bennieholland
door bennieholland Apr 16, 2012 om 23:18
Computers & telefonie

Mag provider personal hotspot functionaliteiten van iphone blokkeren?

T-Mobile blokkeert de personal hotspot functionaliteit van mijn iphone4S
Dit lijkt mij wettig niet toegestaan.

-In de voorwaarden van mijn overeenkomst met T-Mobile staat niet in dat er geen thetering / personal hotspot / wifirouter toegepast mag worden.
-De iphone heb ik bij de applestore gekocht. (ik heb dus geen koopovereenkomst met T-Mobile waarin ik ben overeengekomen dat deze functionaliteit geblokkeerd gaat worden)
-De personal hotspot functionaliteit is een functionaliteit van de telefoon en geen dienst van T-Mobile.

Ik zal de reden van mijn vraag nog even toelichten:
Kort geleden heb ik bij de applestore een iphone gekocht als vervanger voor mijn oude telefoon.
Een van de redenen dat mijn keus op een iphone4S viel is dat de iphone4S een mogelijkheid bied om te functioneren als personal hotspot (ook wel thetering of wifi router genoemd)
De personal hotspot functionaliteit biedt de mogelijkheid om de internetverbinding te delen met b.v. een laptop.
De laptop gebruikt dan de internetverbinding van de iphone.
Een iphone4S heeft deze mogelijkheden.
Maar nadat ik deze iphone4S in gebruik had genomen heeft T-Mobile deze functionaliteit op mijn iphone geblokkeerd.(Bij navraag hebben ze dit ook bevestigd)

Ik denk dat mijn keus niet op een iphone en/of T-Mobile was gevallen als ik dit vooraf had geweten.

Destijds heb ik juist voor dit T-Mobile abonnement gekozen omdat in de voorwaarden van het betreffende abonnement niet word genoemd dat de internetverbinding niet gedeeld mag worden.

Wie heeft er verstand van recht en kan mij vertellen of T-Mobile het recht heeft om deze functionaliteit te blokkeren?

b.v.d.

Met Vriendelijke groet
Bennie Holland

3460 33 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 17, 2012 om 00:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je vermeld niet wat voor overeenkomst je met T-Mobile hebt.

ve
door verwijderd - Apr 17, 2012 om 08:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

In aanvulling op bovenstaande

De overeenkomst die ik in 2010 ben aangegaan met T-Mobile is een overeenkomst voor een "Relax 15 Sim Only abonnement".
Aanvullend hierop heb ik een "web'n'walk Standard" bundel.

De bijbehorende algemene voorwaarden en/of prijslijst kan je downloaden door op onderstaande links te klikken.

Algemene voorwaarden T-Mobile

Prijslijst Relax

ve
door verwijderd - Apr 17, 2012 om 10:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo bennieholland,

Ik mag toch aannemen dat wanneer je bepaalde wensen/eisen hebt, je eerst informeert (in de T-Mobile winkel of via internet) of dat wel mogelijk is? Bovendien staan de verschillende fora op het internet vol met berichten over dit specifieke beleid van T-Mobile..... Begrijp me niet verkeerd, ik zit zelf ook bij T-Mobile en mis die functionaliteit af en toe ook wel eens.

Overigens denk ik dat dit gevoerde beleid door T-Mobile inmiddels al is achterhaald en snijdt T-Mobile zichzelf in de vingers met dit beleid. Immers, de maatregel stamt uit de tijd toen T-Mobile nog echt 'onbeperkt internet' aanbood. Begrijpelijk dat je dan niet wil dat iedereen z'n laptop aan de smartphone gaat hangen, want dan slibt binnen de kortste keren je netwerk dicht en zal iedereen gaan lopen klagen dat het netwerk zo traag is geworden.....
Momenteel bestaan die abonnementen niet meer en heb je alleen nog maar abonnementen met een beperkte hoeveelheid dataverkeer. Door hotspots uit te schakelen blijven de meeste mensen dus gewoon binnen hun databundel. Zou die hotspotfunctie er wel zijn, dan zou je binnen de kortste keren aan je limiet zitten en wordt je snelheid geknepen. Mensen die toch veel dataverkeer willen, zullen dan dus moeten overstappen naar duurdere abonnementen. (wat nu dus niet gebeurt).

