di
door dirk23 Oct 15, 2013 om 13:58
Computers & telefonie

Kpn prepaid en whatsapp

Mijn kpn prepaid van 20 euro is redelijk snel opgegaan. Mijn zus heeft hetzelfde met vodafoon prepaid die extreem snel op ging. Zij had nog een sms bundel want zij smste meer dan dat zij belde voordat zij laatst een smartfoon kocht. Zijn de prepaidtarieven verhoogd door de opkomst van whatsapp?
Whatsapp heeft toch helemaal niks te maken met het gebruiken van je beltegoed?
Hoe kunnen wij nu het beste. Opwaarderen? Kpn prepaid zou met een opwaardeerbedrag van 20 euro een bonus moeten geven van vijf euro. Dat heb ik nooit gehad. Wat heb ik verkeerd gedaan? Deze keer wil ik het slim aanpakken. Ik bel weinig daarom zit ik bij kpn, tegoed is lang geldig.

21141 43 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Oct 15, 2013 om 14:10
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo dirk23,

Zijn de prepaidtarieven verhoogd door de opkomst van whatsapp?

Nee

Whatsapp heeft toch helemaal niks te maken met het gebruiken van je beltegoed?

Inderdaad

Soms wordt er een bonus gegeven bij opwaarderen, maar niet altijd.

edrick3
door edrick3 - Oct 15, 2013 om 14:15
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@dirk23,

Misschien kun je hier nog iets mee? Klik

aurora1
door aurora1 - Oct 15, 2013 om 15:23
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Gebruik van Whatsapp kost niets als je dat via wifi doet, dus alle internet dan op de smartphone uitzetten anders kan het wel geld kosten.
je zou ook nog kunnen shoppen voor goedkopere bel- en sms tarieven met dezelfde opwaardeervoorwaarden (dus met 1 x per half jaar sms'en of bellen dat het tegoed blijft staan), en dan eventueel met behoud van nummer overstappen naar een goedkopere provider.

di
door dirk23 - Oct 15, 2013 om 17:42
249 Antwoorden / 137 Vragen

@edrick: Appen via het mobiele netwerk is toch ook gratis? Ik lees tegenstrijdige antwoorden.

@ aurora: Appen via de bundel( mobiel internet) gaat van je mb's af. Is dat wat je bedoelt?

Anders.zie ik niet hoe whatsap.je geld kan kosten. Kan je dat uitleggen?

aurora1
door aurora1 - Oct 15, 2013 om 18:19
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Appen kost geld als je dat via internet doet, dus de kosten van het gebruik van internet. Doe je het via wifi dan is het gratis, ook op hotspots zoals bijv.bij McDonald e.d.

aurora1
door aurora1 - Oct 15, 2013 om 18:31
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees klik hier eventueel nog even door en met name de tips onderaan de pagina om dataverbruik in de hand te houden en e.e.a. over wifi.

tijger1
door tijger1 - Oct 15, 2013 om 18:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u opwaardeert van KPN, doe dat dan via internet op Mijn Kpn. Test van te voren uw tegoed en doe dat ook daarna. Als uw extra tegoed niet toegekend is, neem dan direct contact op met KPN. Ik heb dat ook weleens gehad en na het telefoontje werd het hersteld.

Als u nog na kunt gaan wanneer u met die € 20 opgewaardeerd hebt zonder de bonus te krijgen, kunt u dat ook aangeven. Zij kunnen het zo nakijken. 0800-0105 gratis.

tijger1
door tijger1 - Oct 15, 2013 om 18:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het beltegoed bij KPN prepaid is onbeperkt geldig als u maar één keer in de zes maanden belt (betaald) of sms't

tijger1
door tijger1 - Oct 15, 2013 om 18:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Klik hier

Ik zie nu alleen een extra van € 12,00 bij het opwaarderen van mobiel internet met € 20,00.

pinguin1
door pinguin1 - Oct 16, 2013 om 12:43
37 Antwoorden / 6 Vragen

Als je weinig belt en veel data wil gebruiken kun je overstappen naar Bliep. Je betaalt 0.50 per dag voor onbeperkt data. Bellen kost, meen ik, 0.25 per minuut. Sms is gratis. Bij opwaarderen krijg je beltegoed gratis. Gebruik je de data niet, dan zet je je tarief op nul en betaal je niets. Kijk maar eens op Bliep.nl. Ze maken gebruik van het T mobile netwerk en de dekking is zeer goed. Ik gebruik Bliep in mijn tab. ik kan het echt aanraden. Je kunt je nummer meenemen.

