cg
door cg Oct 15, 2006 om 20:56
Computers & telefonie

Laptop beeld stoort, wat zijn mijn rechten?

Mijn Acer laptop is nu iets meer dan een jaar oud. Ik had garantie voor een jaar, dus die is inmiddels een paar maanden verlopen. Nu is afgelopen week mijn beeldscherm gaan storen. Ik kreeg strepen en ruis enz. Ik ben terug naar de winkel geweest en zij konden het product niet meer onder garantie opsturen. Nu vind ik het niet normaal dat als je een laptop van 700 euro koopt, na een jaar het beeld het ineens niet meer goed doet. Nu is mijn vraag: wat zijn mijn rechten als consument? Moet de fabrikant dit probleem kosteloos vergoeden omdat je als je een laptop koopt toch verwacht dat je daar wel enkele jaren mee kunt werken, of heb ik gewoon pech dat het net buiten mijn garantie valt en moet ik gewoon die 100 tot 150 euro ophoesten voor de reparatie?

Bij voorbaat dank voor een reactie.

548 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 15, 2006 om 21:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag cg,

Uit je bericht haal ik dat jouw laptop ongeveer 14 maanden is en dat de fabrieksgarantieperiode voorbij is. In de consumentenwet van 2003 staat dan dat je een wettelijke bescherming hebt op basis van het levensduurprincipe. Wat inhoudt dat je een bijdrage naar rato van de reparatiekosten moet bijdragen op basis van de economische levensduur van het produkt. Je mag er van uit gaan dat ook de fabrikant (en die is de enige die daar een uitspraak over kan doen) een economische levensduur van 3 jaar zal vaststellen bij deze laptop. Jij moet dan 14/36 van de reparatiekosten voor jouw rekening nemen. Let er wel op dat de verkoper je niet afscheept met een verwijzing naar de fabrikant. De verkoper moet instaan voor een korrekte afwikkeling van jouw schadeclaim en wat hij regelt met zijn voorschakel (de fabrikant of importeur) is zijn zaak, daar sta jij buiten.

Sukses, vriendelijke groet, Read.

ve
door verwijderd - Oct 15, 2006 om 21:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hartelijk dank voor je reactie.

Ik heb ondertussen ook even verder zitten zoeken op de site en bij sommige onderwerpen kom ik ook reacties tegen die zeggen dat het Consumentenrecht zegt dat je 2 jaar lang 100% garantie mag verwachten. Dus nu ben ik eigenlijk een beetje in de war geraakt, welk van de 2 is het precies?

ve
door verwijderd - Oct 15, 2006 om 21:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Allereerst geldt garantie en/of consumentenrecht alleen op hardwarestoringen die buiten de schuld van de consument zijn ontstaan. Daarom is het zaak je bestanden (indien mogelijk) te back-upen en de laptop te herstellen in de fabrieksinstellingen (middels de bijgeleverde CD/rescue partitie). Als de storing na deze schone installatie blijft bestaan, mag je uitgaan van een hardware storing. Het is verder ok niet toegestaan zelf aan je laptop te knutselen, componenten te vervangen e.d. Verder het defect natuurlijk niet onstaan zijn door extreme invloeden van buitenaf, d.w.z. vochtschade, valschade, drukschade e.d.

Als dit allemaal niet het geval is, kun toch geen aanspraak maken op de acer garantie van 1 jaar, want die is verstreken. Wel kun je de winkel aanspreken op het leveren van een ondeugdelijk apparaat (immers een notebook moet volgens Uneto-VNI met normaal gebruik 3 jaar meegaan). Je zult dan wel moeten aantonen dat: 1. die laptop bij hun gekocht is op die datum (middels een aankoopbewijs) en 2. dat het defect buiten jouw schuld ontstaan is (geen schade aan buitenkant, laptop hersteld in fabrieksinstelling e.d.).

Kun je dit aannemelijk maken, kun je van de verkopende partij verwachten dat zij jouw probleem oplossen. Hiervoor mogen ze reparatiebedrijven inschakelen of de fabrikant. De kosten komen voor de rekening van de verkoper, wel zul je een redelijk percentage zelf moeten bijdragen aangezien het product buiten de garantie valt. Als de economische levensduur 36 maanden bedraagt en jij hebt het apparaat x maanden kunnen gebruiken, betaal jij x/36 ste deel van de reparatie zelf. Dit recht vervalt natuurlijk wel als het defect is veroorzaakt door extreme invloeden van buiten af of door componenten die later zijn toegevoegd e.d.

