Hu
door Hub Janssen Oct 15, 2017 om 22:41
Computers & telefonie

Kwaliteit USB sticks

Ik heb in het verleden nogal wat muziek gratis gedownload. ( inderdaad het gratis downloaden kan sedert kort niet meer). De muziek heb ik op een aantal USB sticks staan. Ten aanzien van die sticks heb ik drie vragen:
1. - is er een concreet inzicht in de prijs/kwaliteit verhouding van de diverse sticks. Een stick van 16GB kan een prijs hebben van enkele euro's tot meerdere tientjes.
- de laatste tijd heb ik vreemde ervaringen met sticks gehad:
2. van de ene op de andere dag konden er drie USB sticks niet meer beschreven (iets erbij of eraf) of geformatteerd worden. De nummers die er al op stonden bleven wel afspeelbaar. Op internet bleek dat meerdere personen al bekend waren met dit probleem. Met oplossingen die ik heb gevonden heb ik weer 2 van de 3 sticks aan de praat gekregen. Maar vreemd blijft het.
3. Er zijn enkele USB sticks die wel op de computer afspeelbaar zijn ( met muziek) maar niet via de USB ingang van een speaker en/of niet via de autoradio. Hiervoor heb ik nog geen oplossing kunnen vinden.

7212 15 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 15, 2017 om 22:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zet die muziek, als u die wilt bewaren, dan over op een nieuwe stick. Die dingen worden steeds goedkoper.

Hu
door Hub Janssen Oct 15, 2017 om 22:49
Antwoorden / 2 Vragen

Oké. Maar de muziek is niet eens het probleem. Ik heb kopieën van de sticks gemaakt. Vreemd vind ik dat je de sticks zomaar weg zou moeten gooien. Er moet toch een oorzaak zijn? Je kunt wel sticks blijven kopen maar als het probleem zich blijft voordoen, is dat wel erg zinloos.

dokun
door dokun Oct 16, 2017 om 12:17
152 Antwoorden / 0 Vragen

@Tijger1,  alweer een onzinnige reactie van u.  Waarom...?

gerbera
door gerbera - Oct 15, 2017 om 22:53
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Er zijn enkele USB sticks die wel op de computer afspeelbaar zijn ( met muziek) maar niet via de USB ingang van een speaker en/of niet via de autoradio. Hiervoor heb ik nog geen oplossing kunnen vinden.
Hangt af van het type bestand. sommige aparaten kunnen niet overweg met "wave" bestanden.

gsm
door gsm - Oct 15, 2017 om 22:56
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Ik heb een 16 GB micro SD kaartje van Verbatim met hetzelfde probleem.
Wel leesbaar, maar niet meer beschrijfbaar en dus ook niet te formatteren.
Tot op heden niet te herstellen, maar ben er nog mee bezig.
Conclusie: defect.

Een flashgeheugen heeft kennelijk niet het eeuwige leven en daarom is het belangrijk om alles minstens dubbel te bewaren.
Zie ook: http://www.computeridee.nl/achtergrond/hoe-lang-gaat-uw-opgeslagen-data-mee/
Heel goedkoop betekent waarschijnlijk mindere kwaliteit, minder vaak beschrijfbaar en zeker een langzamere lees- en schrijfsnelheid.

jo
door jorisw Oct 16, 2017 om 09:19
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Schrijf je via zo'n SD kaart adapter waar wellicht het schuifje op "lock" staat? Dan kan je inderdaad niet schrijven en formatteren.

gsm
door gsm Oct 16, 2017 om 12:02
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Schuifje staat goed en andere micro-SD kaartjes werken wel goed.

gsm
door gsm Oct 16, 2017 om 12:26
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Ik gebruikte het micro-SD kaartje als harde schijf, met daarop het linux systeem, in de Raspberry Pi 2 micro computer.
Kennelijk is niet elk SD-kaartje geschikt om dynamisch, met heel veel veel schrijfacties, gebruikt te worden.
Het kaartje is 2 jaar oud en is nu kennelijk zo vaak beschreven dat het einde van de levensduur bereikt is.
Alle gegevens zijn nog wel toegankelijk, maar niets kan nog veranderd worden, waardoor linux niet meer goed kan werken.
Het ding is nu een ROM geworden. Partities kunnen niet meer verwijderd en ook niet geformatteerd worden.

tdmduc
door tdmduc - Oct 15, 2017 om 23:10
704 Antwoorden / 2 Vragen

Belangrijk om te weten is of uw apparaat FAT32 of NTFS of exFAT  kan lezen.

