wd
door wdegr Mar 12, 2010 om 16:32
Computers & telefonie

Li-ion accu

Twee jaar een mobieltje gebruikt met een li-ion accu. Nu een nieuw toestel maar het oude is nog prima. Hoe kan ik de accu van dit toestel opruimen (opgeladen of leeg) zodat ik hem als het nodig is weer kan gebruiken?

606 4 Rapporteer

freya
door freya - Mar 12, 2010 om 16:54
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo wdegr,

Het is voor een Li-ion accu erg slecht als deze volledig wordt ontladen, dus om hem op te bergen is het raadzaam om hem eerst op te laden. Daarna wel elke paar maanden even op de lader zetten om te voorkomen dat hij toch nog helemaal leeg raakt.

m.vr.gr. Freya

edwardus
door edwardus - Mar 12, 2010 om 21:20
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Een Li-Ion accu kun je het beste opladen en weer ontladen tot 40%, dan wegleggen. Eens in de zoveel tijd doe je er wel goed aan om 'm toch weer 's te ontladen, op te laden en weer tot 40% te ontladen.

gsm
door gsm - Mar 12, 2010 om 21:39
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Li-ion oplaadbare batterijen hebben een min of meer vaste levensduur, afhankelijk van de omgevingstemperatuur (koeler is langer leven).
Het maakt niet veel uit of een Li-Ion batterij veel of weinig wordt gebruikt.
De oudere Li-Ion batterij zal dus waarschijnlijk het eerst op zijn en bewaren heeft eigenlijk alleen zin voor het geval de nieuwere batterij voortijdig defect raakt.
Pas wel op dat de Li-Ion batterij nooit geheel ontladen of kortgesloten wordt, want bij een te lage spanning is het ding vrijwel meteen defect.

In de koelkast bewaren geeft een wat langere levensduur, maar dan wel zorgen dat er geen condens bij de oplaadbare batterij kan komen.

wd
door wdegr - Mar 12, 2010 om 21:46
8 Antwoorden / 8 Vragen

Alle medenkers bedankt. de gegeven adviezen zijn te gebruiken en dat ga ik ook doen.
Benieuwd hou lang het stand houd.
Vriendelijke groet
wdegr