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Apr 17, 2012 om 10:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit heeft niets met wettelijk wel of niet toegestaan te maken. Een leverancier mag zelf bepalen welke diensten hij wil aanbieden. In dit geval gaat het om een mobiel internet abonnement voor gebruik op een smartphone en niet voor pc gebruik. Als je gebruik wilt maken van mobiel internet met je pc, dan zijn daar speciale abonnementen voor.

ve
door verwijderd - Apr 17, 2012 om 10:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

de kneep zit hem in het internetabo wat u hebt afgesloten, met mijn vodafone is voip en gebruik als modem, (wat op hetzelfde neerkomt) ook niet toegestaan.

die functionaliteit zit wel op mijn SE smartphone en de betreffende kabel zat erbij, maar dat betekent niet dat het internetabo dat dan ook automatisch toestaat...

ve
door verwijderd - Apr 17, 2012 om 11:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

T-Mobile biedt wel de mogelijkheid die jij wil aan, maar via een ander abonnement dan jij hebt. Jouw overeenkomst sluit het niet uit, maar biedt het ook niet aan, wat ze bij die andere overeenkomst wel doen.

Grappig dat heel veel mensen klagen dat ze onverwachte internet kosten hebben en dat dat de schuld is van T-Mobile, omdat ze het niet wisten en T-Mobile het niet uitgezet heeft. Nu zet T-Mobile eeens iets uit en is het weer niet goed :)

ve
door verwijderd - Apr 17, 2012 om 13:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Eigenlijk is de vraag is tweeledig:

1) Mag i.c.m. genoemde abonnement een thetering / personal hotspot / wifirouter functionaliteit toegepast worden?

enkele feiten:
-Ik koop maandelijks 1GB internet tegoed per maand.
-In de voorwaarden van mijn overeenkomst met T-Mobile staat niet genoemd dat er geen thetering / personal hotspot / wifirouter toegepast mag worden.
-In de wetgeving staat: "Aanbieders van internettoegangsdiensten stellen de hoogte van tarieven voor internettoegangsdiensten niet afhankelijk van de diensten en toepassingen die via deze diensten worden aangeboden of gebruikt." (lid 3 van Artikel 7.4a)
-Als je bij de pomp een jerrycan benzine koopt mag je de benzine ook verdelen over je grasmaaier en je motorzaag.

2)Mag T-Mobile de personal hotspot functionaliteit van mijn iphone blokkeren?

Enkele feiten:
-Ik heb de iphone niet gekocht bij T-Mobile maar bij de apple store.
-Ik heb een iphone gekocht die beschikte over een personal hotspot functionaliteit.
-Personal hotspot is een functionaliteit van de telefoon en geen dienst van T-Mobile!!!!

ve
door verwijderd - Apr 17, 2012 om 13:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

het gaat m.i. niet om de functionaliteit, maar om de (verwachte) belasting van het netwerk...

ve
door verwijderd - Apr 17, 2012 om 13:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

trappist schreef op dinsdag 17 apr 2012, 13:43: het gaat m.i. niet om de functionaliteit, maar om de (verwachte) belasting van het netwerk...

Precies en daarom kan/mag het niet.

Waarom zou je met slechts 1 gb, met je laptop het internet op willen? Binnen no time heb je dit verbruikt.

ve
door verwijderd - Apr 17, 2012 om 13:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat maakt het nou uit waar je die telefoon gekocht hebt en of je telefoon wel of niet een bepaalde functionaliteit heeft? De provider (waar je een contract mee afgesloten hebt) biedt de door jou gewenste dienst gewoon niet aan. Punt. Lijkt me niet zo moeilijk....

ve
door verwijderd - Apr 17, 2012 om 14:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk eens goed, je hebt het antwoord zelf al gegeven
-Personal hotspot is een functionaliteit van de telefoon en geen dienst van T-Mobile!!!! Dus hoeft T-Mobile deze functionaliteit ook niet te ondersteunenen.

MAstag

ve
door verwijderd - Apr 17, 2012 om 15:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

naitsoezn schreef op dinsdag 17 apr 2012, 13:53: Wat maakt het nou uit waar je die telefoon gekocht hebt en of je telefoon wel of niet een bepaalde functionaliteit heeft? De provider (waar je een contract mee afgesloten hebt) biedt de door jou gewenste dienst gewoon niet aan. Punt. Lijkt me niet zo moeilijk....