ve
door verwijderd - Oct 15, 2006 om 21:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

tja het herstellen naar de fabrieksinstellingen wordt mij iets te rigoreus. Dan zal ik wel gaan onderhandelen met de MM dat ik 15/36e betaal en zij 21/36e. Tja en ik weet nu al dat het moeilijk onderhandelen wordt.

ve
door verwijderd - Oct 15, 2006 om 21:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

en 2 jaar garantie, hetgeen als wettelijk minimum wordt gesteld, is onzin. Garantie is niet wettelijk geregeld maar een afspraak tussen koper en verkoper. Als een verkoper 3 maanden garantie wenst te verlenen op een product, mag dat. Vind je dat te weinig, kun je besluiten het product niet te kopen. De wet geeft wel aan dat een defect dat binnen 6 maanden na aanschaf optreedt, hoogstwaarschijnlijk al bij aanschaf aanwezig was. Als de verkoper het hier niet mee eens is moet hij bewijzen dat het defect door de koper is veroorzaakt. Kortom, de bewijslast ligt, net als binnen de garantie, bij de verkopende partij.

ve
door verwijderd - Oct 15, 2006 om 21:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je niet herstelt naar fabrieksinstellingen, kun je nooit weten of het defect niet door eigen, softwarematige veranderingen wordt veroorzaakt. ik verwacht het hier niet, maar het is mogelijk. Weet wel dat als de reparatieafdeling die MM inschakelt vind dat het defect op wordt gelost door een schone installatie, jij opdraait voor ALLE kosten. Hier gaat het verhaal van consumentenbescherming niet op.

ve
door verwijderd - Oct 15, 2006 om 21:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nogmaals dag cg,

Wat martin1 schrijft is helemaal korrekt. Er bestaan 3 soorten "garanties":

1. de fabrieksgarantie

2. de wettelijke bescherming in het eerste halve jaar na aankoop

3. de wettelijke bescherming na het eerst halve jaar na aankoop en/of de periode na de fabrieksgarantie

ad.1.: het is zelfs mogelijk dat er géén sprake is van een fabrieksgarantie. Dat zal heel weinig voorkomen omdat dan het produkt niet tot nauwelijks verkocht zal worden.

ad.2: in die periode kun je zonder meer terug gaan naar de verkoper die er dan kosteloos voor moet zorgen dat het defecte produkt gerepareerd moet worden of zelfs vervangen.

ad.3: in die periode heb je wettelijke bescherming op basis van het economische levensduurprincipe. Volgens de Europese Richtlijn geldt dat in elk geval in de eerste 2 jaar na aankoop (met dank aan hutch). De minimumduur die fabrikanten met betrekking tot de economsche levensduur aan hun produkt kunnen geven is dus 2 jaar en dat geeft de verwarring met het denkbeeld dat de fabrieksgarantieperiode minimaal 2 jaar dient te zijn. Dat is dus NIET zo!!!

Hopelijk is het nu wel geheel duidelijk.

Vriendelijke groet, Read.

ve
door verwijderd - Nov 16, 2006 om 17:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een aangetekende brief naar Acer gestuurd en daarin gevraagd om een coulance regeling omdat ik net 3 maanden buiten de garantie zat. Hun reactie was dat sinds 1 jan. 2005 er speciale regels zijn, met 2 belangrijke voorwaarden:
- de klant moet aantonen dat het probleem in het 1e jaar aanwezig was
- de klant moet kunnen aantonen dat het om een productiefout gaat.

De eerste voorwaarde klopt al niet bij mij, tja en de tweede kan ik natuurlijk nooit aantonen. Maar toch accepteer ik niet dat m'n grafische kaart na 15 maanden al kapot is. Mijn vraag is: maak ik een kans? Hoe kan ik dit duidelijk maken aan Acer dat ik dit niet pik (voorbeeldbrief?)?

En als ik geen kans maak, dan moet ik dus terug naar m'n verkoper en die regeling treffen met het delen de kosten met die maandenverdeling?

Bij voorbaat dank voor een antwoord.

ve
door verwijderd - Nov 16, 2006 om 17:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat je beeld stoort kan mogelijk door een driverconflict worden veroorzaakt, en dit valt niet onder garantie want wanneer je je systeem hertseld is het mogelijk dat je geen storing meer hebt.
Ik zou toch maar eerst terug proberen te gaan naar de fabrieksinstellingen.

ve
door verwijderd - Nov 16, 2006 om 18:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

nee dat is het niet. het is namelijk zo dat als je de laptop iets beweegt het beeld begint te storen. als je de laptop rustig neerzet en er even stevig op drukt bovenaan en onderaan, dan gaat de storing weer weg...