pk49
door pk49 - Oct 16, 2013 om 12:59
243 Antwoorden / 2 Vragen

whattapp kost je wel dataverbruik als je niet via wifi,maar via je telefoonlijn data gebruikt.Sinds ik ben overgestapt op een only Simkaart abonnement heb ik mijn telefoonkosten behoorlijk verminderd.Nu 13 euro per maand tegen 35 euro voorheen.Je datq verbruik uitschakelen en alleen als je het echt nodig hebt,aanzetten.

ronbear
door ronbear - Oct 16, 2013 om 13:16
22 Antwoorden / 1 Vragen

Watsapp kost helemaal niks zelfs geen data dit is nml een gratis service dus !
En als je via wifi doet kost helemaal internet niks.
Maar prepaid is gewoon erg duur in verbruik tegenwoordig dus !

tijger1
door tijger1 - Oct 16, 2013 om 13:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als je niet via wifi de whatsapp gebruikt kost dat data en dus geld.

co
door computerjunk - Oct 16, 2013 om 14:37
3 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ronbear schreef op woensdag 16 okt 2013, 13:16]Watsapp kost helemaal niks zelfs geen data dit is nml een gratis service dus !
En als je via wifi doet kost helemaal internet niks.
Maar prepaid is gewoon erg duur in verbruik tegenwoordig dus !

Whatsapp kost als app niets nee daar heb je gelijk in ! maar zelfs geen data daar heb je geen gelijk in het kost zeker wel data ook al praat je hier maar over kilobytes aan data.
Als je via het mobiele netwerk van de kpn whatsapp berichtjes gebruik je data en kost dit beltegoed.
Maar zoals hiervoor al door meerdere forumgebruikers werd geopperd maar verbinding met een wifi netwerk als je die thuis hebt dan hebt dan scheelt dat ook weer beltegoed.

1paul
door 1paul - Oct 16, 2013 om 14:50
3201 Antwoorden / 0 Vragen

Internet uitzetten als je van huis gaat, roaming is duur namelijk!!!

tijger1
door tijger1 - Oct 16, 2013 om 15:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het mobiele netwerk gebruiken is geen roaming. Daar is pas sprake van als je, in het buitenland, op een ander netwerk zit. En dat is dan inderdaad duur.

di
door dirk23 - Oct 16, 2013 om 15:47
249 Antwoorden / 137 Vragen

Even voor de.duidelijkheid, noch ik nog mijn zus hebben of willen mobiel internet. Wij bellen en appen of via wifi en/of via het normale gsm netwerk. En appen via het normale gsm netwerk is gratis dus het feit dat het beltegoed van mijn zus in no time op was is nog steeds een raadsel.

co
door computerjunk - Oct 16, 2013 om 15:58
3 Antwoorden / 0 Vragen

Zeg Dirk23 de aanname dat appen gratis is via het mobiele netwerk is niet juist het zou erg mooi zijn als het gratis zou zijn dan stap ik gelijk over naar een prepaid simkaart :)

ha
door hanneke - Oct 16, 2013 om 16:02
321 Antwoorden / 1 Vragen

Whatsapp verzendt data. Het is iets anders dan SMS. (Het is bijvoorbeeld ook niet beperkt in het aantal tekens, en er kunnen smileys en foto's meegestuurd worden.)

Als er geen WiFi-verbinding is, kun je dus *niet* Whatsappen zonder data te gebruiken. Dit houdt in dat als je geen databundel hebt, je daar de hoofdprijs voor betaalt. Dit zou kunnen verklaren waarom uw bundel zo snel op is.

