delay
door delay Mar 10, 2007 om 10:10
Computers & telefonie

Laptop Hardeschijven

Hallo,

mijn laptop hardeschijf zou ik graag willen vervangen met een grotere. Maar ik weet niet welke hardeschijven goed zijn ervoor. Ik heb een SATA aansluiting op mijn hardeschijf. Ik zou graag test willen hebben over bijv. welke hardeschijven daar goed uit komen. Ik kan ze alleen niet vinden.

Verder zou ik een hardeschijf willen van boven de 80 GB en 7200 rmp en met een cache van meer dan 2 MB. Welke hardeschijven raden jullie mij aan? (graag ook een link naar het model op een site met de gegevens)

Heel erg bedankt voor jullie hulp.

464 16 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 10, 2007 om 12:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oude test:
http://tweakers.net/nieuws/35014/Acht-25-inch-
harde-schijven-rondgedraaid.html

En dan deze:
http://tweakers.net/nieuws/40882/Seagate-Momentus-
5400.3-160GB-laptopschijf-getest.html

Tot slot, kijk eens bij:
http://www.tomshardware.com/storage/index.html

Groet,
GSM

ve
door verwijderd - Mar 11, 2007 om 10:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Of er veschil in kwaliteit is tussen "gewone" en laptop schijven weet ik niet zeker, maar ik vermoed dat het lood om oud ijzer is.

Mijn ervaring met Maxtor/Seagate in het algemeen is gedaald tot onder het nulpunt. Deze overlijden soms al binnen een jaar (vooral Maxtor). Tenzij het echt niet anders kan zal ik nooit meer geld betalen voor deze merken. Veel betere ervaring heb ik met Western Digital, Hitachi, IBM (wordt niet meer gemaakt).

ve
door verwijderd - Mar 11, 2007 om 10:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

in principe is elke harde schijf goed...

ik heb bijvoorbeeld al jaaaren alleen maar Maxtor, en heb er nog nooit één binnen de drie jaar stuk zien gaan...

heb ook ooit een paar western digitals gehad die het minder dan een jaar uithielden... en een IBM schijf die de eerste dag al 500MB aan "bad sectors" aangaf...

je ziet al dat de één zn ervaring niet die van een ander hoeft te zijn.

er zijn geen echt slechte schijven, wel hele extra snelle, maar dan moet je aan de WD Raptor ofzo en ik geloof niet dat die voor de laptop te koop zijn.

dus ehm: koop een schijf die naar jouw zin is qua capaciteit, prestaties en prijs, en kijk niet teveel naar wat mensen over merken roepen...

het enige wat voor jou echt telt, is dat je een 2,5 inch schijf moet kopen, en geen 3,5 inch schijf. maar dat heeft alleen maar met de maat van de harddisk behuizing te maken.

succes!

Richard Faas

ve
door verwijderd - Mar 11, 2007 om 10:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn ervaring is ook dat de kwaliteit over het algemeen van elk merk wel goed is. Er zijn echter veel factoren waardoor het toch mis kan gaan. De belangrijkste zijn:
- Statische ontladingen bij de montage of demontage of uit de verpakking halen.
- Mechanische schokken, bij vervoer en opslag. Je wil niet weten hoe soms met de apparaten is omgesprongen, nog voor deze de winkel verlaten. Zelfs met complete PC's wordt soms letterlijk gesmeten!
- Te hoge of juist te lage temperaturen vormen mogelijk ook nog een levensduur verkortende factor.

Groet,
GSM

ve
door verwijderd - Mar 11, 2007 om 12:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met name de schijven van de laatste jaren zijn slechter. In China, waar tegenwoordig de hele grote schijven vaak gefabriceerd worden, beschikt men (heb ik me laten vertellen) niet altijd over de ideale stofvrije ruimten die nodig zijn om een foutvrije schijf te produceren. Dientengevolge krijg je eerder fouten.

Eenieder die een foutloze Maxtor in bezit heeft wens ik daar heel veel geluk en plezier mee, maar ik koop ze in elk geval niet meer. Het is toch ook niet zomaar dat het merk niet meer bestaat.

ve
door verwijderd - Mar 11, 2007 om 12:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

maxtor is overgenomen door seagate...

dat doe je niet met een slecht bedrijf maar met een concurrent die je positie bedreigt.

tenminste, als je een enigszins intelligente bedrijfsvoering voor ogen hebt.

groet,

Richard Faas

ve
door verwijderd - Mar 11, 2007 om 12:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

van www.seagate.com/maxtor:

Looking for Maxtor?

You’ve been redirected to this page because Maxtor has been acquired by Seagate Technology.

Read the press release if you’d like to know more about the acquisition.

Please click the links below for information about Maxtor products, support, and the Seagate Partner Program.

en:

Seagate's dual-brand strategy introduces new Maxtor-branded desktop and notebook PC hard drives for the worldwide distribution channel.

Maxtor bestaat dus wel degelijk want seagate houdt gewoon de merknaam etc actief.

ve
door verwijderd - Mar 11, 2007 om 12:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo.

Waarom neem je geen externe harde schijf erbij via je usb aansluiting?

Ik heb er n.l 2 die ik pas aanzet als ik ze werkelijk nodig heb.

Ze zijn er tegenwoordig tot 500 GB voor een aantrekkelijke prijs.

