ba
door bargra1 Oct 28, 2018 om 10:28
Computers & telefonie

Mag tele2 boete rekenen

Beste kassa,

Sinds 2016 heb ik een internet + bellen abonnement van tele2. Van deze heb ik zonder problemen gebruik van gemaakt. Totdat ik afgelopen september ging verhuizen.
Ruim een maand van te voren heb ik mijn verhuizing aan tele2 doorgegeven.

Helaas konden ze niet meer het zelfde abonnement aanbieden (de snelheid en het type verbinding (vsdl) is wel het zelfde. Toen heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om gelijk mijn telefoon te schrappen (wat vroeger gewoon bij het contract inzat).

Het oude modem moest worden terug gestuurd en kreeg netjes een nieuw modem (wel ander type) voor mijn nieuwe adres. Op de dag van de verhuizing was netjes de internet verbinding geactiveerd. Echter werkte deze niet goed, na aantal keer bellen is de monteur gekomen en die heeft geconstateerd dat het probleem in de modem zat en heeft deze omgewisseld.

Helaas bleek er 1 verschil te zijn met mijn oude modem en het nieuwe type. De mogelijkheid tot het instellen van portforwarding is wel, maar doet het niet.
Na een aantal keer bellen (we zijn een maand verder) hebben ze mij beloofd het oude modem te sturen zodat ik alsnog van de standaard functionaliteit (wat portforwarding is) gebruik kan maken. Helaas bleek na dat het modem was aangekomen dit weer het nieuwe type te zijn. Nogmaals gebeld, opnieuw hebben ze mij plechtig beloofd het een oud type modem op te sturen.
Helaas kwam opnieuw na een paar dagen het nieuwe type modem weer binnen.
Opnieuw gebeld, nu kreeg ik te horen dat ze het oude type modem eigenlijk niet kunnen leveren op mijn nieuwe adres en ik dus nooit en te nimmer gebruik kan maken van portforwarding. Pech voor mij (aldus de medewerker).

Aangezien ik een contract heb uit 2016, wilde ik mijn contract opzeggen. Dit wilde de medewerker niet doen, behalve als ik de boete ging betalen van ruim €134,- Ik ga hier mee niet akkoord, wel heb ik het contract op laten zeggen omdat dit zo voor mij niet acceptabel is. Ook heb ik duidelijk laten weten niet van plan ben de boete kosten te betalen.

Mag tele2 zomaar kosten rekenen? Volgens hun oude eigen voorwaarden (van voor sept 2018) staat dat bij verhuizing de oude contractvoorwaarden (en dus ook opzegtermijn) wordt doorgezet. Echter geeft tele2 aan dat ze bij het doorvoeren van mijn verhuizing een nieuw contract hebben aangemaakt!

Ik heb het hier mee eens. Ook omdat ik van hun product (vsdl internet) mag verwachten (dit was op het oude adres ook het geval) dat portforwarding gewoon mogelijk is. Naast een boel frustratie heeft dit me ook een boel tijd gekost.

4619 7 Rapporteer

je
door jendella - Oct 28, 2018 om 10:42
12 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zit ook met een hindernis van Tele2.
Mijn onprettige behandeling is: ik heb een abonement van €47 en na 4 maanden werd het plots €50, heen en weer gecommuniceerd en Tele2 houdt hun poot stijf en deed geen tegemoetkenning om te corrigeren tot en met heden. Het lijkt wel dat Tele2 de Monopolie bezit en wij naar hun pijpen moeten dansen.
Ik hoop dat er iemand is die dit kan Rechtzetten.
Met gevoelens voor de abonnees van Tele2 die het slachtoffer zijn met deze praktijken.
Met vriendelijke groet

diumenge
door diumenge Oct 28, 2018 om 10:50
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Open zelf een vraag i.p.v. het 'kapen' van een andere vraag.

tijger1
door tijger1 Oct 28, 2018 om 12:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Slachtoffers? Doe niet zo gek. Alle providers hebben hun tarieven verhoogd, lees uw contract eens na.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 28, 2018 om 16:43
16869 Antwoorden / 202 Vragen

@JENDE#LLA, in Nederland geldt een Wet op de mededinging die monopolie verbiedt. Zo ongeveer alle providers hebben verhoogd, de een iets meer dan de ander. (Hoewel dit eiugenlijk een nieuwe vraag zou moeten zijn m.i.)

simon55
door simon55 Oct 29, 2018 om 14:48
1556 Antwoorden / 5 Vragen

@Jendella

Ik heb GÉÉN  probleem met Tele 2 , maar u heeft de slogan denk ik , niet goed gelezen.

t Is nl , Tele 2..........weg ermee

diumenge
door diumenge - Oct 28, 2018 om 10:49
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Door het schrappen van telefonie ben je mogelijk een nieuw contract aangegaan?

