pi
door pienter Jun 19, 2006 om 11:49
Computers & telefonie

Microsoft

Microsoft heeft enige weken geleden zonder mijn toestemming, dus illegaal, enkele programma's op mijn computer geïnstalleerd. Tijdens het opstarten komen deze verkoop-boodschappen mee. Ik heb enkele malen vriendelijk verzocht deze programma's te verwijderen maar tot nu toe zonder resultaat. Kan iemand mij vertellen waar ik een klacht kan indienen tegen Microsoft?

1892 14 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 19, 2006 om 12:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het zijn geen programma's van Microsoft. Die doen zulke dingen niet.

Wat te doen? Download en installeer: CCleaner, Ewido, Spybot S&D en Spywareblaster. Allemaal eenvoudig te vinden via Google. Let er bij het installeren van CCleaner op dat je de Yahoo toolbar niet mee installeert.

Gebruik eerst CCleaner. Laat deze de PC schoonmaken. Hierna Ewido, eerst laten updaten en daarna systeemscan. Tot slot Spybot draaien en Spywareblaster laten updaten.

ve
door verwijderd - Jun 19, 2006 om 12:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is spyware en zeker niet afkomstig van Microsoft. Probeer het beta programma van Microsoft (via download site) op te halen en te laten uitvioeren. Dat kan als u win XP gebruikt. Of anders gratis verkriggbare spyware (via zoeken bij een zoekmacine).

U kunt bij Microsoft.nl via de contact link wel melding maken van hetgeen u ondervindt en M'soft zal dat m.i. ook zeer waarderen (zij zien niet grazag misbruik van hun naam en zullen gerichte actie nemen tegen de werkelijke verspreider).

ve
door verwijderd - Jun 19, 2006 om 14:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet niet hoe veel jouw computerkennis gaat, maar een goede site voor dit soort problemen is:

http://www.hijackthis.nl/

Hier kun je een logje downloaden en deze wordt dan (gratis) geanaliseerd en er komt meestal een goede oplossing om jouw probleem te verhelpen.

Bassie

ve
door verwijderd - Jun 19, 2006 om 15:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

varabas@ de link werkt niet helaas

ve
door verwijderd - Jun 19, 2006 om 16:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kan het zijn dat je deze bedoelde ?

http://www.hyjackthis.com/

ve
door verwijderd - Jun 19, 2006 om 16:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er staat een spatie aan het einde en die moet even weg.

ve
door verwijderd - Jun 19, 2006 om 16:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

stacey, die link werkt bij mij ook niet, bij u wel? (Pagina niet bereikbaar)

ve
door verwijderd - Jun 19, 2006 om 20:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog een poging met de link en anders maar gewoon intypen op de adresbalk.

http://www.hijackthis.nl/

Succes

Bassie (niet altijd even link)

ve
door verwijderd - Jun 19, 2006 om 20:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas "tijgertje" het komt wel degelijk van Microsoft. De e-mails bevestigen dit ook!! De reden dat men dit gedaan heeft is omdat men denkt dat ik een illegale XP op mijn  computer heb. Daarom denken zij dat ze het recht hebben om illegaal boodschappen in het startprogramma van mijn computer te programmeren en mij op deze wijze verplichten hun adviezen op te volgen. Dit is de wereld op zijn kop zetten en wens ik een klacht in te dienen. Ik hoop dat iemand kan vertellen bij welke instantie ik dit kan doen. Ik heb inmiddels CCleaner geïnstalleerd voor een betere "performance". Bedankt voor alle adviezen!

ve
door verwijderd - Jun 19, 2006 om 21:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even voor de goede orde en voor je onnodig HJT-logs hier gaat plaatsen: is je Windows versie wel legaal?

Overigens vermoed ik dat we hier te maken hebben met de validatie-tool van Microsoft en die is inderdaad hinderlijk maar is, indien het hier inderdaad omgaat, zeker niet zonder jouw toestemming op je PC gezet.

ve
door verwijderd - Jun 24, 2006 om 12:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind dit toch inderdaad lijken op de validatietool van Microsoft.
Ik zou even een paar dingen nagaan;

1. Is de versie van Windows wel legaal?
2. Denkt u mischien dat deze versie legaal is omdat deze is meegeleverd met de computer?
3. Heeft u in geval vraag 2 het antwoord Ja is; een schijf meegekregen en is er een sticker aanwezig op het systeem?