Succes ermee. Valerius

ve
door verwijderd - Mar 11, 2007 om 17:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bekend is dat sommige Maxtors niet goed samenwerken met de nForce chipset op bepaalde moederborden. Zelf heb ik een defecte WDC vervangen door een Maxtor en dat ding draait nu al 5 jaar goed. Deze Maxtor vind ik een erg fijne schijf die via de BIOS ingesteld kan
worden op een stille seek mode die toch nog bijna even snel is als de
prestatie mode. Je hoort het ding bijna niet. De WDC schijf werd overigens zonder probleem door WDC omgeruild (RMA) omdat er nog garantie op was. Die vervangende WDC harde schijf is ook nog steeds in gebruik. De betreffende WDC schijf was er één uit een serie waar veel fouten in voor kwamen.
In mijn nu drie jaar oude PC van een supermarktketen zit een Seagate ST3160021A die iets luidruchtiger is. Ik hoop dat deze het goed blijft doen, ook omdat de garantie van drie jaar op de PC nu voorbij is. Seagate geeft trouwens 5 jaar garantie op de harde schijven, dacht ik. In principe geldt de zogenaamde badkuipkromme, die inhoudt dat fouten vooral optreden vlak na de in gebruikname en anders na verloop van jaren.
Voor alle harde schijven geldt natuurlijk: Zorg altijd voor een goede backup van onvervangbare bestanden.

ve
door verwijderd - Mar 12, 2007 om 16:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vandaag alwéér een Maxtor 300GB schijf overleden....
Ik bedoel maar.

Gelukkig maar dat Maxtor nog bestaat dan, zo weet ik in ieder geval zeker welke merken ik nog wél kan kopen.

ve
door verwijderd - Mar 12, 2007 om 16:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

@edwardus:

heb jij aleens nagekeken hoe warm die schijven worden in je syste(e)m(en)?

ik heb hier in vijf pc's zeven maxtor schijven zitten, en die situatie bestaat al jaren...

maar wat jou gebeurt heb ik dus nog nooit meegemaakt met maxtor schijven, en ik vraag me echt af of het niet een probleem met jouw omgeving is, ipv de maxtor schijven...

het is me nl wel bekend dat samsung en seagate schijven iets warmer mogen worden dan maxtor schijven, en het zou een hele hoop verklaren...

kijk er eens naar als je wil? ik ben eigenlijk wel benieuwd.

groet,

Richard Faas

ve
door verwijderd - Mar 12, 2007 om 17:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ze staan allen in een ruimte die met airco op 16 graden wordt gehouden. De temperatuur van de schijven kan ik je niet noemen, de meesten zitten in een USB behuizing als backup schijf en Sata ondersteunt geen SMART.

ve
door verwijderd - Mar 12, 2007 om 17:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

*grinnik* nou ik kan me niet voorstellen dat jouw maxtors dan warmer worden dan de mijne... ons huisje was namelijk van de zomer dik over de dertig graden binnen...

en ik ga ervan uit dat de machines die in die ruimte staan ook ruim bemeten ventilatie hebben...

wel grappig dat ervaringen met een bepaald merk zo sterk kunnen verschillen!

groet,

Richard Faas

ve
door verwijderd - Mar 12, 2007 om 17:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Western Digital en Hitachi maken inderdaad de beste HDD's. Tevens hebben de betere schijven een garantie van 5 jaar en on line "collect & return" service. Wat wil je nog meer? Voor Plextor drives geldt overigens hetzelfde: minimaal 2 jaar garantie en diezelfde service. Is misschien iets waar Philips zich een voorbeeld aan zou kunnen nemen, maar goed dit even terzijde LOL.

Voor wat betreft de IBM deskstars die worden thans door Hitachi gemaakt; Japanese hostile takeover, je kent dat wel!

Fujitsu is ook bezig om alles over te nemen: Siemens, Takamisawa, enz... Zo werkt dat nu eenmaal. *grin*

Groetjes. ;-)

ve
door verwijderd - Mar 14, 2007 om 09:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn orginele hardeschijf is van Hitachi en die is nu al stuk... binnen 1 jaar... ik denk dat ik een andere merk ga nemen...

ve
door verwijderd - Mar 16, 2007 om 12:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb net een rapport van Google gelezen in Computable.
Belangrijkste conclusie: Er is geen verschil in kwaliteit tussen verschillende merken en dure of goedkope hardeschijven!

Dure scsi schijven zijn niets beter of slechter dan de goedkoopste ATA (IDE) of SATA schijven. Zware belasting geeft alleen in de eerste drie maanden, of anders pas na jaren, meer uitval. Na twee jaar is er al een sterke stijging in de uitval onafhankelijk van merk, prijs, of gebruik. Hoge temperaturen geven alleen bij oudere schijven problemen. Het gaat vaker fout in de electronica van de schijf, dan in het mechanische deel. Meer dan 30% van de schijven gaf geen SMART waarschuwing en hield door electronica storingen er plotseling mee op.

Let op:
Door statische ontladingen, bijvoorbeeld tijdens de montage van de schijf, kan de levensduur van de electronica sterk verkort worden!

Volgens fabrikanten worden schijven vaak niet terecht vervangen, terwijl partitioneren en (uitgebreid) formatteren al voldoende zou zijn geweest. Uit eigen ervaring weet ik dat niet zelden een chkdsk /R al voldoende zou zijn, terwijl de harde schijf dan ook al vervangen wordt.
In sommige systemen bleek de uitval meer dan tien procent te zijn per jaar, terwijl dit voor de meeste systemen twee tot vier procent was.
Fabrikanten van harde schijven hanteren een percentage van één à twee procent per jaar.

Groet,
GSM