Provider biedt het wel aan, maar in een ander pakket.

ve
door verwijderd - Apr 17, 2012 om 16:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

trappist schreef op dinsdag 17 apr 2012, 10:50: de kneep zit hem in het internetabo wat u hebt afgesloten, met mijn vodafone is voip en gebruik als modem, (wat op hetzelfde neerkomt) ook niet toegestaan.

die functionaliteit zit wel op mijn SE smartphone en de betreffende kabel zat erbij, maar dat betekent niet dat het internetabo dat dan ook automatisch toestaat...

Deze persoon geeft je , je antwoord al, wat jij wil mag gewoon niet staat ook in de voorwaarden

ve
door verwijderd - Apr 17, 2012 om 16:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

http://www.t-mobile.nl/Global/media/pdf/voorwaarden/voorwaarden_tmobile_hotspot.pdf

hier nog hun voorwaarden en ook een telefoon nummer die je gratis kan bellen voor informatie

Voor het gebruik van T-Mobile HotSpot is de Klant de daarvoor door T-Mobile gestelde tarieven
verschuldigd. De tarieven worden op het digitale T-Mobile HotSpot inlogportaal alsmede op
www.t-mobile.nl/hotspot kenbaar gemaakt. Tevens kan de Klant de tarieven opvragen via TMobile
Klantenservice. T-Mobile kan de tarieven van tijd tot tijd aanpassen. Voor de vaststelling
van de verschuldigde bedragen is de administratie van T-Mobile bindend, tenzij wordt aangetoond
dat deze gegevens niet juist zijn.

ve
door verwijderd - Apr 17, 2012 om 16:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mobiel internet wordt voornamelijk gebruikt voor e-mail, surfen. Dus lage dataverbruik.

Wordt de smartphone omgezet in een hotspot, dan zal de dataverkeer behoorlijk toenemen. En daar is het mobiele internet systeem niet op berekend.
Vandaar dat veel providers het ook niet toestaan.

Denk aub even terug in de tijd bij Chello. Was ook een relatief trage netwerk. Als één persoon in de straat behoorlijk veel aan het downloaden was, had de hele straat een internet verbinding die net zo snel was als dikke stroop.

ve
door verwijderd - Apr 17, 2012 om 17:11
0 Antwoorden / 0 Vragen
ve
door verwijderd - Apr 17, 2012 om 17:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

mousy32 schreef op dinsdag 17 apr 2012, 16:53: http://www.t-mobile.nl/Global/media/pdf/voorwaarden/voorwaarden_tmobile_hotspot.pdf

hier nog hun voorwaarden en ook een telefoon nummer die je gratis kan bellen voor informatie

Voor het gebruik van T-Mobile HotSpot is de Klant de daarvoor door T-Mobile gestelde tarieven
verschuldigd. De tarieven worden op het digitale T-Mobile HotSpot inlogportaal alsmede op
www.t-mobile.nl/hotspot kenbaar gemaakt. Tevens kan de Klant de tarieven opvragen via TMobile
Klantenservice. T-Mobile kan de tarieven van tijd tot tijd aanpassen. Voor de vaststelling
van de verschuldigde bedragen is de administratie van T-Mobile bindend, tenzij wordt aangetoond
dat deze gegevens niet juist zijn.

Dit gaat over de publieke hotspots van T-mobile, wat de TS bedoelt is tethering. Heeft niets met de hotspots van T-mobile te maken.

ve
door verwijderd - Apr 17, 2012 om 17:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is belangrijk dat we de volgende 3 dingen van elkaar onderscheiden:

T-Mobile hotspots
Een dienst die Tmobile bied om klanten op bepaalde locaties via wifi internet aan te bieden.

Personal hotspot
Een functionaliteit op de iphone waarmee je (zonder dat de provider daar iets voor hoeft te doen) je internetverbinding van je iphone kan delen met b.v. je laptop.

MyHotspot
De naam waarmee T-Mobile (tegen maandelijkse betaling) de personal hotspotfunctionaliteit van de iphone (die ze eerst geblokkeerd hebben) weer vrij geeft.