En het is nog maar de vraag of ze port forwarding als dienst aanbieden, dat het mogelijk was met het oude modem wil niet zeggen dat het ook een dienst is die ze formeel leveren.

Wellicht is er nog techneut (dobby ?) die een oplossing weet, bijvoorbeeld het modem in bridge modus zetten en er zelf een router achter hangen.

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 28, 2018 om 10:59
7195 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt waarschijnlijk beter de vraag aan het Tele2 forum voorleggen i.p.v. te telefoneren.
https://forum.tele2.nl/

Ka
door Kassagebruiker - Oct 28, 2018 om 12:36
683 Antwoorden / 5 Vragen

Het wijzigen van het contract van 2016 qua telefoon betekend een nieuw contract van 2 jaar. Vroegtijdig opzeggen levert een boete op. Het internet probleem staat hier los van, dat moet gewoon geregeld worden, en goed.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 28, 2018 om 16:50
16869 Antwoorden / 202 Vragen

Als ik het goed begrijp levert Tele2 niet wat u volgens uw overeenkomst wel zou moeten krijgen. Het is mij onduidelijk waarom Tele2 op bepaalde adressen verschillend zou kunnen leveren.

Maar u heeft het over het modem, bedoelt u niet de router?
Zie https://nl.wikihow.com/Port-Forwarding-instellen-op-een-router

A
ls u er met Tele2 niet uitkomt kunt u een klacht indienen bij de ACM : https://www.acm.nl/nl

endemion
door endemion Oct 29, 2018 om 16:29
237 Antwoorden / 3 Vragen

Doorgaans zit de router en modem in 1 apparaat. Dus je kunt er doorgaans wel vanuit gaan dat wanneer modem wordt gezegt eigenlijk de modem/router bedoeld wordt. Losse modems zijn al meer dan 10 jaar uit de mode.

sw
door swat1500 - Oct 28, 2018 om 17:46
3791 Antwoorden / 0 Vragen

Als portforwarding geen onderdeel is van de diensten die in het contract zijn benoemd kunt u de overeenkomst niet kostenloos opzeggen als Tele2 de diensten die in het contract zijn afgesproken wel levert of kan leveren.
Kunt u het modem van Tele2 niet vervangen door een modem (eigen aanschaf) die de gewenste functionaliteit wel biedt?

endemion
door endemion Oct 29, 2018 om 16:35
237 Antwoorden / 3 Vragen

Technisch gezien is een internetverbinding inclusief poort management. Denk niet dat je dit als los onderdeel kunt zien waar apart vermelding van gedaan zou moeten worden in een internet service contract.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 29, 2018 om 20:29
16869 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas kan dat niet. In ieder geval niet bij tele2 en ook andere providers die ik ken. Afgezien daarvan heeft men bij een 'eigen' modem geen enkele service mogelijkheid. Bij problemen wordt dat / kan dat niet worden uitgelezen bij/door de provider.

Gerry1969
door Gerry1969 - Oct 29, 2018 om 00:40
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Laat het modem in bridge modus zetten hang er dan een goede router achter om portforwarding te kunnen realiseren.
Werkt prima en ook betere wifi als zo'n alles in eeé modem/router

endemion
door endemion Oct 29, 2018 om 16:45
237 Antwoorden / 3 Vragen

Nadeel is wel dat je 2x zoveel stroomverbruik hebt, 2x zo veel stekkers kwijt moet kunnen, rumte voor een 2e apparaat is wellicht ook niet makkelijk in de (helaas) gebruikelijke meterkast omgeving, en de in principe onnodige kosten van een heel ander apparaat (en je krijgt ook geen korting als je je eigen apparatuur gebruikt). Dat laatste daargelaten kun je beter zelf dan een dsl modem/router aanschaffen, moet gewoon kunnen nu er toch geen sprake meer is van die vaste tel lijn. Blijft natuurlijk belachelijk dat tele2 beweert op een bepaald adres geen pakket zus en zo niet te kunnen leveren. Bij dat soort onzinnige claims ga me altijd afvragen of er nog wel mensen bij zo'n bedrijf werken ipv robots die zich enkel strikt aan allerhande arbitraire bedrijfsregeltjes kunnen houden.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 29, 2018 om 20:35
16869 Antwoorden / 202 Vragen

Ach ja, bij geen gebruik kun je het gewoon uitschakelen. En helaas is mijn ervaring met Tle2 dat er wel degelijk deskundigheid is.
(Zegt een wel tevreden klant).

En waarom zul je een en ander in de meterkast zetten: Bij Tele2 sluit je je modem/router aan op de KPN telefoonlijn en normaliter zit de aansluiting daarvoor tenminste in de huiskamer. Plaatsen in de volgens u 'gebruikelijke' meterkast omgeving kan nu juist een reden zijn van storing van WiFi en noodzaak tot plaatsen van een WiFi versterker.