanalles geprobeerd maar het scherm van mijn laptop is niet te kalibreren.
Dat de kleuren niet goed zijn op een laptop komt meestal omdat er een slechte (onboard) videokaart in zit!
Als het al een oudere laptop is, is het misschien beter om een nieuwe te kopen met een goed scherm en als u veel met foto's werkt een hele goede videokaart erin.
Een goede computerwinkel kan u hierover adviseren.

Dit is een testbeeld waarmee je goed alle kleuren kan zien, maar ook echt wit en zwart, deze kunt u op de iPad bekijken die de juiste kleuren weergeeft en daarnaast op de laptop zodat u het verschil goed kunt zien;

Testbeeld.