Ter aanvulling :
Het delen van een internetverbinding is op veel toestellen mogelijk:
onder windows toestelen heet deze functionaliteit "wifi router"
onder de IOS (o.a iphone) heet deze functionaliteit "personal hotspot"
onder androit heet deze functionaliteit "thetering"

T-Mobile blokkeerd de functionaliteit enkel op de toestellen met IOS en niet op de toestellen met Windows of Androit.

ve
door verwijderd - Apr 17, 2012 om 17:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

In principe is het in strijd met de netneutraliteit, maar daar wordt toch vrij weinig rekening mee gehouden door de telecom-aanbieders. Overigens heb ik op dit moment Vodafone met een Android toestel (hiervoor kpn/hi met Android toestel) en ik heb de functie wel en ik heb er nooit problemen mee gehad.

Was het overigens niet zo dat alleen de Iphone last had van deze restrictie, vanwege de sponsoring van de toestellen?

@Lekkerisdat, dat ligt er maar net aan wat je doet op het internet. 1 GB is echt niet zo snel gebruikt hoor. De keren dat ik "on the go" gebruik maak van tethering, gebruik ik maximaal 50MB per sessie. Maar dat ligt dus totaal aan wat je doet en hoe lang je dat doet.

ve
door verwijderd - Apr 17, 2012 om 17:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

mastag schreef op dinsdag 17 apr 2012, 14:38: Kijk eens goed, je hebt het antwoord zelf al gegeven
-Personal hotspot is een functionaliteit van de telefoon en geen dienst van T-Mobile!!!! Dus hoeft T-Mobile deze functionaliteit ook niet te ondersteunenen.

MAstag

Standaard is de functionaliteit ondersteund, het gaat namelijk om het herverdelen van je internet, wat gewoon via een app op de telefoon gaat. T-mobile heeft dit willens en wetens geblokkeerd en dat is volgens mij in strijd met de netneutraliteitswet.

ve
door verwijderd - Apr 18, 2012 om 00:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mensen

Ik heb nog even verder gezocht en kwam tot de volgende conclusie:Het amendement waarin genoemde wetsartikel staat moet nog door de eerste kamer worden aangenomen.
De plenaire vergadering is op 8 mei 2012.
Ik moet dus nog even geduld hebben en zal moeten afwachten of de wetswijziging word aangenomen.(gelukkig heb ik een dualsim en kan ik(zonodig) de tweede sim in mijn oude telefoon plaatsen en op die manier nog zolang thetering gebruiken)

Ik verwacht dat zodra de wet van kracht is de telecom operators op de vingers worden getikt door de OPTA als ze thetering/personal hotspot/wifirouter op wat voor manier dan ook blokkeren.

De stand van zaken met betrekking tot het wetswijzigingsvoorstel is volgen op: http://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/32549

Iedereen voor zover bedankt voor de inbreng!

Het vervolg:
Zodra deze wetswijziging word aangenomen en deze van kracht is zal ik opnieuw aan T-Mobile verzoeken de personal hotspot functionaliteit te deblokkeren.
Ik heb het voornemen om mij weer te melden op het forum van kassa indien T-Mobile de functionaliteit dan nog niet vrij gaat geven.

Met Vriendelijke groet
alias Pukkie

ve
door verwijderd - Apr 18, 2012 om 07:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is hoe dan ook een belachelijk beleid. Je hebt 1GB dataverkeer, mag je dan tenminste zelf bepalen hoe je dat inzet? Hang je je laptop er aan en is je tegoed in één dag op (even overdrijven), dan is dat toch je eigen keuze? Hoop dat dat inderdaad straks duidelijk in de wet staat.

ve
door verwijderd - Apr 18, 2012 om 07:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor het geval er mensen zijn die de plenaire vergadering op 8 mei live willen volgen hierbij de link:
Live stream 1e kamer

En voor mensen die kort na de vergadering het stenogram (woordelijk verslag) willen lezen:
Stenogram van plenaire vergaderingen 1e kamer

ve
door verwijderd - Apr 19, 2012 om 08:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kan de situatie vergelijken met het volgende:

Je gaat tanken bij de pomp.
Terwijl jij aan het afrekenen bent demonteert de pompbediende je trekhaak omdat ze niet willen dat je met de benzine die je bij hen hebt gekocht gaat rijden met een aanhanger. (tenzij je bijbetaald)

ve
door verwijderd - Apr 23, 2012 om 22:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

T-Mobile geeft in de officiële verklaring aan dat in de prijslijsten van de betreffende abonnementen staat vermeld dat tethering met de reguliere abonnementen niet mogelijk is.

Kan iemand mij vertellen waar dit vermeld staat ?