Overigens kost Whatsapp na een jaar 0,99 dollar (rond de 75-80 eurocent, afhankelijk van de koers) per jaar. Dus als u het een jaar heeft gebruikt, zult u daar ook voor moeten betalen.

tijger1
door tijger1 - Oct 16, 2013 om 16:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@dirk23

U en uw zus hebben dus juist wel mobiel internet. Want whatsappen is mobiel internet gebruiken en als dat niet via wifi gebeurt, kost dat geld.

co
door computerjunk - Oct 16, 2013 om 16:06
3 Antwoorden / 0 Vragen

Wat aurora1 pk49 tijger1 zeggen over appen klopt helemaal het kost geld als je dat via je mobiele netwerk doet, en via wifi niet.
Ik ben hier niet om iemand te steken met een antwoord maar ik zou echt bij je telefoon kijken naar de instellingen en kijken of je mobiele gevens niet aanstaat, want dat is verbinding met het internet.
Die moet zeker uitstaan met een android toestel is het makkelijk te vinden en uit te schakelen.
Als je beide aan hebt staan je mobiele internet en wifi kiest hij niet automatisch een wifi verbinding.
Dus om je kosten te sparen zal je toch het beste via een wifi verbinding kunnen gaan appen dat is gratis.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Oct 16, 2013 om 16:13
4299 Antwoorden / 5 Vragen

En via WhatsApp kun je ook bestanden verzenden, een foto kan al gauw 2 mb zijn en dan gaat het hard qua data en centjes..

Zou 'n andere prepaid provider kiezen, eentje waar je online zelf het internet kunt uitvinken, dan wordt het onmogelijk om extra kosten te maken.

gerardk
door gerardk - Oct 16, 2013 om 17:01
175 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=dirk23 schreef op woensdag 16 okt 2013, 15:47]Even voor de.duidelijkheid, noch ik nog mijn zus hebben of willen mobiel internet. Wij bellen en appen of via wifi en/of via het normale gsm netwerk. En appen via het normale gsm netwerk is gratis dus het feit dat het beltegoed van mijn zus in no time op was is nog steeds een raadsel.

Even voor de duidelijkheid, appen via het gsm netwerk kost wel degelijk belminuten en daar gaat je tegoed dus aan op

pi
door pieterwolters - Oct 16, 2013 om 17:16
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=1paul schreef op woensdag 16 okt 2013, 14:50]Internet uitzetten als je van huis gaat, roaming is duur namelijk!!!

Als je meteen in het buitenland bent al het huis verlaat heb je een punt...

pi
door pieterwolters - Oct 16, 2013 om 17:18
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=dirk23 schreef op woensdag 16 okt 2013, 15:47]Even voor de.duidelijkheid, noch ik nog mijn zus hebben of willen mobiel internet. Wij bellen en appen of via wifi en/of via het normale gsm netwerk. En appen via het normale gsm netwerk is gratis dus het feit dat het beltegoed van mijn zus in no time op was is nog steeds een raadsel.

a) vrijwel iedereen heeft mobiel internet, tenzij je bewust de APN hebt verwijderd uit de telefooninstellingen
b) als je de APN hebt verwijderd werkt het ook niet GPRS (data over GSM kan niet), UMTS en LTE.
c) wie heeft je wijs gemaakt dat het over een publiek netwerk gratis zou zijn?

1paul
door 1paul - Oct 17, 2013 om 10:08
3201 Antwoorden / 0 Vragen

velen schijnen niet te weten nog dat zodra je buiten de deur bent je telefoon zomaar via internet verbonden word buiten je eigen wifi om, dit kost gewoon geld, je telefoon maakt zo af en toe gewoon kontak of je hem nu gebruikt of niet...

Dit noemt men ook wel roaming, heeft neits met het buitenland te maken, whatsappen kost buiten de deur ook geld, denk nu niet dat de diverse bedrijven je alles maar zomaar laten doen...

Zet internet maar eens uit op je telefoon je zal zien dat je dan niet altijd verbinding hebt en dus ook niet altijd kunt appen bijvoorbeeld, scheelt je wel heel erg in de kosten, het is dus het een of het ander!!!

tijger1
door tijger1 - Oct 17, 2013 om 10:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is geen roaming, maar dat is gewoon gebruik maken van het netwerk waar je een abonnement hebt. Lees hier de definitie van roaming.

Klik hier

ha
door hamk - Oct 17, 2013 om 14:53
1 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je de 3G op je smartphone uitgeschakeld?
Anders maak je onbedoeld verbinding met internet en dat kost heeeeeeeel veeeeeeeeeeel geld. Laat alleen je WiFi aan, dan kan je kosteloos internetten waar dat kan.

di
door dirk23 - Oct 19, 2013 om 10:26
249 Antwoorden / 137 Vragen

Zo, ik ben een heleboel wijzer geworden. Dus appen via het netwerk is niet gratis maar zal waarschijnlijk wel minder kosten dan een SMS?

