si
door sistertwo Sep 24, 2006 om 17:40
Computers & telefonie

Levensduur TFTmonitor

Ik ben in het bezit van een Gericom 15" TFT-LCDmonitor.

Hij doet het plotseling niet meer.

Iemand hier ervaring mee?

Hoe lang moet een TFT-LCDmonitor bij normaal gebruik meegaan?

Alvast bedankt voor uw reactie.

6099 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 24, 2006 om 17:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe oud is de monitor?, en is er nog sprake van garantie?

ve
door verwijderd - Sep 24, 2006 om 18:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een crtscreen heeft een gemiddelde levensduur van 12000 uur, en een TFTscherm 35000 uur

ve
door verwijderd - Sep 24, 2006 om 21:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag sistertwo,

Hoe lang moet een TFT-LCDmonitor bij normaal gebruik meegaan?

Deze vraag kan alleen maar beantwoord worden door de fabrikant/importeur.

Je moet dus bij hen informeren wat de normale levensduur is, alvorens je bij de verkoper aanspraak kunt maken op jouw reduktie op de reparatiekosten op basis van het levensduurprincipe. Heb je de monitor vóór 1-5-2003 gekocht, dan zijn de volledige reparatiekosten voor jouw rekening.

Vriendelijke groet, Read.

ve
door verwijderd - Sep 24, 2006 om 21:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

binka en read bedankt voor uw snelle reacties.

read schrijft o.m. : "Heb je de monitor vóór 1-5-2003 gekocht, dan zijn de volledige reparatiekosten voor jouw rekening.".

Waar baseert u dat laatste op, read?

ve
door verwijderd - Sep 24, 2006 om 21:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nogmaals dag sistertwo,

Op 1-5-2003 is de nieuwe wet Koop en Garanties ingegaan. Wat inhoudt dat op alle produkten die vóór die datum gekocht zijn uitsluitend de fabrieksgarantie geldt/gold. Ik neem aan dat je op jouw monitor niet meer dan drie jaar garantie had, dus is de garantie verlopen en dien je de reparatiekosten in zijn geheel zelf te betalen. Op genoemde datum is dat echter grondig veranderd. Je krijgt dan (meestal) fabrieksgarantie van 1 of 2 jaar. Maar je hebt ook een wettelijke bescherming (een soort wettelijke garantie) in het eerst halve jaar na aankoop en daarna een wettelijke bescherming op basis van het levensduurbeginsel waarbij je na rato slechts een deel van de reparatiekosten hoeft te betalen. Dit alles is terug te vinden in het BW 7 boek 7 en in de jurisprudentie die je bijvoorbeeld op Consuwijzer en Jurofoon aantreft. Het is interessant om vooral de artikelen 6a-17-18-21 en 22 te lezen, dan ben je al een stuk wijzer.

Verwijzing:

1. Wetboek Online:

http://www.wetboek-online.nl/wet/index.html

Vriendelijke groet, Read.

ve
door verwijderd - Sep 25, 2006 om 00:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij de meeste monitorenfabrikanten krijg je 3 jaar onsite garantie.
Bij HP is dit standaard 1 jaar en je kunt het verlengen naar 3 jaar, maar dan moet
je bijbetalen.
In de praktijk betekent dit dat de fabrikant de monitor bij de mensen thuis
omruilt. De klant dient zelf de fabrikant op te bellen om een afspraak te maken.
De economische levensduur van de monitor is 3 jaar.
De technische levensduur kan 6 tot 10 jaar zijn. Maar dat is niet van belang.
Dus als de monitor jonger is dan 3 jaar, dan kost het je niets (mits de fabrikant
van de monitor 3 jaar garantie gaf.)

Is de garantie verlopen, dan dien je zelf alle kosten te betalen.

ve
door verwijderd - Sep 25, 2006 om 01:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Read schreef:

Deze vraag kan alleen maar beantwoord worden door de fabrikant/importeur.

Toch zit hier iets raars in. De fabrikant/importeur zou bijv. kunnen zeggen: 1 jaar. Dan ben je dus altijd alsnog de sigaar. Moet het niet zo zijn dat een onafhankelijke derde bepaalt wat de levensduur van een bepaald product hoort te zijn?

ve
door verwijderd - Sep 25, 2006 om 01:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Quote:
------------------------------------------------------------------
Moet het niet zo zijn dat een onafhankelijke derde bepaalt wat de
levensduur van een bepaald product hoort te zijn?
------------------------------------------------------------------

Antwoord:
Nee. Alleen de fabrikant kan de technische levensduur bepalen.

De economische levensduur is voor de monitor 3 jaar.

ve
door verwijderd - Sep 25, 2006 om 01:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Quote van de Gericom site (www.gericom.com):
----------------------------------------------------------------------------
Warranty Period

The following applies to manufacturer’s contracts:

The warranty period for new equipment amounts to 12 months,
it is impossible to issue legally binding guarantees for used articles.
 The warranty period is not extended nor interrupted in the event of
repair or attempted repair of defects - to ensure this, the legal
assertion of the warranty claim or a written acknowledgement of
the fault by GERICOM is required.  Defect removal does not constitute
an acknowledgement and does not lead to an extension of the warranty period.
 The same applies to the repair of faults which are carried out as a
gesture of goodwill, i.e. without admitting legal responsibility.
 On partial delivery the guarantee period begins with delivery of the
 respective part.  The above-mentioned regulations do not apply to
consumer trade.
----------------------------------------------------------------------------

ve
door verwijderd - Sep 25, 2006 om 04:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

@edwardus,

Dat is ook inderdaad raar. Kassa heeft eens een keer opgevraagd wat de economische levensduur van modems was. De antwoorden verschilden van 1 tot 5 jaar. Met name de fabrikant van het modem dat de KPN destijds gebruikte viel uit de toon. Dat was glashard 1 jaar en geen dag langer.

Collegiale groet, Read.