Klik hier om de prijslijst te openen

ve
door verwijderd - Apr 23, 2012 om 23:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

bennieholland schreef op maandag 23 apr 2012, 22:25:
Kan iemand mij vertellen waar dit vermeld staat ?

Kan jij zelf niet lezen?

ve
door verwijderd - Apr 23, 2012 om 23:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zie nergens staan dat tethering verboden is maar T-Mobile blijkbaar wel.

ve
door verwijderd - Apr 24, 2012 om 00:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

bennieholland schreef op donderdag 19 apr 2012, 08:47: Je kan de situatie vergelijken met het volgende:

Je gaat tanken bij de pomp.
Terwijl jij aan het afrekenen bent demonteert de pompbediende je trekhaak omdat ze niet willen dat je met de benzine die je bij hen hebt gekocht gaat rijden met een aanhanger. (tenzij je bijbetaald)

Nee, je ziet het verkeerd.

Je gaat tanken bij de pomp, en in plaats van 1 liter per seconde (waar het gehele systeem op berekend is, betrek je 100 liter per seconde. Het gevolg daarvan is dat de overige pompen onvoldoende brandstof tot de beschikking hebben.

Met een hotspot op de smartphone kun je met een notebook internetten, maar ook veel downloaden. En daar is dus het systeem niet op berekend.

ve
door verwijderd - Apr 24, 2012 om 00:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit onderwerp is zaterdag jl. uitgebreid aan bod geweest in Kassa.

ve
door verwijderd - Apr 24, 2012 om 10:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

En zoals uit die uitzending blijkt mag het inmiddels bij andere providers wel. Kortom, als deze functionaliteit belangrijk voor je is, dan zou ik zeggen, stap zo snel mogelijk over naar een andere telecomprovider.

Freya

ve
door verwijderd - May 4, 2012 om 19:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

ikbenik schreef op dinsdag 24 apr 2012, 00:31: Nee, je ziet het verkeerd.

Je gaat tanken bij de pomp, en in plaats van 1 liter per seconde (waar het gehele systeem op berekend is, betrek je 100 liter per seconde. Het gevolg daarvan is dat de overige pompen onvoldoende brandstof tot de beschikking hebben.

Met een hotspot op de smartphone kun je met een notebook internetten, maar ook veel downloaden. En daar is dus het systeem niet op berekend.

Dit is volledig off-topic. Je bent nu argumenten aan het geven waarom een datalimiet wenselijk zou zijn voor providers.
freya schreef op dinsdag 24 apr 2012, 10:08:
En zoals uit die uitzending blijkt mag het inmiddels bij andere providers wel. Kortom, als deze functionaliteit belangrijk voor je is, dan zou ik zeggen, stap zo snel mogelijk over naar een andere telecomprovider.

Freya

Nee, providers moeten dat gewoon toestaan. Nog een paar dagen tot de Eerste Kamer het bekrachtigt.

ve
door verwijderd - Jun 15, 2012 om 19:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

bennieholland schreef op dinsdag 17 apr 2012, 17:34:
....

T-Mobile blokkeerd de functionaliteit enkel op de toestellen met IOS en niet op de toestellen met Windows of Androit.

dus is dit discriminatie van ios gebruikers, jammer dat apple hier niets mee doet.
of dat Tmobile dit pas blokeert als ze dit op alle toestellen kunnen,

ve
door verwijderd - Jun 15, 2012 om 19:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

mdestem schreef op vrijdag 15 jun 2012, 19:16:
bennieholland schreef op dinsdag 17 apr 2012, 17:34:
....

T-Mobile blokkeerd de functionaliteit enkel op de toestellen met IOS en niet op de toestellen met Windows of Androit.

dus is dit discriminatie van ios gebruikers, jammer dat apple hier niets mee doet.
of dat Tmobile dit pas blokeert als ze dit op alle toestellen kunnen,

Grappenmaker, je denkt dat Apple daar iets aan wil doen? Die zijn het juist roerend eens met T-mobile, zo kunnen ze gemakkelijker dure abonnementen slijten. In tegenstelling tot Google, die altijd gestaan hebben voor meer mogelijkheden om dingen aan te passen. Twee uitersten die de markt domineren, 1 bedrijf dat alles in de hand wil houden en 1 bedrijf dat juist het ontwikkelen van eigen ideeën steunt.