Ik app thuis via mijn wifi daarom heeft mijn prpaid het redelijk lang uitgehouden.
Mij zus heeft thuis nog geen wifi en appte dus altijd via 3g. Daarom was haar prepaid in no time op.

Zij zit nu in Tunesie en haar apjes aan mij werkten niet. Waarschijnlijk omdat roaming standaard uitstaat in android 2.3
Ik heb haar haar wifi laten aanschakelen om gebruik te maken van het wifi netwerk van haar hotel. toen kwamen haar appjes wel door. Ik zal haar nu mailen met jullie antwoorden.

Nogmaals, hoeveel goedkoper is appen tov smssen?

di
door dirk23 - Oct 19, 2013 om 10:41
249 Antwoorden / 137 Vragen

Nog een vraag: hoe zorg ik ervoor dat ik uitsluitend via wifi app en dat gps nooit voor het appen gebruikt kan worden?

Ik las hierboven dat de telefoon niet automatisch omschakelt. Moet ik dan elke keer handmatig omschakelen als ik wil appen of bellen?

tijger1
door tijger1 - Oct 19, 2013 om 11:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik denk dat u dan even moet vermelden wat voor mobiel u hebt. Dan zullen anderen u zo kunnen zeggen wat u moet doen.

jf
door jfs4u - Oct 21, 2013 om 19:34
2 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=dirk23 schreef op dinsdag 15 okt 2013, 13:58]Mijn kpn prepaid van 20 euro is redelijk snel opgegaan. Mijn zus heeft hetzelfde met vodafoon prepaid die extreem snel op ging. Zij had nog een sms bundel want zij smste meer dan dat zij belde voordat zij laatst een smartfoon kocht. Zijn de prepaidtarieven verhoogd door de opkomst van whatsapp?
Whatsapp heeft toch helemaal niks te maken met het gebruiken van je beltegoed?
Hoe kunnen wij nu het beste. Opwaarderen? Kpn prepaid zou met een opwaardeerbedrag van 20 euro een bonus moeten geven van vijf euro. Dat heb ik nooit gehad. Wat heb ik verkeerd gedaan? Deze keer wil ik het slim aanpakken. Ik bel weinig daarom zit ik bij kpn, tegoed is lang geldig.

jf
door jfs4u - Oct 21, 2013 om 19:34
2 Antwoorden / 0 Vragen

bij T-Mobile kun je onbeperkt bellen naar vaste en mobiele nummers voor 24 euro per maand....

fgrijder
door fgrijder - Oct 21, 2013 om 22:34
55 Antwoorden / 12 Vragen

HALLO, HET KAN ZIJN DAT BIJ JE TELEFOON DE MOBIELE DATAVERBINDING AAN HEBT STAAN, ERVAN UITGAANDE DAT BIJ JE PREPAID KAART JE GEEN MOBIEL INTERNET BIJ ZIT. ALS DAT IS MAAKT JE TELEFOON VERBINDING MET INTERNET VIA JE PRPAIDKAART EN GAAT JE BELTEGOED ALS EEN SPEER OMLAAG NET ZO LANG TOTDAT ALLES OP IS, DAT IS BIJ MIJ OOK GEBEURT IN HET BEGIN TOEN IK MIJN SMARTPHONE NET HAD GEKOCHT. IK WAS TOEN BINNEN 10 MIN MIJN PREPAIDTEGOED KWIJT. ALS DIT HET PROBLEEM IS DIEN JE DE MOBIELE DATAVERBINDING UIT TE ZETTEN EN THUIS ALLEEN VERBINDING MET INTERNET MAKEN VIA WIFI.