Het kan zijn dat u een computer heeft aangeschaft bij een bedrijf, compleet met Windows, maar dat dit bedrijf misbruik maakt van de situatie en meerdere identieke licenties verspreid over een aantal PC's, is dit het geval dan kunt u 2 dingen doen: het bedrijf aansprakelijk stellen en alsnog een legale Windows-versie eisen, of bij Microsoft aan te geven hoe u aan die versie bent gekomen middels de voor u irritante verkoop-boodschap en na overboeken van een bedrag alsnog een licentie te krijgen.

Mocht u dat niet willen dan kunt u de Windows Genuine Advantage, zoals dit zo mooi heet, toch nog redelijk omzeilen;
-Zoek op uw lokale harde schijf naar het programma WGATRAY.EXE
-Hernoem deze naar bijvoorbeeld WGATRAY.KILL
-Druk op CTRL+ALT+DELETE en sluit het proces WGATRAY.EXE
-Uw probleem is opgelost
-Mocht u hierna weer een Update doen dan dient u deze procedure te herhalen
-Genoemde methode is bekend bij Microsoft maar ze doen hier niks mee of aan.

ve
door verwijderd - Jun 25, 2006 om 23:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste "thesmiley",

Bedankt voor je antwoord. De vraag moet echter niet zijn of ik "misschien" illegale software op mijn computer heb maar de vraag is of Microsoft het recht heeft om zonder mijn toestemming illegale software op mijn computer te plaatsen omdat zij denken dat mijn windows illegaal is! ( ik denk dat mijn buurman een dief is maar daarom ga ik nog niet naar de Politie!) Het is niet aan mij om Microsoft te informeren of Windows illegaal op de PC is gezet maar het is aan hen om te bewijzen dat dit zo is!! Dat geeft hen nog steeds geen recht om rotzooi op mijn computer te plaatsen. Of zie ik dat nu echt verkeerd?

ve
door verwijderd - Jun 26, 2006 om 07:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bertus roept: Bedankt voor je antwoord. De vraag moet echter niet zijn of ik "misschien" illegale software op mijn computer heb maar de vraag is of Microsoft het recht heeft om zonder mijn toestemming illegale software op mijn computer te plaatsen omdat zij denken dat mijn windows illegaal is!

de microsoft validatietool is een vast onderdeel van windows XP, en wordt met Windows XP mee-geïnstalleerd. het is NIET geinstalleerd omdat men vermoed dat uw windows versie illegaal is, het staat op ALLE windows XP PC's, en IEDEREEN moet zijn kopie van Windows XP valideren.

( ik denk dat mijn buurman een dief is maar daarom ga ik nog niet naar de Politie!)

als nederlands staatsburger bent u wettelijk verplicht onverwijld aangifte te doen van vermoedens van een misdrijf. dat niet doen, maakt u medeplichtig aan dat misdrijf.

Het is niet aan mij om Microsoft te informeren of Windows illegaal op de PC is gezet maar het is aan hen om te bewijzen dat dit zo is!!

Nee hoor Bertus, het is wel degelijk aan U om middels de validatie tool aan te tonen dat uw windows versie legaal is verkregen, want anders blijft u lastig gevallen worden dat windows nog niet gevalideerd is...

eerlijk gezegd begrijp ik uw probleem niet, valideren is tien tellen werk, en u krijgt nooit die melding meer...

Dat geeft hen nog steeds geen recht om rotzooi op mijn computer te plaatsen. Of zie ik dat nu echt verkeerd?

ja dat ziet u verkeerd. de validatietool is geen rotzooi maar een broodnodige bescherming tegen mensen die illegaal van windows software gebruik willen maken.

groetend,

Richard Faas

ve
door verwijderd - Jun 26, 2006 om 08:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

xorry het had moeten zijn "pienter roept"...