Veel mensen gaan daar nog steeds de mist mee in.

Oudere apparaten (autoradio's/draagbare micro audiosystemen)stammen nog uit de tijd van voor USB 2.0 en acceteren meestal alleen FAT32 geformatteerde USBsticks.

Zelfs goede merk sticks gaan wel eens kapot.

Enneh, gratis muziek downloaden kan nog steeds hoor. Alleen niet de muziek waar je voor moet betalen, dat is dan weer illegaal.

costnix
door costnix Oct 16, 2017 om 00:52
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vind 49 dollar niet bepaald gratis, maar dat zal wel aan mij liggen.

tdmduc
door tdmduc Oct 16, 2017 om 07:36
704 Antwoorden / 2 Vragen

okee slecht voorbeeld.

Betere opties....(klik)

Ge
door Genee - Oct 16, 2017 om 00:21
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer u USB sticks koopt van een bekend merk zal de kwaliteit wel in orde zijn.
Dat bestanden op een USB stick op sommige apparaten niet afgespeeld (kunnen) worden kan aan de opslaggrootte van de USB stick liggen, niet alle apparaten kunnen b.v. een  32gb USB stick lezen.
Andere mogelijk is dat de bestanden in een bepaald directory systeem moeten staan.
Ook de bitrate en zelfs een lange naam van het mp3 bestand kan spelbreker zijn.
Gebruik een max. 8 characters voor de mp3 naam.
Dus de handleiding van het betreffende apparaat even raadplegen of de opslagcapaciteit geaccepteerd wordt en hoe de mp3 bestanden op de USB stick moeten staan.
Kijk eens of u de ene USB stick aan de praat kunt krijgen met easus partition manager Free.
https://www.partition-tool.com/personal.htm

Gerry1969
door Gerry1969 Oct 16, 2017 om 09:52
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Gebruik een max. 8 characters voor de mp3 naam
Ik heb wel mp3 bestanden met 60 tekens die gewoon in een oude radio/usb combi  prima spelen, 8 tekens is niet eens genoeg voor een beetje arties of titel.

Ge
door Genee Oct 16, 2017 om 10:05
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@diewilik
Best mogelijk dat ze in uw oude radio afspelen.
Ik heb een Apple SD adapter waarmee ik afbeeldingen via een sd kaartje op de iPad kan zetten.
Een modern apparaat zou je denken maar een afbeelding met een filenaam langer dan 8 characters wordt niet herkend.

Ge
door Genee - Oct 16, 2017 om 08:10
1509 Antwoorden / 1 Vragen
Gerry1969
door Gerry1969 - Oct 16, 2017 om 09:55
3449 Antwoorden / 25 Vragen

1. - is er een concreet inzicht in de prijs/kwaliteit verhouding van de diverse sticks. Een stick van 16GB kan een prijs hebben van enkele euro's tot meerdere tientjes.
- de laatste tijd heb ik vreemde ervaringen met sticks gehad:
De lees/schrijfsnelheid is een factor waarvoor u extra betaalt.

3. Er zijn enkele USB sticks die wel op de computer afspeelbaar zijn ( met muziek) maar niet via de USB ingang van een speaker en/of niet via de autoradio. Hiervoor heb ik nog geen oplossing kunnen vinden.
Usb stick legen en in meeste gevallen in Fat32 formatteren, dan zijn de meeste apparaten toegankelijk qua afspelen, tenzij het een 2016/2017 apparaat is dan werkt NTFS ook vaak wel.

mathijs_b
door mathijs_b - Oct 16, 2017 om 11:43
641 Antwoorden / 77 Vragen

Prijsverschil zit vaak in snelheid van de stick, niet in de kwaliteit..