fgrijder
door fgrijder - Oct 21, 2013 om 22:35
55 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=jfs4u schreef op maandag 21 okt 2013, 19:34][quote=dirk23 schreef op dinsdag 15 okt 2013, 13:58]Mijn kpn prepaid van 20 euro is redelijk snel opgegaan. Mijn zus heeft hetzelfde met vodafoon prepaid die extreem snel op ging. Zij had nog een sms bundel want zij smste meer dan dat zij belde voordat zij laatst een smartfoon kocht. Zijn de prepaidtarieven verhoogd door de opkomst van whatsapp?
Whatsapp heeft toch helemaal niks te maken met het gebruiken van je beltegoed?
Hoe kunnen wij nu het beste. Opwaarderen? Kpn prepaid zou met een opwaardeerbedrag van 20 euro een bonus moeten geven van vijf euro. Dat heb ik nooit gehad. Wat heb ik verkeerd gedaan? Deze keer wil ik het slim aanpakken. Ik bel weinig daarom zit ik bij kpn, tegoed is lang geldig.
JA WAT MOETEN WE HIERMEE????

tijger1
door tijger1 - Oct 21, 2013 om 23:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@fgrrijder

Kunt u uw caps lock uitschakelen?

aurora1
door aurora1 - Oct 21, 2013 om 23:39
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Het is hier al een paar keer direct en indirect gezegd: alle internet, datapakketten, synchroniseren, etc. uitzetten en alleen wifi inschakelen voor gratis wifi en via die weg gratis appen. Lees de gebruiksaanwijzing van de gsm ook eens door.
GPS kun je nooit voor appen gebruiken.
Wat is GPS: klik hier.
De tarieven van sms versturen staan vermeld bij de betreffende provider en ook voor sms'en van en naar buitenlanden, evenals de tarieven van datagebruik via internet als je geen wifi gebruikt.
Heb je wel de pagina van de Consumentenbond doorgelezen waarvan ik je de link die je daarvoor moest aanklikken gegeven heb?
De antwoorden op je laatste 2 vragen zijn dus al meerdere malen gegeven.

di
door dirk23 - Oct 29, 2013 om 15:40
249 Antwoorden / 137 Vragen

Bedankt allemaal. Ik begrijp nu dat ik alleen via wifi gratis kan appen. Verder moet ik zoveel mogelijk uitzetten dat kntakt kan maken met 3g.

aurora1
door aurora1 - Oct 29, 2013 om 16:14
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nou, ik geloof dat je het dan nog niet helemaal hebt begrepen....
Zoals @tijger1 al voorstelde, vertel eens wat voor gsm je hebt, merk en type.

ventilator
door ventilator - Oct 29, 2013 om 16:39
7 Antwoorden / 3 Vragen

Hoi Dirk23,

Whatsapp is in feite een programmaatje dat je op je telefoon kan installeren. Dit programma maakt gebruik van internet. Wanneer je een abonnement hebt (en dus GEEN prepaid) heb je (meestal tegenwoordig) een databundel. Dat wil zeggen, je hebt een abonnement voor een aantal minuten (bijvoorbeeld 300) en voor een aantal mb's (bijvoorbeeld 500). Met zo'n abonnement is Whatsapp heel voordelig, omdat het via je internetbundel werkt en daar betaal je al voor, bij een abonnement.

Bij PrePaid betaal koop je in feite alleen beltegoed. Zowel internetten (via 3G) als bellen als smsen gaat van dat geld af. Internetten is ongelooflijk duur bij prepaid.

Via Wi-Fi is internetgebruik (en dus whatsapp) natuurlijk wel gratis (al betaal je thuis natuurlijk ook weer voor deze internetverbinding!). In het buitenland moet je nooit Whatsappen zonder wifi! Dit kost je honderden euro's, omdat internetten in het buitenland met je telefoon erg duur is (roaming).

Even een linkje hoe je dit uitzet: KLIK.

di
door dirk23 - Dec 16, 2013 om 18:15
249 Antwoorden / 137 Vragen

Mijn zus had een oudere kpn adsl modem met wifi maar die wifi bleek steeds uit te vallen. Vandaar dat automatisch haar beltegoed werd aangesproken om te appen. Zij heeft sinds kort een moderne upc modem waarvan de wifi stabiel is en nooit uitvalt.

di
door dirk23 - Dec 16, 2013 om 18:16
249 Antwoorden / 137 Vragen

En mijn kpn prepaid bonustarief heb ik ook online kunnen aanzetten.

tijger1
door tijger1 - Dec 16, 2013 om 18:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mooi dat alle nu in orde en duidelijk is.