Probeer eens een USB 2.0 32GB stick vol te schrijven...daar gaan heel wat uurjes overheen. USB 3.0 is een stuk sneller. Maar de snelheid verschilt ook per type, merk of serie.

Mijn ervaring is inderdaad dat veel sticks het niet altijd overal doen.
De formattering moet zijn zoals de leverancier van het apparaat (b.v.TV of autoradio) voorschrijft. Vaak is dat FAT32

Moderne sticks worden vaak geleverd in NTFS formaat. Dat kan problemen opleveren maar is simpel op te lossen.

"Oude" sticks werden puur gemaakt voor de PC. die kunnen nu ook problemen opleveren.

Om een lang verhaal kort te maken: Gebruik nieuwe moderne sticks en controleer of de formattering conform de specs van het apparaat is.

Ik geef de voorkeur aan sticks waar een lange garantietijd op afgedrukt staat. Die met 5 jaar garantie zullen wel beter zijn dan sticks met 2 jaar garantie (hoop ik).

reivi22
door reivi22 - Oct 16, 2017 om 11:58
66 Antwoorden / 0 Vragen

Je hebt allerlei usb sticks van heel slechte tot heel goede.
Geef het liefst iets meer uit dan heb je ook wat.
Er zijn usb 3 sticks op de markt die goedkoop zijn,maar vaker trager zijn dan de oude usb 2 sticks.
Koop het beste een wat duurdere stick van een goed merk,dan heb je ook wat.
Beter 10 euro voor een goede dan 4 euro voor een slechte stick.

be
door bertsmits - Oct 16, 2017 om 12:18
1 Antwoorden / 1 Vragen

Met behulp van het gratis verkrijgbare programma EaseUS Partition Master 12.5 heb ik in het verleden in Windows niet meer zichtbare en formatteerbare kaarten en hd's opnieuw geformatteerd.Hierna werkten ze weer optimaal.

bo
door boris47 - Oct 16, 2017 om 12:26
27 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer ik naar mijn eigen verzameling kijk, die ik door alle veranderingen al vier keer aangekocht heb voor een enorm bedrag. Ben ik al enige tijd bezig alles in mp3 0f 4 op te slaan op harde schijven, waarbij ik dan niet naar de prijs kijk. Denk nu dan ook binnenkort weer alles over te zetten op SSD van merken waar ik goede resultaten mee heb. Al teveel ellende mee gemaakt met USB-sticks die het van het ene op het andere moment vertikken om nog mee te werken.

Grunnen.
door Grunnen. - Oct 16, 2017 om 12:49
509 Antwoorden / Vragen

Bedankt voor de test.

vl
door vladdermuis - Oct 16, 2017 om 14:47
31 Antwoorden / 11 Vragen

Muziek wordt van de PC gedownload op portable media zoals USB en SD kaartjes b.v. Buiten het feit dat voor bepaalde media een speciefiek format nodig is, zoals FAT 32 b.v., Kan je deze media niet zondermeer afspelen (aansluiten) op portable media. Voor tablets en telefoons zal in veel gevallen een bepaalde aansluitkabel (OTG, on the go, dit is een kabeltje me een micro USB-stekker en een "female" contra USB-stekker) gebruik moeten worden met gebruik van een bijbehorende app. Dus geen gangbare USB-kabel. Dit is o.a. het geval bij Samsung. Zaken worden vaak simpeler voorgesteld dan in de praktijk toegepast. Dit kan een van de oplossingen zijn van dit probleem.

audb
door audb - Oct 16, 2017 om 15:45
1668 Antwoorden / 5 Vragen

https://www.hardware.info hier wordt regelmatig aandacht besteed er aan maar er is wel een regel die iedereen wel kent goedkoop is duurkoop.

Maar als een stick niet meer uit te lezen is kan het ook aan de conectors liggen.

Zelf heb ik ook het liefst een stick waar bij de connector in de stick verborgen kan worden daar ik altijd de dopjes kwijt raak :(

Schoonmaken van een connector is overigens niet moeilijk gewoon een klein beetje alcohol in het dopje van het flesje en daar een half uurtje de connector in laten staan dan laten drogen en meestal werk de stick dan weer.